Бих желал и аз да се включа в темата с известен брой снимки, правени от мен в периода 1993-1999 г, когато по депата все още можеха да се видят загасени или действащи парни локомотиви - отоплярки. Снимките са подредени в хронологичен ред по реда на тяхното заснемане. Извинявам се предварително за недоброто качество, но такива бяха моите възможности тогава.
1. Локомотив 16.29 като действаща отоплярка в "Метрострой"-София, април 1993 г

2. Локомотив 15.120, бивша отоплярка в ЦОФ Перник. Снимката е правена в района на гара Перник разпределителна на 10.07.1994 г

3. Локомотив 15.18 с котел от 15.145, бивша отоплярка в депо Мездра. Интересното тук е, че котелът е обърнат наопаки върху рамата на локомотива. Депо Мездра, 16.07.1994 г

4. Локомотив 15.78 като действаща отоплярка във вагонно депо Мездра, 16.07.1994 г

5. Локомотив 15.118, бивша отоплярка в депо Левски, 30.07.1994 г

6. Локомотив 14.50, бивша отоплярка в депо Карнобат, 06.08.1994 г

7. Локомотив 28.53, бивша отоплярка в депо Ямбол, 06.08.1994 г. Сега е в база Калояновец

8. Локомотив 36.06 с прикачен тендер от 15.213. В този вид е бил отоплярка в депо Варна. Снимката е правена в депо Синдел на 17.09.1994 г

9. Неизвестен локомотив от серия 35, втора доставка 1921 г от Schwartzkopff-Berlin. Локомотивите тази доставка са от 35.21 до 35.45. За съжаление няма нито един запазен екземпляр от тях. Запазени са 35.02 като паметник на гара Монтана и 35.05 като паметник на гара Царева ливада, но и двата са от първата доставка през 1916 г. Втората доставка имат по-големи странични водни резервоари. Снимката е направена на мястото на бившото депо Шумен на 17.09.1994 г. Вероятно локомотивът е бил отоплярка в депото и затова е оцелял до тогава, но впоследствие е унищожен.

10. Локомотив 14.35, бивша отоплярка в депо Карлово. 23.09.1994 г

11. Локомотив 14.24, бивша отоплярка в депо Димитровград, 16.05.1995 г. Интересна подробност тук е липсващата последна колоос на локомотива, с което се променя колоосната му формула на 1-4-0


12. Локомотив 15.172, бивша отоплярка в ЦОФ Перник, 29.12.1996 г

13. Локомотив 14.46, действаща отоплярка в депо Карлово. 11.01.1997 г

14. Котел от локомотив 19.13, работил за отопление в ЛВЗ Русе, 26.08.1999 г

15. Котелът от локомотив 09.01, работил за отопление в ЛВЗ Русе, 26.08.1999 г. Историята на този уникален за БДЖ локомотив е описана в книгата на Димитър Деянов "Локомотивното стопанство на Българските държавни железници 1947-1990 г", стр.50-53. Предната серийна табела е експонат в колекцията на депо София. За съжаление само тя оцеля от тази уникална машина

