Автор Тема: Нори или бамбуков влак. Как се решава транспортният проблем в Камбоджа  (Прочетена 2768 пъти)

optron

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 347
  • Рейтинг: 5
Честно казано, дълго обмислях къде точно и как да поднеса тази информация и в крайна сметка реших да отворя тема в раздела за общи приказки.

Попаднах съвсем случайно на тези возила, търсейки определени клипове в Ютуб. После разтърсих информация за тях, понеже ми се видяха интересни. По-долу съм превел част от текста, който намерих в Уикипедия по тази тема. Общите неща и информацията за разни репортажи съм я прескочил. Оригиналният текст се намира тук - http://en.wikipedia.org/wiki/Norry

Норито (произлизащо от френската дума lorry) е импровизирано релсово возило, известно в Камбоджа. Движи се със скорост до около 50 километра в час, по линия с междурелсие един метър в околностите на Батамбанг и Поапе (не съм сигурен дали произнасям правилно имената). По принцип, има и редовен рейс с влак, поддържан от държавата, но той се движи бавно и не е много надежден, заради чести дерайлирания и повреди. Разписанието е веднъж седмично и се движи със скоростта на пешеходец. Останалата част от мрежата е построена от френските колонисти, но е деактивирана и изоставена по време на режима на “Червените Кхмери”.
Норитата возят евтино, движат се често и със сравнително висока скорост, и са много популярни, въпреки елементарния им и грубоват дизайн, пълната липса на спирачки, състоянието на релсовия път и липсата на разписание и контрол на трафика. Просто устроени и леки като тегло, те могат лесно да се свалят от релсите – ако две норита се срещнат в противоположни посоки, това с по-лекия товар се разтоварва, повдига се, премества се от другата страна на другото и така продължават пътя си. В края на линията по същия начин се обръщат, за да се смени посоката им.
Исторически, този тип превоз датира от 80-те години, по време на гражданската война в Камбоджа, когато влаковете са били предвождани от брониран и въоръжен вагон, а пред него се поставяли платформи, с цел да прочистват евентуални мини. Тогава возенето в първата платформа е било безплатно и на половин цена във втората. Масово са били използвани, въпреки очевидния риск.
Производството на норита е занаят, практикуван в селата, разположеви покрай линията. Отнема около четири дни, за да се построи едно такова возило. Представлява метална рамка, на която са подредени бамбукови дъски (оттам и името бамбуков влак) и използва колела от изоставени танкове.
Отначало са били задвижвани с лостов механизъм, подобно на дрезините, а днес се монтират двигатели от мотоциклети и малки трактори. Задвижването става чрез ремък, зацепен директно за задната колоос. Гориво се пазари директно от селата около линията и се доставя в стъклени буркани. С тези возила се превозва всичко, което може да се побере на тях – пътници, добитък, мотоциклети, ориз и други.

А ето и резултати от търсачката на Ютуб с думите "бамбуков влак" - http://www.youtube.com/results?search_query=bamboo+train&oq=bamboo+train