Автор Тема: "История и развитие на ЖП моделизма в България"  (Прочетена 38450 пъти)

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6710
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re:"История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #60 -: 20 Февруари 2013, 10:01:26 »


Много ми се иска историите , които се разказват тук да бъдат събрани под формата на виртуален разговор и качени на сайта ;  някаква схема в табличен вид да обхваща епохите на р-е на жп-моделизма и после спомените от хората -

да се запази за поколенията ! Това е важно и надъхващо !

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:"История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #61 -: 20 Февруари 2013, 10:07:11 »
Хайде да не бързаме - така или иначе, все пак едва сме започнали темата (и десетилетията).
Та то само Ясен още не  е приключил.... :hi: :yahoo:
Сега буквално имам по няколко начални факта от почти всяко десетилетие + уточнени малко повече имена.
Когато темата се изчерпа, ще я съберем в началния (ти) или краен пост и тогава всичко ще е чисто инфо
събрано на едно място.
По мой прогнози и очаквания за хора които ще се включат, темата може би ще стане около 50 стр.
Да не забравяме, че и в момента текат "преговори" старите моделисти да предоставят информацията която имат.
Дори знам за доста интересни документи  от ..............(приетна изненада за много хора) + истинските истории на известни случки,
но да видим дали ще се появят, тук...или въобще на бял свят.
Дано не ги отблъснем само.... :scratch_ones_head:
 :yes: :hi:
« Последна редакция: 20 Февруари 2013, 10:08:44 от pach »

ritchie

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:"История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #62 -: 20 Февруари 2013, 14:06:21 »
Цитат на: hristo link=topic=4183.msg87032#msg87032 date=1361309801

Ако ще е интересно мога да изровя снимки на макети и модели правени тогава ( период 1970-1985г.),

Чакаме  ги  с  нетърпение !

piko1

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:"История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #63 -: 21 Февруари 2013, 01:33:58 »
така значи започвам може би ще ви отегчи

1988-1990
това е периода в който получих първите си влакчета никой в семейството ми не е свързан с жп транспорта ( освен кръстниците ми ) както и с Авиацията те двете са тясно свързани и по нататък ще разкрия защо
обожавам да разглобявам и да сглобявам от малак първия път когато съм си расглобил влакчето съм бил на 4 ( според твърдения на майка ми съм го сглобил след това и си е работило докато не се е появил страшния разрушител сестра ми тук се намесва и баба ми един от това е човека който е виновен за любовта ми към влаковете самолетите и едно друго което тук няма да назова

1990-1994
затишие местил съм се 5-6 пъти в този период не е имало време а и място за влакове и самолети в живота ми

1994-1996
10 започнах да чета първата книга която тогава прочетох беше ЖП Моделизъм на Ботев
тук е и първата ми любов така да се изразим това е на около 8 години за мое щастие или не бащата на първото ми гадже се заниамваще с жп транспорт и жп моделизъм и освен първата си целувка е и първия ми спомен за истинско локомотивче  бащаи ( Гонгалов ) разбра за това че харесвам влакове в това време единствените влакове които имах бяха плод на моето въображение представени под формата на блокчета лего а при мен то беше пълни 2 кашона от 21 инчови телевизори
и както си говорихме той отвори един шкаф и о чудо 7-8 кутийки с локомотиви най голямо впечатление в мен и до сега остави един Е11
чарвеничък малак тук може би е мястото да спомена че мога да съзерцавам локомотив  с часове и дума да не пророня за моя жалост или за мое щастие при вида на това което се случва пред очите и Майката на това момиче започва да я отдалечава от мен ( още един в семейството който вместо да купи на жена си сервизи и други такива благинки от Германия ще влезе в някой хоби шоп и ще похарчи всичките пари за локомотиви вагони и тн явно не и се искаше и дъщеря и да тръгне по нейния път ) видях и първия макет в неговото мазе огромен за тогавашните ми представи а може и сега да е огромен не помня много добре
и тук сякаш нещата се размиват с авиацията винаги съм бил раздвоен а списание КРИЛЕ направо ме захвърли към нея изведнъж забравих за влакчетата и всичко свързано с тях е поне за около година

