Привет!
Ще понапиша нещо за епохи І,ІІ,ІІІ. БДЖ и германските администрации.
1.0.Пътнически композици.
1.1.БДЖ пътнически
"След машината се поставя пощенско купе, след него фургона, за да се запази непрекъснатото съобщение с пътническите вагони, след него третокласни каруци, след тях І и ІІ класни, а след тях - пак третокласни.
..........................................
В пътнишките влакове фургона служи за
предпазителен вагон и за това винаги трябва да се поставя между машината и
и пътнишките каруци....а пощенският може да се постави и най-накрая...
..........................................
Спалните и вагон ресторантите се поставят също в средата на композицията - /там се е считало за най-безопасно . бел.моя/....
........................................................................................
По същите съобръжения виждаме, че в Симплон-Ориент Експреса има два предпазители вагони - фургони - един преди и един след пътнишките каруци.
...........................................
На пътнишките композиции не се прикачват товарни вагони, освен в случайте по графа 8 на ІV приложение към книгата.../за това после/.(извор 1)
1.2. В германските администрации е същото, а разликите:
1.2.1.фургон, ІІІ класа,ІІ,І,ІІ и пак ІІІ класа, накрая ІV класа.
1.2.2. спалните вагони се поставят в края на композицията, за да не се смущават спящите.
1.2.3. При наличие на вагони с талиги същите са непосредствено след локомотива, а двуосните и триосните след тях.
Това важи и при жп моделите. Направете си експеримент и ще се убедите сами...
Общо за двете администрации са, че са съществували и (подсилващи)допълнителни вагони(Verstärkungswagen), които се слагат в края на композицията само за част от трасето, където пътникопотокът е по-голям.
Примерно пътнически влак Горна-София, в Плевен се закача един С (след 1956 В вагон) вагон, защото от там броят на работниците работещи на смени силно се увеличава.
На някои гари се прикачат и курсови вагони(Kurswagen),
идващи от други влакове и направления. В горния съвсем произволно измислен пример ще добавим и един С, респ.В вагон на гара Мездра идващ от посока Видин.
2.0. Смесени влакове
2.1.БДЖ и германски администрации
Машина-фургон- пътнишки каруци(най-вече двуосни и триосни С вагони,а в пруските и четвъртокласни)- товарни вагони. "С този начин на композиране на смесените влакове се цели да се осигури движението им посредством автоматичната спирачка, а зимно време - да се отоплюват пътнишките вагони от машината.
В смесените композиции не се допускат вагони с избухвателни и запалителни вещества."(извор 1)
3.0.Товарни влакове
3.1.БДЖ
"В товарните влакове нареждането на вагоните трябва да става с оглед, щото пълните вагони да са в първата половина на влака, а праздните - във втората.............................................................
Освен това, при нареждането на вагоните в товарните влакове,
трябва да се внимава, щото вагоните за една и съща станция да се поставят един до друг, а тия от последнята станция и транзитиращи последнята да бъдат на едно място, за да се избегнат излишните маневри....
Последния вагон на всеки влак от всички категории се нарича
сигнален вагон, защото върху него се поставят сигналите.(извор 1)
3.2.Германски администрации.
За германските администрации в епоха ІІІ имаме 12 вида товарни влакове, а в епоха І поне 6 вида.
Епоха ІІ и ІІІ : Локомотив - фургон - вагони за гара А - вагони за гара Б - вагони за гара В - вагони за гара Г.
Примери за БДЖ:
1938/39 година:
№влак 21 , от Гара Варна до гара София, бърз, степен 5, локомотив серия 17.00 за Ва-Го и 01.00 от Го-Сф, взема помощна локомотива Пм-Зл над 300т, състав Ва-Го: 1Df, 1 AB4, 2C4; Го-Сф: 1Df, 1AB4, 2C4+ 1AB3,1 C3, 1 WR от Р.Максимален товар Ва-Го 180т, Го-Сф 340 тона.Взема вода и чисти огън: К, Тг, Ас, Чб, Б.
№влак 203, Варна-София,пътнишки, степен7,локомотив серия Ва-Го: 17.00, Го-Пл 19.00, Пл-Сф: 01.00.; взема помощна локомотива Чб-Хм и Пл-Зл над 300 тона, Ас-Бв над 180 тона, състав: Сф-Го: 1 P,1 Df,1 AB4, 3 C3 Го-Сф:+ 1 WL, 1 AB3, 1 C3 от Р
взема вода и чисти огън: К,Тг, Ас, Л, Чб, М, Б.Максимален товар Ва-К 300т, К-Го 250т, Го-Пл 300, Пл-Сф 350; В събота вози допълнително 1 С2 от Ва до К и в неделя вози допълнително 2 С2 от Чб до Сф(оставени от влак 206).
Влак 221 Горна Оряховица - София: Бърз товарен; Степен 9; локомотива тип Го-Пл 19.00, Пл-Сф 10.00,19.00; взема помощна локомотива Пл-Хм 500ти М-Рб( ако е серия 19.00 взема помощна локомотива над 400т); Вози големи бързини, лесно разваляеми стоки и стоки за износ, съгласно наредбата;максимален товар Го-Пл 400, Пл-Сф 800т( серия 19 600т); Взема вода и чисти огън Л, Чб, М, Б
Влак 223 Г.Оряховица- София ;Директен товарен; Степен 13; локомотива тип: Го-Пл 28.00; Пл-Сф. 10.00. Не е посочено да взима помощна локомотива, товар за износ и директен товар; максимален товар: според нормите, Взема вода и чисти огън: Л,Чб,М,Б
Влак241/244; София-Плевен,София; товарни,степен 14/15; серия локомотива 19.00, не взема помощна машина, товар и омнибуси от и за всички гари;максимален товар според нормите; Взема вода и чисти отън Б,М,Чб.
РАЗЯСНЕНИЯ:
1.Това е малка част от всичките норми и правилници. Постепенно ще се постарая да ги качвам и тук и в блога си.
Имам точни разписания и от епоха 4 и 5 със състава на влаковете.
Това могат да направят и още доста хора от форума, които имат такива материали.
За да се композира един влак трябва да се изпълнят разпорежданията за техническата експлоатациа на железниците - БДЖ епохи 3,4,5, За епохи 1,2 качвам "Правилниците за службата по движението" Вече съм качил такъв, от епоха І, но кой да чете?!?, следват нормите за движение по линиите. И такива съм качил, най-новите ги нямам, но мога да покрия епохи 1-3 във времето. Освен това всяка година, както е посочил колегата преди мен излизат различни СЛУЖЕБНИ РАЗПИСАНИЯ. Там са описани и състава на влаковете. Друг въпрос е, че в епохи 5 и 6 той е безкрайно безинтересен, защото е много еднообразен....
(Това последното е въпрос на вкус, но и за това сегашните деца
не им е интересно, щото няма маневри и влаковете са съвсем постни на външен вид, а в предните епохи, е бъкало от различни видове вагони и мноооооооооого маневри на почти всяка гара...)
2.Апелирам, към тези които имат служебни разписания, да ги сканират и качат.
3.Сега към
АДМИНИТЕимаше подобна тема от widowmaker миналата година. Нека има две теми по въпроса, поне две. Едната общо теоритична, като тази и една друга за отделни въпроси , ако има само една ще се получи излишно напомпване и става тежко за четене.
4.Освен изброените в точка 1 има и специални предписания за товарене на вагони...,така че не може да се изчерпи тази тема само с няколко страници...
5.
Моля, тези които могат и искат да четат, да не отговарят на въпросите на ленивите, които чакат не само да им се сервира храната, но и да им се сложи в устата и даже да им се сдъвчи....

6.Пример за краен вагон можете да видите при
TANO , който е фризирал,тюнинговал, прекрасно такива вагони.
7.Извор 1 е "Ръководство по ж.п. движение" 1926 година от Нестор Юруков. В правилника за движението от 1923 година нещата са написани също по този начин. Старал съм се да запазя тогавашния начин на изразяване. В блога ми има и още много неща по тази тема.Примерно сигналите по края на вагоните и.т.н.
8.Обръшам внимание, че нещата от първите три епохи, могат ДОСТА да се различават като предписания от тези от по-ново време...
9.Означенията в България и Германия по различно време, могат да породят много въпросителни. Примерно
9.1. В България D вагон значи фургон, а в Германия пътнически 4 класа.
9.2. Четвъртата класа е премахната в повечето държави след Първата световна война, в Германия в 1928 година, а третата в цяла Европа през 1956 година, с лятното разписание.
Тези неща за означенията са писани от много хора и много пъти в този форум, пък и в блога ми и на безкрайно много други места. И пак има , които да питат "Кво' значи тоз вагон?" и най-интересното е, че има хора които им отговарят за 768 път?!?????

10.С времето можем да качим и снимки с готови композиции.
Тук можем да качим и общи снимки, ако на някого не достига един или два вагона за примера.
11.Композирайте момчета, композирайте
