Автор Тема: Пътуване в Гинес или Ориент експрес’88 и реплика в N(1:160).  (Прочетена 7572 пъти)

emilchaushev

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1464
  • Рейтинг: 542
  • N scale 1:160- реален моделизъм

Започвам този материал с много вътрешна енергия, инспирирана от всичко, което изчетах из интернет, но провокирано от един модел на фирмата KATO(Япония), случайно попаднал ми в eBay. Видях модела съвсем случайно и ме грабна от пръв поглед и се заинтересувах от истинската история на този влак.

За Ориент експрес е писано и говорено много- и статии, и репортажи, и романи („Убийство в Ориент експрес”, Агата Кристи) и филми, а и самия влак сам по себе си е достатъчно екзотичен и превърнал се в символ на лукса през годините на своето съществуване.

Съвсем накратко Ориент експрес е наименованието на влакове за далечни пътувания оперирани от компанията  Compagnie Internationale des Wagons-Lits и започва историята си през 1883 г. Маршрутите и подвижния състав са променяни многократно през годините, като има две гари, които се асоциират от хората с този влак – Париж и Истанбул. Промени има и през двете световни войни, а високоскоростните влакове и самолетния транспорт днес променят драматично съдбата на тази услуга, но мисля да премина на интересната част за един конкретен влак, в една конкретна година 1988.

През 1988 г, японската телевизия Fuji Television Network навършва 30 години. За отпразнуването на този юбилей се сформира JR Group, съставена от Fuji Television, East Japan Railway Company (East JR) и с участието на японското правителство, поставят началото на един грандиозен проект под името „ORIENT EXPRESS'88 HITACHI Culture Special”. Започват тежки преговори за организацията, като целта е Venice Simplon Orient Express да направи едно историческо пътуване до Япония, като оперира няколко месеца на японска територия. В крайна сметка се стига до подписване на договор. За това пътуване името на влака се променя на Nostalgie Istanbul Orient Express.

И така в ранния Септември (07.09) на 1988 г. Влака потегля от Zurich през Paris, Aachen, Helmstedt,Marienborn, Potsdam, Berlin Lichtenberg, Frankfurt an der Oder, Kunowice, Poznan, Warsaw,Brest, Minsk, Moscow, Novosibirsk, Irkutsk, Ulan Bator, Beijing и Kowloon (Hong Kong). Там влака е натоварен на кораб до Хирошима и в следващите два месеца извършва пътуваниямежду Hiroshima, Sapporo, Tokyo и Kobe. След завършване на японското му приключение влака е натоварен на кораб на 07.01.1989 и върнат в Амстердам . Пътуването е вписано в рекордите на Гинес в категория най-дълго пътуване с влак на далечно разстояние.

За своето пътуване влака изминава 15 494 км, като талигите на подвижния състав са сменяни от 1435мм към 1524 мм в Русия, отново към 1435 влизайки в Китай и последно към 1067 мм за японското междурелсие при пристигането на композицията. Има данни, че има още една смяна на 1600 мм, но така и не намерих източник къде е била. Поради различните куплиращи системи в Япония, към влака са добавени два вагона в двата края на влака- Mani50 2236 и High Vision Theater 23 a demon car, които от едната страна имат европейски, а от другат астрана японки куплиращи системи, за да може да бъде маневриран. С това обаче проблемите съвсем не свършват... Използвания генератор на ток от движението на талигата, при подмяната им става неизползваем, за което се налага монтиране на дизелов генератор в багажния вагон. Друго неудобство се явява дължината и ширината на вагоните, карани по теснопътните  японски линии, което налага преправяне на разписанията и на нормалните влакове. Габарита на багажния вагон не позволява движение по дадени участъци- проблемът идва от купола на вагона, който се налага да се демонтира  от HITACI и да се сложи имитация с по- малък размер за да може влака да бъде пропуснат. Отделно са преправени 6 фризера във вагон- ресторанта, както и се слагат допълнителни резервоари.Съединенията на спирачната система също са били преправяни (за съжаление смисъла на японския превод ми се губи за да разбера причината).
Преминаването на влака обаче среща и други трудности в Япония. Оказва се, че влака е бил планиран да бъде с парен локомотив D51. И тук се намесват пожарникарите, които след проверка на маршрута установяват, че има преминаване на гора и на няколко тунела, за които тази тяга се оказва проблем... Следват пълни застраховки на гората от Министерството на горите и селското стопанство и тунелните съоръжения, като по дължината на целия влак се монтират пожаро-известителни датчици.

И така нека видим състава на влака на територията на Япония:

Вагон Mani50 2236:


Следват 6 спални вагона:
No.3487 A sleeping car


No.3472 A sleeping car


No.3537 A sleeping car


No.3480 A sleeping car


No.3542 A sleeping car


No.3551 A sleeping car


Salon Bar Car No.4164 E


Pullman Car No.4158 DE


No.3354 dining car


Baggage car No.1286 M


Staff No.3909 A Car
h

High Vision Theater 23 a demon car



По части от голямото пътуване на влака са били използвани различни парни машини:
•   Франция : No. 230G 353 – същият локомотив е бил използван и в романа „Убийство в Ориент Експрес. "
•   Германия: (тогава Източна все още) No. 01-1531-1 и 01-137 (между Berlin и Born-Marien)
•   Полша:  Ty51-32 No. Pt47-112 (между  Kutno - Warsaw -Brest)
•   СССР No. P36-0064 (между Brest и Moscow)
•   Китай: No. 2991 ( до Harbin)
•   Япония  D51-498 (между Ueno и Omiya)


Не случайно горе споменах състава на влака на територията на Япония, защото на триторията на Европа влака е съставен от 16 вагона(2 Versorgungswagen, 9 Schlafwagen, 1 Speisewagen, 2 Salonwagen, 1 Barwagen und 1 Servicewagen mit Duschen), като 5 от тях са разкомпозирани някъде след Берлин. Общата дължина на влака370 м, 880 тона, 270 пътника, 50 души обслужващ персонал.

Съдбата на част от вагоните през последното десетилетие е доста интересна- те са продадени на австрийските железници, така, че този влак спокойно можем да наречем исторически , тъй като е малко вероятно някога да пътува пак и то в същия състав, а единия от вагоните дори е със сменен UIC номер
И сега да видим какво представлява този герой от историята пресъздаден на модел.

През 2008 година КАТО получава награда за най- добре пресъздаден модел за изработените два сета с общо 13 вагона – пълния комплект на композицията в Япония. За съжаление сетовете се продават само на японския пазар, за това и моделът твърде рядко може да се види в Европа.


Първия сет Set 10-561:
CIWL Number      Type                                        UIC Number
3487A                Lx-16 Sleeper                            51 80 06 41 103-8
3551A                Lx-20 Sleeper                            51 80 06 41 111-1
4158DE              Pullman (Cóte d’Azur)                  51 85 09 30 000-1
3354                 Voiture-Restaurant Présidentielle    51 85 08 40 006-7
1286M               Baggage                                    51 85 09 30 011-8
сета има и два японски вагона



Set 10-562:

CIWL Number       Type                                         UIC Number
3472A                 Lx-16 Sleeper                             51 80 06 41 104-6
3537A                 Lx-16 Sleeper                             51 80 06 41 101-2
3480A                 Lx-16 Sleeper                             51 80 06 41 106-1
3542A                 Lx-16 Sleeper                             51 80 06 41 102-0
4164E                 Salon Bar (Cóte d’Azur)                51 85 08 30 002-8
3909A                 YT Sleeper                                 51 80 06 41 107-9


Освен сетовете с Вагони KATO правят реплика и на теснопътния локомотив D51(Kato 2016-2), който специално е реставриран за това пътуване и е с обозначението на влака на тендера си.



Уверенията са, че моделите са близко до 1:160 ( японците уважават 1:150, поради тясното междурелсие  и необходимостта да използват коефициент 150 за да могат да карат на междурелсие 9 мм).

И ето няколко клипа на това бижу:

http://www.youtube.com/watch?v=FcTFeKvpMJM - композиция карана в Германия с две машини BR01
http://www.youtube.com/watch?v=vMAOn1cgq48 - композиция карана в Япония с D51
http://www.youtube.com/watch?v=glBoQJPnyHM

Рекламата на влака по телевизията: http://www.youtube.com/watch?v=DOpJXEPVcwA

След доставката му ще споделя впечатленията си за характеристиките на влака.

BaHkaTa

  • БАНКАТА
  • Administrator
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 464
  • Рейтинг: 56
  • BDZ/UP/BN - София
    • Хоби Работилница
Честито за бъдещото попълнение :clapping: От както модвам трамвай на същата фирма просто съм на черешата от кеф. Айде като дойде КАТО-то ще разказваш повече в детайли.

mill

  • Гост
  • Trade Count: (0)
След такова представяне ,кажи как да не ти "завиди" човек ;D .... Поздравления за добрия избор :hi:

Mixy

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1538
  • Рейтинг: 384
    • SCARM - българският софтуер за дизайн на релсови планове и жп макети
Много интересно представяне! Дано сетовете да си струват  :yes:

emilchaushev

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1464
  • Рейтинг: 542
  • N scale 1:160- реален моделизъм
Продължавам темата с маршрутите, които този влак е избродил през това пътуване и разписанието, което е следвал

Първата отсечка е Париж - Токио



Разписание:
7 Септември -Paris, Reims
8 Септември -Potsdam, Berlin
9 Септември -Sochaczew, Warsaw
10 Септември -Brest
11-13 Септември -Moscow
15 Септември - Novosibirsk
17-19 Септември -Irkutsk
19-20 Септември -Chita
20 Септември -Zabaikarusuku, Manzhouli
22-24 Септември -Beijing
26 Септември -Hong Kong
17 Октомври- Hiroshima*
18 Октомври -Tokyo

*На 16.10.1988 се прави въвеждане в експлоатация в Хирошима, след което влакът довършва пътуването до Токио.
Това е карта на тази финална за първия етап отсечка


Следва едноседмична обиколка на Япония със следния маршрут и разписание:


Разписание:
24 Октомври – 2 Ноември: Around Japan
Event station
25, 26 Октомври: Shiraishi
27 Октомври: Goryokaku
29 Октомври: Kyoto
30 Октомври: Kumamoto
01 Ноември: Takamatsu

Следва маршрут по линия Tohoku:

Карта:


Разписание/ Преходи:
(Tohoku Line)
2-3 Ноември: Sendai - Ueno
3-4 Ноември: Sendai - Ueno (Joban Line)
4-5 Ноември: (Via Hokuriku) Osaka - Ueno
6-7 Ноември: Hiroshima - Osaka
7- 8 Ноември: Hakata - Hiroshima
8-10 Ноември:  Kusanagi - Shizuoka - Kurashiki - New Moji - Hakozaki - Hakata
10- 11 Ноември: Nagoya - Shizuoka - Kusanagi
13-14 Ноември: Nagoya - Ueno (via Hokuriku)


Влакът поема по следващия маршрут определен в пътуването:


14 – 15 Ноември: Ueno - Aomori
15 – 16 Ноември: Aomori - Ueno
16 – 17 Ноември: Ueno - Akita
17 – 18 Ноември: Akita - Ueno
18 – 19 Ноември: Ueno - Osaka
19 – 20 Ноември - Osaka - Ueno
20 – 21 Ноември: Ueno - Kanazawa
21 – 22 Ноември: Kanazawa - Ueno
22 – 23 Ноември: Ueno - Osaka
23 – 24 Ноември - Osaka – Ueno


Последния маршрут с обиколен характер е този:


Разписание:
28- 29 Ноември: Hakata - Tokyo
29- 30 Ноември: Tokyo - Hakata
30 Ноември-1 Декември: Hiroshima - Tokyo
1-2 Декември :Tokyo - Hiroshima
2-3 Декември : Hakata - Tokyo
3-4 Декември :Tokyo - Hakata


След завършването на обиколката на Япония са назначени совалкови пътувания на влака с маршрут и разписание, както следва:

5-6 Декември :Osaka - Ueno
6-7 Декември :Ueno - Osaka
7-8 Декември :Kobe - Ueno
8-9 Декември :Ueno - Osaka
9-10 Декември :Osaka - Ueno
10-11 Декември :Ueno - Osaka
11-12 Декември :Kobe - Ueno
12-13 Декември :Ueno - Kobe
13-14 Декември :Osaka - Ueno
14-15 Декември :Ueno - Osaka
15-16 Декември :Osaka – Ueno
16-17 Декември :Ueno - Osaka
17-18 Декември :Kobe - Ueno
18-19 Декември :Ueno - Kobe
19-20 Декември :Osaka - Ueno
20-21 Декември :Ueno - Osaka
21-22 Декември :Osaka - Ueno
22-23 Декември :Ueno - Osaka
23-24 Декември :Osaka - Ueno
24-25 Декември :Ueno Island - Osaka


 На 07.01.1989 г влакът е разтоварен на Пристанище Амстердам след пътуване с кораб от Япония.

При последното ми посещение във Виена попаднах точно на тези вагони, но нямах фотоапарат. За сега съм планирал пътуване за да направя разследване на реалните вагони, за да намеря и заснема петте вагона, които не са стигнали в Япония. Надявам се да са при другите на спирка/гара Spitelau.

И сега една подсказка.. Очаквайте скоро:

ivo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (8)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2006
  • Рейтинг: 558
  • HO - II-III, София
Cупер  :) взел си го най-после ... това красиво бижу  :good: Ехxx да имаше и трасе в N ;) дет се вика председателите на КЖМ все са в  N ... но поклон и  :hi: реверанс  ;D малък мащаб големи хора  :hi:  :hi:  :hi:

чакаме с интерес ...

И сега една подсказка.. Очаквайте скоро:

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Усещам аз.. Фремо модулите в Н0 заминават за подпалки.. Вива N!  :spiteful:

emilchaushev

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1464
  • Рейтинг: 542
  • N scale 1:160- реален моделизъм
Малко видео

Кадри от реалния влак на територията на Япония:

http://www.youtube.com/watch?v=LKhTcVFICDw
http://www.youtube.com/watch?v=OOkdRKQyN5M

Фремо трасе в N с Orient Express'88:
http://www.youtube.com/watch?v=OTVvDgbrLlg

emilchaushev

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1464
  • Рейтинг: 542
  • N scale 1:160- реален моделизъм
Предоставям малко допълнителна информация относно състава на влака през различните държави от пътуването. За съжаление в различни източници започнах да откривам несъответствия. В долния списък липсват  вагони 3480 и 4164, а е включен един допълнителен Pulmann 4149.


Вагони

ВагонАдминистрацияНомерПътувал от... до
RestaurantKZDManzhouli - ...
Inspector's saloonSZDBrest - Zbaikalsk
Staff sleeperSZDBrest - Hong Kong
VanSNCFParis - Brest
Sleeper YTIntraflug   3909(Zurich) Paris - Hong Kong
Generator van"1286(Zurich) Paris - Hong Kong
Restaurant"3354   (Zurich) Paris - Hong Kong
Pullman                   "4158   (Zurich) Paris - Hong Kong
Pullman                   "4149   (Zurich) Paris - Hong Kong
Salon-Bar"4164   (Zurich) Paris - Hong Kong
Sleeper LX"3551   (Zurich) Paris - Hong Kong
Sleeper LX"3542   (Zurich) Paris - Hong Kong
Sleeper LX"3487   (Zurich) Paris - Hong Kong
Service carCIWLT4013   (Zurich) Paris - Hong Kong
Sleeper LXIntraflug   3472   (Zurich) Paris - Hong Kong
Sleeper LX"   3475   (Zurich) Paris - Hong Kong
Sleeper LX"   3480   (Zurich) Paris - Hong Kong
Sleeper LX"   3537   (Zurich) Paris - Hong Kong
Sleeper YT"   3851   (Zurich) Paris - Hong Kong
Van                          SZD                            Brest - Hong Kong
Mani50                          JR2236   Japan
Oni                       JR23   Japan