Да се включа и аз с първия си товар за вагон в Н0. "Кюмюрджийски пълнеж" за 4-осна гондола.
За основа използвах парче фибран 2 см, което се оказа с твърде близки до нужните размери от 140 х 28 мм. Трябваше само малко да го скъся и да му заобля леко ъглите. Горните ръбове също изрязах под наклон, за да се получи лека пресечена пирамида. Не правих цял наклон на страниците, защото прецених, че залепването на видима част от товара ще се затрудни значително - ще се свлича. Парчето фибран трябва така да се изреже, че да влиза със съвсем леко опиране в стените на вагона, за да може после лесно да се вади при нужда. След като оформих фибрана, отгоре нанесох гъсто лепило Ц200, а после посипах имитацията. За имитацията на въглища използвах баластра на Нох - тъмносива /почти черна/ - кат. № 09378 за ТТ, Н0, която ми беше останала от макета в ТТ. При ръсенето немалко от баластрата падна, така че отдолу поставих бял лист хартия, за да я събера и ползвам отново. Натрупаната баластра дозалепих с лепилна смес за баластра - разредено Ц200 с малко веро и капкомер. След около 24 ч. направих второ поръсване и лепене, след още 24 ч. - трети път. Получи се прилична купчина по дължина на парчето, която няма ясно изразен ръб - при нанасянето на лепилото последното леко "утъпка" камъчетата и заобли купа. Имах проблем със залепването на на камъчетата по ръба, там не се получи плътно покриване. Опитите да залепя там допълнително баластра не се увенчаха с успех - все пак отстрани на фибрана не трябва да има камъчета, защото те ще надерат стените на вагона от вътрешната страна. Опитите за оцветяване на ръка с флумастер не доведоха до желания резултат - не можеше да влезе между камъчетата. Черен матов лак за нокти се установи, че топи фибрана. Накрая успях да почерня пролуките с темперна боя за рисувате, която излезе малко по-наситено черно и има леко забележима разлика. Надявам се, че след зацапване на товара от прах цветът напълно ще се изравни.
След залепване на последната баластра и изсъхване на боята изтръсках незалепналата баластра и почистих всички камъчета от страничните стени на фибрана. Чак тогава установих, че товарът стърчи твърде високо над бордовете на вагона, което създаваше нерИалистична визия. Наложи се отдолу да отрежа една ивица около 3 мм дебела, за да влезе товарът по-ниско във вагона. Не успях да я отрежа много еднакво от страх да не счупя фибрана или баластрата отгоре.
Фибрановото парче със залепена баластра отстрани-отгоре.

Фибрановото парче отстрани-отдолу.

Вагон 4-осна гондола на Пико - кат. № 57750, за който е товарът.

Натоварен вагон.


Не съм пробвал поведението на вагона в движение. Съществува опасност от обръщане при влизане с голяма скорост в остър завой - товарът повдига центъра на тежестта на вагона. Може да се наложи отдолу на фибрана да се постави метална плочка.
Забележка: Най-добре е товарът да се прави по точно определен вагон на определена марка, защото сигурно има различия и товарът за моя вагон няма да пасне на друг.