Електроника и Електротехника | Electronics and Electrical Engineering > Аналогово управление | Analog Control
помощ за направата на реле за авт. смяна на семафори
mitko359:
за мен ще е нещо много по-просто и лесно от твоето: два семафора (входни) от двете страни на гарата. Не ми се занимава с други цветове затова само зелено и червено ;) а жълтите лампи за украса ;D искам просто като мине влака да светне зеленото (и да угасне червеното естествено) и като мине локомотива да изгасне зеленото и червеното да се върне 8)
сега обаче ми хрумна нещо друго : какво ще стане влака като се движи в обратна посока ;D семафора ще си свети напразно освен ако не го измислиш някакси с два оптрона - да речем един преди и един след семафора , единия от посоката на семафора да включва втория да изключва а когато влака идва в обратна посока този втория да си задържи червеното че като мине влака върху първия да не се включва, че ще е смешно ;D (не съм много навътре в тея неща затова не се смейте ако кажа някоя огромна глупост) :lol:
BaHkaTa:
Както го описваш изглежда доста простичко. Дори няма релейна логика при теб. Вече ми идва на акъл схемата минаваш с два датчика и две SPDT релета за всеки семафор по едно. Но все пак да не се заричам, довечера като се прибера ще помисля с лист хартия и молив в ръка.
BaHkaTa:
Мите ето ти схемата по задание както каза. Простичка е, но остава въпроса с какви сензори ще я контролираш. Рид контакт или релсова верига е доста удачно, тъй като ИР сензорите се управляват от драйвер тоест ще има още няколко електронни елемента към всичко това, затова съм ги оградил със синьо да знаеш че там седи отделна схема.
Вариант 1
Доста елементарно решение. Сменя светлините само на входния семафор на зелено, изходния си остава червен. Няма самозадържане на системата. Тъй като си рекъл да бъде с опто-елементи задържането става от самия сензор докато е засенчен входния семафор ще седи с зелена светлина. Следния сценарий обаче е неизбежен. При излизане от коловоза изходния семафор ще реагира по същия начин, тъй като тук няма как да следим посоката на движение.
Вариант 2
Малко по сложна схема за която използвам DPDT релета. Имаме елементарна логика която блокира изходните сензори по посока на движението. При навлизане в коловоза входния сензор задейства релето на входния семафор и същевременно прекъсва захранването на изходния сензор през NC веригата на вторите си контактни изводи. Това гарантира че при излизане от коловоза изходния семафор ще остане червен. Тук вече можем да хванем и посока на движение, недостатък е че само с един сензор няма да работи. Необходимо е да се закачат паралелно най малко 2 или повече сензора (зависи от дължината на коловоза и на влаковата композиция).
Вариант 3
Още не съм го измислил :) Но като цяло идеята е да няма много сензори (максимум 4) а повече релета които да смятат логиката и самозадържането на семафорите докато се разблокират от изходен сензор или закъснителен таймер. Има поле за действие примерно с различно реле Latching-DPDT (Dual-Winding Latching) което е с две намотки на соленоида и няма нужда да бъде под напрежение. Магията на това реле е именно в това че си остава в позицията в която е било дори след прекъсване на захранването. Котвата на контактите се мести чрез една от двете намотки. Много е готино но цената му е 7евро. Мога да ти драсна схема и с този вариант ако пожелаеш.
За момента е това от мен по този въпрос. Нека и други изкажат мнение.
mitko359:
Нещо не си ме разбрал Аз нямам изходни семафори Искам схемата да е с оптрони и задържаща схема (нали те се активираха от отразената светлина т.е. Нещо трябва да го задържи че отразителя ще е кратък и поставен на локомотива) Мислил съм много и съм решил че с ортрони е най удачно
mitko359:
Просто исках да кажа че цялата гара е с два семафора (изходни)
Иначе специални благодарности за отделеното време
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия