Автор Тема: Новини от жп транспорта в България  (Прочетена 429189 пъти)

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 338
  • Рейтинг: 248
Re: Новини от жп транспорта в България
« Отговор #1050 -: 10 Май 2025, 23:34:09 »
"Ремонтирана" препратка от мнението на Петко по-горе:

Железопътна линия 2


Иван
А Троян-Кърнаре кога?

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5628
  • Рейтинг: 660
  • Красотата е в детайла!
Re: Новини от жп транспорта в България
« Отговор #1051 -: 12 Май 2025, 13:47:00 »
Гроздан Караджов: През лятото ще има експреси до морето

Адри, обърни внимание на намеренията за тунел между Троян и Христо Даново...  :yes:
« Последна редакция: 12 Май 2025, 14:05:11 от Vlado »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12388
  • Рейтинг: 1341
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Новини от жп транспорта в България
« Отговор #1052 -: 25 Май 2025, 13:06:31 »
Държавата пуска експериментален влак от София до Бургас
24 Май, 2025 09:24

Опитът е дали влакът ще стигне за 5 часа и 33 минути
Държавата пуска експериментален влак от София до Бургас - 1
Снимка: Факти.БГ

Мария Атанасова
Автор във Fakti.bg

Във вторник – 27 май е назначен бърз влак с номер 3671 от София до Бургас, който по назначеното му разписание трябва да измине маршрута за 5:33 часа.

Композицията ще бъде в състав: локомотив Сименс и два вагона, от които единят е бистро. Пътниците ще са министри и служебни лица от Министерството на транспорта, които ще изминат разстоянието в тест за време.

Интересното в разписанието на този влак е, че той е назначен да премине транзитно през гари, в които треновете задължително спират за спирачни проби или по други причини.

Точно тези изисквания са наложени от най-компетентния орган в железницата – „Изпълнителна агенция Железопътна администрация”. Влакът до Бургас обаче ще е над правилниците и правилата.

Любопитни са редица от заложените в подготовката му заповеди и разпоредби, а именно: Да бъде композиран поне 40 минути преди тръгване, да бъде предварително климатизиран, да бъдат чисти и заредени с консумативи тоалетните.

Според запознати влакът ще бъде така транспортиран, че пред него няма да има други возила в радиус от 10-15 километра, които да нарушават разписанието му, а служителите на Национална компания Железопътна инфраструктура /НКЖИ/ ще са инструктирани да го предвижват с особен приоритет, нещо което по принцип е заложено неустно за товарните превози.

****************
Предстои "ренесанс" за световните железници,
  :yes: :yes: :yes: :hi: :dance1:
ако наистина авиокомпаниите се преоборудват със "седалки" за правостоящи в самолетите! :nono:
 :lol: :lol: :lol: :friends: :tomato:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12388
  • Рейтинг: 1341
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Новини от жп транспорта в България
« Отговор #1053 -: 28 Май 2025, 08:36:45 »
Министър Караджов - 5 часа и 32 минути до Бургас:
https://youtu.be/EfftKJ5E_so?si=wubY0mZjq6G8BoNC
Три възможности за пресичане север-юг!
Да се надяваме да се реализират най-после!
 bg&flag

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12388
  • Рейтинг: 1341
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Новини от жп транспорта в България
« Отговор #1054 -: 03 Юни 2025, 23:28:59 »
Гроздан Караджов от влака Мездра-София: Извинявам се на всички пътници на БДЖ за условията, в които пътуват
Транспортният министър нареди във влаковете да има бистро, сапун и работещ климатик
14:11 ч. 02.06.2025
Министърът на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов набеляза редица проблеми в БДЖ при пътуването си с бързия влак от Мездра до София, тръгващ от Варна.
Той отбелязва, че влакът е пристигнал само с 9 минути закъснение, заради ремонт по трасето. По думите му обаче 7 часа и половина за път от Варна до София е все още твърде много и времето трудно може да се съкрати съществено.
Караджов отбелязва още, че във влака WiFi няма (никъде в БДЖ няма), нито бистро или вагон-ресторант, което според него е „абсурдно".
Министърът отчита, че проблем с купуването на билети няма – и онлайн, и от автомати по гарите, и на български, и на английски. Купих си билет лесно и удобно както онлайн, така и от автомат. Според министъра мобилната версия на сайта на БДЖ работи перфектно, като показва къде се намира влакът и колко е закъснението, ако има такова.
Като проблем Караджов посочва, че ако си изпуснете влака по вина на БДЖ, ще трябва специално да минете през касите на гарата, за да ви презаверят билета. Иначе рискувате да бъдете глобени.
Транспортният министър отчита и трагичното състояние на гарите.
„Гара Мездра е ключова гара, но там дори няма тоалетна за пътниците. Или по-скоро има нещо с такъв надпис, което, слава Богу, е заключено, предвид вида му. Гара София-север е в долу-горе същото състояние“, казва той.
В резултат на пътуването, министърът посочва няколко неща, които трябва да бъдат извършени:
1. Всички влакове да се приведат в адекватно за пътуване състояние – подовете да бъдат почистени, прозорците измити, всякакви петна – премахнати. За това има пари, има и хора, които получават заплати, за да се грижат за чистотата.
2. Във всеки влак за дълги разстояния да има служител на БДЖ, който да е отговорен за състоянието на вагоните преди потегляне на композицията. Поне един час преди тръгване на влака трябва да се осигури безупречна чистота, работата на климатиците, течен сапун в тоалетните, хартия и др.
3. Да има стюард, който да отговаря за чистотата по време на пътуването и да следи интериорът да не се цапа, драска или поврежда. В БДЖ работят достатъчно хора, за да може да се отдели персонал за това.
4. Към всеки бърз влак за дълги разстояния да има бистро. В момента БДЖ разполага с 10 такива вагона, които са достатъчни за покриване на тези линии.
5. Всички климатици във влаковете с вагони, снабдени с такива, трябва да работят нормално. Още повече, че на този тип вагони прозорците не се отварят. Факт е, че има и още един проблем - новозакупените стари вагони се нуждаят от модификация, за да работят у нас. Но е факт и че климатиците често не работят просто защото не са заредени с фреон.
6. Както направихме с обхода на линията София-Бургас, и по линията София-Варна ще бъдат идентифицирани участъци, където скоростта на влака е излишно намалена, за да можем да съкратим времето за пътуване. Радвам се, че с машинистите от влака, които от години пътуват по тези линии, имаме консенсус къде какво може да се направи.
7. НКЖИ трябва да ми даде до края на седмицата списък с гарите, на които не е правен ремонт последните 20 години, за да се види къде, какво и кога може да се направи, за да се подобри положението. Тук бързи резултати не можем да очакваме, заради липсващо финансиране, но все някога трябва да се почне.
Следващото пътуване на Караджов ще е с крайградски пътнически влак.
Накрая министърът поднася извинения към всички пътници на БДЖ за условията, в които пътуват в българските влакове. Извинения и към редовите железничари, които въпреки, че съвестно изпълняват задълженията си, понасят основателните критики на пътуващите, посочва още Караджов.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12388
  • Рейтинг: 1341
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Новини от жп транспорта в България
« Отговор #1055 -: 03 Юни 2025, 23:50:54 »
България е разделена на три жп лота, всички печеливши линии са в един лот.

Пускат поръчката за избор на превозвачи до края на юли, договорите с изпълнителите ще са за 12 години
Лили Границка
Железопътните превози в България се разделят на три лота - западен, северен и южен. Всички печеливши линии, сред които от София до морето, плюс експресни, бързи и международни влакове са включени в западния лот с център столицата.
Това предвижда проекта за определяне на условията и реда за избор на превозвачи за извършване на пътнически железопътен транспорт в страната. Той беше публикуван от Министерството на транспорта и съобщенията.
Дава се възможност всеки от лотовете да се обслужва от съответното регионално депо (София - западен лот, Горна Оряховица - северен лот и Пловдив - южен лот).
Трудовите договори с работниците и служителите от настоящия жп оператор - "БДЖ-Пътнически превози", няма да бъдат прекратени. Те ще преминат към новите оператори на обществената железопътна услуга, уверяват от транспортното министерство.

Изпълнението на договорите ще се извършва чрез собствен и/или нает подвижен железопътен състав, както и с такъв, предоставен от държавата на избраните изпълнители.
Подвижният състав, осигурен от държавата, ще бъде пропорционален на обема на услугата за съответния регион. След изтичане на срока на договора изпълнителят е длъжен да върне на собственика подвижният състав в състоянието, в което е получен.
Планираната продължителност на договорите е 12 години. Заложено е началната дата на изпълнение ще бъде 13 декември 2026 г., когато влиза в сила Графикът за движение на влаковете за 2027 г. Това на практика означава, че и през следващата година държавният оператор "БДЖ-Пътнически превози" ще продължи да обслужва жп линиите.
През юни Министерството на транспорта и съобщенията ще проведе разговори с всички заинтересовани страни, в това число със синдикалните организации, неправителствения сектор и други, за детайлно обсъждане на условията на предстоящата процедура за обществен железопътен превоз на пътници.
Трите лота
В западния лот с депо София включва движението на експресни влакове от столицата до Варна и Бургас, както и до Петрич и по направлението Горна Оряховица - Русе. По същите направления ще се движат и бързи влакове. Международните и нощните бързи влакове също ще се обслужват от западния превозвач.

