Автор Тема: БДЖ през различните исторически периоди  (Прочетена 65048 пъти)

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re: БДЖ през различните исторически периоди
« Отговор #135 -: 21 Август 2012, 13:17:10 »
Цитат на: misan link=topic=3942.msg81071#msg81071 date=1345538254
Ето още един исторически въпрос-правилна ли е стандартизационната програма от 1939 година?
Категорично да!
Нека си припомним накратко за кои серии подвижен състав става дума в програмата от 1939-

серия 07 (05) тип 2-3-1, трицилиндров за бързи и експресни влакове
серия 03  тип 2-4-1, трицилиндров за пътнически и бързи влакове
серия 11 тип 2-5-0, трицилиндров за товарни и тежки пътнически влакове
серия 36 тип 1-4-2, тендерен, трицилиндров за бързи и пънически влакове по къси тракционни рамена
серия 46 тип 1-6-2, тендерен, трицилиндров за тежки товарни влакове
серия 48 тип 0-4-1, тендерен, двуцилиндров за маневрена служба

В същата програма са приети като стандартни за БДЖ и 23 500 милиметровите пътн. вагони с талиги Гьорлиц 3 в изпълнение АВ (9 купета), АВС (10 купета) и С (11 купета)

За времето си (краят на 30-те години) този подвижен състав е най-модерният не само за България, но и за Европа!
Можем само да съжаляваме, че програмата се е провалила заради военните събития!

choveka_vlak

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 107
  • Рейтинг: 8
  • човек докато е жив се учи!,...
Re: БДЖ през различните исторически периоди
« Отговор #136 -: 21 Август 2012, 13:26:05 »
Много хубава тема развивате!, правилни расъждения, и аргументи... чета я с удоволствие!, но колегата "Кракомобил" е с най- вярна, мисъл към момента, явно "дълбоко" се е интересувавал от световното локомотивосроене...  :hi:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12281
  • Рейтинг: 1315
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: БДЖ през различните исторически периоди
« Отговор #137 -: 21 Август 2012, 13:37:24 »
Да ме прощавате, ама ша са нАвра м/у вас - специалистите... :blush2:
Ясене къде остана БДЖ-12_та серия?

На няколко места тук се писа за направлението София-Владая- Перник.
Мнозина знаят причините, но там имам някакви наблюдения...
Там минават 54 влака (миналата година педи съкращението им) на денонощие,
но са изключително и само за пътническо движение.
Някога да - Владая с този  "меродавен" наклон,  си е била спънка за товарното движение,
ама сега товарачките явно ги пускат през Волуяк.
Впрочем, като част от темата (БДЖ през различните исторически периоди) има и
проект за железопътен тунел (май 9 км беше  :blink:) който искаше да съкрати и това движение (през Волуяк),
като имаше "идеи" в БДЖ да продадат сервитута на линията през Владая,
за нова магистрала през Владайското дефиле. С построяването на автотунела под Люлин,
и това се отказаха...щото пък се пръкна третата идея - трета метролиния да се качва през Овча купел,
през Владая до Перник...ама май им се видя доста "футуристична" идеята....
 ;D ;D ;D
« Последна редакция: 21 Август 2012, 13:39:32 от pach »

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: БДЖ през различните исторически периоди
« Отговор #138 -: 21 Август 2012, 13:47:13 »
Цитат на: KRAKOMOBILA link=topic=3942.msg81079#msg81079 date=1345543939
Многото единици е добре замислена система, но все пак не е до толкова усъвършенствана.
....
Да, няма нищо по-съвършенно от тичащ да отстранява проблемите по секциите машинист, вместо да гледа пътя и знаците. :haha: :haha:
Вервай ми, на правилен път си!!!!
Ти май си сбъркал професията, трябвало е да си по подръжката и ремонта, а не машинист, явно това те влече повече, гледам все на там биеш.
То верно, че машините в БДЖ са пред прага на саморазпад, ама ти направо уби малкото останало желание в мене да бъда машинист... ;D
Не се обиждай! Влаковете по системата много единици се обслужват в САЩ, Русия, Европа и Азия, Австралия и прочие. Системата е повече от съвършенна, друг въпрос е защо при нас я изкорубиха за да турят по двама души на машина, вземащи по 1000лв примерно, вместо 1 човек да кара няколко локомотива и да взема 5 хил лева заплата ;D
Да не говорим че същата тая с-ма позволява карането на пуш-пул влакове широко използвани и в Европа и САЩ. Защо ние пак сме изключение, ей Богу не знам.
Една от най-големите грешки в БДЖ през годините на соца е точно разбичкването на машините и довеждането им до състояние просто да се движат, като всичко останало просто се изрязваше и хвърляше. Разбира се по време на соца гъвкавост не трябваше, защото всичко беше по план... известен с години напред. Само че условията се промениха и сега най-важното е гъвкавостта. И понеже БДЖ няма идея какво е това, затова и се стигна до почти пълен практически фалит

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: БДЖ през различните исторически периоди
« Отговор #139 -: 21 Август 2012, 13:50:08 »
Цитат на: pach link=topic=3942.msg81083#msg81083 date=1345545444
Да ме прощавате, ама ша са нАвра м/у вас - специалистите... :blush2:
Ясене къде остана БДЖ-12_та серия?
...
Туркините са отклонение от стандартизационната програма. Ясен е прав!

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re: БДЖ през различните исторически периоди
« Отговор #140 -: 21 Август 2012, 14:00:49 »
Цитат на: pach link=topic=3942.msg81083#msg81083 date=1345545444
...
Ясене къде остана БДЖ-12_та серия?

....
 

12-та серия  е първото "отклонение" от стандартизационната програма. Поради невъзможността да бъдат доставени локомотивите от програмата, БДЖ се принуждава да закупува и да взима под наем (които по-късно също са закупени) сериите 12, 13, 14, 15, 16 и 20.

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1013
  • Рейтинг: 259
    • bgrail.info
Re: БДЖ през различните исторически периоди
« Отговор #141 -: 21 Август 2012, 14:19:18 »
Цитат на: KRAKOMOBILA link=topic=3942.msg81075#msg81075 date=1345542055
В по-голямата си част от профилните нагорнища из страната - следват остри криви и контракриви - които не понасят добре на 6-осните локомотиви. Често се наблюдава явлението средната колоос от 3-осната талига да остава във "въздуха", а по този начин да се губи сцепление и да започне буксуване на целия локомотив - което е доста неприятно и става трудно изкарването на по-тежки (норма) влакове.
Този проблем е незначителен при буксово окачване с пружини, което има доста по-голям и равномерен ход и изобщо отсъства при окачване с балансери. "Увисването" на средната колоос е склонност само на металогуменото буксово окачване, защото има малък ход и дори незначително пропадане на железния път води до много голяма разлика в осовото натоварване.
Цитат на: KRAKOMOBILA link=topic=3942.msg81079#msg81079 date=1345543939
Многото единици е добре замислена система, но все пак не е до толкова усъвършенствана. Или трябва да има човек във втората машина - който да следи работата и, или при евентуален проблем с втората машина - трябва да се установи влака за да може да се провери какво се случва и евентуално да се отстрани проблема.
Системата е много добре измислена, но не предполага, че локомотивът ще изключва за глупости през 10 минути, съответно (при 42/43/44/45) не е предвидено възстановяване на защитите от предния локомотив.
44 001/002 са пробвани по СМЕ при доставката, а при 46 200 трябва да са два еднотипни локомотива. Пробвах веднъж 205 + 211 (оказаха се различни версии), успях само да включа ГВП на задната, излезе някакво съобщение за повреда във втория локомотив и до там - и двата отказаха да се движат. За сега най-безпроблемно се държи СМЕ на ЕМВ от всички серии.

Тази система при локомотивите има повече смисъл за управление от команден вагон. Разправията за свързване на два локомотива за няколко междугария или 2-3 часа пътуване е твърде много.
« Последна редакция: 21 Август 2012, 14:22:36 от bdz43r »

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: БДЖ през различните исторически периоди
« Отговор #142 -: 21 Август 2012, 15:02:14 »
Четейки, стигам до извода че Таурусите и други подобни модерни локомотиви, просто няма начин да оцелеят в наши условия. Ами вие няма да имате какво да включвате/изключвате,  щракате, подпирате с клечки, връзвате с тел и най-болезненото, ще трябва да забравите, че има и инструменти като чукове примерно.
Момчета накъде без чукове и майката, а?  :haha:
Слава на бай Иван - главния деломайстор на всяка машина :lol:
Между в прочем, не мога да я разбера тая двойнственост. От една страна един вика Шкодите са the BEST, от друа страна шкодилаците продължават да тичкат напред назад по нашите железни пътища задължително с по двама машинисти и единия от тях непрекъснато трябва да тича и да оправя това или онова по машината. Абе явно почина с парапетите по парните машини не е случаен. Ремонтите в движение не са от сега в нашите железници.

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Re: БДЖ през различните исторически периоди
« Отговор #143 -: 21 Август 2012, 15:29:31 »
Много добра тема, чета я с огромен интерес. Аз обаче освен с въпроси с друго не мога да допринеса, затова ще се престраша да питам. А по точно какво знаете за въвеждането мазутното горене в БДЖ? Знам че първия локомотив на смесено горене е бил 16.17 през 1955 г., с който са извършени всички проби, а в последствие цялата серия 16 е преработена. За серия 14 и 15 ми е интересно всички единици от сериите ли са преустроени или има такива, които са останали непреработени?

TheJackal

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1704
  • Рейтинг: 158
  • ТТ 1:120 III und IV Epoch DB & DR
Re: БДЖ през различните исторически периоди
« Отговор #144 -: 21 Август 2012, 15:33:51 »
Че е интересна темата, в това спор по въпроса няма! Но! Продължавам да се чудя това форум за моделизъм ли е или за реализъм!? Има си достатъчно форуми за железниците и директен форум на локомотивните машинисти.
В една друга тема още в началото на форума дни на ред си чесохме езиците, че "УЖ" нещо щяло да се промени и не знам си още какви локуми се разтягаха от администрацията на форума. Още чакам да ги видя тези промени! И не само аз, ама на най се или както се казваше в едно детско предаване от 70 - 80 години "35 май" ще е датата!

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1812
  • Рейтинг: 264
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Re: БДЖ през различните исторически периоди
« Отговор #145 -: 21 Август 2012, 15:35:36 »
Като не ти харесва темата я подмини. На повечето е интересна и я следим.

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Re: БДЖ през различните исторически периоди
« Отговор #146 -: 21 Август 2012, 15:37:16 »
Стефчо, не чети като не ти е интересно. Ти скоро в тоя форум, тема в която да участват и обсъжат толкова активно различни хора, виждал ли си?

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1013
  • Рейтинг: 259
    • bgrail.info
Re: БДЖ през различните исторически периоди
« Отговор #147 -: 21 Август 2012, 15:42:27 »
Цитат на: lubomir link=topic=3942.msg81095#msg81095 date=1345550534
От една страна един вика Шкодите са the BEST, от друа страна шкодилаците продължават да тичкат напред назад по нашите железни пътища задължително с по двама машинисти и единия от тях непрекъснато трябва да тича и да оправя това или онова по машината.
Тичането из машината не е проблем в Шкодите, а в собственика и неговия персонал. Нали не мислиш, че чешките машинисти си носят работилница с тях, а и да си носеха, някой би им позволил да човъркат пътувайки? И тук официално е забранено, но ако си докарал влака си майстор за пример, нищо, че си шунтирал половината защити без да знаеш какъв точно е ефекта от това.

В Тауруса има много за човъркане, но никой не знае къде и как, освен това всичко се записва, съответно като се счупи не можеш да човъркаш. Същото е и на 46 200 - знам много места за пипане, но не знам как ще реагира компютъра и на какви неудобни въпроси ще трябва да отговарям после. А и не ми е работа да пипам.

А Таурусът ще го съсипем с други неща - ще го изключваме по 83 пъти на ден на паяци, тунели, мостове, щото евентуално някой чул, че можело да стане нещо си, ще му разсипем окачването, ще се държим неадекватно в извънредни ситуации...
Това е следствие от никаквото обучение - всичко се научава в движение от старите кадри, а правилници и упътвания никой не отваря.

Наскоро на една 46 200 трябваше да ѝ сменят батериите, защото като се счупила някъде по трасето, на никой не му минало през акъла да изключи батерията и тя 6 часа напълно излишно захранвала компютри, вентилатори и т. н, докато локомотива се вози като вагон.
« Последна редакция: 21 Август 2012, 15:46:03 от bdz43r »

TheJackal

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1704
  • Рейтинг: 158
  • ТТ 1:120 III und IV Epoch DB & DR
Re: БДЖ през различните исторически периоди
« Отговор #148 -: 21 Август 2012, 15:45:39 »
От тези всичките прочетени неща ще ги приложиш ли в моделизма или друг път! Ники, пак казвам, че и на мен темата ми е интересна, но не виждам логиката и с моделизма или хобито. А, тези които я пишат са само ж.п. служители.  :hi:

« Последна редакция: 21 Август 2012, 16:10:04 от TheJackal »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12281
  • Рейтинг: 1315
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: БДЖ през различните исторически периоди
« Отговор #149 -: 21 Август 2012, 16:04:40 »
Стефане да не си махмурлия бре...?!!!  :drinks: :haha:

Сигурно във форум-а за моделизъм има място за всичко все пак...и твойте теми за различните християнски светии са тук...
и разходката ти до солницитие (тва не беше ли реализъм!?  :scratch_ones_head:)

Предлагам да не четеш тема интересна на 75 % от хората, но и ние няма (я па я - къде се наридих... :blush2:)
на въпросите  от типа:

Цитат на: TheJackal link=topic=1557.msg60154#msg60154 date=1306132654
Интересуваме как се казва този чарк, който съм оградил на снимката със зелено. Прилича ми на степенка, но как се нарича на немски и български нямам представа:
(Image removed from quote.)

или такива:
Цитат на: TheJackal link=topic=237.msg71696#msg71696 date=1327431040
Интересуваме следното кога един локомотив е "реко". По какво се познава? Този какъв е:



Това е написано за локомотива: "Парен локомотив 03.2, ГДР, епоха III. Free-котел с бойлер тръби, на базата на шаси от клас 01."

...бойлера е котел нали.... :sarcastic:

или пък:
Цитат на: TheJackal link=topic=237.msg75496#msg75496 date=1333035398
С молба, някой от запознатите колеги и приятели с парните локомотиви да разкаже за BR 53:

Интересна ми е колоосната му формула. :yes:
 

Виждаш че без ралността ....просто няма да има моделизма ни...
май ще трябва да четеш по-внимателно даже.... :drinks: :drinks: :drinks: :on_the_quiet:

Извинете за офтопа.... :hi: :hi: :hi:
« Последна редакция: 21 Август 2012, 16:07:22 от pach »