Автор Тема: Променлив ток, три релси, Мерклин...  (Прочетена 29687 пъти)

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Променлив ток, три релси, Мерклин...
« -: 13 Януари 2013, 11:31:22 »
Системата на Мерклин за променлив ток тип "трета релса" в мащаб Н0 се появява през 1935 г. във вид,  наподобяващ сегашния. До тогава фирмата основно работи в мащабите от 1 и 0, като и там има системи с електрическо задвижване. Повлияна от английския пазар и навлезлия там нов мащаб 00 /1:76/, Мерклин започва да произвежда първите си модели в този мащаб /с междурелсово разстояние 16,5 мм – както в Н0/. През периода 1935-1940 г. фирмата произвежда чисто трирелсови линии – с плътна непрекъсната трета линия, с метална призма, закръглени релси и съединителни щифтове. Токоснемането става от двете крайни релси чрез електрически неразделени /токопроводящи/ коолоси, като за опростяване този полюс на тока се подава директно на металния корпус на локомотива. Вторият полюс се взима с пружиниращ плъзгач върху средната линия, който е дълъг 50-60 мм и осигурява контакт на голям площ върху релсата.

След Втората световна война през 1947 г. се прави първото подобрение по линиите –
средната линия остава кръгла и цяла, а крайните са от огъната ламарина, имитиращи истински линии. Траверсите и крайните линии са оксидирани в черно.

Производството продължава до 1956 г., като още през 1953 г. е направена поредната модернизация, довела до появата на класиката на Мерклин – М-профилните линии /M-Gleis/. В непоколебимото си решение да продължи използването на трирелсовата система и променлив ток, Мерклин напълно видоизменя третата релса, премествайки я ПОД траверсната скара – от долната страна на призмата. Релсата се превръща в „гребен”, чийто върхове преминават през специални отвори във всяка траверса, за да се осъществява контактът с плъзгача. Релсите вече напълно наподобяващ истинския Т-профил /въпреки че са от сгънат листов материал, а не отливка/, използват се съединителни щифтове, които са поставили основата на всички сегашни такива при релсите с Т профил на всички производители.

През 1956 г. се извършва промяна на съединяването на третата релса със специални пластини в призмата, както и промяна на общото оцветяване. В този си вид релсите М-профил се произвеждат до средата на 90-те години на 20-и век.

   Повлияна от другите производители, работещи в двурелсова правотокова система, през 1969 г. фирмата пуска в производство друг тип релси – К-профил /K-Gleis/, които се произвеждат и до днес със съответните модернизации. Основната разлика с М-профила е липсата на призма, черна траверсна скара и никелирани релси. Третата релса отново съществува, умишлено с черна оксидация и отново показваща се през всяка траверса. Визуално тя е променена във вид на решетка, за да не се вижда между траверсите на линиите.

През 1996 г. се появява най-новата система на Мерклин – С-профил /C-Gleis/, която се явява ново и напълно съвременно продължение на М-профила. Отново е въведена вградената призма, но вече тя е от пластмаса с тъмносив цвят. Траверсите са тъмнокафяви, третата релса е отново във вид на „гребен”, чийто черни върхове преминават през траверсите. Уникална е новата система за съединяване /механично и електрическо/, която няма равна на себе си. Класическите съединителни щифтове са премахнати, сглобяването на линиите една към друга става със система от контакти и пластмасови водачи, позволяваща скоростно и напълно безаварийно сглобяване и разглобяване дори от най-големите технически леваци.

Предимства на променливотоковата система на Мерклин.
1.   Благодарение на системата се осигурява непрекъснат многоточков контакт между отделните релси и между релса/колооси/плъзгач. Дори при стари релси в недобро състояние прекъсване и неравномерно движение е изключение. Системата с плъзгач осигурява непрекъснато самопочистване на третата релса. В резултат локомотивите се движат отлично и при съвсем ниски напрежения.
2.   Огромно предимство на системата е, че никога не се получава засичане на двата полюса. Без значение какво коловозно развитие ще направите, без значение дали ще има обръщателни уши, диагонални връзки, всевъзможни разклонения и т.н. НИКОГА не се получава късо съединение – при това без никакви допълнителни шашми, изолирани участъци, релета, електроники и пр.. За разлика от двурелсовите системи, където винаги трябва да се внимава и реално трасетата представляват големи концентрични кръгове.
3.   Високото качество на изработка осигурява многогодишна безаварийна експлоатация на системата – реално каране на влакове часове наред всеки ден.
4.   При най-новата и модерна система С-профил сглобяването и разглобяването е достъпно и за съвсем малки деца – просто няма опасност да се изкривят, разширят, сплескат или счупят щифтовете, от които зависи изключително много както механичното сцепление, така и провеждането на електрическия ток от една релса на друга.
5.   При използването на променлив ток кабелите са по-тънки, което води икономия от пари и място.
6.   При системата на Мерклин се ползва само променлив ток за всички неща, а не както при другите – прав ток за локомотиви и променлив за аксесоари. Това опростява експлоатацията.


Надпис към схемата: „Променлив ток – защото системата е толкова освободена от всякакви усложнения”.

Недостатъци на системата.
1.   Може да прозвучи не особено скромно, но реално системата няма значими недостатъци, особено по отношение на експлоатацията. „Най-големият й недостатък” е по-скоро визуално-субективен – леко забелязващата се трета релса, която в съвременните релсови системи вече е умело прикрита и на много хора не прави никакво впечатление, особено на странични наблюдатели. Реално третата релса се забелязва при поглед по дължина на релсата или при определена комбинация от ъгли на светлина и гледане. „Закърмени и възпитани” от двурелсовите системи на производителите от бившата ГДР/Източна Германия, някои моделисти както у нас, така и по света, са склонни напълно да отхвърлят системата на Мерклин единствено заради „нерИалистичното несъответствие” между истинските влакове и моделите. Само заради това... Но за тях карането на влакове по принцип не е приоритет и затова те не се интересуват от предимствата на системата – те търсят само външен вид на моделите.
2.   Несъвместимост между системата на Мерклин и на другите производители в прав ток. Нормално е да няма съвместимост, поради различните конструкции и принципи. Също както използването на бензин и нафта в автомобилите – няма двигател, които да работи едновременно и на двете горива.
3.   Локомотивите не могат да се преправят лесно в правотокова система, въпреки преминаването към правотокови мотори в последните 20 години /коренно различно токоснемане/, докато вагоните могат /освен осветените/ – с подмяна на колооси и евентуално куплунзи.

Скоро ще представя и актуалните 3 профила на Мерклин в H0.
« Последна редакция: 13 Декември 2015, 18:51:07 от Best Ripper »

toniemi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 4781
  • Рейтинг: 632
  • Направи си сам и ще ти олекне! HO,Z Само БДЖ
Re:Променлив ток, три релси, Мерклин...
« Отговор #1 -: 13 Януари 2013, 12:17:57 »
Страхотно представяне! :hi:

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:Променлив ток, три релси, Мерклин...
« Отговор #2 -: 13 Януари 2013, 15:11:27 »
Представянето е много хубаво и с интерес ще го следя. Определено обаче НЕ съм съгласен с много неща в него:

Цитат на: Best Ripper link=topic=4135.msg85612#msg85612 date=1358069482
...
Още в началото на 20-и век започва електрификация и на реалния транспорт - трамваи, метро, железница. В тези транспортни средства почти навсякъде се използва променлив ток, ...
... По двете крайни релси се пуска единия полюс на променливия ток - "нулата", а по средната /електрически изолирана от другите две/ - "фазата". ... По тази система все още функционира метрото в Лондон, ...

         Системата на Мерклин за променлив ток тип "трета релса" в мащаб Н0 се появява през 1935 г. във вид,  наподобяващ сегашния. До тогава фирмата основно работи в мащабите от 1 и 0, като и там има системи с електрическо задвижване. Повлияна от английския пазар и навлезлия там нов мащаб 00 /1:76/, Мерклин започва да произвежда първите си модели в този мащаб /с междурелсово разстояние 16,5 мм – както в Н0/.


Електрификацията на реалния транспорт започва с постояннотоково захранване, а не с променливо. Не само нашите трамваи са на изправен ток, но и английското метро и сега си е на постоянно на DC 630 волта.

Мерклин наиситна започва "малкия" мащаб с междурелсие от 16.5 мм, но мащабът е 1:87, въпреки че се нарича 00 до 50-те години. Това го писах някъде по другите теми. Изрично е споменато както в каталозите на Мерклин от онова време, така и в MIBA - има почти цял брой за смяна на името на мащаба от 00 в Н0 в Германия.

Цитат на: Best Ripper link=topic=4135.msg85612#msg85612 date=1358069482
Предимства на променливотоковата система на Мерклин.
1.   Благодарение на системата се осигурява непрекъснат многоточков контакт между отделните релси и между релса/колооси/плъзгач. Дори при стари релси в недобро състояние прекъсване и неравномерно движение е изключение. Системата с плъзгач осигурява непрекъснато самопочистване на третата релса. В резултат локомотивите се движат отлично и при съвсем ниски напрежения.

Един "класически" четириосен локомотив на Мерклин като "правило" има задвижване на едната талига. При това за да се осигури сцеплението и четирите колела са с бандажи - т.е. нямат токоснемане. Токоснемането от релсите е от останалите четири колела, които обаче са на една талига. Това се променя чак в най-ново време и от самата фирма се хвалят за "новите" концепции на централно разположен мотор с кардани и червяци. Колко ли е по-добро?

Плъзгачът дали не вдига шум и внася допълнително триене?

Цитат на: Best Ripper link=topic=4135.msg85612#msg85612 date=1358069482
3.   Високото качество на изработка осигурява многогодишна безаварийна експлоатация на системата – реално каране на влакове часове наред всеки ден.

Има и други производители, чиито модели се експлоатират безаварийно и т.н. Безспорно класическите продуктите на Мерклин са с високо качество, но едва ли са пример за детайлност.

Цитат на: Best Ripper link=topic=4135.msg85612#msg85612 date=1358069482
4.   При най-новата и модерна система С-профил сглобяването и разглобяването е достъпно и за съвсем малки деца – просто няма опасност да се изкривят, разширят, сплескат или счупят щифтовете, от които зависи изключително много както механичното сцепление, така и провеждането на електрическия ток от една релса на друга.

Геолайнът на Роко не е ли същото?

Цитат на: Best Ripper link=topic=4135.msg85612#msg85612 date=1358069482
5.   При използването на променлив ток кабелите са по-тънки, което води икономия от пари и място.

Това пък е абсурд. Вярно е, че Мерклин на много страници обяснява че токът е по-малък при 20 волта захранване, а не при американското 12 волта. Но и Пико започва с 16 волта, а не с 12. Дали токът е прав или крив няма никакво значение за дебелината на жиците, които му трябват.

Цитат на: Best Ripper link=topic=4135.msg85612#msg85612 date=1358069482
6.   При системата на Мерклин се ползва само променлив ток за всички неща, а не както при другите – прав ток за локомотиви и променлив за аксесоари. Това опростява експлоатацията.

Тук променливият ток също трябва да е регулируем за тягата, и с постоянна стойност за аксесуарите, т.е. пак трябват две захранвания. Така че не виждам какво е опростяването.


Да не ме разбирате грешно - Мерклин е май най-големият производител  и в миналото, че май и сега. През тридесетте години безспорно е било по-удобно да се използва АС за влакчета. Те са предлагани от Мерклин в комплект с трансформатор за захранване, но също така и с умформер при 110, 150 или 220 волта ако у вас има ПОСТОЯННОтоково захранване. През петдесетте години навсякъде се преминава на АС и умформерите изчезват. Другите производители започват (през петдесетте години) да предлагат влакчета както за прав ток (като по переспективен и по-удобен по това време), така и за променлив ток (за да се купуват от многото фенове на мерклин). Дори и Пико започва с поддръжка и на двете системи. И сега основните фирми предвиждат и АС задвижване, но само заради пазарното търсене, а не заради предимствата му. За съжаление това е свързано и със "загуба" на една задвижена колоос. Първоначално двигателите са с последователно възбуждане, а не с постоянен магнит. С развитието на моторчетата и Мерклин преминават на задвижване, което едва ли може да се брои за АС.
Н0 локомотивите на Мерклин от самото начало са доста сложни като конструкция. Не ми се качват снимки от картинки от техни каталози (има ги без пари в интернет), но повече от половината от един локомотив е била заета от механизъма за превключване на посоката - т.н. реле. То е по-сложно и заема повече място от самият мотор. В серия 800 на това реле се добавят и още две състояния - освен "напред" и "назад" има и включване на лампите в двете посоки без движение на локомотива. В локомотивите за прав ток на други производители това реле е заменено със селенов изправител, който заема много по-малко място и е много по-евтин и прост, по-сигурен и удобен. Това е за моторите без постоянен магнит.

Накратко: Производителят и моделите са му много разпространени и известни, но това не е резултат от кривия ток.
« Последна редакция: 13 Януари 2013, 15:20:06 от mitko0888 »

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1012
  • Рейтинг: 257
    • bgrail.info
Re:Променлив ток, три релси, Мерклин...
« Отговор #3 -: 13 Януари 2013, 15:39:53 »
Мисля, че сме го коментирали и преди. Преди 80 години не е имало полупроводникови диоди и ползването на променлив ток в моделите е било предимство, защото се спестява несъвършеният и скъп тогава изправител, както и постоянните магнити в двигателите. А електрическият транспорт (влакове предимно) минава на променлив ток само частично и с много компромиси, които създават проблеми и днес. Предимството му е само в лесната трансформация за пренос на средни разстояния, но постоянния в последните години успешно го измества на големи разстояния.

Rado

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 151
  • Рейтинг: 89
Re:Променлив ток, три релси, Мерклин...
« Отговор #4 -: 13 Януари 2013, 17:49:33 »
В този ред на мисли и аз ще си позволя да направя една поправка

Цитат на: Best Ripper link=topic=4135.msg85612#msg85612 date=1358069482
...
Част от възможностите на променливия ток са: кабелите му оказват значително по-малко съпротивление /значително по-малки загуби при пренасяне/...

Напротив, при променливия ток дори и в кабелите има по-големи загуби. При постоянния ток загубите са вследствие само на активното съпротивление на проводника, докато при променливия се добавят още и загубите от индуктивността и капацитета на кабела. В жп моделизма тези загуби са пренебрежимо малки, но в реалните електроразпределителни мрежи не са никак нищожни. Поради тази причина, с навлизането на новите полупроводникови технологии, в някои страни (например в САЩ) са изградени далекопроводи пренасящи енергията чрез постоянен ток. Т.е. в подстанциите има AC/DC и DC/AC преобразуватели.

liro4605

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Променлив ток, три релси, Мерклин...
« Отговор #5 -: 13 Януари 2013, 20:32:49 »
Цитат на: Rado link=topic=4135.msg85625#msg85625 date=1358092173
В този ред на мисли и аз ще си позволя да направя една поправка

Цитат на: Best Ripper link=topic=4135.msg85612#msg85612 date=1358069482
...
Част от възможностите на променливия ток са: кабелите му оказват значително по-малко съпротивление /значително по-малки загуби при пренасяне/...

Напротив, при променливия ток дори и в кабелите има по-големи загуби. При постоянния ток загубите са вследствие само на активното съпротивление на проводника, докато при променливия се добавят още и загубите от индуктивността и капацитета на кабела. В жп моделизма тези загуби са пренебрежимо малки, но в реалните електроразпределителни мрежи не са никак нищожни. Поради тази причина, с навлизането на новите полупроводникови технологии, в някои страни (например в САЩ) са изградени далекопроводи пренасящи енергията чрез постоянен ток. Т.е. в подстанциите има AC/DC и DC/AC преобразуватели.


Най-малко ми се влиза в спорове сега но с това не мога да се съглася.

Има една „приказка“ за двама учени и как единия с лека ръка пратил U променливо на далечно разстояние :pardon:,докато другия с твърденията си ,че право U по-лесно се пренася,като мерил на края колко е пада и се виждал в чудо :scratch_ones_head:.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:Променлив ток, три релси, Мерклин...
« Отговор #6 -: 13 Януари 2013, 21:42:40 »
За сведение на любопитните, независимо дали са фенове на Мерклин.

Задвижване с кардани и червяци=
http://www.marklin-users.net/forum/yaf_postst25448_Marklin--36606---BR-482-SBB-CARGO.aspx

Всичко, което в каталога е с три или четири задвижени оси, е на този принцип. Два или четири бандажа.

Класическото задвижване:

http://www.marklin-users.net/forum/yaf_postst23509_Marklin--37462---SBB-Re-460-054-red-livery.aspx  

Две задвижени оси, четири бандажа.

Нещо също добре познато, ама и то е на Мерклин:

http://www.marklin-users.net/forum/yaf_postst25451_Marklin--36809-V121.aspx

« Последна редакция: 13 Януари 2013, 21:55:28 от mitko0888 »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:Променлив ток, три релси, Мерклин...
« Отговор #7 -: 13 Януари 2013, 22:24:34 »
И как в един Мерклин клуб оценяват производителите:

http://www.marklin-users.net/forum/yaf_postst25179_Marklin-vs--Roco-revisited.aspx

Без превод:

Marklin +
- Metal body on most models
- Marklin name
- Robustness due lack of fragile details

Roco +
- Details
- Silent engine
- Exact scale
- Smooth running due to whisper pick up shoe


bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1012
  • Рейтинг: 257
    • bgrail.info
Re:Променлив ток, три релси, Мерклин...
« Отговор #8 -: 13 Януари 2013, 22:58:42 »
Best Ripper обяснява що е то променлив ток както дявола чете евангелието...
Едисон е електрифицирал Ню Йорк с прав ток, защото е било много по-удобно в почти всички отношения, освен... пренасянето на дълги разстояния. Напрежението му е падало не защото токът е прав, а защото го е пренасял по дълги проводници от централите до къщите с ниско напрежение, съответно голям ток. И променлив да беше, щеше да се получи точно същия резултат.
Цитат
Всеки грамотен, повтарям ГРАМОТЕН електротехник знае...
... че няма никакво значение дали токът е променлив или прав за сечението на проводниците и товароносимостта им.
Цитат
Да, електрификацията започва на прав ток, но много бързо е заменена с такава на променлив ток. В метрото може да се ползва прав ток, тъй като релсите са достатъчно дебели. А защо не се ползва прав ток в контактната мрежа на електровозите??? Не говоря за отделни системи в някои държави...
Тези някои системи са горе-долу половината. А другата половина или изправят тока в локомотива и работят с прав, или ползват променлив с намалена честота, за да не се налага да го изправят и да не им създава толкова проблеми. В метрото се ползва прав ток не защото релсите са дебели, а защото напрежението е ниско и е по-удобно да го изправят в подстанцията, а не във влака.

Отдавна не бях чел толкова тотално погрешни неща от елементарната електротехническа култура.

П. П. От няколко десетилетия електропроводите на много големи разстояния (хил. км) или с много голяма мощност, както и подводните кабели се правят с постоянен ток. Правят се и опити за въвеждане на постоянен ток в сградните електроинсталации. Защо ли?
« Последна редакция: 14 Януари 2013, 00:08:05 от bdz43r »

Mixy

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1538
  • Рейтинг: 384
    • SCARM - българският софтуер за дизайн на релсови планове и жп макети
Re:Променлив ток, три релси, Мерклин...
« Отговор #9 -: 13 Януари 2013, 23:17:29 »
Мда... Тошко го е казал добре, само ще го допълня.

Тока и напрежението (и отделяната от тяхното взаимодействие мощност) се подчиняват на няколко основни физични закона. Ето ги по-долу в интегрален вид:

P = U.I - електрическа мощност

I = U/R (закон на Ом)

от което следва:

P = I2.R

и като го отнесем във времето става:

Q = I2.R.t (закон на Джаул-Ленц)

Или с две думи, топлинните загуби зависят от квадрата на силата тока, съпротивлението на проводника (което зависи най-вече от материала, сечението и дължината) и времето. Топлинните загуби обикновено са нежелан ефект (освен при нагревателните елементи) и това е основната причина за използването на променливи високи напрежения (с много малки токове) за пренос на ел.енергия на големи разстояния. Другата причина е по-лесното преобразуване на променливите ток и напрежение до съответните стойности за всеки локален консуматор, което е по-трудно (и по-скъпо) при използване на правотокови вериги. Колкото до ЖП моделизма, там нещата са доста различни, (разстояния, мощности и т.н.), но основните физични закони важат с пълна сила. Който иска повече инфо, нека да потърси за ток, напрежение и мощност в Google и Wikipedia.
« Последна редакция: 13 Януари 2013, 23:26:34 от Mixy »

evrokoma

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Променлив ток, три релси, Мерклин...
« Отговор #10 -: 14 Януари 2013, 06:51:35 »
Единственото предимство на променливия ток е лесното му преобразуване със сравнително прости устройства (трансформатори).Преноса на дълги разстояния се осъществява пак с променлив ток но с високо напрежение и нисък ток, ако за подобно нещо се ползваше право напрежение представете си какви огромни преобразуватели ще се ползват. Правия ток има предимствата е ел.задвижването поради простотата с която се реверсират правотокови ел.мотори :drinks:

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1012
  • Рейтинг: 257
    • bgrail.info
Re:Променлив ток, три релси, Мерклин...
« Отговор #11 -: 14 Януари 2013, 12:25:02 »
Цитат на: evrokoma link=topic=4135.msg85652#msg85652 date=1358139095
ако за подобно нещо се ползваше право напрежение представете си какви огромни преобразуватели ще се ползват.
Такива например: http://www04.abb.com/global/seitp/seitp202.nsf/0/f0e19ce2a6d73c43c1257857005da5cc/$file/sapei_large.jpg
Повечето подводни и трансконтинентални електропроводи са на постоянен ток с IGBT и тиристорни преобразувателни станции в краищата и напрежения от 100 kV до 1 MV и повече. Преобразувателите се изплащат от липсата на капацитивни и индуктивни загуби и по-малко проводници, които могат да бъдат и с по-малко сечение (липсват реактивни токове). При 200 км дълъг подводен кабел капацитетът става огромен, съответно загубите от зареждане и разреждане на кабелите са значителни при променлив ток. Има дори варианти без обратен проводник, като за такъв се ползва земята (морето) и се полага само един проводник вместо три за трифазен променлив ток.
« Последна редакция: 14 Януари 2013, 13:02:25 от bdz43r »

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5530
  • Рейтинг: 622
  • Красотата е в детайла!
Re:Променлив ток, три релси, Мерклин...
« Отговор #12 -: 14 Януари 2013, 13:11:16 »
Би било добре лека-полека да се върнете към темата: "Променлив ток, три релси, Мерклин..."

Владо - админ

Mixy

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1538
  • Рейтинг: 384
    • SCARM - българският софтуер за дизайн на релсови планове и жп макети
Re:Променлив ток, три релси, Мерклин...
« Отговор #13 -: 14 Януари 2013, 13:26:30 »
Предполагам, че и цената е правопропорционална на заеманото място.

-



~
 


Между другото, има слухове (някои дори твърдят, че е реалност) за Тесла, че е можел да пренася електричество и без проводници... Потърсете в kolibka.com за "Никола Тесла - Властелин мира" - може да ви е интересно да го гледате (сори за офтопика).

---

А сега по темата. Живо ме интересува как става преминаването на плъзгача на лока през езиците на стрелките по 3-релсовата система на Мерклин? Изолирани ли са или има друга врътка?

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1012
  • Рейтинг: 257
    • bgrail.info
Re:Променлив ток, три релси, Мерклин...
« Отговор #14 -: 14 Януари 2013, 13:34:31 »
Третата релса при стрелките е по-високо от езиците, така че плъзгачът минава над тях. Същото се отнася и за контактните пъпки, които заместват релсата.

Сравняваш магистрален електропровод с квартален трафопост. Цената на преобразувателите е голяма, но цената на целия електропровод е по-малка и с по-малки загуби.
« Последна редакция: 14 Януари 2013, 14:35:09 от bdz43r »