1997-2000
1997 бе началото на първият ми макет две елипси с две стрелки 2 на 3 метра по това време майка ми ми купи 2 Механо сетчета едно то с един зален локомтив ( което се оказа репрезентация на американски машина и то доста сполучливо ) след това и един френски локомотив направо полу готов макет сет и така заедно с историите за червеният барон, Месершмит Ме-109 и МиГ-29 вече с макет и жаден за знания
се сдобих и с първите си книги  за влакове Парни локомотиви серия С жп моделизъм за начинаещи на Фрезиър започнах лека по лека отново да се насочвам към влаковете и тогава се появи господина с новото Пико на два поредни коледни панаира и след това разбрах за Хоби Свят и там се запознах с Жоро от които фактически си купих първия собствен локомотив една Людмила на пико но края на 2000 е и началото на отмиването на хобито аз вече се занимавах с истинските влакове бях реално погълнат не познавах много хора които да се занимават с това но благодарение на Кондаков главния редактор на списание жп транспорт се запознах с Деянов старши който за мен се бе превърнал в комир и все още е
1998 година бе и първото ми каране на влак 2 пълни курса софия-банкия-софия а за ученик ех тези ученически години доакто мойте съученици учеха за дробите аз четях за самолети и влакове тук мога да спомена и една от най смешните забележки който се е появявала в моите бележници между 2 и 8 клас неколкократно " Ученика чете в час " но тогава учителите ми бяха млади не бяха се зблъсквали с такова животно с обучителни проблеми като мен на мен не ми трябваше да пиша в час запомнях само докато слушам и виждам какво пише на дъската много хора си мислят че съм 2ка джия поради начина по който пиша това не ми пречеше да съм много добър ученик и с оценки под 5 да не съм се връщал в къщи

2000-2006
от 2000 започна да се оформя вече и желанието да реализирам моята мечта която по късно завистливи преподаватели отнеха да стана машинист
в този период литературата която притежавах растеше неимоверно всеки месец 3-4 до 10 книги и списания за самолети влакове и кораби
винаги съм бил сам те не е имало около мен хора които да ме разбират и така бях свикнал докато не се появи интернета през даилъп модем
мисля че първото ми същинско появяване като гост в форумите бе през 2000 или 2002 но тогава основно четях мненията на хората като мен с любов към авиацията
по онова време нямаше жп форуми в България камо ли за хобито да имаше наченка на такъв но хората в него бяха толкова студени че ако влезеш в противоречие
а аз тогава влизах в противоречие с много хора а и тогава не ми се разбираше какво пиша и много хора ме обиждаха но това не ме ядосваше напротив нараняваше ме аз бях дете на 14-15 години
а знанията ми бяха на 90% повече от тези хора по форумите но нямах начин да се изразя тогава най вероятно 2004 година дадох идея за раздел на криле за жп транспорт а като техния първи млад читател и абонат
имах малко по голяма тежест от обикновените потребители и така получи се раздела а аз като млад и глупав реших че са прекалено малко хората и че ще ползвам страниците на този форум за популяризиране
на жп моделизма и жп транспорта нямаше информация за почти нищо свързано с българските железници и с благословията на Кондаков лека по лека в отделни теми в кратце от албума на Деянов и от страниците на списанието
започнах да описвам с мой думи историята на БДЖ и локомотивния парк а интерес имаше за малак период от време в рамките на месец и половина събрах над 50 човека който им беше не само интересно но и забавно да коментират и споделят информация за железопътния транспорт (тогава форума на циров бе не повече от 5 човека които осмиваха новодошлите и ги гониха а тези които оставаха там бяха единици )  
може да се каже че годините в които krile.net притежаваше раздел за жп транспорта бяха най щастливите ми
по късно осъзнах къде за жалост къде за смях че бях дал живот на едно невероятно място на което много по късно Марио евстатиев стана модератор в криле малко се здърпаха премести се и го нарече Български Локомотивен Форум
единствената разлика на този форум с тогавашния раздел на криле е разводняването с безсмислени раздели а след това с поведението си  прогони много от хората в него и форума в момента е почти мъртъв
 

следва продължение...

