Автор Тема: "История и развитие на ЖП моделизма в България"  (Прочетена 38485 пъти)

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Яско, хванах те ... ти си си водил записки , някои му казват - водил си дневник...

А тая 11-ка е 11.10

Цитат на: Сaprycorn link=topic=4183.msg87907#msg87907 date=1364433275
...  В паметта ми се е запечатал и един не много приятен спомен- по това време един локомотив серия 11 стоеше в депото, обраснал целият в храсталаци и плевели, дори едно дърво растеше през котела. Ние решихме по време на четвъртъчните сбирки с триони, брадвички, лозарски ножици и други такива сечива да го почистим доколкото е възможно от нежеланата растителност. Тази мисия ни отне цял месец всеотдаен труд, и когато работата беше почти приключила и вече можеше да се види машината в цялата и красота, дойде охраната на депото, въоръжена с пушки, и ни изгони най-позорно, сякаш  сме някакви крадци на скрап, а не ж.п. любители...

която стоя там от 1979 г. и е един от двата "царски локомотива", другият е бил 10.10.
Защо царски? Защото това са двата локомотива, които е харесвал и карал цар Борис III.

Доколкото си спомням, тендерът на 11.10 отиде при възстановеният наскоро 05.01.

Много приятен разказ, налегнаха ме спомени!

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Е, Саше, хвана ме :hi:
Имам една тетрадка, от онези китайските, с твърди корици, където през 1993 съм водил статистики за себе си. В тази тетрадка на страница озаглавена BR41, намирам следната информация -
Жоро- 8 броя
Васко - 5 броя
Сашо - 2 броя
Адри - 1 брой
и т.н., но водач в страницата е Еди Диранов - 12 броя
Такива бяха времената :)
През 1993 аз бях най-младият сред хобистите, и ни най-малко не съм имал представа, че един ден точно аз ще пиша "мемоари" за историята на ж.п. моделизма...
Всъщност идеята на тези ''мемоари" е да покаже, че аз и моите приятели не сме нито първите, нито последните, които са се занимавали с това прекрасно хоби в България! Чисто и просто сме възприели ценностната система от по-старите хобисти, и се опитваме да я предадем (дано да е така) на по-младите!
« Последна редакция: 29 Март 2013, 00:21:31 от Сaprycorn »

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6710
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Цитат
Чисто и просто сме възприели ценностната система от по-старите хобисти, и се опитваме да я предадем (дано да е така) на по-младите!

 :good:

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Яска, винаги с огромно удоволствие чета/слушам разказите ти. Продължение ще има ли?

ritchie

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Off-Topic:
Цитат на: Сaprycorn link=topic=4183.msg87907#msg87907 date=1364433275
В онези времена Тихомир смяташе, че Пико е единственият производител на ж.п. модели

 :suicide:   :suicide_fool:   :swoon:


Въздържайте се от подобни коментари били те и чрез емотикони.
 :rtfm:
« Последна редакция: 29 Март 2013, 21:32:29 от BaHkaTa »

ivo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (8)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2006
  • Рейтинг: 558
  • HO - II-III, София
Много интересно и добре разказано.  3_ти го чета :) ... и искам още да чета  ;D  ще има ли още ?

mill

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Все едно и аз съм бил там  :),много хубаво написано:) :hi:

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Както си ровех в мазето, изведнъж се натъкнах на тази изрезка от вестник. Моля ви, не ми се смейте много :)

Жоро

  • Trade Count: (67)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1651
  • Рейтинг: 143
  • HO DR IV епоха София
    • Хоби свят
Тук е моментът човек да каже - А бяхме млади! :buba:
Еееех Краско, тоя пусти WARS....a?

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Ясене, за протокола само - уточни статията и снимката за коя година се отнася...  :hi:

P.S. Въй, спИциалисти.. BR52 имал кратък живот.... Поредните журналистически разбирачи...  :lol:
« Последна редакция: 12 Април 2013, 23:00:37 от Best Ripper »

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Цитат на: Best Ripper link=topic=4183.msg88497#msg88497 date=1365796705
Ясене, за протокола само - уточни статията и снимката за коя година се отнася...  :hi:
Трябва да е 1995, щом пише, че съм 26 годишен... :)

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6710
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Разнежих се...този WARS май от мен го взе :)

Вземете си носни кърпички за да ви разнежа и вас :



off PS Rod Stewart е също фен на железниците ;)
« Последна редакция: 13 Април 2013, 11:15:25 от Adrian »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: "История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #87 -: 10 Ноември 2015, 11:31:45 »
Позволих си да прехвърля малко спомени тук, за Стойко Алексиев - един от мнозината
моделисти на старата школа, за които хобито, бе не само колекция във витрина,
но и работа с ръцете, ума и сърцето си.
Мир на праха му.
 :hi: :hi: :hi:

Цитат на: CaLLlo link=topic=3529.msg101810#msg101810 date=1447079949
И още малко за бат' Стойко - един такъв негов вагон се състоеше от 50 и няколко (май) отделни части,
които той търпеливо запояваше с големия поялник. Наклонените страници отвън вертикално са подсилени с малки,
тесни триъгълници - и това е отделна част, която тряваше да бъде запоявана. Тенекията, дококлкото си спомням,
 беше от консервени кутии или нещо от сорта. Колелата дори сам си отливаше, а като го попиташ защо и тях произвежда,
а не вземе готови от Пико, отговорът беше - "Ако ще правя нещо, най-добре ще е то да е от-до..."

Друг случай: Бат' Стойко прави пластмасов модел на БДЖ 03 в мащаб 1:20 (български мащаб), гледам пили бандажите
 на голямо колело наръка с пила и твърди, че за един цял ден прави едно такова колело. Питам го - "Защо поне това
не го врътнеш на струг?" - а той отговаря - "Защо да го правя на струг, кaто мога и на ръка!?!"

Това се казва хоби за удоволствие ...


Цитат на: Boris 2-12-4 link=topic=3529.msg101815#msg101815 date=1447092429
   Та бат' Стойко, тези гондоли, както ги наричаше, ги направи и в 1:45, типоразмер 0.
От бяло тенеке с жълт цвят ги правеше. Големи,около 40 см високи кутии разрязваше, изправяше ги с  п
рофесионални точилки фурнаджийски с голямо фи и бавно и методично ги разкрояваше.
Преди това всичко на милиметрова хартия, детайл по детаил, по детайл беше начертал. И
 ги поеше с един голям, неудобен поялник...(Как се работи и в НО с този поялник?!?, не питай...)
Всичко това на балкона. Никакви екстри в оборудването за направата им...Най ми беше, и сега е така,
чудно, как без да прави шаблони за извивката на коша, извиваше ламарината на око!!! Проверочни
шаблони от милилитрова хартия залепени върху кортон имаше, но те бяха само сред като го извие, да провери...
И всичко бе точно! Та който си го може, си го може...И ресорите пружинираха и вратите се отваряха и
цялото окачване беше като по конец, и ходовите качества супер - ходихме да вземаме стари довоенни 0 релси и от Емил Бабев,
той имаше смешни разкачвачки,които не  вършеха работа, защото витловият спряг си беше истински, само,
че в 1:45  и от Еди Диранов.
   Очите ми изтекоха и с ентусиазъм казвам: "Те това е мащабът!". "Не, малък е! Просто реших да се пробвам и тук.
Требе да се опита по-голям!!!" И при следващото отиване в София - първо у тях! Чакам да видя нещо в І, 1:32.
Гледам ,гледам ми то междурелсието къдее по-голямо от 45 мм - цели 72мм. "1:20, казва, кефът тук е най-голям..."
   Напереният чирак, моя милост,
- " Ми то как ще ги караш, това е музеен мащаб, такива релси няма по изложбите в чужбина."
- "Аз ги правя за себе си и такива гламави като теб:). Има и други моделисти в този мащаб...Наш си е."
(Виж и Сашо по-горе и разни други постове отпреди години...).
Само дето в 1:20 приоритет имаше пластмасата, като материал...


