България е разделена на три жп лота, всички печеливши линии са в един лот.Пускат поръчката за избор на превозвачи до края на юли, договорите с изпълнителите ще са за 12 години
Лили Границка
Железопътните превози в България се разделят на три лота - западен, северен и южен. Всички печеливши линии, сред които от София до морето, плюс експресни, бързи и международни влакове са включени в западния лот с център столицата.
Това предвижда проекта за определяне на условията и реда за избор на превозвачи за извършване на пътнически железопътен транспорт в страната. Той беше публикуван от Министерството на транспорта и съобщенията.
Дава се възможност всеки от лотовете да се обслужва от съответното регионално депо (София - западен лот, Горна Оряховица - северен лот и Пловдив - южен лот).
Трудовите договори с работниците и служителите от настоящия жп оператор - "БДЖ-Пътнически превози", няма да бъдат прекратени. Те ще преминат към новите оператори на обществената железопътна услуга, уверяват от транспортното министерство.

Изпълнението на договорите ще се извършва чрез собствен и/или нает подвижен железопътен състав, както и с такъв, предоставен от държавата на избраните изпълнители.
Подвижният състав, осигурен от държавата, ще бъде пропорционален на обема на услугата за съответния регион. След изтичане на срока на договора изпълнителят е длъжен да върне на собственика подвижният състав в състоянието, в което е получен.
Планираната продължителност на договорите е 12 години. Заложено е началната дата на изпълнение ще бъде 13 декември 2026 г., когато влиза в сила Графикът за движение на влаковете за 2027 г. Това на практика означава, че и през следващата година държавният оператор "БДЖ-Пътнически превози" ще продължи да обслужва жп линиите.
През юни Министерството на транспорта и съобщенията ще проведе разговори с всички заинтересовани страни, в това число със синдикалните организации, неправителствения сектор и други, за детайлно обсъждане на условията на предстоящата процедура за обществен железопътен превоз на пътници.
Трите лота
В западния лот с депо София включва движението на експресни влакове от столицата до Варна и Бургас, както и до Петрич и по направлението Горна Оряховица - Русе. По същите направления ще се движат и бързи влакове. Международните и нощните бързи влакове също ще се обслужват от западния превозвач.

В северния лот с депо Горна Оряховица са включени бързи влакове по направленията Русе - Варна, Русе - Горна Оряховица - Карлово – Пловдив. За северния превозвач са оставени пътнически влакове, които обслужват североизточната част на страната. Най-дългото направление, по което ще се движат пътнически влакове на северния превозвач са от Русе през Горна Оряховица до Димитровград, и от Русе през Синдел до Бургас.
В южния лот са включени бързи влакове по две направления. Едното е от Пловдив - Стара Загора - Карнобат - Варна, а другото от Пловдив - Горна Оряховица - Варна. Пътническите влакове ще се движат по направлението Пловдив - Карлово - Стара Загора - Карнобат - Бургас.
Влаковете в обема на поръчката
Експресните влакове ще са първа и втора класа, като всички места ще са с резервация. Ще се движат със средна от най-малко 80 км/ч и ще обслужват маршрути от над 100 км в посока. Те ще обслужват само градове с над 20 000 души население или на кръстопътни гари.
Този пазарен сегмент понастоящем не е част от предоставяната сега обществена услуга и няма достатъчно наличен подвижен състав, който е подходящ за извършването ѝ. Предвижда се поетапно да се въвежда от първата година на новите договори с превозвачите, в зависимост от възможността да се осигури подходящ подвижен състав и капацитет на железопътната инфраструктура.

Бързите влакове също ще са първа и втора класа, с резервация на всички места и ще обслужват маршрут над 100 км в посока и обслужващи част от гарите и спирките по маршрута. Този пазарен сегмент се изпълнява и в момента. По-голямата част от бързите влакове ще се обслужват от западния превозвач.

Пътническите влакове са с маршрут до 200 км в посока и ще обслужват всички гари и спирки по маршрута. Този пазарен сегмент се изпълнява и сега. Те ще обслужват регионални и крайградски линии. Крайградски пътнически влакове са с маршрут до 100 км в посока и обслужват крайградските зони на административно-икономическите центрове.
Международните влакове са с първа и втора класа, с резервация на всички места, с маршрут, който пресича държавната граница и обслужващи част от гарите и спирките по маршрута в страната. Този пазарен сегмент сега се изпълнява на българска територия, като в състава на влаковете се включват допълнителни вагони, които превозват пътници в рамките на страната. Предвижда се запазването му и прецизиране на начина на покриване на нетния финансов ефект от изпълнението му на територията на страната.
Нощните влакове са с първа и втора класа, с резервация на всички места и ще предлагат легла или кушети за преспиване с маршрут над 100 км, който пресича или не пресича държавната граница.
Достъп до подвижен състав
Предвижда се изпълнението на договорите да бъде осигурено чрез собствен или нает подвижен железопътен състав, както и с подвижен състав, предоставен от държавата.
Подвижният състав, който ще бъде предоставен на избраните превозвачи за безвъзмездно ползване, ще бъде определен пропорционално на обема на услугата, която ще се извършва за съответната обособена позиция, спрямо обема на обществената услуга за цялата страна.
Подвижният състав, който се предвижда да бъде осигурен от държавата.
По отношение на подвижния състав, който е собственост на "БДЖ-Пътнически превози", новоизбраните изпълнители ще имат възможност да го закупят или наемат на пазарна цена. Пазарната цена ще бъде не по-ниска от определената от независим оценител, намалена с всяка сума на компенсация от държавата, предоставена на настоящия превозвач под формата на субсидия за компенсиране на задължението за превоз на пътници и/или капиталов трансфер, получена от него във връзка със съответния подвижен състав.
До доставката на новия подвижен състав избраните превозвачи трябва да организират изпълнението на услугата чрез собствен или нает подвижен железопътен състав.
Не се допуска избраните превозвачи да използват подизпълнители.
Най-ниска цена - ще е критерият за избор на превозвачите по трите лота.
При изпълнение на договора се предвижда възможност за изменение на тарифата за превоз на пътници. Това може да става веднъж на всяко тримесечие с индекса на инфлацията. Цените на билетите ще могат да се променят и при трайно и чувствително увеличение на цените на горивата, електроенергията, инфраструктурните такси и другите продукти и услуги, които надхвърлят с повече от 5% увеличението на индекса на инфлация.
Срок за провеждане на процедурата
Плановете са обществено обсъждане на проекта за обществен железопътен превоз на пътници да продължи до 1 юли 2025 г.
След това тя ще бъде изпратена за съгласуване на документацията с Европейската комисия ( 4 юли - 18 юли 2025 г.).
Процедурата за избор на жп превозвачи трябва да бъде публикувана до 31 юли, а срокът за подаване на оферти да е до 30 октомври 2025 г.
Плановете са до 20 ноември да има избрани изпълнители и до края на годината да бъдат сключени договорите с тях. Това ще се случи при условие, че няма обжалване на процедурата.
Периодът от подписването на договорите с избраните превозвачи до началната дата на изпълнение е срокът за мобилизация на изпълнителите, което ще бъде между половин и една година в зависимост от сключването на договора. Периодът на мобилизация няма да бъде включен в срока на договора, който е 12 години. През този период Министерството на транспорта и съобщенията не планира да извършва авансови плащания към изпълнителите.
Началната дата за изпълнението на договорите е заложена да бъде 13 декември 2026 г.