Общ форум | Chit-chat > Общи приказки, свързани с хобито | Chit-chat about the hobby

"История и развитие на ЖП моделизма в България"

<< < (12/20) > >>

Gervasii:
 :hi:

hristo:
Да напиша и аз нещо в тази тема, което не знам до колко би ви било интересно. Вече съм на 34год., а "запалването" ми към това хоби датира от 3-4 годишна възраст. Като син на хобист (Борислава Шопов), нямаше как да не бъда увлечен и аз. Това увличане стана именно на сбирките на тогавашните хобисти. Става въпрос за годините от 1980-1990г. От това време много ясни са ми спомените за Стойко Алексиев и Жоро Дончев. Сбирките тогава се провеждаха в жилището на някой- най-често при този който имаше макет. "Търкаляха" се много влакове от всякакви епохи. Естествено почти всичко беше PIKO, просто защото нямаше достъп до друго. Няма да забравя идванията на Жоро Дончев- винаги идваше на гости с по няколко куфара влакове, всякакви размери. Именно негови бяха първите ROCO-вски и FLEISCHMANN-ски неща, които съм виждал и събираха очите на всички. Спомням си пускането на влаковете с парни локомотиви, ритуалното слушане на грамофонната плоча "Von 01 bis 99" ( по старите хобисти я знаят), която огласяше целият блок.
За разлика от сега, тогава като че ли хобистите нямаха толкова ясни и конкретни интереси (насоченост в определена епоха, колекциониране само на дадена администрация и т.н.) -просто се купуваше всичко поради ограничения достъп по магазините.
Сбирките продължаваха до "малките часове на деня" и бяха поне веднъж седмично. В онези времена беше доста трудно да изработват модели, а малко се осмеляваха да "бастисат" 1-2 локомотива в опит да сътворят нещо. Спомням си баща ми и Стойко правеха тендери и котли от кофички за кисело мляко и кутии от филми "ORWO" ( май така се пишеше).
Тогава всички творяха в посока БДЖ. Режеха преправяха и всеки бързаше да покаже на другия до къде е стигнал на следващата сбирка.
Ако ще е интересно мога да изровя снимки на макети и модели правени тогава ( период 1970-1985г.), включително модели които реално не съществуват, а са творчески плод ( например компилация от мотриса VT135, тендер на BR 52, прозорци от SCHIHT-ов вагон, части от къща на VERO, в резултат на което се появява маневрен локомотив ;)).

Сaprycorn:

--- Цитат на: ivo link=topic=4183.msg87029#msg87029 date=1361302313 ---:) ей Яска колко хубаво разказана приказка ...  ama тъжна бре :(

--- Край на цитат ---
Да ви разкажа още една :yes:
Става дума за един много голям хобист, неговото име се спомена няколко пъти вече, но сега по-подробно!
Боно Стефанов от Бойчинивци- локомотивният машинист, който почти сам е възстановил локомотив 15.215!
През есента на 1994 година група столични хобисти  предприеха експедиция до Бойчиновци с цел да разгледат, снимат и поиграят на макета на Боно.  Мога спокойно да кажа, че от всички макети, които съм виждал /включително и само на снимки/ този е най-красивият за мен! Макетът на Боно беше разположен в едно хале в депо Бойчиновци върху маси, от онези маси, с които в миналото обзавеждаха ученическите и заводските столове за хранене. Тези маси обикаляха и четирите стени на помещението, като на мястото на входната врата имаше разглобяем метален мост /направен от конструктор/, а под моста подвижна река /направена от сребърен станиол/. Върху масите насипан голямо количество пясък /по думите на Боно 14 колички пясък/, този пясък оформя релефа на макета, полупланински и равнинен, както и баластовата призма. Извън баластовата призма пясъкът е посипан с фасадна боя на прах с тревисто зелен цвят, като така невероятно успешно се имитира трева. А на стените зад масите е залепена от онази светло синята амбалажна хартия, с която някога увиваха колетите в пощата. Тази хартия имитира едно прекрасно безоблачно небе. На макета има една гара с четири проходни коловоза. Приемното здание е точно копие на гара Бойчиновци, изработена от Боно с подръчни материали- картон, кибритени клечки и други такива. До гарата има ветрилообразно локомотивно депо с обръщтел,  и двете дело на Боно! По онова време в България се намираше само един вид релси- Пико-П-профил. Боно никак не харесваше геометрията на тези релси /кой ли би харесал крива с радиус 380 мм?/ и беше създал някаква технология, при която си правеше сам кривите релси с хубав, голям радиус, сам си правеше стрелките с много малък ъгъл на отклонението, беше направил дори и една английска стрелка. Като донор за това производство използваше релсите на Пико-П. Щях да пропусна сигнализацията, която също е дело на Боно, изпълнена по всички изисквания на БДЖ. Подвижният състав беше сравнително малък но силно впечатляващ:
Парни локомотиви- 01, 15, 26, 28 и 35
Дизелови локомотиви- 04, 07, 52 и 55
Всичките изработени от Боно с части на Пико, но така направени, че се разпознават веднага, още от далече кои серии на БДЖ са. Този ден е филмиран на видео касета от Жоро и се надявам да го сподели във форума. Един незабравим кадър от филма е моделчето на локомотив 15.215 поставено върху сцепната щанга на истинската 15.215, в същият кадър се появява и професор Тано, но тогава все оше млад доцент :hi:
Трябва да призная, че макетът на Боно до такава степен повлия на моя мироглед, че всъщност идеята я откраднах и я реализирах и на моя макет 16 години по-късно!
Макетът в Бойчиновци беше разглобен и преместен в Русе, но вече в не толкова привлекателен вид. В архива на форума би трябвало да има снимки от Русе.
За съжаление тежка катастрофа преживя Боно през 2008 година, лежа дълго в болница с много счупвания и сега е трудно подвижен. Но въпреки това дойде на първата национална среща във Велико Търново 2010 година и разменихме няколко думи. Този човек излъчва топлина, доброта и любов към влаковете!

