Общ форум | Chit-chat > Общи приказки, свързани с хобито | Chit-chat about the hobby
парни локомотиви -отоплярки
misan:
Дори след окончателното спиране на парните локомотиви в България,много дълго време след това човек все пак можеше да види запален парен локомотив. В много локомотивни депа ,жп.заводи ,строежи и индустриални предприятия,десетилетия наред за отопление и производство на пара се използваха парни локомотиви. В много лошо състояние,с липсващи части....и все пак запалени ,изпускащи своята вълшебна миризма и даващи възможност да се качим в кабината ,да видим огъня ,а дори и да хвърлим някоя лопата с въглища.За това не е чудно,че отоплярките имат своите почитатели и са били много желан обект за посещение и снимане например в Германия. Някои жп. моделисти дори правят отоплярки на модел, прикачени към дълги стоманени комини и умишлено в лошо състояние.
А сега да си спомним за някои отоплярки. Например в депо Подуене,до 1990 година година се използваши локомотив 01-03. Става дума за дизеловото,а не електрическото депо Подуне,което приблизително от 1975 година има модерна парна централа с котли на мазут. Преди 01-03 в депо Подуене като отоплярки са работили 10-02,15-105 и вероятно 01-17.В Жп Завода в София пък за отоплярка се е използвал 10-13 ,но когато ние с брат ми учехме в железопътния техникум,той вече отдавна не се използваше. В депо Карлово до 1996 се използваше,ако не се лъжа локомотив 14-46. А локомотив 16-29 до 1993 даваше пара за строежа на метрото близо до спирка Обеля. Много интересно беше в депо Мездра. Локомотивното депо го топлеше сваления котел на 15-18 ,а вагонното депо локомотив 15-78. И в двата случая котлите работеха без налягане,като водогрейни.
А в депо Горна Оряховица пък беше нещо невероятно. Там до около 1992 година за отопление на депото и гарата се използваха локомотиви от серия 16,в пълна експлоатационна готовност,които сами се придвижваха за зареждане с въглища.
В началото на 60-години локомотвно депо София се е топлило от локомотив 27-02 и един парен котел от серия 08. А гара София се е топлила от два локомотива. Става дума за старата гара София ,коятое имала две сгради-стара и нова. Старата сграда дълго време се е топлила от локомотив 11-02 , а новата от най различни локомотиви,очакващи ремонт в ЖП завода. Например често тази работа са изпълнявали лоомотиви от серия 13 или 46.
За съжаление никой не е снимал най уникалната отоплярка -23-01 в жп.завода.
KRAKOMOBILA:
В Божурище в едно от предприятия до преди 15 години (примерно) имаше парен локомотив (вероятно отоплярка) от серия 16 - някой знае ли номера?
TANO:
Мисане, пропуснал си да отбележиш отоплението на депо Божановци с котел от немска 01 :yes:
Petko Ivanov:
В ЛВЗ-Русе беше отоплярка котела и на друг уникален парен локомотив - 09.01.
misan:
Доколкото до отоплителителния котел на на депо Божановци,много ми хареса. Между другото ,подобна е ситуацята в депо Бойчиновци,където все още стои парен котел на локомотив от серия 600.76,първата доставка.
Локомотива на спирка Божурище е 13-13,с четириосен тендер.
А сега няколко думи за немските отоплярки,конкретно тези от ГДР.
При тях има два вида локомотиви за отопление- Heizlokomotive и Dampfspender.Първото означава отоплителен локомотив,а второто горе-долу може да се преведе като паропроизводител.Първото си е окомплектован локомотив който или може или не може да се движи самостоятелно. Докато при втория вид много често са демонтирани парните машини, кноровите помпи и уредите за управление. Демонтирани са и водните помпи и водоподгревателите и са заменени с втори инжектор.Тези локомотиви вече не се водят на отчет в локомотивния парк ,а към техническите инсталации в депото или завода,заедно с товароподемните съоръжения,инсталациите за сгъстен въздух и други.
В ГДР са използвани огромен брой отоплителни локомотиви и от двата вида. Експлоатацията им в общи линии приключва около 1990 година. Големия брой се дължи на рязкото намаляване на вноса на петролни продукти в ГДР в началото на 70 ,но и в началото на 80-години. Тогава се налага пренасочване към използване на местни лигнитни въглища като източник на енергия. Масово чисто нови модерни отоплителни централи на мазут са спрени и на тяхно място идват парни локомотиви,използващи за гориво основно брикети от лигнитни въглища.Понякога на отоплярките се демонтира последната колоос,за да се улесни отделането на сгуриятя. Става дума за локомотиви от серия 50,52 и 44.
В началото на 80-години голям брой локомотиви от селия 44 се преустройват от пълни мазутки отново за работа с въглища, отново с цел да се използват за отоплярки. Но при преустройството те са отремонтирани до пълна експлоатационна готовност,въпреки ,че във влакова работа практически никога повече не са използвани. Очевидно това се прави с цел,локомотива да е мобилен и да може самостоятелно да се придвижва за зареждане с въглища.
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия