И едно напълно обратно мнение...
Книжката е абсолютно ненужна и безсмислена - поредното доказателство, че тия с "големите титли" не стават за нищо и са в основата на цялото състояние на БДЖ. /Те какви ли не теории, концепции, трудове и т.н. не изписаха на синекурните си длъжности за 50 години, а реалната полза я виждаме. Ама това е друга тема../
Първата половина на книгата представляват просто "копи-пейст" на всички статии на Й. Тасев, публикувани през годините по вестници и списания. Реален размер на статиите е около една страница-страница и нещо във формат А4. Поради малкия формат на въпросната книга повечето "статии" са стигнали "огромните" 3-4 страници. А реално в тях нищо не се казва. Общо взето текстът и информацията в него са за ниво "предучилищна забавачка - първи клас". Звучат като "имало в България пътнически вагони..." Така че спокойно може тази част да се прескочи...
Втората част е по-интересна и полезна, поради наличието на снимки, правени от автора /по-голямата част от тях, другите са... ама и това е друга тема.../. За съжаление голяма част от тях са "резнати" и реално малко снимки показват цял вагон... Абе просто са си щракани някакви вагони от композиция... Полезната информация около тях също е слаба. Има чертежи на вагони, но никакви обяснения по външен вид, обзавеждане, разположение и т.н. Накрая в книгата се мърдят и някакви "научни" диаграми, които са твърде неразбираеми за човек извън железниците и просто искащ да разбере нещо...
Така че според моето скромно мнение - който не я е взел, не се е минал да даде 9 лв.
Общо взето рядко, всъщност за първи път, съм на еднакво мнение с Венци!
Ще си позволя да цитирам само един пример-втория абзац на стр 18:
"През 1935 г. от фабрика Simmering- Wien и Linke-Hofmann-Bautzen ни доставят още 20 вагони (20 041-24 060) с 88 места също с купета и безкупейна част в средата."
Първо номерата на гореспоменатите вагони са 715-734 при доставката, 24 047- 24 066 от 1940 г. до 1969 г. и
50 52 20 20 009-9 до 50 52 20 20 025-5 от 1969 г. до бракуването им!
Тук е повече от задължително да се каже, че това са първите вагони на БДЖ с дължина между буферите 23 500 мм, което за 1935 година е много голямо постижение! За сравнение по същото време в Германия, вагони с такава дължина са само вагоните на РЕИНГОЛД ЕСКПРЕС и няколко спални и ресторант вагони.
Другата голяма новост за БДЖ, която идва с тази вагонна доставка са талигите Гьорлиц 3! Това са талиги с впечатляващо междуосие от 3600 мм. и тристепенно ресорно окачване. Тези талиги осигуряват изключително комфортна возия на вагона, поради което всички следващи редовни доставки на пътнически вагони са правени точно с тези талиги в продължение на почти 20 години.
Във вагон от тази доставка е заснета сцена от филма "Авантаж" с актьорът Руси Чанев през 1977. Също в такъв вагон е заснета сцена от един епизод "На всеки километър"
Тази и още много друга информация, както и снимки и чертежи можеха да бъдат дадени както за тези, така и за другите вагони! Безспорно е интересно да се знае на кой вагон с каква материя и с какъв цвят са тапицирани седалките, както и наличието или не на подлакътни облегалки, но при описание на вагон обикновено се казва нещичко за конструкцията на рамата, коша, талигите, спирачната система, отоплението, осветлението, вентилацията, страничните и челните врати, прозорците... В тази книга обаче такива описания са сведени до нула!
Мотив за написване на книга за подвижният състав може да бъде единствено ЛЮБОВТА КЪМ ЖЕЛЕЗНИЦАТА, ЖАЖДАТА ЗА СЪХРАНЕНИЕ НА НЕЙНАТА ИСТОРИЯ ЗА СЕГАШНИТЕ И БЪДЕЩИ ПОКОЛЕНИЯ!
Искрено съжалявам, че инж. Димитър Деянов не е проявил достатъчен интерес към вагоните. Само той би изучил и описал в невероятно увлекателен, характерен за него стил, вагоните на БДЖ с най-големи подробности по доставки, конструкции, експлоатационен живот и т.н.