ivo:
Гледал съм филма при Васко :) наистина е впечатляващ. Ще е много хубаво ако героите в филма се съгласят той да бъде излъчен.  :hi:

Боно съм го виждал веднъж само kогато на срещата подари снимка на Васко na 15 seria. Човек който не може да не уважаваш.  :hi:

:) Яска ... любим ми разказвач на приказки  :hi:

daddy_g:
Да разкажа и аз моята история.
Роден съм 1985г. като по това време баща ми работеше в ЖП завода зад Централна гара.
Буквално проходих сред електровозите от сериите 4ХХХХ. На 4-5 годишна възраст(не мога да се сетя точно) подкарах и влак за
1-ви път - изкарах от ремонтното хале, под ръководството и контрола на баща ми, една ремонтирана и лъскава 42-ка.
Почти всеки ден бях с него сред локомотивите. Тогава баща ми събираше влакчетата на Пико - имаше един огромен кашон с релси
П-профил, 2x BR110/V100, 2xBR120, BR130 + Trans Europ Express и една купчина джуниъри...Ама аз тогава разсипник... :(
После отиде да работи в ПЖИ-то като преподавател, катедра "Дизелови локомотиви" - Имаше една огромна метална "Людмила" на бюрото
в мащаб 1 която все му се молех да я довлече вкъщи, а той все ми отказваше, и най- накрая ми връчи клюяа от таванското на 1 корпус и по цял ден
карах влакчетата там..Постепенно влакчетата от вкъщи се пренесоха в кабинета му, аз станах ученик и забравих за тях..
И така допреди няколко години.
Докато бях ученик братовчед ми ми беше подарил една 118-ка в N с релси и вагони която бях забутал в гардероба, защото нямаше мотор.
Изнесох се да живея сам, запознах се с жена ми, и докато обзавеждахме апартамента след ремонта и подреждахме гардероба попаднах на
старото влакче в N. Жена ми ми каза тогава да си го сглобя на една дъска и да си имам едно малко макетче, като спомен.
Малко, малко....още един локомотив от Малкия ЦУМ, релси и стана макет 1,30х0,6м...който след това отиде в Англия.
Изрових стария кашон с нещата останали в НО и постепенно започнах да разкарвам излишното. Междувременно се бях регистрирал вече тук
и бях изчел почти всичко.
След това попаднах на една тема в румънския форум как си правят техните 55 серия и реших да се пробвам.
Сега се боря да правя БДЖ локомотиви от сериите 55, 42, 43, 44, 45 и силно се надявам да има интерес от други маниаци като мен, защото всички много добре знаем че
западните фирми не ни отразяват много много. Скъпо е няма спор ама както казваме ...Кеф цена няма

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

[*] Предходна страница

Премини на пълна версия