Автор Тема: Съвети за начинаещ в създаването на макет  (Прочетена 18471 пъти)

schatsi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 583
  • Рейтинг: 52
Re:Съвети за начинаещ в създаването на макет
« Отговор #30 -: 12 Януари 2013, 23:29:30 »
Здрасти колега.
Следя ти редовно темата и оставам с впечатление , че нямаш  представа за разстоянието което ти е необходимо за гара...Затова разгледай снимката ...

Това е гара в ТТ на три модула по 95 см ! Разгледай и прецени дължината на твоята гара.

още снимки на :http://bgtt.eu/?p=619

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re:Съвети за начинаещ в създаването на макет
« Отговор #31 -: 13 Януари 2013, 10:15:37 »
За съжаление и аз съм с такова усещане.  :pardon:
Съвет: Вместо да чертаеш, умуваш и теоретично-виртуално да създаваш проект, просто вземи и РЕАЛНО си нареди с линии и стрелки каквото мислиш, преди изобщо да започваш каквото и да е макетиране. Тогава можеш да пробваш практически какво ще се получи - дали ти стигат 2 модула по 1 метър, дали не... Ще можеш ли да разположиш нормално композициите с желания брой вагони /плюс локомотив/ или не... Ако мислиш директно да почваш да режеш, лепиш и сглобяваш, без да си наредиш трасето - отсега ти го казвам: жестоко си нагазил лука!  :mda: Като си наредиш нещата и нещо не ти се получава, спокойно овреме ще можеш да промениш нещо и да си направиш точна истинска сметка къде се намираш.
Принципно минималното разстояние между коловози в ТТ е 44 мм, но може и да е повече. Не знам дали в реалността има някакъв стандарт за точно разстояние между линия /ширина на перона/, но ме съмнява - виждал съм гари с перон/площадка едва 2 метра, виждал съм и с ширина над 4 метра. Така ще по-добре виж първо с какви перони и сгради можеш да оборудваш макета и по тях си направи сметката.
Съвет: върху кутиите със стрелки /в старите на BTTB, за новите не знам, но вероятно и на тях има/, има различни коловозни схеми на стрелки, входни гърловини и пр. Там са показани и съответните допълнителни линии, които се ползват, както и какви разстояние между коловозите могат да се получат.
На снимката, показана от schatsi, са ползвани Т профилни линии и стрелки с малко отклонение, което води до удължаване на входната зона на коловоза и общата му дължина. Ако не държиш на това, има и стрелки с по-голям ъгъл на отклонение, които ще ти спестят място. Тук ти си решаваш и преценяваш.
Дай снимка на стрелките, за да ти кажа дали може да се преправят ръчните. Защото в ТТ има и ръчни стрелки, които не подлежат на автоматизиране със стандартни механизми.

bouzanis

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Съвети за начинаещ в създаването на макет
« Отговор #32 -: 14 Януари 2013, 22:28:33 »
Да, ще направя едно нареждане на пода да се ориентирам за размерите. Макар че нямам стрелки достатъчно на този етап, но ще импровизирам :)

Ясно е, че пероните са най-различни в истинския свят, но за купуване в мащаб ТТ няма чак толкова опции. На аухаген има някакви , срещал съм още 2-3 варианта по интернет и това е. Може и сам да си ги направя но предпочитам да имам опция с купуване. Също има разстояния от платформата до релсата и прочие - попаднах на този линк във форума обаче, който ми отговори на почти всички въпроси :) http://www.miba.de/morop/ph01-v1.pdf


mill

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Съвети за начинаещ в създаването на макет
« Отговор #33 -: 14 Януари 2013, 23:27:45 »
Абе много чертеж,много схема бе човек ;D.Така трябва де,не като мен -от "вратата за краката".... Виж тея перони са собствено производсто -по дебел шпертплат и летвички/практикер/ -мериш,режеш,шкуриш,боядисваш и нареждаш.Като направиш перон с дадена височина,преди да го фиксираш-пробвай дали целия ти подвижен състав минава през него без проблеми. :hi:
http://i53.tinypic.com/30ni07s.jpg
http://i54.tinypic.com/2akidtf.jpg
http://i51.tinypic.com/2irnthe.jpg
http://i55.tinypic.com/dwbr5.jpg

bouzanis

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Съвети за начинаещ в създаването на макет
« Отговор #34 -: 15 Януари 2013, 23:18:09 »
харесват ми твоите перони, мерси, значи запаметявам ги като вариант :)

тези дни ще взема машинно масло от конрад и ще почистя и смажа локомотивите. След това ще направя и едно нареждане на релси на пода, за да придобия представа за размерите на макета... Като гледах из вкъщи къде бих могъл да го държа този шкаф с модулите установих, че имам добро място, но с размери 90 на 38. Дължина 90 вместо 100 е ок, но ширината е май твърде малко...

Междувременно се появиха нови въпроси. Сега започвам с аналоговото, но някои ден може би ще мина към дигитално, за това е добре да имам план от сега. Изчетох по форума много неща, но някои не са ми на 100% ясни още.

- дигитални влакове по аналогово трасе е възможно доколкото разбирам. На практика всеки дигитален влак може спокойно да се ползва на аналогово.
- аналогови влакове по дигитално трасе било възможно само с някои централи? Някои има ли опит с БТТБ дигитализирани локомотиви и някоя централа? Идеята ми е да знам в каква последователност да дигитализирам
- някъде прочетох, че дигитално управление със старите профили на БТТБ не можело, защо? Заради това, че прекъсват често , а пък при дигиталното има само една точка на захранване?

Имам и един страничен въпрос - имам един вагон Цойке , който е с различен куплунг от БТТБ. Има ли вариант да се смени и как може да стане? Не е само куплунгът да смениш, защото захващането към талигите ми изглежда различно...

bouzanis

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Съвети за начинаещ в създаването на макет
« Отговор #35 -: 19 Януари 2013, 17:56:00 »
Днес отидох до конрад, че ми е наблизо, и поисках машинно масло , като обясних за какви цели. Дадоха ми едно малко бяло шишенце силиконово масло щейнебергер (или нещо подобно) за около 5 лв - пише че е за пластмаса и метал и че издържа до 250 градуса. Това става за локомотивите нали?

Разглобих локомотива (Е42) , почистих каквото можах, успях да го сглобя обратно, капнах по една капка от маслото на местата обозначени в книжката му и го затворих. Извадих трафа , сложих малко релси и го пуснах. Тръгна, но не ускоряваше равномерно с въртенето на трафа. Според мен това е от релсите, защото в някои участъци тръгваше с по-малко ток, а в други чак почти на максимум зацепваше. След 4-5 обиколки почна да се движи малко по-добре!

Утре ще повторя упражнението с другия локомотив. Междувременно ако някой може да помогне с въпросите от горния ми пост ще съм благодарен! :)
« Последна редакция: 19 Януари 2013, 23:43:32 от bouzanis »

bouzanis

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Съвети за начинаещ в създаването на макет
« Отговор #36 -: 08 Февруари 2013, 00:08:17 »
Ще помоля за съвет относно китовете релси на Тилиг - трудно ли се сглобяват и в крайна сметка получава ли се сериозно спестяване спрямо това да купиш готови релси? Някой тук ползвал ли ги е?
Защо бетонните траверси ги има само в един вариант? Ако искам изцяло релсов път с бетонни траверси какво правя със стрелки и т.н.?
« Последна редакция: 08 Февруари 2013, 00:13:33 от bouzanis »

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Re:Съвети за начинаещ в създаването на макет
« Отговор #37 -: 08 Февруари 2013, 10:08:16 »
Сам трябва да прецениш. Разликата в цената на стрелка EW1 15o в сайта на тилиг е 3 евро. Според мен много зависи от бройката и вида стрелки, които ти трябват. Аз съм се пробвал със стрелка в H0 и честно казано ми се видя пипкава работа. Лично аз ако става въпрос за около 10-ина стрелки, бих предпочел да дам +60-те лева за готовите стрелки и да си спестя гловоболия и недобре сглобени стрелки, въпреки това те съветвам да си вемеш една стрелка баузатц, за тест и да решиш в крайна сметка по кой път ще тръгнеш.

Няма никакъв проблем на път с бетонни траверси да сложиш стрелки с дървени, среща се често и в действителността.

bouzanis

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Съвети за начинаещ в създаването на макет
« Отговор #38 -: 08 Февруари 2013, 11:11:18 »
стрелките наистина вероятно са трудни са сглобяване - в този форум има гайд със снимки от някой потребител.
Но ми е интересно за другите релси - освен рязане на траверси и релса и пъхане на релсата в жлебчетата има ли друго, което трябва да се прави? Трябва ли да се лепи примерно? За какво режете метала за да стане добре и равномерно отрязано?

Иначе не ми е само до спестяването - а и бетонните ме заинтригуваха. Жалко, че няма готови релси с бетонни траверси - някъде от 4 епоха нататък е нормално да работиш само с бетонни...

TANO

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 796
  • Рейтинг: 601
Re:Съвети за начинаещ в създаването на макет
« Отговор #39 -: 08 Февруари 2013, 11:45:46 »
Цитат на: bouzanis link=topic=4104.msg86563#msg86563 date=1360314678
някъде от 4 епоха нататък е нормално да работиш само с бетонни...
Тук си далече от истината

Цитат на: bouzanis link=topic=4104.msg86563#msg86563 date=1360314678
стрелките наистина вероятно са трудни са сглобяване
Не са. На моя макет няма нито една готова релса. Вярно, че е малко играчка докато ги сглобиш, но пък е кеф. За цената пък да не говорим - има разлика и то чувствителна и смятам, че си заслужава труда. Както беше казал един наш сънародник "Защо ще си даваме паричките на немците". Е трябва да имаш и малко "ръце" за тая работа, затова първо се пробвай с една, но невъзможни неща няма (освен едно). :good:

emilchaushev

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1464
  • Рейтинг: 542
  • N scale 1:160- реален моделизъм
Re:Съвети за начинаещ в създаването на макет
« Отговор #40 -: 08 Февруари 2013, 18:50:51 »
Цитат на: bouzanis link=topic=4104.msg85729#msg85729 date=1358284689

- дигитални влакове по аналогово трасе е възможно доколкото разбирам. На практика всеки дигитален влак може спокойно да се ползва на аналогово.
- аналогови влакове по дигитално трасе било възможно само с някои централи? Някои има ли опит с БТТБ дигитализирани локомотиви и някоя централа? Идеята ми е да знам в каква последователност да дигитализирам
- някъде прочетох, че дигитално управление със старите профили на БТТБ не можело, защо? Заради това, че прекъсват често , а пък при дигиталното има само една точка на захранване?

Дигитални по аналогово трасе е възможно наистина. Повечето декодери имат тази функция с единствен недостатък на някои от тях, че при аналогово не работи осветлението на фаровете.

Аналогови по цифрово трасе не знам как става и наистина е интересно някой да ни светне крушката

Абсолютна заблуда, че цифровото има само една точка на захранване. Ако видиш дори фремо стандартите се препоръчва на един метър дължина на релсите да се захранва на две места... Колкото по  начесто, толкова по добре за локомотива и осветените вагони. Хора захранвайте през метър релсите, независимо от мащаба.

 Аз лично на стария БТТБ профил никога не съм виждал да се кара на цифрово, но опита ми и с аналогово е достатъчен за да го канселирам изобщо за каквото и да е захранване, заради кофти характристики на движение на подвижния състав. За пробно трасе може би, но за макет никога.

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re:Съвети за начинаещ в създаването на макет
« Отговор #41 -: 08 Февруари 2013, 19:02:29 »
Има огромна разлика между дублиране на захранването и включване на цифрова централа...  :hi:

Rizar

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Съвети за начинаещ в създаването на макет
« Отговор #42 -: 08 Февруари 2013, 21:04:52 »
Цитат
Аналогови по цифрово трасе не знам как става и наистина е интересно някой да ни светне крушката
Пиковската централа позволява на аналогови локове да се движат по дигитално трасе. Натискаш копчето с изобразен локомотив на него след това 0- та, после му задаваш скорост и си готов. Но ако сложиш например 2 или повече аналогови локомотива те тръгват едновременно.
Надявам се да съм ви помогнал.  :hi:

bouzanis

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Съвети за начинаещ в създаването на макет
« Отговор #43 -: 08 Февруари 2013, 22:36:30 »
За аналоговите на дигитално трасе четох на различни места, че е възможно, но е рисково за локомотивите и може да ги повреди. За това вече реших, че ще дигитализирам локомотивите , които имам (като му дойде времето ще пиша за това), а пък дигитална централа може и да купя по-късно (като макетът ми напредне).

До няколко дни ще съм уточнил финалния размер за макета си (което зависи от това, къде ще го съхранявам - имам различни варианти и трябва да тествам) и живот и здраве ще стартирам съответната тема в раздела за макети

bouzanis

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Съвети за начинаещ в създаването на макет
« Отговор #44 -: 08 Февруари 2013, 22:46:19 »
Цитат на: TANO link=topic=4104.msg86564#msg86564 date=1360316746
Цитат на: bouzanis link=topic=4104.msg86563#msg86563 date=1360314678
някъде от 4 епоха нататък е нормално да работиш само с бетонни...
Тук си далече от истината

Цитат на: bouzanis link=topic=4104.msg86563#msg86563 date=1360314678
стрелките наистина вероятно са трудни са сглобяване
Не са. На моя макет няма нито една готова релса. Вярно, че е малко играчка докато ги сглобиш, но пък е кеф. За цената пък да не говорим - има разлика и то чувствителна и смятам, че си заслужава труда. Както беше казал един наш сънародник "Защо ще си даваме паричките на немците". Е трябва да имаш и малко "ръце" за тая работа, затова първо се пробвай с една, но невъзможни неща няма (освен едно). :good:

Ще съм благодарен ако ми дадеш по-подробно инфо, защото не съм чак толкова голям специалист по влакове. Мислех че в БГ отдавна няма главни пътища с дървени траверси? Определено бетонните ми харесва повече как изглеждат. Влаковете ми са 3 и 4 епоха и макетът ми ще в тези години. Предпочитам да са бетонни, но това означава че трябва да работя само с флекс релси и със китове (където бетонните пак са флекс но са по 130 мм). Нямам никава идея как се работи с флексовете тъй като не съм имал такива, само стандартни. Ще се налага да ги нарязвам предполагам? Другото, което не разбирам все още е как с единствената опция бетонни траверси на тилиг правя стрелка - трябва да ги режа и лепя по резмерите на оригиналните дървени траверси?