Автор Тема: Променлив ток, три релси, Мерклин...  (Прочетена 29697 пъти)

podpravka

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Променлив ток, три релси, Мерклин...
« Отговор #30 -: 11 Октомври 2013, 00:05:48 »
извинявам се, сега прочетох и другите мнения по въпроса и няма как да не се намеся.
първо AC или DC. естествено че променливотоков двигател. проста и много по дълготрайна конструкция. моля прочетете писаното в представянето ми. честотата на тока отдавна вече не е константа. за липсата на поляритет - ясно, пълна свобода на движението, моторчето си променя посоката на движение под въздействие на външно устройство, реле превключващо две статорни намотки. относно четириосните локомотиви. нов съм тук и нямам идея как се качват снимки, но ще обясня: имам два еднакви електровоза, наединия му е спукана корубата явано от жестоко падане, иначе като механика - перфектен. махнах свободната талига от здравия и сложих втора моторизирана. по преди съм обяснил защо не ползвам релето за обръщане на посоките, но така или иначе място за него има. плъзгача след не много сложни фрезови интервенции успях да монтирам, независимо от наличието на редуктора, място има. така и на четирите оси оставих гумените бандажи, и тягата е впечатляваща. втората точка за захранване е пантографа. при дизел би се наложило махането на някой и друг бандаж, въпреки че не знам дали каналите които ще останат в колелото дали няма да пречат на движението. другия момент е че вагоните също имат плъзгачи, така че може да се вземе захр точка и от там, ако човек не разполага с инструмент да дълбае капачката на талигата. сега локомотива катери баири като "хамав".


сега малко за големите "истинските" влакове
серия 44 и т.н. , тягов мотор при диаметър на колелото 1250мм, или там някъде беше, е 785KW или 4000 к.с. общо. като мотора си е цяло електротехническо чудо, изключително сложен и скъп, ама много скъп. просто защото е постояннотоков, със съответно колектор с безброй пластини и ротор/статор с безброй намотки. невероятна изработка, но много сложно, много. иначе изключително меки мех х-ки и перфектна крива на върт момент, което вкуплирано с тиристорно управление дава идеалните х-ки при потегляне и т.н.
сега 20г по късно, например таурус, или пък нова шкода, 2000к.с. тягов мотор или общо 8000к.с., променяща се според вида на захр. мрежа в някакви граници. асинхронен двигател, едва ли има по проста конструкция при такова съотношение KW/kg собствено тегло, един статор и горе долу това е. предполагам всеки е виждал двигател на елпром тетевен, троян или някъде другаде. основен недостатък. твърда механична характеристика, постоянни номинални обороти, въобще изключително неприложим за превозни средства, на практика няма механична крива, а права линия. и сега внимание, всичко това е така при постоянна честота на тока. преди 30-40г да се говори за честотен регулатор при такива мощности е било по скоро ексцентрично или направо налудничаво. освен някой и друг опитен образец и TGV нещо не се сещам за друго с асинхронни тягови мотори и честотно регулиране. предимствата на асинхронния двигател са били известни, но факта че регулирането на оборотите е единствено по честота е спъвало приложението им в транспортни средства.
и сега, viva да живеят силовите импулсно честотни модулатори.
вярно е че не могат да постигнат механичните характеристики на DC-MOTORA, то никой двигател въобще, дори вкуплиран със скоростна кутия била тя механична или хидравлична не може да ги доближи, но AC-MOTORA е приблизително два пъти по мощен от DC при еднакви габарити и маса, и е в пъти по евтин, конструктивно прост, съответно дълготраен и лесен за подръжка.
това е колеги. 

widowmaker

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Променлив ток, три релси, Мерклин...
« Отговор #31 -: 11 Октомври 2013, 00:13:11 »
Цитат на: Best Ripper link=topic=4135.msg91802#msg91802 date=1381433405
Та таблицата беше следната:

1.0 мм2 - 1980W
1,5 мм2 - 2970W
2,5 мм2 - 4950W
4.0 мм2 - 7920W
.....
и т.н.

Нещо май бъркаш проводник с реотан за печка "Лъч", а?

И каква мощност като сечението на проводника има само и единствено отношение към големината на протичащия ток,
а напрежението има отношение единствено към изолацията му.

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1012
  • Рейтинг: 257
    • bgrail.info
Re: Променлив ток, три релси, Мерклин...
« Отговор #32 -: 11 Октомври 2013, 01:08:17 »
Аз няколко зими се отоплявах с 3200 W печка през 1,5 мм2 кабел. Реотани имаше само вътре в печката, а кабела едвам се усещаше топъл и всичко беше почти в официалните норми (впоследствие откачих единия от трите нагревателя, за да е съвсем по книга).
А мощностите са дадени за ток при 220 V. Очевидно малко хора биха купували мостов кабел от ЦУМ за 2000 W печка на 12 V, а и едва ли там са имали такъв с подходящо сечение.
Цитат на: podpravka link=topic=4135.msg91804#msg91804 date=1381439148
сега малко за големите "истинските" влакове
серия 44 и т.н.
Да се сравнява постояннотоковият мотор на серия 44 и трифазните асинхронни двигатели на Тауруса в дискусия за задвижване на модели е безполезно. AC моделите имат обикновени универсални колекторни двигатели, принципно същите като DC моделите и реалната серия 44. Асинхронните двигатели, още по-малко пък трифазни в моделите още не са се разпространили.
А бавното движение с пулсиращ ток с ниска честота е лесно постижимо и при постоянен ток. Преди да изоставя аналоговото захранване, се бях ориентирал към такава система.
« Последна редакция: 11 Октомври 2013, 01:11:58 от bdz43r »

podpravka

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Променлив ток, три релси, Мерклин...
« Отговор #33 -: 11 Октомври 2013, 01:42:41 »
няма колектор, няма пик на консумация при тръгване, мотора стои прдължително време в режим на магнитно късо, без да загрява прекомерно, не става въпрос за трифазни модели, а за двуфазно захранване на линията с цел лесен реверс (релето което превключва намотките на статора не е необходимо. забрави да си изработиш сам честотно управление със синусоида в изхода. точно в момента експериментирам да управлявам симистор със сигнал от осциолоскоп/генератор на честота 1-44000Hz, инсталиран под WIN 7 и използващ USB звукова карта. сигнала на изхода на симистора е с променлива честота, но е далеч от синусоида. като си свърша служебната работа, ще пробвам да подкарам модел с това, предполагам че хода ще е неравномерен и с характерен брум

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Променлив ток, три релси, Мерклин...
« Отговор #34 -: 11 Октомври 2013, 07:44:49 »
podpravka,

Бих те помолил (за добре дошъл) да използваш по някоя главна буква в това което пишеш. Така ми е малко трудно да разбера какво искаш да споделиш с нас. Поне такава е била политиката в този форум - да се опитваме да пишем правилно и грамотно. И не се обиждай от това мое желание, може и Весел Адлианчо да спретне стихче по въпроса.

Похвално е да защитаваш твоята си теза, а е естествено да има и противоположни мнения. За съжаление поне 80% от написаното от теб е далече от "истината" - и на теория, и на практика в жп моделизма. Нямам намерение да навлизам в детайлите, достатъчно е изписано по въпроса AC/DC дори и в този форум, ако нещо не ти е ясно - попитай и можем да дискутираме въпроса.

Ако не си виждал как може да работи почти всеки DC модел - без DCC и без каквато и да е електроника в локомотива - мога да припомня един кратък епизод: цък

podpravka

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Променлив ток, три релси, Мерклин...
« Отговор #35 -: 12 Октомври 2013, 03:28:11 »
нямам намерение да използвам главни букви, в текста има достатъчно запетайки.
жг.                 

widowmaker

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Променлив ток, три релси, Мерклин...
« Отговор #36 -: 12 Октомври 2013, 11:04:22 »
Цитат на: mitko0888 link=topic=4135.msg91812#msg91812 date=1381466689
Ако не си виждал как може да работи почти всеки DC модел - без DCC и без каквато и да е електроника в локомотива - мога да припомня един кратък епизод: цък

Това обаче е с електроника в източника :)
Наистина е така, с ШИМ могат да се постигат изключително ниски скорости,
които са невъзможни за АС, но все пак е с използване на някаква електроника,
дори и да е само в захранването.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Променлив ток, три релси, Мерклин...
« Отговор #37 -: 12 Октомври 2013, 11:35:31 »
Цитат на: widowmaker link=topic=4135.msg91834#msg91834 date=1381565062
Това обаче е с електроника в източника :)
Наистина е така, с ШИМ могат да се постигат изключително ниски скорости,
които са невъзможни за АС, но все пак е с използване на някаква електроника,
дори и да е само в захранването.

Естествено че е с електроника в захранването. Но с такова захранване могат да се постигнат подобни скорости при всякакви DC моделни моторчета, от триполюсните палачинки на Flm до съвременните 5 полюсни на който и да е производител. Пък и електрониката е елементарна. А и в локомотива не се пипа нищо! (тук излъгах - на единствения ми Ленц временно му елиминирах вградения декодер ...)

podpravka

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Променлив ток, три релси, Мерклин...
« Отговор #38 -: 12 Октомври 2013, 22:27:11 »
изобщо не твърдя че с AC-мотор могат да се постигнат по меки характеристики отколкото с правотоковия. просто казвам, че като захраня с половината до две/трети от ном. напрежение и сваля честотата на тока на 15-16Hz, се постига много равномерен и стабилен ход, върт. момент се запазва, свалят се само оборотите.

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1012
  • Рейтинг: 257
    • bgrail.info
Re: Променлив ток, три релси, Мерклин...
« Отговор #39 -: 12 Октомври 2013, 22:48:50 »
Т. е. същото, като с DC мотора и ШИМ (PWM), много по-елементарно от инвертор и честотно управление.
Дефинирай "AC мотор". Аз под това разбирам асинхронен или синхронен.
AC моделите са с универсални двигатели, които работят чудесно и на постоянен ток.
« Последна редакция: 12 Октомври 2013, 22:52:44 от bdz43r »

podpravka

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Променлив ток, три релси, Мерклин...
« Отговор #40 -: 12 Октомври 2013, 23:29:29 »
?....ако искаш да кажеш, че мога да подкарам ноделите си на 12V-DC, няма как да стане, моторчето завърта половин оборот....и бзззззът.
хора, не убеждавам никого да си слага честотно регулиране в макета си, само споделям интересните резултати от опита. сега пробвах да захраня през симистор управляван от генератор на импулси 1-100Hz. генератора е програма инсталирана на PC-то, изхода е през звуковата карта, сигнала се подава през съпротивление 22 ома на управляващия извод на симистора, резултатът и ефекта са същите, много тяга на ниски обороти.

widowmaker

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Променлив ток, три релси, Мерклин...
« Отговор #41 -: 13 Октомври 2013, 00:31:56 »
Цитат на: podpravka link=topic=4135.msg91850#msg91850 date=1381609769
...хора, не убеждавам никого да си слага честотно регулиране в макета си...
Не е нужно,
при положение, че има цифрово управление на съвсем достъпни цени,
въпросът с управлението на подвижния състав е повече от решен.

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Променлив ток, три релси, Мерклин...
« Отговор #42 -: 23 Октомври 2013, 19:37:31 »
Еволюцията на релсите на Мерклин в една снимка...




Да спрем леенето на помия и безцелни брътвежи!
« Последна редакция: 13 Декември 2015, 19:30:41 от Best Ripper »

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Променлив ток, три релси, Мерклин...
« Отговор #43 -: 13 Декември 2013, 17:27:50 »
Практическо сравнение между различните радиуси в С профил...

« Последна редакция: 13 Декември 2015, 20:42:27 от Best Ripper »

liro4605

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Променлив ток, три релси, Мерклин...
« Отговор #44 -: 10 Февруари 2014, 09:39:12 »

 :scratch_ones_head: :swoon: