Главен форум | Main forum > Железопътен моделизъм | Railway modelling
Променлив ток, три релси, Мерклин...
liro4605:
--- Цитат на: Rado link=topic=4135.msg85625#msg85625 date=1358092173 ---В този ред на мисли и аз ще си позволя да направя една поправка
--- Цитат на: Best Ripper link=topic=4135.msg85612#msg85612 date=1358069482 ---...
Част от възможностите на променливия ток са: кабелите му оказват значително по-малко съпротивление /значително по-малки загуби при пренасяне/...
--- Край на цитат ---
Напротив, при променливия ток дори и в кабелите има по-големи загуби. При постоянния ток загубите са вследствие само на активното съпротивление на проводника, докато при променливия се добавят още и загубите от индуктивността и капацитета на кабела. В жп моделизма тези загуби са пренебрежимо малки, но в реалните електроразпределителни мрежи не са никак нищожни. Поради тази причина, с навлизането на новите полупроводникови технологии, в някои страни (например в САЩ) са изградени далекопроводи пренасящи енергията чрез постоянен ток. Т.е. в подстанциите има AC/DC и DC/AC преобразуватели.
--- Край на цитат ---
Най-малко ми се влиза в спорове сега но с това не мога да се съглася.
Има една „приказка“ за двама учени и как единия с лека ръка пратил U променливо на далечно разстояние :pardon:,докато другия с твърденията си ,че право U по-лесно се пренася,като мерил на края колко е пада и се виждал в чудо :scratch_ones_head:.
mitko0888:
За сведение на любопитните, независимо дали са фенове на Мерклин.
Задвижване с кардани и червяци=
http://www.marklin-users.net/forum/yaf_postst25448_Marklin--36606---BR-482-SBB-CARGO.aspx
Всичко, което в каталога е с три или четири задвижени оси, е на този принцип. Два или четири бандажа.
Класическото задвижване:
http://www.marklin-users.net/forum/yaf_postst23509_Marklin--37462---SBB-Re-460-054-red-livery.aspx
Две задвижени оси, четири бандажа.
Нещо също добре познато, ама и то е на Мерклин:
http://www.marklin-users.net/forum/yaf_postst25451_Marklin--36809-V121.aspx
mitko0888:
И как в един Мерклин клуб оценяват производителите:
http://www.marklin-users.net/forum/yaf_postst25179_Marklin-vs--Roco-revisited.aspx
Без превод:
Marklin +
- Metal body on most models
- Marklin name
- Robustness due lack of fragile details
Roco +
- Details
- Silent engine
- Exact scale
- Smooth running due to whisper pick up shoe
bdz43r:
Best Ripper обяснява що е то променлив ток както дявола чете евангелието...
Едисон е електрифицирал Ню Йорк с прав ток, защото е било много по-удобно в почти всички отношения, освен... пренасянето на дълги разстояния. Напрежението му е падало не защото токът е прав, а защото го е пренасял по дълги проводници от централите до къщите с ниско напрежение, съответно голям ток. И променлив да беше, щеше да се получи точно същия резултат.
--- Цитат ---Всеки грамотен, повтарям ГРАМОТЕН електротехник знае...
--- Край на цитат ---
... че няма никакво значение дали токът е променлив или прав за сечението на проводниците и товароносимостта им.
--- Цитат ---Да, електрификацията започва на прав ток, но много бързо е заменена с такава на променлив ток. В метрото може да се ползва прав ток, тъй като релсите са достатъчно дебели. А защо не се ползва прав ток в контактната мрежа на електровозите??? Не говоря за отделни системи в някои държави...
--- Край на цитат ---
Тези някои системи са горе-долу половината. А другата половина или изправят тока в локомотива и работят с прав, или ползват променлив с намалена честота, за да не се налага да го изправят и да не им създава толкова проблеми. В метрото се ползва прав ток не защото релсите са дебели, а защото напрежението е ниско и е по-удобно да го изправят в подстанцията, а не във влака.
Отдавна не бях чел толкова тотално погрешни неща от елементарната електротехническа култура.
П. П. От няколко десетилетия електропроводите на много големи разстояния (хил. км) или с много голяма мощност, както и подводните кабели се правят с постоянен ток. Правят се и опити за въвеждане на постоянен ток в сградните електроинсталации. Защо ли?
Mixy:
Мда... Тошко го е казал добре, само ще го допълня.
Тока и напрежението (и отделяната от тяхното взаимодействие мощност) се подчиняват на няколко основни физични закона. Ето ги по-долу в интегрален вид:
P = U.I - електрическа мощност
I = U/R (закон на Ом)
от което следва:
P = I2.R
и като го отнесем във времето става:
Q = I2.R.t (закон на Джаул-Ленц)
Или с две думи, топлинните загуби зависят от квадрата на силата тока, съпротивлението на проводника (което зависи най-вече от материала, сечението и дължината) и времето. Топлинните загуби обикновено са нежелан ефект (освен при нагревателните елементи) и това е основната причина за използването на променливи високи напрежения (с много малки токове) за пренос на ел.енергия на големи разстояния. Другата причина е по-лесното преобразуване на променливите ток и напрежение до съответните стойности за всеки локален консуматор, което е по-трудно (и по-скъпо) при използване на правотокови вериги. Колкото до ЖП моделизма, там нещата са доста различни, (разстояния, мощности и т.н.), но основните физични закони важат с пълна сила. Който иска повече инфо, нека да потърси за ток, напрежение и мощност в Google и Wikipedia.
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия