Строителството на жп възел Пловдив за 349 млн. лв. остава за 2018 г.За
проекта разговаряме с инж. Иво Янакиев, ръководител на отдел "Подготовка на проекти", дирекция "Стратегическо развитие и инвестиционни проекти" в НКЖИ.
Пробивът север – юг следва продължението на ул. "Васил Априлов", като минава под жп гара Пловдив
Фотограф: НКЖИ
Идейният проектът на жп възел Пловдив е приет на експертен съвет през декември 2015 г. Той е част от жп проекта Пловдив – Бургас, фаза 2. Съставен е от жп участъците Пловдив – Филипово, Пловдив – Крумово, Пловдив – Скутаре, Скутаре – Филипово, пътен пробив под жп гара Пловдив. Общата индикативна стойност на обекта е 349 млн. лева. Най-добрият начин за финансирането му е комбинация между оперативните програми "Транспорт и транспортна инфраструктура" и "Региони в растеж", смята инж. Иво Янакиев от НКЖИ.
"Проектантите от ДЗЗД "Тракия консулт" предлагат интересни решения за развитието на жп възел Пловдив. В него попадат участъците Пловдив – Филипово, Пловдив – Крумово, Пловдив – Тракия – Скутаре, Скутаре – Филипово и пътният пробив по жп гара Пловдив, каза за "Градът" инж. Иво Янакиев, ръководител на отдел "Подготовка на проекти", дирекция "Стратегическо развитие и инвестиционни проекти" в НКЖИ. Той допълни още, че "около гара Пловдив има запазен пръстен от жп линии, които позволяват на влаковете да влизат и излизат от гара Пловдив. Нашата задача е да подобрим състоянието на жп връзките. Жп трасетата в Пловдив могат да играят ролята на градска железница. Трябва просто да се намери оператор, който да извършва превозите. Това може да е БДЖ или Община Пловдив" каза инж. Янакиев.
От направленията с най-голям ефект и ползи за Пловдив е
трасето Пловдив – Филипово.
Участъкът е с дължина 6 км и преминава изцяло в градска част. В зоната има три жп прелеза на големи транспортни артерии в рамките на града, поради което преминаването на автомобилния поток среща затруднения. С решението по проекта тези трудности ще бъдат преодолени, защото движението ще мине по естакада с дължина 700 м. Линията ще се удвои, което е свързано с бурното развитие на севорозападната индустриална зона на Пловдив, където според проектантите площите бързо се застрояват поради голям инвеститорски интерес. Двойната жп линия от гара Пловдив до Филипово и естакадата ще дадат възможности за удобен градски и крайградски превоз, като се започне още от Асеневград, мине се през Пловдив и се стигне до Филипово. Така голяма част от работещите ще могат да ползват железница до и на връщане от работа.
Направлението включва естакада с дължина 700 м, която започва на 1.5 км след гарата, после слиза на нивото на пътната мрежа и се включва в гара Филипово – оттам започва връзката за гара Скутаре, Карлово, Панагюрище.
В направлението Пловдив - Филипово ще се направи нов мост на р. Марица,
който стъпва на бул. "Копривщица", комбинира се с пътен възел близо до стадиона и Гребната база. Гара Филипово няма да претърпи големи промени, защото е ограничена от градоустройството и застрояването. Тя е предвидена за градски пътничеси трафик и в по-малки случаи – за товарен трафик. Гара Пловдив разполага с голяма гара Разпределителна, през която минава целият трафик от тежки или дълги влакови композиции и се оброботва там.
По трасето на железницата от Гара Пловдив до гара Филипово ще бъдат изградени 2 нови пешеходни надлеза, а съществуващият ще бъде ремонтиран. По това трасе влаковете ще се движат с 60-80 км в час.
Направлението от гара Пловдив до Крумовое с дължина 9 км. Минава през надлез и подлез, през гара Разпределителна и достига до гара Крумово, където се предвижда да се направи корекция така, че да се увеличи скоростта на движение. Гара Крумово, от която започва международната линия до турската граница, ще бъде реконструирана, за да се подобри връзката с Асеновград. 70% от дължината на направлението Пловдив – Крумово, или около 6 км, е на територията на Пловдив. Допълнително проучване ще покаже дали са необходимо шумазаглушителни стени, които ще играят роля и на ограждения за безопасност. Скоростта по трасето ще бъде 120-130 км в час.
Пробивът север – юг следва продължението на ул. "Васил Априлов", като минава под жп гара Пловдив
Тунелното преминаване е под коловозите, а не под сградата на жп гара Пловдив, предвидено е в Общия устройствен план на града и ще излезе при хипермаркет "Билла" на ул. "Димитър Талев". Габаритът на тунела ще е над 30 м, като са предвидени по 2 ленти по 7 м в посока, както и тротоари по 2 м.
Целият участък за реконструиране е с дължина около 1.5 км (ширината на гарата с коловозите е 200 м). Пробивът започва от кръговото кръстовище пред Централна жп гара. Следва снижаване на нивото така, че да се мине под гара Пловдив. Рампите ще използват максимално допустимия наклон от 5%. С тунелното преминаване ще се направи връзка с автобусния транспорт. В зоната на мисленото пресичане под коловозите ще бъдат изградени автобусни спирки, от които пътниците ще се качват на перона на гарата.
След изграждането на пробива ще има възможност да се премахне бетоновия мост, който е в гърловината на гарата, и който създава проблеми на железопътното движение.
От
трасето с дължина 16 км от гара Пловдив през "Тракия" за гара Скутаре 90% са на градска територия. Запазва се пътническата спирка "Тракия", която обслужва големия комплекс "Тракия", преминава през гара Скупаре и стига до 8-ма главна жп линия за Бургас. Скоростта на движение е 120 км в част. По-голяма не е допистима заради надлеза на бул. "Скобелева майка". Ще се направи обновяване на горното строене. Отсечката се ползва за товарно движение или за резервно трасе при извънредни ситуации. За да се превърне и в градска железница, е необходим синхрон с графика на градския транспорт.
Направление Филипово – Скутаре представлява обход, от който 50% преминават на градска територия, останалите 50% - на извънградска. Трасето следва да бъде ремонтирано основно в горното му строене. Проектната скоростна участъка е 60-80 км в час.
ФинансиранеИндикативна стойност на жп възел Пловдив – 349 млн. лв., в нея се включват четирите направления както и пътният пробив.
"По ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 няма да може да финансираме възела, защото общата сума на еврофондовете за железниците е 673 млн. евро, каза инж. Янакиев. Тези средства са за трасетата Пловдив – Бургас (290 км), Елин Пелин - Септември ( без един участък). Но ако бъдат спестени пари от тези проекти, те ще бъдат предоставени за части от двата възела, включени в проекта Пловдив – Бургас, фаза 2 - жп възел Пловдив и жп възел Бургас", каза инж. Янакиев. По негово мнение е добре да има сътрудничество между оБщините и държавните железници и комбинация между финансирането – по ОПТТИ и по ОПРР.
Проект: Развитие на жп възел Пловдив
Статус: идеен проект
Възложител: НКЖИ
Финансиране на идейния проект: ОП"Транспорт" 2007-2013
Индикативна стойност на целия инвестиционния проект: 349 млн. лв. от тях за жп проекти – 225 млн. лв.
-Индикативна стойност на жп трасето Пловдив – Филипово – с естакадата, без жп моста над р. Марица: 69 млн. лв.
-Индикативна стойност на жп трасетата Пловдив – Крумово и Пловдив – Тракия – Скутаре: 126 млн. лв.
-Индикативна стойност на жп трасето Филипово – Скутаре: 30 млн. лв.
-Индикативна стойност на пътен пробив север- юг под жп гара Пловдив: 124 млн. лв. Етикети: жп възел Пловдив, жп гара, ж