ПП Понеже редакторката ми отсъства с reason : изпити  го слагам така ако не можете или се затруднявате да го прочетете следващата част ще я обединя с тази но вече ще е минала през ръцете на редактор който ще поправи грешките ми и разбира се ще сложи препинателните знаци там където трябва   :drinks:
« Последна редакция: 21 Февруари 2013, 01:42:59 от piko1 »

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5530
  • Рейтинг: 622
  • Красотата е в детайла!
Re:"История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #64 -: 21 Февруари 2013, 09:36:57 »
Моите уважения към piko1 и Дади джи, но лично според мен, идеята да се създаде история на жп хобито ни не вписва в себе си всеки да опише биографията си (своето житие и битие). По-скоро трябва да следваме логиката на един учебник по история - там има описания на събития, организации и личности, като за последните (и то за много малка част от тях) следва да има повече биографични данни само ако са допринесли с нещо значимо за каузата или участвали в нещо основополагащо. Превърнем ли се в автобиографичен епос, до никъде няма да я докараме. Мое мнение!

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6710
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re:"История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #65 -: 21 Февруари 2013, 10:11:29 »


Владо , нищо не пречи всеки да разкаже историята си на жп почитател

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:"История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #66 -: 21 Февруари 2013, 10:24:59 »
Бих казал, че и двете мнения са ...точни.
Първоначално и аз смятах като първото...което доста ме подразни (не мнението, а изказванията визирани в него),
 че всеки човек го разбира по свой си начин, но сега след второто мнение, смятам че за всеки има място под слънцето.

Очаквам с нетърпение и хората (освен Ясен) които могат да разкажат именно не автобиографиите си, а
интересни случки и най-вече факти от тях, но отнасящи се за ключови моменти в моделизма ни.

Ето например, аз научих едно/две от имената започнали да преправят фабрични модели,
далеч преди 80-те години, както тук някои беше написал.

Вземете пример от Ясен - той пише за други хора, като скромно премълчава, че и той  е
преправял модели (при това с изключително добри получени резултати - дори тук ги продаде миналата година)

Всъщност когато се поизчерпа темата, тогава ще напишем и всичко което е премълчано от мненията, като още веднъж визираме
 общоизвестните (може би не за всички) факти. Премълчаването от Ясен, за неговия опит, не значи че няма да го включим във финалния
сублимат наречен от Адри - "История и развитие на железопътния моделизъм в България".
Това се отнася за всички, не само за Ясен де...
 :hi: :hi: :hi:
« Последна редакция: 21 Февруари 2013, 10:27:35 от pach »

piko1

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:"История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #67 -: 21 Февруари 2013, 10:50:42 »
Вадо наистина се двоумях дали да го пусна това тук или в представянето  
така съм го написал  поради Адри който започна доста биографично да го дава и аз просто последвах примера  по същия начин
Цитат
По-скоро трябва да следваме логиката на един учебник по история - там има описания на събития, организации и личности, като за последните (и то за много малка част от тях) следва да има повече биографични данни само ако са допринесли с нещо значимо за каузата или участвали в нещо основополагащо
.
фактите говорят аз съм от основателите на жп транспртно/моделистко Интернет общество в България ( не че е нещо изключително за сегашните ни представи за интернет) ако си бе направил труда да прочетеш до края щеше да го разбереш видял съм неговото начало и спрях не за друго да пиша а понеже ми отнема грубо 6 часа за да напиша един подобен полст с такава дължина а фактите и фигурите са много за този изключително малак период от 9-10 години както знаете railwaypassion не е първия форум за жп моделизъм в България но и до там ще стигна просто моля да имате търпение!

 :drinks:


благодаря на Ясен за това което е споделил до момента продължавай в същия дух както и всички останали които са се вклюили и онези кото тепърва започват да допринасят за сглобяването на огромния пъзел с гордото име История


« Последна редакция: 21 Февруари 2013, 11:07:19 от piko1 »

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1812
  • Рейтинг: 264
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Re:"История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #68 -: 21 Февруари 2013, 11:01:08 »
Предлагам така - да се пише свързано с темата, кой както го разбира. Като се събере материал ще се види кой и как ще систематизира нещата. В момента темата я разбирам като чернова, после ще го прехвърлим на белова.

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 443
  • Рейтинг: 117
Re:"История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #69 -: 21 Февруари 2013, 22:11:37 »
Надявам се да не кажа нещо,което вече е споменавано в темата . Сега поразпитах баща ми и той ми разказа следното. Някъде около 1976-77 година,в Научно техническия съюз се учредява Дружество на приятелите на железниците.  Като председател на цялото сдружение е избран инж. Димитър Деянов. Дружеството има секция ЖП моделизъм с председател Жоро Дончев и секция за любителите на истинските железници с председател моя баща. Още тогава един от  членовете на секцията по моделизма изработва  изключително прецизен правилник за това как да се оценява качеството на изработените модели.

liro4605

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:"История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #70 -: 27 Февруари 2013, 09:01:44 »
Не знам кой ще обобщава тази тема но мисля е редно да се спомене и за това предаване http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,3697.msg74091.html#msg74091 Струва ми се да е първото в което се говори за жп моделизъм в БГ  :hi:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Цитат на: hristo link=topic=4183.msg87032#msg87032 date=1361309801
Да напиша и аз нещо в тази тема, което не знам до колко би ви било интересно. Вече съм на 34год., а "запалването" ми към това хоби датира от 3-4 годишна възраст. Като син на хобист (Борислава Шопов), нямаше как да не бъда увлечен и аз. Това увличане стана именно на сбирките на тогавашните хобисти. Става въпрос за годините от 1980-1990г. От това време много ясни са ми спомените за Стойко Алексиев и Жоро Дончев. Сбирките тогава се провеждаха в жилището на някой- най-често при този който имаше макет. "Търкаляха" се много влакове от всякакви епохи. Естествено почти всичко беше PIKO, просто защото нямаше достъп до друго. Няма да забравя идванията на Жоро Дончев- винаги идваше на гости с по няколко куфара влакове, всякакви размери. Именно негови бяха първите ROCO-вски и FLEISCHMANN-ски неща, които съм виждал и събираха очите на всички. Спомням си пускането на влаковете с парни локомотиви, ритуалното слушане на грамофонната плоча "Von 01 bis 99" ( по старите хобисти я знаят), която огласяше целият блок.
За разлика от сега, тогава като че ли хобистите нямаха толкова ясни и конкретни интереси (насоченост в определена епоха, колекциониране само на дадена администрация и т.н.) -просто се купуваше всичко поради ограничения достъп по магазините.
Сбирките продължаваха до "малките часове на деня" и бяха поне веднъж седмично. В онези времена беше доста трудно да изработват модели, а малко се осмеляваха да "бастисат" 1-2 локомотива в опит да сътворят нещо. Спомням си баща ми и Стойко правеха тендери и котли от кофички за кисело мляко и кутии от филми "ORWO" ( май така се пишеше).
Тогава всички творяха в посока БДЖ. Режеха преправяха и всеки бързаше да покаже на другия до къде е стигнал на следващата сбирка.
Ако ще е интересно мога да изровя снимки на макети и модели правени тогава ( период 1970-1985г.), включително модели които реално не съществуват, а са творчески плод ( например компилация от мотриса VT135, тендер на BR 52, прозорци от SCHIHT-ов вагон, части от къща на VERO, в резултат на което се появява маневрен локомотив ;)).


Ако позволиш, ще добавя снимките на неговата изработка от PIKO към БДЖ-05!!!
 :hi: :hi: :hi:








Може би ще добавиш още нещо, като година на изработка, базов модел и т.н.?!
 :hi:

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
За мен хобито започна на рожденият ми ден през 1976 година. Тогава получих подарък от майка ми и баща ми- онзи култов коплект „Пико Юниор”, съдържащ двуосната 80-ка , двата вагон-мечта, кръгче релси от малкия радиус, ключ/регулатор за управление и една зарибяваща диплянка. Но моите родители не се бяха сетили да ми купят батерии за влакчето, така че нямаше как тази прекрасна играчка да се пусне в действие на празника. Тогава моят чичо, човек с широки теоретически и практически познания в областта на електро и радиотехниката, заяви, че батериите много бързо ще се изтощят и ,че е по-добре да ми направи един трансформатор. За целта взе при себе си локомотивът, ключът/регулатор и няколко релси. А при мен останаха само вагоните и диплянката. Докато стане готов трансформатора, което отне десетина дни, единственото ми занимание с влакчето беше да вадя вагоните от кутията, да ги гледам с часове, и да се възхищавам от детайлната изработка на ресорите, буксите, релефните надписи по рамата. След това разглеждах диплянката, където имаше снимки на няколко модела от програмата „Пико-експерт” и тайничко си мечтаех за четириосният пътнически вагон и електрическия локомотив /Е42/.
Може би точно тогава съм придобил способността „да броя нитовете” както се изразява един наш съфорумец.
Когато трафа стана готов, чичо ми го донесе лично в къщи и започна една голяма игра- кръгче релси наредени на килима, а около кръгчето лежим баща ми, чичо ми и аз, локомотивът ту тегли вагоните, ту ги бута, под релсите се полагат разни книги за създаване на наклон, хронометърът засича за колко секунди ще бъде направена обиколката, накратко казано радост голяма и за тримата! Но въпреки всичко имах чувство на неудовлетвореност от факта, че моето влакче няма дори приблизителна прилика с влаковете, които по това време пристигаха и заминаваха от Централна гара София. Майка ми се грижеше влакчето ми да получава редовно нови допълнения, до края на 1976 имах към комплекта още два четириосни товарни вагона /един контейнеровоз и един хладилен/ имах две ръчни стрелки и един двукрил семафор. През следващата година получих от баща ми 20 прави релси и още два двуосни товарни вагона. С тези попълнения кръгчето се превърна в доста широка елипса, а смесената шествагонна композиция вече предтставляваше сериозен товар за юниорската 80-ка. Но онова чувство на неудовлетвореност не ме напускаше- все още нямах четириосен пътнически вагон /който да наподобява поне малко вагоните серия 47/ както и съвременен дизелов или електрически локомотив /който да наподобява 04 или 43/, а и не бях виждал до този момент да се продават в Млад техник. За пръв път видях мечтаният подвижен състав да се продава в ЦУМ през лятото на 1979. Първото нещо, което ме впечатли бяха ужасно високите цени- 20лв за локомотив Е11 и 7.50лв за четириосен модернизирунг ваген! За зла участ точно тогава родителите ми решиха, че вече имам достатъчно влакчета и няма да ми купуват повече! Все пак извърших поредица от финансови подвизи, и в края на 1979 бях горд собственик на електровоза Е11 и на един второкласен модернизирунг ваген! Но както се досещате, една птичка пролет не прави, както и едновагонна композиция е нищо! От този момент нататък ходех по два три пъти в седмицата на обиколка ЦУМ-Млад Техник, с 15 лева в джоба и с надеждата да пуснат пак модернзирунг вагени, за да си купя още два! Но през цялото лято на 80-та единственият артикул, който Млад техник предлагаше за НО беше 30 градусова кръстачка! Въобще зареждането на тези магазини беше нередовно, хаотично и човек никога не можеше да намери това, което търси. Затова се купуваше просто ТОВА, КОЕТО ИМА!
До 1983 година бях събрал безразборно 9 локомотива, 22 вагона и няколко къщички и гарички от Веро. През есента на 83-та реших, че трябва да съсредоточа средствата си към бъдещата си професия- електрическата китара! Подобно на влаковете, родителите ми решиха, че след като са ми купили акустична китара няма смисъл от повече инвестиции в тази посока. И така през октомври 1983 предложих колекцията си за продажба на Мишо Табаков, който обаче обра само четириосните пътнически вагони. Другите модели си останаха при мен.
Десет години по-късно, в началото на 1993 видях в магазина на Сони на Витошка една витрина на Пико, където имаще почти всички локомотиви на фирмата, много вагони сред които и два от моите любими модернизирунг ваген- багажния и бюфета. Само, че цените вече не бяха 7,50 лв за вагон  както навремето в Млад техник, а 363 лева /за по-младите- в началото на 90-те българският лев е нестабилен, постоянно обезценяван от инфлацията, тогаващният курс беше 15 лв за една Дойче марка, или 363 лева се равняват приблизително на 24-25 сегашни лева/. Но пък и аз вече не бях онова 10 годишно дете, което събираше стотинки от върнати бутилки за влакчета, вече работех и печелех съвсем прилични доходи, така че решението само за секунди беше взето- купих веднага и двата вагона! Още същия ден старата ми детска колекция беше извадена от кашоните, подредена на масата и ... така се завърнах в хобито. Няколко дни по-късно последваха куп съдбоносни събития- брат ми, който тогава беше ученик в класическата гимназия ме запозна с негов съученик, който /по думите на брат ми имал голяма колекция в НО/, а на свой ред съученикът на брат ми ми разказа за свой братовчед, който е музикант и бил много, ама много запален хобист! Ако не сте се сетили става дума за нашият съфорумец Адри. Първата ми среща с Адри се състоя през февруари 1993 година у нас, а втората няколко дни по-късно у тях. За тази втора среща, Адри се беше постарал да извади и подреди почти цялата си колекция на холната масичка, на бюрото си, върху пианото и по етажерките на секциите, от което бях много силно впечатлен. По време на тези срещи, Адри ми говореше почни непрекъснато за двамата най-големи хобисти по неговите думи. Единият, когато канел в къщи гости им пускал композиция от 12 модернизирунг вагена, осветени, а локомотивът бил 01 или 41, които се движели гладко смазани като шевни машини, а колелата им били боядисани в червено! След това пускал на гостите си композиция от 35 думкара...А другият си бил изписал наскоро 3 броя от новите пощи на Заксенмоделе и започвал работа /цитирам абсолютно дословно/ започвал да работи върху три нови композиции... Силно впечатление ми направи интонацията с която Адри произнасяше думата „поща”, като влагаше толкова замечтаност и любов най-вече на буквата „щ”! От тази среща си тръгнах със съвършенно ново, непознато за мен дотогава възприятие за хобито, както и с двете книги на инж.Деянов „Тракционният подвижен състав на БДЖ- парни локомотиви” и „Тракционният подвижен състав на БДЖ- дизелови и електрически локомотиви”
Тези двамата хобисти, за които Адри постоянно ми разказваше бяха Васко и Жоро, при това Адри много се чудеше как може да събирам НО, a да не познавам Жоро и Васко. За щастие наваксах този мой пропуск месец по-късно, когато бях с Адри на улицата, а те двамата заедно се зададоха по булевард Христо Ботев. Отново ще отворя една скоба за по-младите читатели- тогава Васко беше с естествено руса коса,  Жоро с черна, а косата на Адри стигаше до кръста му.
През ранната пролет на 1993-та братя Негревски добавиха в магазина си на улица Позитано 46 и оказионна търговия с влакчета и много бързо това малко магазинче стана притегателен център за почти всички хобисти в т.ч. и стендов моделизъм, корабо, авио, бойна техника, колички, противопожарна техника и какво ли още не.
С по-малкия брат Валентин Негревски бяхме учили в едно училище, а после бяхме и заедно в казармата, така че посещавах магазина много често, всъщност всеки ден прекарвах там по няколко часа. Тогава именно се запознах с много хобисти Йордан Андреев /Данчо Финта/ Сашо, Стоянчо, Венци алпиниста /да не се бърка с Бест рипера/ Митко ТТ, Ицо енаджията, там се запознах с Ицо лидера, брат му Петко и техния баща, Стойко Алексиев, Георги Тасев /племенник на проф. Тасев/ Любо-учителя по рисуване, Жорж Бонев, малкия Жорко /той сега трябва да е към 40 годишен вече/, Виктор /беше много запален и по трите мащаба, след това изведнъж изчезна/ имаше един друг Ицо с побеляла коса и брада, може би го помните, беше много редовен на сбирките. Като казах сбирките,  тук е момента да припомня че инициатор на тази вече 20 годишна традиция е Иван Негревски-по-големият брат от собствениците на магазин Джониленд. Иван Негревски /Джони/ беше създал едно доста уютно ъгълче в магазина с една кръгла маса с няколко пластмасови стола и кафе машина, където всеки посетител можеше да седне и на кафенце да си побъбри с другите посетители или с продавачите, както и да договори някоя заменка /лично аз на тази масичка съм договарял феноменални заменки в този период/! Джонката сякаш си беше поставил задача да сближава хобистите и да спомага възможно най-добре за контактите помежду им.  Така беше започнала сбирката на стендовите моделисти всеки петък от 17.00 при Джони, и всяка сряда на корабомоделистите пак при Джони. Първата сбирка за ж.п. моделисти Джони обяви в края на декември 1993 година- четвъртък 17.00 в магазин Джониленд. За съжаление на тази сбирка бяхме само трима души, като при това се точихме повече от час докато се съберем. А при стендовиците дисциплината беше желязна- точно в 17.00 пристигаха на куп около 20 души. Но в началото на 1994 сбирките потръгнаха, започнахме да се събираме по 7-8 човека, Жоро носеше списания Айзенбан Куриер, Айзенбан Журнал, Моделайзенбанер, каталози на Роко и Флайшманн, всички ги разглеждахме и  коментирахме, Жоро превеждаше обясненията от немски, с други думи тези сбирки имаха изключително образователен характер. На тези сбирки като най-редовни посетители си спомням Жоро, Васко, Сашо, Стоянчо, Венци, Митко, Ицо енаджията, аз и Адри който тогава работеше в магазина.
През пролетта на 1994 година ново събитие оказа огромно влияние върху моето изграждане като хобист- за пръв път гостувах на Васко! Разбира се, като Адри ми беше разказвал година по-рано, аз също бях почетен от домакина с ритуала „41-ца тегли 12 осветени модернизирунг вагена” , но освен това Васко ми показа една до друга две 41-ци- едната в чист фабричен вид и втората „суперосана” от него! Това беше моментът, в който разбрах колко различно изглеждат колелата когато са отляти от червена пластмаса, и когато са боядисани с червена боя, а като добавим и кутиите на електрическата инсталация боядисани в жълто колко „отварят” локомотива... Още същата вечер с една малка четчица боядисах колелата и рамата на моята 01.5 в червено и кутиите в жълто и така се „подхлъзнах” по наклонената плоскост на този вид хоби дейност.
През 1994 се запознах със Стефан Чернев /за него вече писах/ и със Стефан Стоичков! През същата година се запознах с Еди Диранов и установих първите „задочни” контакти с Йордан Тасев /чрез посредничеството на Васко/. За капак през същата година видях макета и моделите на Боно Стефанов!  Благодарение на всички тези контакти, мога  чистосърдечно да си призная, че вече бях нагазил много навътре, вече бе ясно че това хоби ще бъде за цял живот!
В самия край на 1994 достигнах и първата си замислена и изпълнена цел- бях събрал всички шихтови вагони от каталога на Пико за 1980 година.
Веднага беше подгонена и следващата цел- събиране на възможно най-голям брой серии немски парни локомотиви, но не повече от две разновидности в серия.
През 1995 се случиха онези неприятности с Джониленд, за които Адри вече писа, но станалите вече традиция четвъртъчни сбирки продължиха в едно кафене на ъгъла на Сливница и Ботев. През есента на 1995 започнах с първите си преправяния на парни локомотиви в други серии. Тази дейност според списание Моделайзенбанер се класифицираше като категория А2 – изпозват се всякакви части от фабрични модели, но трябва да се получи нов модел/ нова серия. Първите три модела представих на четвъртъчната сбирка в края на ноември 1995, а моделите бяха 01-ца айнхайтс с вагнер крила, направена от пиковска 01.5 и ревелска 01,  57-ца, направена от две 55-ци на Пико  и  80-ка, но триосна с напъно комплектовани сцепни и пароразпределителни щанги, направена от пиковска юниорска 80-ка, пиковска 89-ка и части от втората 55-ца, която използвах за направата на 57-ма серия.


Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
През 1995 за пръв път беше организиран внос на модели втора ръка. Връзката беше осъществена в магазин Джони Ленд с един беларусин, който се казваше Саша и събираше колички. Този Саша, виждайки бедният асортимент от ж.п.модели, предложи на Джони да го свърже със свой приятел руснак, който можеше да намери и достави на втора ръка в много добро състояние абсолютно всички локомотиви на Пико, дори невижданите дотогава в България BR03, BR38, BR56, BR84, BR95 и т.н. Цените бяха в щатски долари, желаните модели се предплащаха на 100% и след около 20-25 дни чакане пристигаха в много добро състояние.
 А в началото на 1996, на една от четвъртъчните сбирки Жоро за пръв път обяви, че приема поръчки за доставка на модели от Роко. По това време Жоро все още нямаше магазин. Негов приятел тираджия пътуваше към Австрия, където Жоро имаше уговорка с местен магазин да му приготвят и предадат на тираджията всички поръчани модели. Помня много добре как плащахме тази поръчка с австрийски шилинги (еврото все още не съществуваще). В една неделна сутрин цялото хоби-общество се събрахме в старата къща на Васко, където в тържествена обстановка разпечатахме първият кашон с редовно доставени модели на Роко – BR57, BR58 за Васко, Айлцуг вагени за Стоянчо, BR218, BR103 за Жоро и т.н.
 На 06 януари 1996 (Йордановден) за първи път бях допуснат до колекцията на проф. Тасев! В края на същия месец се състоя и моята първа среща с корифея на железниците инж. Димитър Деянов! Тези две събития изиграха ключова роля в по-нататъшното ми развитие като хобист.
 През 1996 четвъртъчната сбирка се провеждаше в едно ресторантче, в което аз свирех. През същата година стана традиция и още една сбирка в неделя вечер през седмица в дома на Жоро.
 През тази година аз навлезнах много дълбоко в правенето на „самоделни” модели – редом с готовите вече 01, 57 и 80 се появиха самоделки на сериите 03 – айнхайц, 23 – айнхайц, 41- айнхайц, 44 – айнхайц, 50 айнхайц, 81 и 87. През месец май дори се състоя едно своеобразно състезание между мен и  Венци алпиниста за направа на задвижен тендер тип „лодка” за BR 52. През лятото Васко ни изненада с невероятно майсторски „суперосаният” модел на 55-цата!
 От есента на 1996 домакин на четвъртъчната сбирка стана локомотивно депо София с помощта на Данчо Финта. На тези сбирки в депото, към нас се присъедини и покойният вече Стойко Алексиев.
 Събитията на 1997 година бяха тържественото откриване на макета на Стоянчо (известен сега като макета на професор Тано), представянето на локомотив 41 058 изработен от Васко, както и моите самоделки 65.10, 35.10, 50.40 и нова 57-ца – този път задвижена от тендера (под влияние на Васковата 55-ца).
 В паметта ми се е запечатал и един не много приятен спомен- по това време един локомотив серия 11 стоеше в депото, обраснал целият в храсталаци и плевели, дори едно дърво растеше през котела. Ние решихме по време на четвъртъчните сбирки с триони, брадвички, лозарски ножици и други такива сечива да го почистим доколкото е възможно от нежеланата растителност. Тази мисия ни отне цял месец всеотдаен труд, и когато работата беше почти приключила и вече можеше да се види машината в цялата и красота, дойде охраната на депото, въоръжена с пушки, и ни изгони най-позорно, сякаш  сме някакви крадци на скрап, а не ж.п. любители...
 През 1998 година, на мястото, където сега се намира помещението на КЖМ-България, имаше т.нар. „шоу-рум” на търговеца Иван Димов, който освен търговията със скутери, кой знае как и защо беше станал и основен дистрибутор на фирмата Пико за България. Няколко месеца по-късно той отвори магазин за влакове на улица Раковска 82, и след още няколко месеца го затвори, като останалите непродадени модели ги прехвърли на Тихомир в Малкия Цум. В онези времена Тихомир смяташе, че Пико е единственият производител на ж.п. модели и затова наричаше любителите на ж.п. модели с галеното име „Пикари”! Така и стана известен сред хобистите с прозвището „Пикаря от Малкия Цум”
 През 1998 година Васко достигна един много висок връх в изработката на ж.п. модели, а именно локомотив 45 001! Домакин на четвъртъчната сбирка стана Сашо, който тогава работеше в ъгловата сграда на ул.Граф Игнатиев и ул.Солунска (бившето кино Култура). Точно тогава за пръв път сред нас се появи Тонката, който скоро след това показа на сбирката неговата първа 06 на БДЖ.
1999 донесе нова радост за любителите на железопътните модели- при изключително тържествена обстановка с шампанско, сандвичи и сладкиши, Жоро откри първия си магазин на улица Тодор Каблешков. От церемонията съм запомнил дъщерята на Жоро, която облечена в официална вечерна рокля, поднасяше шампанско на всички гости на събитието...
 За себе си мога да кажа, че това е годината, в която усвоих нова технология в производството на моите самоделки- под влиянието на Васко започнах да изработвам като отделни детайли всички тръби, дръжки, ръкохватки, електрически инсталации, кранчета от стоманена и медна тел. С тази нова технология изработих още по един брой от вече правените локомотиви 01, 03, 18.5, 23, 35.10, 41, 44, 50, 50.40, 57, 71, 80, 81 и 87.
Същата година се ориентирах окончателно към събиране на модели от администрацията DRG, епоха 2.

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6710
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък

Иначе това с шилингите го бях забравил ! --- ееех , какво време беше !! :drinks:

Помниш ли Веско как безстрашно измъкваше Langenschwalbach-ри от колекцията на брат си за да ги менка за самолетчета и лампи ?
« Последна редакция: 28 Март 2013, 17:36:23 от Adrian »