След кончината на този Моделист (с главна буква, без да е "гуруто на моделизма"),
мина известно време и наследниците се обърнаха за помощ тук - по специално към търговците.
Желаеха да получат оценка и евентуално съдействие, в разпродаването на колекцията му.
Излишно е да казвам, че нищо не стана - всичките се дръпнаха и отказаха под предлог, че не се занимават с такава дейност (!?).
Наложи се почти тайно след този етап (вече), съпругата да се обърне към по-широк кръг от този форум.
Тя все още ни уважаваше като моделисти свързани със Стойко и се обърна към определени хора от форума,
като помоли за взаимна конфиденциалност - така се дистанцира от недоброжелателите и завистниците.

Трима (или четирима) души все пак поеха отговорността и направиха оглед с оценка на всичко което трябваше да се разпродаде.
Бе направен и подробен списък в мащабите Н0 и ТТ. Третият списък пък беше от наличната литература и цели
годишнини на известните ни култови списания по железопътен моделизъм, както и голяма част от личния моделистки архив.

Когато списъците бяха вече готови, тук си позволих да направя специална тема-обръщение (март 2009г.),
 с цел въшни и вътрешни на новопроходилият клуб КЖМБ, хора да помогнат в изкупуването
на важни части от тази  библиотека, събирана и съхранявана от Стойко Алексиев.
А повярвайте исканите около 1500 лв  (след уговорка и пазарлък за купуване на блок)
струваха едва 1/5 от истинската стойност. Съпругата не искаше максимума, а просто да предаде едва ли не
по начална себестойност библиотеката и без никаква стойност за нея, личния архив на Стойко.
Всичко завърши с нула внимание (да не кажа забиване в 9-та) глуха линия... :(

А самата колекция (най-вече в Н0) се зае да продаде от свое име един уважаван съфорумец тук (може би бивш вече).

Стана поредния инсинуиран от търговците скандал, че видите ли човека "печелел на гърба на вдовицата",
което не попречи всъщност моделите да бъдат разпродадени в рамките на месец - два.
Няма да коментирам хората отправили тези безпочвени обвинения, най-малкото защото така пожела още тогава
продаващият ги. Това бяха същите които не се наеха да свършат работата, защото не се занимавали с това (!~?),
но един от тях нееднократно е заявавал на всеслушание, че вече е разпродал доста колекции от вдовиците
които "не разбират нищо, но пък аз съм правил винаги добри пари от това!!!". Наскоро научих и прякора на този
търговец и мога да ви уверя, че той и сега разбира от моделите, не повече от въпросните вдовици.
Но пък от парите, като средство  - разбира много добре...търговията му се разраства... ;)

А въпросния съфорумец беше нагледно обяснил, няколко пъти, че няма да спечели нищо, защото всичките
пари от разпродажбата ще предаде (както е и станало доколкото знам) на семейството на Стойко.

Това за моделите, като сред тях освен ръчно изработените (но само които се продаваха),
имаше и много фабрични, при това от фирми като Гютзолд и Хруска!!! Модели които макар и след толкова години,
все още бяха и са доста ...атрактивни, с всичките си недостатъци... но и превъзходни (все още) качества.
А библиотеката така и не беше откупена, като най-вероятно е продадена на западни антиквари!!!
За архива - също, защото не бих искал да си мисля, че някой го е прибрал и сега го продава от свое име...

И така за да стигнем до 2015г. и вече да търсим, по света и у нас, от същите западни антиквари,
малкото сламки, снимки, скици и чертежи на всичко свързано с подвижния състав на БДЖ през годините.

В един отбор тичат заедно много хора, но практически се движат с темповете на най-бавно тичащият!
Е, за отбора тук (до колкото го има) можем да кажем, че напоследък вдигна темпото си, защото тичащите
най-бавно, най-после дозряха точно какво и как...само  че за някои неща, вече сме изпуснали първите места.
Дано за останалите поне не закъснеем отново... Времето си минава и за това е създадена тази тема.

Да споделяме и помним за неудачите и успехите, за хората и моделистите, за хобистите...
и въобще за какво става на дума в българския железопътен моделизъм през годините!!!
 :hi: &bgflag
« Последна редакция: 10 Ноември 2015, 13:57:39 от pach »

Boris 2-12-4

  • Trade Count: (7)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 532
  • Рейтинг: 164
  • Еп. І,ІІ,III; вагонни фабрики; кранове; военни
    • rocklokomotive.blogspot.com
Re: "История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #88 -: 10 Ноември 2015, 18:21:21 »
   Отдавна ВСИЧКО  е разпродадено, подарено, раздадено...
   Съпругата на Стойко е отвратена от отношението и подигравките...
    Търговията си е търговия, лешояди има навсякъде...
    Колкото до архива, който също вече го няма, изчезването му, би тежало на нечия съвест, но не може да търсиш нещо подобно там, където има черна дупка на паунство и великаНийщина...
    От къде ли ни гледа сейра, бат' Стойко...как се опитваме да вървим по стъпките му... bg&flag
   
« Последна редакция: 10 Ноември 2015, 18:48:17 от Boris 2-12-4 »

Boris 2-12-4

  • Trade Count: (7)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 532
  • Рейтинг: 164
  • Еп. І,ІІ,III; вагонни фабрики; кранове; военни
    • rocklokomotive.blogspot.com
Re: "История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #89 -: 10 Ноември 2015, 19:55:59 »
    Не всеки блус е тъжен...приятелю :yes:

    Та веднъж ще ходим някъде  с бат' Стойко и язека отивам пълно въоръжен с фотоапарати, обективи, докИменти за достъп и прочие...
     А Стойко си седи на балкона и нема намерение да тръгва. Изважда един 760мм милиметров вагон, товарен, нашенски, от А до Я производство "Hergestellt bei Stoiko", демек чисто негова изработка, в 1:20.
Дето и нитовете сам си ги правеше,разпробиваше дупките и ги поставяше там и всичко каквото може да Ви дойде или не на ум, разбира се, ресори пружиниращи, истински лагери, мазилници и т.н. и др.п...Вади и неква кутия с боя, разрежда я силно и започна да маца...Кафяво, размазано, лайняно на вадички. Абе отврат отвсякъде и го прави бааавно и славно. Изби ме пот под мустака...Гледа ме под око и с четвърт усмивка скрита под дясната му буза...и продължава да маже...Бавно, славно, с кеф...Моделът става антимодел...А пък толкова държеше на тази композиция...(Бяхме ходили до Септември специално да гледаме, но това са други епизоди.) Слага показалец пред устата и продължава...После продумва:" Чакаме посещение. Тежкар един, може и да закъснее...Добре е, да си тук..." И продължава да маже.
   Звъни се по едно време и влиза истински комсомолски активист - Некво гувно по образец: Подстриган като военен,т.е. прическа тип "молив", бяла риза закопчана до горе с неотменната казионна вратовръзка, тъмно син панталон с режещ ръб, лъснати чепици и бодряшка усмивка с каквато са пращали 12-14 годишни деца да вървят пред танковете през минните полета, зер танковете са ценна работа...Погледът кат на мишка..."Дойдох за вагона!" Не беше груб човекът, даже напротив.
    Стойко сочи вагона вапцан в кафяво и казва: " Ми това е! Още малко трябва да го довърша и после с черната боя, отдолу. Харесва ли ти?!?" Момъкът гледа, гледа, започва да се върти като кандидат говорителка в хотелската стая на Иван Славков и почва да кърши рамене....."Ами май,  много голям ще е за бюрото ми...Ами не знам...Пък и рафтовете са препълнени...Май ще го откажа. Ще можеш ли да го дадеш на някой друг?!?". Бат' Стойко, сочейки ме,"Това момче от кога ме моли, пък все време не остава. Ето излезе ти късмета..." Аз грейвам : ""Уха!". И изпратихме комсомолеца по живо, по здраво.
     Миейки модела Майсторът обяснава: "Този навлек нито от модели, нито от железници разбира. Но на "Иван Вазов" му се чува думата. Може да попречи. Да спре достъпа ни до някъде или нещо друго.  Затова со кротце и со благо и по пътя..."  :sarcastic: &bgflag