Главен форум | Main forum > Железопътен моделизъм | Railway modelling

Двуетажни вагони на БДЖ

<< < (8/17) > >>

IKAR:
Според книгата, посветена на историята на завода в Гьорлиц, а не знам другаде в ГДР да са произвеждани двуетажни вагони (обикновените са друг случай, те са правени и в Гьорлиц, и в Бауцен, и в Хале-Амендорф по една и съща проектно-техническа документация), за ГДР са произвеждани и четирисекционни вагони с кабина за управление, и без такава. Тоест и от двата вида. Що се отнася до седалките, след премахването на третата класа в ГДР, в началото на 60-те ако не се лъжа, всички дървени седалки биват подменени с кожени, а новопроизведените вагони, както и т.нар. реконструирани, също се доставят с такива. Тук знаеш какво става - бившите третокласни вагони стават второкласни, но си остават с дървените пейки до бракуването им. В книгата ги има и показаните снимки, но и такива на вагони от същия чешит с кожени седалки - за цвета не мога да кажа, понеже снимките са черно-бели. Също така в таблиците в края на книгата, където са описани всички поръчки и доставки по държави и години не фигурират двуетажни вагони за БДЖ (тип B - спалните и няколкото смесени първа-втора класа, които сетне у нас са преустроени в първокласни са отбелязани и описани подробно).

Качвал съм се в нашите двуетажни вагони - интериорът беше с някакъв фазер с по-светъл дървесен цвят, само вратите отвътре в кафяво. Седалки съм виждал и с тъмнокафява тапицерия, и зелени. Показването на главата през джама беше невъзможно - на долния етаж прозорците се отваряха като "капаци", а отгоре - с врътка като в колите. Румънските наистина са същите, но фигурират също в Полша и Чехословакия, навсякъде доставени по редовен път, за разлика от нашите, които са настаро.

Best Ripper:
Въпросните двуетажни вагони се водят "съчленен влак от 4 секции" или "четирисекционен съчленен влак". У нас са внесени на два пъти през 60-те години, като всичките тук са от по 4 вагона. Неслучайно в документацията на вагоните се дава общата маса на целия влак - 133 тона, както и пълната му дължина - 73,40 метра. Поради сложното лагеруване на средните триосни талиги у нас не е имало възможност да се вадят/добавят вагони - влакът е бил винаги от 4 вагона, а ако той не стига /примерно "виладжийските" влакове към Калотина събота-неделя/, се е добавял още един влак от 4 вагона. Реално в ГДР са се произвеждали 12 /ДВАНАДЕСЕТ/ модификации, у нас май всичките са от една /най-много две/. Първата доставка е 1965 г., втората е 2-3 години по-късно. В Германия е имало влакове с различен брой вагони от 4 - там са имали възможност да ги прекомпозират. Мисля, че дори там е имало и вагони 1-ва класа - подобна първа класа /измислена в общи линии/ на последните вагони втора ръка, внесени от Германия /не им знам серията, тия със вратите по дължина на вагона/. Така че вариантите и снимките по нета са най-шарени.
Тъй като вагоните идват през 3-та епоха /преди 1970 г./, тяхното оцветяване и надписване е съобразното тогавашните правила, след 1970 г. и въвеждането на електронните номера надписите се променят. Тогава се променя частично и оцветяването на вагоните.
Източник: разговорите ми със Стефан Стоичков. Пълна информация за вагоните - когато излезе втори том на книгата му.  :drinks:

pach:
В периодите:
1952–1957,
1961–1963,
1965–1977, (тук е българската поръчка - струва ми се през 1968г)
на завода в Гьорлиц са поръчани общо 115 четиресекционни влака от следните страни:
Bulgarische Staatsbahn,(БДЖ)
Deutsche Reichsbahn,(DR|
Polnische Staatsbahn,(РКР)
Rumänische Staatsbahn,(CFR)
Tschechoslowakische Staatsbahn (CSD).
Справка може да се направи и тук:
http://en.wikipedia.org/wiki/Waggonbau_G%C3%B6rlitz
Впрочем тогава изтеглят производството на талиги в град Вешау (Vetschau).
Не знам каква книга цитираш и кога е писана...само ми кажи в нея казва ли се нещо за стачката на работницитев завода
 потушена за един ден с помощта на съветски танкове? Или че са изнасяли вагони и за Индонезия?
 Мисълта ми е, че информацията продължава да извира - само трябва да я намерим!

Ако довечера ми остане време ще сканирам немското списание за да видите снимката и текста към нея.
Все пак то е издавано точно по това време на доставката за БДЖ.
Първата ни четиривагонна секция е носила номер на БДЖ- 3626 001 до 36 004 от същата година.

Малко снимков материал...










И две снимки на въпросната талига отгоре.

Best Ripper:
Тц, не позна... Първото влакче с номера 26001-26004, а не 36ххх. Като класификация се водят клас B13, първите са от сер.2617.
Четирите вагона във влакчето не са били еднакви /или да са 2 х 2 - крайните и средните секции/. Имали са разлика във вътрешното разположение. По спомени са били така: крайни секции - A и B, средни секции - C и D. Във влака са били подредени A-C-D-B.

IKAR:
Ето тая:

http://www.ekshop.de/buecher/lokomotivfabriken/160-jahre-waggonbau-in-goerlitz.html

Има я в библиотеката, описал съм я подробно. Пише и за стачката, и за непрекъснатите саботажи по отношение на вагоните, правени за СССР - я счупен лагер, я дефектни детайли, я нещо от тоя сорт. Това между другото въобще не е техен патент - унгарците са правели абсолютно същото по автобусите, предназначени за Съветския съюз - тяхното отопление например е по-слабо от това на българския и чехословашкия вариант...... Описани са вагоните не само за Индонезия, ами и за Кения, Уганда, Аржентина, Сирия....

Сега видях, че в Уикипедията има и друга грешка - пише, че за нас са доставяни от по-късните самостоятелни обикновени и командни вагони, което не е вярно.

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

[*] Предходна страница

Премини на пълна версия