Ревюта и поддръжка на модели | Reviews and maintenance of models > Създаване, ремонти и усъвършенстване на модели | Creation, repairs and tuning up models
Проект 07-11 и 07-054 БДЖ
TANO:
Темата я започвам с няколко уточнения. Тя не е в отговор на никоя друга тема, а ще представлява един фоторазказ на моя опит да си направя 07 серия БДЖ. Ще има много снимки и ще се точи бавно и мъчително, като турски сериал. Още съм съвсем в началото, а края ще е някъде в далечното бъдеще. За сега съм решил да докарам работата донякъде, колкото да стане ясно ще го бъде ли тоя локомотив или не, след което проекта ще изпадне известно време в хибернация.
И така започвам отдалеч с един разказ на Стефан Стоичков отпреди някъде 20 години. Някъде в средата на 60-те години от Хеншел дават на руснаците прототип на 6-осен дизелелектрически лок с цел изпитания на същия. Забравих вече по искане на руснаците или Хеншел, но както и да е. Минават се 6 мес. и хеншелците си искат обратно лока. Обаче от страна на братушките идват някакви засукани отговори от типа – катастрофира в далечния Сибир, изгоря до основи, вълци го разкъсаха, мечки го изядоха, с две думи – локомотив няма. Малко след това се появява разработката на съветския локомотив ТЕ 109 предназначен за износ в соцлагера. Доколко е вярна тая история може и Стоичков да не знае, въпреки, че навремето ми я разправяше доста убедено. Както и да е първите локомотиви от тоя тип се появяват в ГДР като серия V300 впоследствие 130. Характерни за прототипната серия са високите челни и странични прозорци на кабината, и броя на решетките на покрива отстрани.
Вижте колко близо е Пико в детайлите до прототипната серия. В детайлите да, но не и в размерите, за които ще стане дума по късно.
В опит да намеря подходящи снимки на 130/131 попадам на едно много интересно местенце, към което ще дам линк по нататък в темата. Оттам са и следващите 2 снимки. На първата се вижда вече друг покрив с характерната форма на нашите от 07-01 до 07-30, но както ще видим по нататък и той се различава малко от тях.
Този е с характерния кош, кабина и покрив на нашите локомотиви от 07-31 до 07-55, само, че талигите са с пясъчници. По чертеж основните размери на всички 130 и 131 са еднакви, но всъщност и аз не знам от кой лок нататък кабината става с характерните по ниски челни и странични прозорци, да не говорим за останалите разлики. Интересувал съм се в подробности само от нашите 07, за които ще стане дума съвсем скоро.
132 серия. Това е друг локомотив. Роднина с 131, но все пак. По дълъг кош и по дълга база с по 200 мм., изцяло различен покрив, по висок почти по цялата му дължина и със съвсем различни решетки и детайли. Различни са решетките и отстрани на коша, до прозорците( въпреки, че тая е с точно същата решетка като 130/131 респ. 07) и тази в средата над акумулаторните капаци. За допълнителния прозорец всички знаят. По голям брой на капаците на междурамните връзки. Има и кабини с по високи прозорци като на Роко, но не можах да изкопая подходяща снимка. Нямам нищо против някой ако ги знае и не го мързи да понапише още нещичко за немските машини. След което ще продължа вече само с нашите.
mitko0888:
--- Цитат на: TANO link=topic=4075.msg84001#msg84001 date=1353748919 ---... По чертеж основните размери на всички 130 и 131 са еднакви, но всъщност и аз не знам от кой лок нататък кабината става с характерните по ниски челни и странични прозорци, да не говорим за останалите разлики.
...
Има и кабини с по високи прозорци като на Роко, но не можах да изкопая подходяща снимка. Нямам нищо против някой ако ги знае и не го мързи да понапише още нещичко за немските машини. След което ще продължа вече само с нашите.
--- Край на цитат ---
Историята с изчезналия немски дизел не я знам, но е напълно вероятна. Между другото още петдесетина години преди Людмилата немците произвеждат дизели за руснаците. Дори и първият (май) руски магистрален дизелов локомотив е с немски двигател и ел. оборудване. Но това е друга тема.
За немските Людмилки (някои от данните не са потвърдени и съм сложил по една чуденка на тях):
Според чехите има два прототипа - ТЭ109 001 и 002, през 1967 и 1968 година (?). Челното стъкло е извито в ъглите, има и други визуални разлики:
През 1977 и 1978 руснаците си произваждат 31 локомотива ТЭ109, мисля че започват отново от 001 (?). Дори не съм сигурен това на горната снимка дали е от първите прототипи, или от "руските" бройки от 1977 година!
През 1970 на Лайпцигския панаир е представен друг прототип, V300 001. В някое списание май съм виждал снимка от панаира, но сега не мога да се сетя къде. Този екзимпляр се прибира в СССР, а в ГДР са доставени 10 броя за изпитания, вече ознамени като серия 130.
Страничните стъкла са както на Пиковската машина (големи и триъгълни) до номер 130 036. Снимка с такива стъкла има на 034:
От 130 037 страничните стъкла са малки, както на нашите седмаци.
Пердполагам се забелязва, че на показаните до тук снимки челното стъкло е по-голямо. Това продължава до 130 051. От 052 челното стъкло е по-малко. Всъщност първата доставка на 07 е с фабрични номера между 130.054 и 130.055, едната (07.19) е между 055 и 056.
Ето я и 063:
Във всичките 82 броя серия 130 има разлики и в решетките на покрива. Първите 12 машини са с по 6 решетки в един ред:
След това (след 013) са с по седем решетки, като двете са по-високо (така са и нашите 07 от първите две партиди - до 07.30, както и преправената 91). Виж по-горе снимката на 034. След 037 имат и вентилатори на покрива (за спирачката). До 036 нямат електродинамична спирачка.
Всичките от серия 130 са с по 2+3 гофри на коша.
Освен 130 001 до 130 080 има и още две машини от серията - 130 101 и 130 102. Те повече приличат на серия 132.
Три от машините - 058, 060 и 04, през 1986, 1979 и 1989 са с талиги от 131, и съответно взимат серията 131. Така серия 131 е не само от 76-те построени, но включва и тези три преработени 130-ки.
Толкова от мен за немската 130. Всичките снимки не са мои, но за съжаление не помня коя откъде е. Информацията също е от няколко места.
Adrian:
Свет ми се изви от по-дълги и по-къси решетки , завити и прави прозорчета , чуденки и питанки !
Владе , готов съм да купя една от готивите сгрешени Седмици , с което да финансирам проекта "Истинска 7-ца" отначало !
CaLLlo:
Поздравления и за двамата, теми като тая дават смисъл на форума, още повече както се разбра, локомотивът неслучайно е забулен в тайни! Бих се включил и аз, но под аватара ми някой е написал "дампфлок-фен", т.ч. ще следя с интерес!
Професор Тано, нищо не споменахте за варианта с ... пантограф:
http://media.snimka.bg/s1/1419/029081175-big.jpg?r=0
ivo:
Прав си Саше :) Остава да се включи и Зазо :good: и кефа ще е пълен ...
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия