Хайде и един новобранец да се включи с макетите.
Дойде пролетта, времето започна да се затопля, жените започнаха да изхвърлят зимните дрехи и да остават по все по-оскъдно облекло, аз пък се заех да си разчиствам и да изхвърлям боклуци от .... тавана.
"На вазе не ви требе жокер", вие сами се досещате каква ми е идеята.
Тъй като апратаментът не ми позволява да си направя макета в някоя от стаите, ще го направя на тавана.
Това решение си има плюсове - не преча на никого, таванът е отремонтиран, с топло и влагоизолация, покривът е подменен миналата есен и течовете са малко вероятни.
... но си има и минус - скосеният покрив на две от стените на таванското помещение (защото е ъглов таван). Това доста ми ограничава "размаха" в помещението. И идеите за дълги гарови коловози станаха в миналото.
Помещението е ето такова, размерите са актуални.

Първоначално трябваше да бъде на височина 75-80см от пода. И нали съм си новобранец - залагам релси от R2 нагоре (нали така пише по каталожните данни на производителите - 360мм минимален радиус). Едно такова хубаво П-образно макетче се получи, че чак му се радвах като малко дете.
Но като новобранец се допитах до по-врелите и кипелите. И Адри, и Лъчо, и Дориян категорично казаха минимум R5 - иначе хем се тормозят локомотиви и вагони, хем 300-милиметровите вагони стоят изключително грозно.
Съгласих се веднага.
Това мое съгласие обаче ме постави на колене - завоите станаха мамата и бащата, да добавим и единия дядо и двете баби!!! Едни уши - не е истина!
Решението - слизаме на 66см височина. Аз мислех и още надолу, но Лъчо ми се накара и аз сконфузно наведох глава и си останах на 66см ... него ако питате и на 1м би го поставил, ама ей, Лъчо! Няма да те огрее!!!
Та се заех да разчертавам, да кроя, да изчислявам .... луднах. То дали да е гарово развитие, дали да е панорамно развитие, дали гарата да е голяма или малка, дали да е успоредна на стената или да е на кестерме, дали да е по единия ръкав на макета или по другия ... Моето П-макетче отиде при 80-те см висок макет - Select All / Delete / Are you sure / YES / Are you really sure?! / A бе YES бе ...
Ами сега? Ко тана?! Гарата ако е успоредно горе - ултра-мега-хипер къси коловози. Ако е под ъгъл - пак не става. Та гарата слезна на лявата страна на макета. И то успоредно на стената. В избора си на гара се спрях на гара "Bonn". Интересна и голяма гара, която ми напомня на Подуенската. 99 санта дълга!!! Лъчо ме подмамваше с неговата "Feldafing", но аз не захапах.
Така се заиграх с разчертаването на гарата, че чак улица си нарисувах, ТОРтоари, паркинг, разчертах осевата линия ...
Макетът ще бъде общо взето на 4 нива. Предвид "ландшафта" на покрива отляво съм ограничен по левия зелен коловоз, а отгоре - по синия коловоз. Няма мърданка. Общо взето разтоянието от най-десния гаров коловоз (където е и края на макета) до зеления коловоз са 119см - следваме препоръките на гурутата в областта.
Идеята на Стоян с ухото в левия край на неговия макет много ми допадна, но аз толкова пространство нямам - нали искам максимално дълги коловози и гарата я смъкнах маХимално надолу. И така се зароди идеята от изхода на гарата коловозите да свият вдясно в тунел, като част от тях да минат под гарата, и оттам да се качат на панорамния път.
Дотук добре, ами какво да правя с горния край на макета, с ъгъла?
Тук ми дойде на помощ някой, който ми изпрати ето тази снимка на макет, пак със скосен таван:

Разликата е, че тук е скосена само едната страна, другата си е права стена. Но важна е идеята, а тя ми се струва добра. Дългият мост в завой стои много красиво.
Мислено си "нарисувах" пътя на влака - тръгва примерно от първия коловоз на гаровиа перон, върти отдолу под гарата, качва се на панорамния път, оттам по моста преминава над гаровите коловози, оттам се смъква едно ниво надолу, минавайки под същия този мост, но над гаровите коловози, след което излиза отгоре през леко коловозно развитие, продължава в тунела, където се спуска диагонално надолу вляво, минава през най-отдалечения от гарата коловоз, оттам под моста, след което заобикаля хълма, оттам се качва над гаровите коловози и също така минава под моста на панорамния път, изкачва се нагоре и се връща по панорамния път, слиза надолу под гарата, минава м/у двата перона, оттам пак под моста, заобикаля отзад хълма, спуска се под другия край на гарата, и се връща на първите коловози - хубава и дълга обиколка.
Сега ще го разиграя малко, за да измисля две напълно самостоятелни трасета, за да може два влака да обикалят на спокойствие без да се пречкат.

Има една гадна колона, която ми прекъсва втория перон. Тя е широка 11.5см!!! Бих я резнал, ама ми носи покрива и рискувам някой ден като отворя вратата на тавана, и да излезна под открито небе ... по-кофти вариант би бил ако би ми се наложило в такава ситуация да отварям вратата отвътре навън .... дано да мога ...
Така че талпата си остава. Намерих един перон на Faller, който е широк 9.4см - остават 2 см. Та бих могъл да "филирам" колоната от двете и страни, което не вярвам да промени характеристиките и.
Има и друга идея - там да се остави да бъде глух коловоз и коловозите леко да се разширят - пак става.
Даже ми дойде идеята с бормашината да пробия един отвор в средата на колоната, ама от двете си страни тя ще стане много тънка и наистина може да ми рухме покрива.
..... май отивам на варианта на Лъчо с глухия коловоз.
Снимки на тавана не съм правил, защото горе в момента е гробница. Надявам се до 2-3 седмици горе да е разчистено и да започна да си кроя макета, което пък от своя страна налага дотогава да бъде завършено проектирането.
От мен толкова засега. Тия дни ще си снимам подвижния състав и ще публикувам малко снимки.