Автор Тема: Неделна разходка из Бургаските солници  (Прочетена 12842 пъти)

Rado

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 151
  • Рейтинг: 89
На няколко места във форума бях срещал по нещо написано за теснолинейката в Бургаските солници, но не съм виждал снимки. Даже не бях сигурен дали все още съществува такова нещо, затова миналата неделя проверих как стоят нещата на място  :).
Първо тръгнах за солниците откъм парка в Бургас. Знаех, че линията за Поморие минава оттам, но не предполагах, че върви токлова близо до морето. 20-30 метра плажна ивица, тесен път и веднага след това е линията. Заради натрупания от вятъра пясък линията напомня на железниците в африканските пустини, които съм виждал само по телевизията:
http://media.snimka.bg/s1/0680/027603769.jpg?r=0
http://media.snimka.bg/s1/0680/027603770.jpg?r=0
По-нататък има импровизиран портал, на който пише, че солниците са частна собственост, но понеже не видях някой да пази зорко, оставих колата и влязох вътре за да разгледам. Оказа се, че не съм единствен, което ми даде кураж да се помотая доста и да поснимам. Там видях, че теснолинейката си съществува и се използва. Досега не бях виждал на живо функционираща теснолинейка с междурелсие 600 mm с коловози, стрелки и т.н. Изглежда като огромен градински макет:
http://media.snimka.bg/s1/0680/027603771.jpg?r=0
http://media.snimka.bg/s1/0680/027603772.jpg?r=0
Стрелки:
http://media.snimka.bg/s1/0680/027603774.jpg?r=0
Мостче:
http://media.snimka.bg/s1/0680/027603775.jpg?r=0
Доста първобитно изглеждащи стрелки:
http://media.snimka.bg/s1/0680/027603777.jpg?r=0
http://media.snimka.bg/s1/0680/027603778.jpg?r=0
Начин за осигуряване на стрелка - с дървен клин:
http://media.snimka.bg/s1/0680/027603779.jpg?r=0
За мен беше много интересно да видя това кръстовище - пресичане на 1435 mm с 600 mm. Ясно се вижда, че "по-големият" е с предимство - бариерите се спускат на трасето на теснолинейката:


Ето и малко подвижен състав с не съвсем ясно за мен предназначение. Някои от нещата като че ли нямат аналог в широкия (1435-милиметровия) свят:
http://media.snimka.bg/s1/0680/027603782.jpg?r=0
http://media.snimka.bg/s1/0680/027603783.jpg?r=0
http://media.snimka.bg/s1/0680/027603784.jpg?r=0
http://media.snimka.bg/s1/0680/027603785.jpg?r=0
http://media.snimka.bg/s1/0680/027603786.jpg?r=0
http://media.snimka.bg/s1/0680/027603787.jpg?r=0
http://media.snimka.bg/s1/0680/027603788.jpg?r=0
http://media.snimka.bg/s1/0680/027603789.jpg?r=0
Това не е колата на семейство Флинтстоун:

Това също не разбрах за какво е. Прилича на канцелария на колела:
http://media.snimka.bg/s1/0680/027603791.jpg?r=0
http://media.snimka.bg/s1/0680/027603792.jpg?r=0
Да не си помислите, че това е вагон от новата доставка:

Просто е преустроен товарен вагон в пътнически:
http://media.snimka.bg/s1/0680/027603794.jpg?r=0 Ако му се сложи и една маса по средата... Става за банкети и за моделистки сбирки на открито  :).
А такава е съдбата на негодния вече подвижния състав:
http://media.snimka.bg/s1/0680/027603795.jpg?r=0
Тези двамата пък не разбрах от обслужващия персонал ли са? Бяха се поизцапали, та затова така реших. Но понеже десния субект (по-точно субектка) нямаше дрехи, а беше само "по лечебна кал", явно ще да са просто едни от многото посетители на калните езера в близост:
http://media.snimka.bg/s1/0680/027603796.jpg?r=0
http://media.snimka.bg/s1/0680/027603797.jpg?r=0
Ето я и готовата продукция, натоварена на вагончета:
http://media.snimka.bg/s1/0680/027603798.jpg?r=0
http://media.snimka.bg/s1/0680/027603799.jpg?r=0
http://media.snimka.bg/s1/0680/027603800.jpg?r=0
От това място двете линии продължават покрай езерото в посока Сарафово.
http://media.snimka.bg/s1/0680/027603801.jpg?r=0
Съжалявам само, че не успях да видя кой тегли всички тези вагончета. Понеже беше почивен ден, вероятно локомотивът се криеше тук:
http://media.snimka.bg/s1/0680/027603802.jpg?r=0
Или пък туК?:
http://media.snimka.bg/s1/0680/027603803.jpg?r=0
Тръгнах да се връщам към колата и за късмет чух свирката на една 55-та серия. Бях улучил момента на преминаването на композицията с хоперите от мина "Черно море":

Отпред (не се виждат добре от сянката) имаше трима човека. Като видя, че ги снимам единият се провикна "ПО ПЕТ ЛЕВА СНИМКАТАААА!" Мислех да ги догоня и да му дам 5 лева, но точно тук влакът върви много, много бързо и не успях...  :lol: :
http://media.snimka.bg/s1/0680/027603805.jpg?r=0
След това, като се качих в колата и отново настигнах влака преди парка в Бургас:
http://media.snimka.bg/s1/0680/027603806.jpg?r=0
Сега пък хаосът от паркирани край плажа коли и провиращият се между тях влак ми напомни за някоя азиатска столица:
http://media.snimka.bg/s1/0680/027603807.jpg?r=0
После, по пътя за Варна, отидох от другата страна на солниците. Десетки пъти съм минавал по надлеза след езерото, всеки път поглеждам да видя линията отдолу и никога не съм забелязал, че в тревата до нея върви и теснолинейката. А тя продължава и по-нататък, и отново влиза зад един портал, но там вече не влязох. Там има още солници, които изглеждат дори по-големи по площ. Дължината на тази теснолинейка е повече от 5 km без да се броят многобройните отклонения вътре из самите солници.
Ето още няколко снимки от линията в този край на езерото:
http://media.snimka.bg/s1/0680/027603808.jpg?r=0
Линията върви буквално залепена за шосето:
http://media.snimka.bg/s1/0680/027603809.jpg?r=0
Нещо като прелез:
http://media.snimka.bg/s1/0680/027603810.jpg?r=0

Mixy

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1539
  • Рейтинг: 385
    • SCARM - българският софтуер за дизайн на релсови планове и жп макети
Re:Неделна разходка из Бургаските солници
« Отговор #1 -: 21 Юни 2012, 14:29:49 »
Интересен репортаж  :hi:

Товаро-пътническия вагон е само с един централен буфер. Май и другите вагони са така. Интересно какъв ли е локомотива...

mill

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Неделна разходка из Бургаските солници
« Отговор #2 -: 21 Юни 2012, 17:55:14 »
Интересно :hi:

TheJackal

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1710
  • Рейтинг: 159
  • ТТ 1:120 III und IV Epoch DB & DR
Re:Неделна разходка из Бургаските солници
« Отговор #3 -: 21 Юни 2012, 17:56:16 »
Локомотивите ги вадят само през деня за работа и след 17.30 часа ги прибират в халето. Утре ще видя какво мога да направя да отида и да снимам. Идеята за атракцион: има готов боядисан локомотив и платформа за около 20 човека със седалки. Тези товарните платформи, които са за солта, са с такива буфери и се закачат с верига по между си.

Boris 2-12-4

  • Trade Count: (7)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 537
  • Рейтинг: 165
  • Еп. І,ІІ,III; вагонни фабрики; кранове; военни
    • rocklokomotive.blogspot.com
Re:Неделна разходка из Бургаските солници
« Отговор #4 -: 21 Юни 2012, 18:04:11 »
Радо!

Благодяря Ти за интересния, зарибяващ и пространен материал! :hi:
Родолюбие и любознателност в чист вид. :yes:
Работя по подобна тема и вече съм направил буферната греда и единичния буфер.От месинг.0m,0f/i.
При интерес пиши ми на лична.
Бъди здрав!


TheJackal

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1710
  • Рейтинг: 159
  • ТТ 1:120 III und IV Epoch DB & DR
Re:Неделна разходка из Бургаските солници
« Отговор #5 -: 21 Юни 2012, 18:09:13 »
Сега видях подробни снимки на тези вагони, които са за атракциона в парк "Атанасовско езеро".


TheJackal

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1710
  • Рейтинг: 159
  • ТТ 1:120 III und IV Epoch DB & DR
Re:Неделна разходка из Бургаските солници
« Отговор #6 -: 22 Юни 2012, 05:59:59 »
Ето нещо по темата за солниците от преди години:
http://www.youtube.com/watch?v=HgiqbDdrvC8
Една снимка от линията Бургас - Поморие, мястото е на гърба на стадион "Нефтохимик":

TheJackal

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1710
  • Рейтинг: 159
  • ТТ 1:120 III und IV Epoch DB & DR
Re:Неделна разходка из Бургаските солници
« Отговор #7 -: 22 Юни 2012, 11:09:36 »
И така, както Ви обещах приятели днес сутринта се качих на колелото и се разходих до солниците. направих снимки на локомотивите. Оказа се, че са пет на брой и всичките са в движение! Запознах се и с главния инженер на солниците, казва се Петко Кичев и за голямо мое учудване е председател на клуба в Бургас по задвижени модели. Клубът им се помещава в комплекс "Изгрев", събират се всеки вторник след 18.00 часа. Помещението е общинско, не плашат наем, защото са заедно с клуба на парапланеристите и стендовите моделисти. Помещението е 150 кв.м. По думите на г-н. Кичев, общината щяла да ги гони. Имаме бургаската група специаялна покана да ги посетим и даже да си наредим влаковете! Г-н. Кичев е първият, който още като студент е направил експериментален проект за теснолинейните вагони, в последствие са били произведени по негови чертежи и сега всички сме ги виждали. Обеща да предостави и чертежите на вагоните и да ги пусна тук във форума. Споменах му от дума на дума за книгата, която Сдружение "ЖП Моделисти" би трябвало вече да пуснат на пазара, засмя се и поклати глава.........., не коментирам!
Това за сега от мен. Ето и снимков материал от днес сутринта.
 
Вагоните:







Ето и самият локомотив, как изглежда:











А, това е локомотив, с експлотационен номер: 4, той ще кара и влакчето за атракционите. Машиниста е на 60 години, голям мераклия и си го гледа като собствено дете. Започнал е да работи на солниците когато е бил на 16 години и так до ден днешен. Сам си го ремонтира, частите сами си ги набавят - правят, харчи около 55 - 60 литра нафта на ден. Ползват чешмяна вода вместо антифриз - пари нямало. Само спомена, че подобни локомотиви се ползват и в мина "Черно море", но там никой няма да ме пусне да снимам за съжаление.


Това от мен за сега! :yes:
« Последна редакция: 22 Юни 2012, 11:46:23 от TheJackal »

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6728
  • Рейтинг: 1096
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re:Неделна разходка из Бургаските солници
« Отговор #8 -: 22 Юни 2012, 11:31:10 »
 :hi: супер ! Все едно си там...

emilchaushev

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1464
  • Рейтинг: 542
  • N scale 1:160- реален моделизъм
Re:Неделна разходка из Бургаските солници
« Отговор #9 -: 22 Юни 2012, 13:32:17 »
Чакале, ако следващата събота 30.06 има атракцион имаш 4 човека от мен.. В този ден ще се връщам от Приморско, а и на Слънчев бряг ще има концентрация на моделисти

Колко е дълго трасето? Замисля ли се сериозен атракцион или е просто идея?

TheJackal

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1710
  • Рейтинг: 159
  • ТТ 1:120 III und IV Epoch DB & DR
Re:Неделна разходка из Бургаските солници
« Отговор #10 -: 22 Юни 2012, 13:37:53 »
Емо, значи ще се видим в Сънито вечерта, това е неофициално, още не е открито. Малко пари е отпуснала общината само за парк - резервата "Атанасовско езеро" или както си ги знаем солниците от скромната сума 1.300.000 лева! Ще правят някакви неща, за които се писа и изписа, има строежи и движение. Пак ще се реже лентичка.
« Последна редакция: 22 Юни 2012, 17:02:40 от TheJackal »

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Неделна разходка из Бургаските солници
« Отговор #11 -: 22 Юни 2012, 16:53:25 »
Талигите май са от старите пътнически четириосни вагони. Просто са отрязали кошовете до нивото на прозорците и са ги направили открити товарни вагони. Теснолинейката изглежда в изключително лошо техническо състояние, което бих казал е нормално за България. Срам  за собственика, защото за луксозното му служебно возило винаги се намират пари! Тук и хора и техника работят до изнемога и вечно пАри нЕма за поддръжка, а като изпрегне нещо все се кърпи с подръчни средства. Гледам локомитивите са добре заредени с дървен материал, без който вероятно няма да могат да ги запалят :lol:

Boris 2-12-4

  • Trade Count: (7)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 537
  • Рейтинг: 165
  • Еп. І,ІІ,III; вагонни фабрики; кранове; военни
    • rocklokomotive.blogspot.com
Re:Неделна разходка из Бургаските солници
« Отговор #12 -: 22 Юни 2012, 18:15:53 »
Точно такива са били и вагоните у Германско 1945 - 1960.
Много  награди на Европейските жп моделни състезания за теснолинейки са заемани от индустриални железници в ТАКОВА  състояние.
Там обаче са били след война...
Същите,като междурелсие,  са били и у нас още по времето на Първата световна война.
Имам окръжни от онова време.
А преди нея, още от около 1890 такива железници са били под път на над път...
Такива модели /500 - 600мм/ произвеждат в 1:22,5 , 1:45, 1:87, англичаните, французите и германците.
Цените при първите два народа са съвесеееееем приемливи./5!!-20 евро за вагон/ Германците, с малки изключения,  дерат кожи...
Хубавото е, че има много части за самостоятелно изработване на подвижен състав.
А най-хубавото е, че тези модели, стават за възпроизвеждане на наша действителност.
Във всички епохи...
Хайде да видим, кой пръв ще ни зарадва с такава диорама или сегмент или модул...
Наздраве за което :drinks: :drinks: :drinks:

Mixy

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1539
  • Рейтинг: 385
    • SCARM - българският софтуер за дизайн на релсови планове и жп макети
Re:Неделна разходка из Бургаските солници
« Отговор #13 -: 22 Юни 2012, 20:46:50 »
Не видях никакви спирачки - как спира това чудо на техниката? След като ще вози и хора...

TheJackal

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1710
  • Рейтинг: 159
  • ТТ 1:120 III und IV Epoch DB & DR
Re:Неделна разходка из Бургаските солници
« Отговор #14 -: 22 Юни 2012, 21:31:13 »
Ръчката, на принципа на багер е. Закотвя се на място. Близост на колелата едно до друго му помага да се движи и завива в несвойствените решения на линиите и разклонителите. Тръгва, като едновремешните верижни трактори, които ходеха по пясък с такава големина. Жив танк!!! :lol: