Главен форум | Main forum > Железопътен моделизъм | Railway modelling
Двуетажни вагони на БДЖ
jopeto:
Не разбрахте ли вече, че в БДЖ се боядисва и се е боядисвало с каквото имам, ако изобщо има! Нищо, чудно вагоните да са били от друга администрация и само надписа БДЖ да е добавен.
pach:
jopeto вагоните са произведени по специална поръчка в добрите години на БДЖ, така че съвсем нови
са си били за нашата администрация. Даже имам някъде снимка на първият със съответния номер х 4 и докаран в България,
от един репортаж на сп."Der Modellеisenbahner" струва ми се от 1968г...ако не бъркам годината. Трябва да проверя.
IKAR:
Специално тези не са произвведени по специална поръчка за БДЖ и не са били съвсем нови, Пламене. Купени са настаро от железниците на бившата ГДР, където точно по това време - края на 60-те години, този модел лека-полека го заменят с 5-секционните Gliderzug-единици, които не са изнасяни извън ГДР, а по-късно и със самостоятелни двуетажни вагони.
През ония години всички по-големи надписи по новодоставените вагони на БДЖ наистина не са правени със жълта боя, а с едни релефни лепенки - като грапав жълт лейкопласт, който потъмняваше с течение на времето. Точно на двуетажните какви са били не мога да кажа.....За сравнение, надписите примерно на гръцките вагони, си бяха с боя.....
jopeto:
...това, имах предвид!
pach:
Не знам дали е така както казваш. Аз ти цитирам статията от списанието.
Впрочем немските двуетажни вагони (четирисекционните) се различават не само
по челните стени на крайните вагони. Техните от едната страна са имали кабина за управление
на пенделни влакове. Имам и снимки на такива немски влакове - четирисекционен двуетажен влак
с кабина за управление "навън", по средата един дизелов BR-118, и още един четирисекционен влак,
също с кабина за управление.
Така с локомотива, по средата влаковете са правили совалки между
града и най-близкия огромен комбинат например (подобен на Кремиковци). Кабините за управление
са били само от едната страна на четирите секции и са имали по два прозореца с чистачки за дъжд (външен признак).
Всичките модели на двуетажни вагони в ТТ са по този начин направени. За да имаш типично българска компози-
ция, трябва да смениш крайната секция с два прозореца с такава на три прозореца от друга композиция.
Проблем който винаги е стоял, стои и сега пред българския моделист. За Н0 не знам как стоят нещата.
Та както казах - нашите нямат такава кабина за управление. Тоест те и на двете челни страни имат
по три прозореца (един от които е на тоалетната). Подобно на долната снимка.
А и доколкото си спомням немските са с изцяло дървени седалки (четирсекционните) като на долния етаж
тези седалки са тип "дълга пейка" с гръб към прозорците и островна такава по средата. (едва ли не като трамвай).
Ето как са били долните етажи на немските вагони.
Всъщност има и други конструктивни разлики от тях и поръчаните от БДЖ вагони на два етажа.
Те само външно доста си приличат, за щастие на моделиста - горе описах едно от решенията му.
Нашите двуетажни вагони нямаха такива салони до вратите, а само широки ...фоайета от които се слизаше или
качваше на долния или горен етаж. От самото начало нашите си бяха с познатите тапицирани двойни седалки
облечени в зелена изскуствена кожа характерна за БДЖ по онова време.
:spiteful:
Интериора им беше подобен на този но в зелено и естествено дърво.
Всъщност най-близко до нашите двуетажни вагони са били тези в Румъния - ето едно клипче на такъв в движение там.
http://www.youtube.com/watch?v=jA5_pBqB2Yo
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия