Ревюта и поддръжка на модели | Reviews and maintenance of models > Създаване, ремонти и усъвършенстване на модели | Creation, repairs and tuning up models
Ремонт на BR-130 Людмла на Пико
gzo:
Благодарение на светкавично отзовалия се в нужда Митак (mitko0888) моторчето за Людмилката бе подсигурено. Операцията по подмяната не е кой знае колко сложна, но има някои неща за които трябва да се внимава:
1-Трябва да се съблюдава за поляритета ! Новото моторче трябва да лежи по същия начин по който е било и предишното, за да върви в същата посока заедно с другите локомотиви. За целта е задължително да се погледне от коя част стои маркировката на стария мотор преди да се снеме. Обикновено се маркират с червена точка от едната си страна. Гледам обаче, че освен нея на същата страна е заводски издраскан и по един Х.
2-За снемане на стария мотор е необходимо да се развият всичките 3 винтчета и внимателно да се разтворят двете половинки на "гнездото" без да излязат от местата си останалите чаркалъци (късата ос на първите две зъбчатки след мотора, дългата ос задвижваща колоосите и перпендикупярния фиксатор на талигата намиращ се под мотора)
Ако все пак нещо изпадне то е добре да се знае, че при обратното поставяне:
- малката ос се поставя с малкото зъбчато колелце към това на моторчето, защото и при обрания вариант пак ще може да се сглоби, но мотора няма да може да върти.
- дългата ос контактува с талигата посредством 2 гнезда/капачки ,(маркирани със зелено) за които има значение как ще легнат в леглата си. Обикновено се завъртат както си искат и застават на чорчик преди да се завият винтовете, а си имат точни места.
- при интервенцията не е необходимо да се свалят колоосите, но ако все пак се свалят с цел почистване от косми и мръсотия по токоснемателите при обратното им поставяне често се случва токоснемащите пластинки да прескочат ребордовете на колелетата и да застанат от външна страна.
pach:
--- Цитат на: gzo link=topic=3970.msg83374#msg83374 date=1352220797 ---... но има някои неща за които трябва да се внимава:
1-Трябва да се съблюдава за поляритета ! Новото моторче трябва да лежи по същия начин по който е било и предишното, за да върви в същата посока заедно с другите локомотиви. За целта е задължително да се погледне от коя част стои маркировката на стария мотор преди да се снеме. Обикновено се маркират с червена точка от едната си страна. Гледам обаче, че освен нея на същата страна е заводски издраскан и по един Х.
...
--- Край на цитат ---
И едно допълнение за правилно включване на електродвигател в модел от Ю. Ботев съгласно NEM-602:
...тоест за правилна посока на движение - двете...
поляритет на електромотор и поляритет на релсово захранване, са взаимно свързани!
:hi:
mitko0888:
На моторите на старото Пико (а и не сам отам) не пише "дясна релса" и "лява релса".
На други подобни моторчета не забелязвам да има Х.
Забелязвам обаче надписи на пластмасовото чело, откъм вала на двигателя. Там е написан модела (2331), обороти (6500), напрежение (12V), въртящ момент (16.10-4 Nm) ...
Независимо дали моторчето е легнало (в Людмилата) или право (в тендерите на 01/03/41), надписите от съответната страна (дългата или късата) трябва да се четат правилно (а не с главата надолу). Това си му е правилната посока на туй моторче.
pach:
Разбира се, че не пише "лява релса-дясна релса"...щото това не е "детска градина".
Въпроса е, че задължително при монтаж се проверява дали е правилно свързан електромотора
със съответния токоснемател за посоката на движение, съгласно NEM-602, или както го е казал и колегата по горе:
--- Цитат на: gzo link=topic=3970.msg83374#msg83374 date=1352220797 ---... за да върви в същата посока заедно с другите локомотиви. ...
--- Край на цитат ---
:yes: :hi:
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия