Общ форум | Chit-chat > Общи приказки, свързани с хобито | Chit-chat about the hobby

Новини от жп транспорта в България

<< < (212/212)

pach:
България е разделена на три жп лота, всички печеливши линии са в един лот.

Пускат поръчката за избор на превозвачи до края на юли, договорите с изпълнителите ще са за 12 години
Лили Границка
Железопътните превози в България се разделят на три лота - западен, северен и южен. Всички печеливши линии, сред които от София до морето, плюс експресни, бързи и международни влакове са включени в западния лот с център столицата.
Това предвижда проекта за определяне на условията и реда за избор на превозвачи за извършване на пътнически железопътен транспорт в страната. Той беше публикуван от Министерството на транспорта и съобщенията.
Дава се възможност всеки от лотовете да се обслужва от съответното регионално депо (София - западен лот, Горна Оряховица - северен лот и Пловдив - южен лот).
Трудовите договори с работниците и служителите от настоящия жп оператор - "БДЖ-Пътнически превози", няма да бъдат прекратени. Те ще преминат към новите оператори на обществената железопътна услуга, уверяват от транспортното министерство.

Изпълнението на договорите ще се извършва чрез собствен и/или нает подвижен железопътен състав, както и с такъв, предоставен от държавата на избраните изпълнители.
Подвижният състав, осигурен от държавата, ще бъде пропорционален на обема на услугата за съответния регион. След изтичане на срока на договора изпълнителят е длъжен да върне на собственика подвижният състав в състоянието, в което е получен.
Планираната продължителност на договорите е 12 години. Заложено е началната дата на изпълнение ще бъде 13 декември 2026 г., когато влиза в сила Графикът за движение на влаковете за 2027 г. Това на практика означава, че и през следващата година държавният оператор "БДЖ-Пътнически превози" ще продължи да обслужва жп линиите.
През юни Министерството на транспорта и съобщенията ще проведе разговори с всички заинтересовани страни, в това число със синдикалните организации, неправителствения сектор и други, за детайлно обсъждане на условията на предстоящата процедура за обществен железопътен превоз на пътници.
Трите лота
В западния лот с депо София включва движението на експресни влакове от столицата до Варна и Бургас, както и до Петрич и по направлението Горна Оряховица - Русе. По същите направления ще се движат и бързи влакове. Международните и нощните бързи влакове също ще се обслужват от западния превозвач.

В северния лот с депо Горна Оряховица са включени бързи влакове по направленията Русе - Варна, Русе - Горна Оряховица - Карлово – Пловдив. За северния превозвач са оставени пътнически влакове, които обслужват североизточната част на страната. Най-дългото направление, по което ще се движат пътнически влакове на северния превозвач са от Русе през Горна Оряховица до Димитровград, и от Русе през Синдел до Бургас.
В южния лот са включени бързи влакове по две направления. Едното е от Пловдив - Стара Загора - Карнобат - Варна, а другото от Пловдив - Горна Оряховица - Варна. Пътническите влакове ще се движат по направлението Пловдив - Карлово - Стара Загора - Карнобат - Бургас.
Влаковете в обема на поръчката
Експресните влакове ще са първа и втора класа, като всички места ще са с резервация. Ще се движат със средна от най-малко 80 км/ч и ще обслужват маршрути от над 100 км в посока. Те ще обслужват само градове с над 20 000 души население или на кръстопътни гари.
Този пазарен сегмент понастоящем не е част от предоставяната сега обществена услуга и няма достатъчно наличен подвижен състав, който е подходящ за извършването ѝ. Предвижда се поетапно да се въвежда от първата година на новите договори с превозвачите, в зависимост от възможността да се осигури подходящ подвижен състав и капацитет на железопътната инфраструктура.

Бързите влакове също ще са първа и втора класа, с резервация на всички места и ще обслужват маршрут над 100 км в посока и обслужващи част от гарите и спирките по маршрута. Този пазарен сегмент се изпълнява и в момента. По-голямата част от бързите влакове ще се обслужват от западния превозвач.

Пътническите влакове са с маршрут до 200 км в посока и ще обслужват всички гари и спирки по маршрута. Този пазарен сегмент се изпълнява и сега. Те ще обслужват регионални и крайградски линии. Крайградски пътнически влакове са с маршрут до 100 км в посока и обслужват крайградските зони на административно-икономическите центрове.

Международните влакове са с първа и втора класа, с резервация на всички места, с маршрут, който пресича държавната граница и обслужващи част от гарите и спирките по маршрута в страната. Този пазарен сегмент сега се изпълнява на българска територия, като в състава на влаковете се включват допълнителни вагони, които превозват пътници в рамките на страната. Предвижда се запазването му и прецизиране на начина на покриване на нетния финансов ефект от изпълнението му на територията на страната.
Нощните влакове са с първа и втора класа, с резервация на всички места и ще предлагат легла или кушети за преспиване с маршрут над 100 км, който пресича или не пресича държавната граница.
Достъп до подвижен състав
Предвижда се изпълнението на договорите да бъде осигурено чрез собствен или нает подвижен железопътен състав, както и с подвижен състав, предоставен от държавата.
Подвижният състав, който ще бъде предоставен на избраните превозвачи за безвъзмездно ползване, ще бъде определен пропорционално на обема на услугата, която ще се извършва за съответната обособена позиция, спрямо обема на обществената услуга за цялата страна.
Подвижният състав, който се предвижда да бъде осигурен от държавата.
По отношение на подвижния състав, който е собственост на "БДЖ-Пътнически превози", новоизбраните изпълнители ще имат възможност да го закупят или наемат на пазарна цена. Пазарната цена ще бъде не по-ниска от определената от независим оценител, намалена с всяка сума на компенсация от държавата, предоставена на настоящия превозвач под формата на субсидия за компенсиране на задължението за превоз на пътници и/или капиталов трансфер, получена от него във връзка със съответния подвижен състав.
До доставката на новия подвижен състав избраните превозвачи трябва да организират изпълнението на услугата чрез собствен или нает подвижен железопътен състав.
Не се допуска избраните превозвачи да използват подизпълнители.
Най-ниска цена - ще е критерият за избор на превозвачите по трите лота.
При изпълнение на договора се предвижда възможност за изменение на тарифата за превоз на пътници. Това може да става веднъж на всяко тримесечие с индекса на инфлацията. Цените на билетите ще могат да се променят и при трайно и чувствително увеличение на цените на горивата, електроенергията, инфраструктурните такси и другите продукти и услуги, които надхвърлят с повече от 5% увеличението на индекса на инфлация.
Срок за провеждане на процедурата
Плановете са обществено обсъждане на проекта за обществен железопътен превоз на пътници да продължи до 1 юли 2025 г.
След това тя ще бъде изпратена за съгласуване на документацията с Европейската комисия ( 4 юли - 18 юли 2025 г.).
Процедурата за избор на жп превозвачи трябва да бъде публикувана до 31 юли, а срокът за подаване на оферти да е до 30 октомври 2025 г.
Плановете са до 20 ноември да има избрани изпълнители и до края на годината да бъдат сключени договорите с тях. Това ще се случи при условие, че няма обжалване на процедурата.
Периодът от подписването на договорите с избраните превозвачи до началната дата на изпълнение е срокът за мобилизация на изпълнителите, което ще бъде между половин и една година в зависимост от сключването на договора. Периодът на мобилизация няма да бъде включен в срока на договора, който е 12 години. През този период Министерството на транспорта и съобщенията не планира да извършва авансови плащания към изпълнителите.
Началната дата за изпълнението на договорите е заложена да бъде 13 декември 2026 г.

pach:
Българските държавни железници (БДЖ) пуснаха в експлоатация три локомотива "Смартрон". Те ще се движат по различни направления в страната.

Подвижният състав е по подписания договор между БДЖ и ДЗЗД "Сименс Трон" за производство, доставка и гаранционна поддръжка на 10 електрически локомотива. Шест от локомотивите вече се движат по родната жп мрежа. Очаква се до края на годината да бъдат въведени в експлоатация и останалите четири.


Новите локомотиви носят имената на видни възрожденци като Иван Вазов, Теофан Райнов и Ради Иванов, които са тясно свързани с изграждането и функционирането на железницата по българските земи.

Инициативата за кръщаването на новите десет локомотива на български възрожденци, допринесли за изграждането и развитието на железопътния транспорт в страната, следва примера на първите петнадесет локомотива от същата серия, които вече са в експлоатация и носят имената на български владетели. Върху всяка от новите машини ще бъде изобразен единен QR код, който ще препраща към специална секция на официалния сайт на БДЖ. Там пътниците ще могат да се запознаят с живота и делото на всяка една от личностите, чиито имена носят локомотивите, както и с техния принос към железниците в България.

С въвеждането на новите локомотиви в експлоатация, "БДЖ - Пътнически превози" ЕООД продължава поетапната подмяна на остарелите и амортизирани машини. Целта е да се подобри качеството на пътническата услуга и да се гарантира максимална надеждност на влаковете по основните направления в страната.
 &bgflag &bgflag &bgflag

pach:
Германската техника е безсилна пред безхаберието в българските железници
Температурите във вагоните, закупени от бившия министър Георги Гвоздейков, достигат 40 градуса

Почти 40 градуса във влаковете на БДЖ през юли 2025 г. И това при положение, че само преди седмица транспортният министър Гроздан Караджов обеща комфорт за пътниците, избрали да използват държавните железници. Снимка на термометър, качена в популярна фейсбук група за жп транспорт, показва обаче, че в новите стари вагони, купени миналата година от германската Deutsche Bahn, температурата е далеч от комфортна.

Решението, макар да изглежда комично, е отделен техник, който може би няма какво друго да прави, да пътува с германските вагони втора ръка и да рестартира климатиците, когато спрат да работят. И докато това е все пак някаква възможност, макар и абсурдна, в старите купета от години действа друг механизъм – бутилка, държаща прозореца отворен, за да може въздухът да циркулира.

Всичко това се случва в момент, в който държавното дружество се опитва да върне част от доверието на пътниците с подновен подвижен състав – включително и чрез закупените от Deutsche Bahn 76 употребявани вагона. Сделката бе обявена за изгодна: над 30.4 млн. лв. за подвижен състав в „добро експлоатационно състояние“. На практика обаче още в първите месеци от въвеждането им в експлоатация някои от вагоните вече бяха извадени от движение за профилактика.

Климатиците отказват
Отдавна е ясно, че БДЖ има проблем с климатизацията. През годините пътниците свикнаха да се возят в заснежени вагони през зимата, а през лятото – на отворени прозорци. Макар и втора ръка, германските вагони трябваше да променят поне малко суровата действителност. Проблемите с климатизацията при тях обаче се оказаха сериозни. Поради спецификите на дизайна им прозорците не могат да се отварят. Това превръща пътуването в капан, когато климатикът откаже. А това се случва често, призна още миналата година бившият управител на „БДЖ – Пътнически превози“ инж. Венцислав Славков.

Няма как при тези външни температури, каквато и да е климатична инсталация да издържи“, каза той тогава.

По думите му при 40 градуса на сянка и силно нагрят метален корпус вътрешната температура във вагона може да достигне 60 градуса – ситуация, при която всяка техника е поставена на ръба.

Така вагоните бяха изкарани за профилактика. Тогава обаче не беше ясно, че всъщност германският подвижен състав най-вероятно въобще не е пригоден за нашата жп система – това стана ясно съвсем наскоро от изказване на настоящия транспортен министър Гроздан Караджов. Нещо повече – премиерът Росен Желязков в понеделник коментира темата, като заяви, че германските вагони не са пригодени за българските условия.

Темата за вагоните от Deutsche Bahn ме вълнуваше, когато бях министър на транспорта и тогава се отказахме от този подход, защото беше ясно, че ресурсът за адаптацията им към българските условия ще бъде твърде скъп като ангажимент“, каза премиерът.

Премиерът буквално признава, че вагоните са непригодни за българската действителност и който е сключил сделката – тогавашният транспортен министър Георги Гвоздейков и ръководството на БДЖ – или са нямали представа какво са правили поради некомпетентност, или са го направили умишлено поради користни цели.

Сега, за да се справи евентуално  с проблема, министър Караджов разпореди във влаковете по основните летни направления – София – Варна, София – Бургас и София – Русе – да пътува техник, който по време на движение да рестартира климатичната система при нужда. Очакват се и специалисти от Deutsche Bahn, които да дадат окончателно решение.

Но, и от думите на Желязков, и от факта, че казусът беше същият и миналото лято, изглежда, че проблемът е нерешим. Или отново говорим за безхаберие.

Историята на „изгодната“ сделка
Новите стари вагони започнаха да пристигат у нас през миналата година. Част от вече въведените в експлоатация обаче бяха извадени за профилактика още през юни, тъй като „за по-малко от месец са изминали повече от 12 000 км“ – праг, след който е задължителна профилактика.

Вагоните бяха закупени по инициатива на служебния транспортен министър Георги Гвоздейков. Сделката бе обявена като спешна и стратегическа, предвид острия недостиг на подвижен състав в БДЖ.

Поради липса на оферти от други европейски железопътни компании, БДЖ прие предложението на DB Fernverkehr AG – 76 вагона по 200 хил. евро без ДДС за брой, или общо над 30.4 млн. лв. с транспорта. В официалната документация от преговорите между БДЖ-ПП и германските железници се посочваше, че предложената цена „няма аналог в целия ЕС“.

Сравнено с цената на нов вагон (над 4.9 млн. лв. с ДДС), покупката изглеждаше разумна. Но се оказа, че цената не включва много важен компонент – адаптация към българските условия, включително екстремни летни температури.

Между вятъра и климатика
Докато германските вагони се „задъхват“ от претоварена климатизация, в старите вагони поне прозорците се отварят. Именно това към момента е „решението“ в останалите влакове на БДЖ – проветрение чрез открехнати прозорци и импровизирани методи за задържането им отворени. За комфорта на пътниците обаче това не е достатъчно.

Амбицията на министър Караджов да се модернизира БДЖ чрез покупки на нов подвижен състав няма да се реализира бързо. Новата поръчка за доставка на 10 нови влака на биодизел пък се доближава до границите на фантастиката предвид това, че БДЖ не може да се справи с експлоатацията на стари влакове. Експлоатацията при български условия изисква не просто техника, но и стратегия, поддръжка и гъвкавост – неща, които липсват до момента. Междувременно, пътниците продължават да пътуват в студ и пек  – без алтернатива.

BDZ:
Всичко си е по старому. &bgflag



АСЕН ВАСИЛЕВ САМ ПРИЗНАВА ЗА „6% ЗА ПП И ВИСШИЯ ФУНКЦИОНЕР“ ЗА СДЕЛКАТА С 40-ГОДИШНИТЕ НЕМСКИ ВАГОНИ – ГРОБНИЦИ ОТ ВРЕМЕТО НА ХОНЕКЕР: „КОЛКО ПАРИ ИЗКАРА ТАМ? АСЕН ВАСИЛЕВ: МИ ЕДИН МИЛИОН“! ОТ ЗАКУПЕНИТЕ ВАГОН- БИСТРА Е ВЪЗСТАНОВЕН ТОЧНО 1 БРОЙ, ОСТАНАЛИТЕ 9 СА НАПЪЛНО НЕИЗПОЛЗВАЕМИ!

източник

Скандалната сделка е сключена без обществена поръчка, с пряко договаряне, като сделката не е сключена директно с ДойчеБан, а с техен представител, който се оказва … българин – Александър Найденов Найденов (няма информация дали е бивш военен, според казаното от Лена в записа).

Общата стойност на договора е 30,5 млн. лева, която включва и всички разходи по доставката им до България. Единичната цена за един вагон възлиза на 391 166 лева. Впоследствие обаче сумата нараства до 32 млн. лева.

Първата червена лампичка светва още при пристигането на първите вагони. Оказва се, че те са произведени през далечната 1982 година, още по времето на Ерих Хонекер.

Климатиците на повечето вагони не работят, а вагоните се оказват непригодни за новите локомотиви на БДЖ, тъй като работят с различно напрежение – 1000 волта, докато новите смартрони работят н а1500 волта. Опитите да бъде преобразувана електросистемата им води до претоварване и поредица от пожари във влаковете на БДЖ.

Дори най-добрите вагони, подбрани за „министерския влак“ на Гвоздейков сдават багажа след по-малко от месец експлоатация. На практика БДЖ купуват бракувания и изваден от употреба боклук на ДойчеБан.

Сделката е скандална също така поради факта, че в договора няма никакви задължения от страна на продавача – нито за поддръжка, нито за обучение, нито дори за представяне на техническа документация. Това е причина от БДЖ дори да не успеят да се справят с нещо толкова елементарно като пускането в работа на електронните табла на вагоните, а се стига до комичния момент върху тях да се залепят картони с надписи с фулмастер с номерата на вагоните.

Капацитетът на националният превозвач за отремонтиране на вагоните също е ограничен – компанията има възможност за преработка и възстановяване на едва на един вагон месечно.

От закупените вагон-бистра за една година е възстановен точно 1 брой, като той беше тържествено показан по времето на пиарското пътуване с влак на вицепремиера Гроздан Караджов на 2 юни т.г. Останалите 9 в момента са напълно неизползваеми и няма срок, в който могат да бъдат пуснати.

От последния корупционен скандал, свързан с „Продължаваме промяната“ стана ясно, че комисионната от всяка подобна сделка е 6%, като тя се дели по равно между ръководството на партията и чиновникът разписал сделката.

В случая с 40-годишните немски гробници – точно по един милион между ръководството и висшият функционер, реализирал сделката. Както си спомняте разговора от записа на АФЕРА: „Колко пари изкара там? Асен Василев: Ми един милион“. Явно поне математиката не им куца….

А колкото до бившият министър на ПП Георги Гвоздейков – той изчезна от общественото полезрение. По неофициална информация вече е постоянен жител на Швейцария…

Навигация

[0] Списък на темите

[*] Предходна страница

Премини на пълна версия