В северния лот с депо Горна Оряховица са включени бързи влакове по направленията Русе - Варна, Русе - Горна Оряховица - Карлово – Пловдив. За северния превозвач са оставени пътнически влакове, които обслужват североизточната част на страната. Най-дългото направление, по което ще се движат пътнически влакове на северния превозвач са от Русе през Горна Оряховица до Димитровград, и от Русе през Синдел до Бургас.
В южния лот са включени бързи влакове по две направления. Едното е от Пловдив - Стара Загора - Карнобат - Варна, а другото от Пловдив - Горна Оряховица - Варна. Пътническите влакове ще се движат по направлението Пловдив - Карлово - Стара Загора - Карнобат - Бургас.
Влаковете в обема на поръчката
Експресните влакове ще са първа и втора класа, като всички места ще са с резервация. Ще се движат със средна от най-малко 80 км/ч и ще обслужват маршрути от над 100 км в посока. Те ще обслужват само градове с над 20 000 души население или на кръстопътни гари.
Този пазарен сегмент понастоящем не е част от предоставяната сега обществена услуга и няма достатъчно наличен подвижен състав, който е подходящ за извършването ѝ. Предвижда се поетапно да се въвежда от първата година на новите договори с превозвачите, в зависимост от възможността да се осигури подходящ подвижен състав и капацитет на железопътната инфраструктура.

Бързите влакове също ще са първа и втора класа, с резервация на всички места и ще обслужват маршрут над 100 км в посока и обслужващи част от гарите и спирките по маршрута. Този пазарен сегмент се изпълнява и в момента. По-голямата част от бързите влакове ще се обслужват от западния превозвач.

Пътническите влакове са с маршрут до 200 км в посока и ще обслужват всички гари и спирки по маршрута. Този пазарен сегмент се изпълнява и сега. Те ще обслужват регионални и крайградски линии. Крайградски пътнически влакове са с маршрут до 100 км в посока и обслужват крайградските зони на административно-икономическите центрове.

Международните влакове са с първа и втора класа, с резервация на всички места, с маршрут, който пресича държавната граница и обслужващи част от гарите и спирките по маршрута в страната. Този пазарен сегмент сега се изпълнява на българска територия, като в състава на влаковете се включват допълнителни вагони, които превозват пътници в рамките на страната. Предвижда се запазването му и прецизиране на начина на покриване на нетния финансов ефект от изпълнението му на територията на страната.
Нощните влакове са с първа и втора класа, с резервация на всички места и ще предлагат легла или кушети за преспиване с маршрут над 100 км, който пресича или не пресича държавната граница.
Достъп до подвижен състав
Предвижда се изпълнението на договорите да бъде осигурено чрез собствен или нает подвижен железопътен състав, както и с подвижен състав, предоставен от държавата.
Подвижният състав, който ще бъде предоставен на избраните превозвачи за безвъзмездно ползване, ще бъде определен пропорционално на обема на услугата, която ще се извършва за съответната обособена позиция, спрямо обема на обществената услуга за цялата страна.
Подвижният състав, който се предвижда да бъде осигурен от държавата.
По отношение на подвижния състав, който е собственост на "БДЖ-Пътнически превози", новоизбраните изпълнители ще имат възможност да го закупят или наемат на пазарна цена. Пазарната цена ще бъде не по-ниска от определената от независим оценител, намалена с всяка сума на компенсация от държавата, предоставена на настоящия превозвач под формата на субсидия за компенсиране на задължението за превоз на пътници и/или капиталов трансфер, получена от него във връзка със съответния подвижен състав.
До доставката на новия подвижен състав избраните превозвачи трябва да организират изпълнението на услугата чрез собствен или нает подвижен железопътен състав.
Не се допуска избраните превозвачи да използват подизпълнители.
Най-ниска цена - ще е критерият за избор на превозвачите по трите лота.
При изпълнение на договора се предвижда възможност за изменение на тарифата за превоз на пътници. Това може да става веднъж на всяко тримесечие с индекса на инфлацията. Цените на билетите ще могат да се променят и при трайно и чувствително увеличение на цените на горивата, електроенергията, инфраструктурните такси и другите продукти и услуги, които надхвърлят с повече от 5% увеличението на индекса на инфлация.
Срок за провеждане на процедурата
Плановете са обществено обсъждане на проекта за обществен железопътен превоз на пътници да продължи до 1 юли 2025 г.
След това тя ще бъде изпратена за съгласуване на документацията с Европейската комисия ( 4 юли - 18 юли 2025 г.).
Процедурата за избор на жп превозвачи трябва да бъде публикувана до 31 юли, а срокът за подаване на оферти да е до 30 октомври 2025 г.
Плановете са до 20 ноември да има избрани изпълнители и до края на годината да бъдат сключени договорите с тях. Това ще се случи при условие, че няма обжалване на процедурата.
Периодът от подписването на договорите с избраните превозвачи до началната дата на изпълнение е срокът за мобилизация на изпълнителите, което ще бъде между половин и една година в зависимост от сключването на договора. Периодът на мобилизация няма да бъде включен в срока на договора, който е 12 години. През този период Министерството на транспорта и съобщенията не планира да извършва авансови плащания към изпълнителите.
Началната дата за изпълнението на договорите е заложена да бъде 13 декември 2026 г.