Електроника и Електротехника | Electronics and Electrical Engineering > Цифрово / дигитално управление | Digital Command Control
Малко теория и практика в използването на цифровото управление.
Adrian:
нещо нямам настроение - ударил съм го по музикалната част , че септември ще записваме албум и предстои много работа ;)
pach:
Спокойно хора , корабЪТ потъва бавно... ;D ;D ;D
Има време и да се удавя.
Инак Владо е поел ангажимента , когато прехвърли информацията отпред на сайта да я поогледа и коригира граматически и стилистично.
На мен не ми остава време , да се връщам в началното у-ще ;D ;D ;D
П.П. В понеделник (най-вероятно) ще пусна тук следващия стандарт - за общите изисквания ,цветната маркировка и списъци на електрическите съединения.
Звучи нещо такова , че май съм си загубил първата страница с името му :-[
Намерих я 8)- "Практически препоръки NMRA RP-9.1.1"
CaLLlo:
Една лека корекцийка в терминологията:
“изключително или “ - тук се има в предвид "изключващо или", или така нареченият "полусуматор", или още "сума по модул 2" от изчислителната техника, която се използва за откриване на грешки. Нека бъде оправено в редакцията!
Поздрави за темата!
pach:
Стандарт RP-9.1.1 – практически препоръки.
Електрически съединения и тяхната цветова маркировка.
Таблица №1: Електромеханични характеристики на електрическите съединители.
Таблица №2: Електрически съединения – цветова маркировка.
Приложение А:
Целта на създаването на този документ – да се опрости монтажа и замяната на електронните блокове (по нататък наричани „дешифратори”) , които са предназначени за управление на двигатели , осветление и други аналогични вериги , монтирани в локомотивите и останалият подвижен състав.
Препоръките засягат:
*цветната маркировка при присъединяване и
* начина на монтаж на контролерите и блоковете за управлиние в моделите на локомотиви и вагони.
Тези препоръки се отнасят за моделите на локомотиви и вагони от различни мащаби , за всички видове контролери (и цифровите дешифратори включително) с двупроводна и трипроводна (с трета релса или контактна мрежа) външно захранване.
Общи изисквания към съединителя – да спомогне включването на дешифраторите между токоснемателите и двигателите , светлините и/или други подобни съоръжения , монтирани в локомотивите и вагоните.Присъединяването трябва да гарантира лесна , точна и безгрешна връзка или замяна на дешифратора.Когато съединителя и/или контролера се монтират в локомотив или друг подвижен състав от производителя , той трябва да бъде изработен така , че да не променя размерите на конструкцията.
Ако контролера не се монтира от производител ,то към съединителя на дешифратора се включва „макетна” платка , осигуряваща екплоатацията на модела и без дешифратор.Също така мястото трябва да осигурява безпроблемен достъп до съединителя , което да позволява подмяната на „макетната” платка с платката на дешифратора (тоест трябва да има достатъчно място за монтаж на съединител и проводници които да достигат до местоположението на дешифратора)=
Приложение В.
Цветова маркировка на проводниците.
Ако производителят на модела на локомотив или друг подвижен състав използува проводници , за да включи токоснемателите с двигателя и/или осветлението , се препоръчва изпълнението на определената по-долу тяхна цветна маркировка . Ако производителят на модела на локомотив или друг подвижен състав използува проводници за включването на дешифратор , се препоръчва да бъде ползвана същата цветна маркировка.Всеки друг електрически проводник може да има произволен цвят , но не може да използва тези цветове.Използването на други проводници при монтажа трябва да бъде описано.
- RED (червен) – съединяване на захранване от десният (или централния релсов или въздушно-контактения )токоснемател към задвижващият двигател или съединител за дешифратор.
- ORANGE (оранжев*) – осъществява връзката от десният токоснемател към съединителя на дешифратора до двигателя (от централната релса или въздушно-контактната мрежа).
- BLACK (черен) – захранва от левия токоснемател (или централния за трета релса и/или въздушно-контактната мрежа)
- GRAY (сив) от съединителя на декодера до двигателя или левият токоснемател ((или централния за трета релса и/или въздушно-контактната мрежа)
- WHITE (бял) – предни светлини
- YELLOW (жълт) – задни светлини.
- BLUE (син) – общо (+)захранване на осветлението или допълнителните функций.
- BLACK / WHITE (черно/бял) общо (-) захранване на осветлението или допълнителните функций.Това е разширение което не е задължително.
*.Ако на модела от подвижният състав е монтиран съединител за монтаж на дешифратор.
Приложение ССпецификация на електрическите съединители:
Съединителите на моделите могат да бъдат два вида:
-базова конфигурация .
-разширена конфигурация.
Базовата конфигурация осигурява само връзките от токоснемателите към един двигател , предни и задни светлини.
Разширената конфигурация осигурява връзката към допълнителен двигател , светлина и/или други функций (например – парогенератор).
Ако разширената конфигурация (или съединител) е вградена в модела от производителят , то той е длъжен да указва , коя връзка за какво оборудване е предназначена.
Разширената конфигурация (или съединител) трябва да е така изработена , че да осигурява включването на базовата конфигурация , изключвайки възможността за грешки при съединителите.
Дешифраторите които осъществяват една или повече спомагателни функций , трябва да гарантират използването на проводници , имащи един щифт или едно гнездо , които да могат да се включат към едно спомагателно гнездо или щифт на съединителя към разширената конфигурация.
Конструктора на модела взима решението сам , какви функций да може да реализира дешифратора.
Препоръчват ссе три типа съединители – малък , среден и голям, за различните мащаби и мощности на електрооборудването.Техните електрически характеристики са определени в таблица №1 , а тяхното присъединяване – в таблица №2.
Фиг 1 и 2 показват малък и среден съединител и номерата на присъединяването на всеки от тях.
Модела на подвижен състав , имащ вграден съединител (гнездов или щифтов) , трябва да има от един вид съединителит показани на фигурите.Същият вид съединител се употребява в съответната част към дешифратора.
На малкият и среден съединители контакт №1 трябва да е ясно обозначен и в двете части от него.
На фигурите №1 и №2 е уптребен триъгълник за означаването на контакт №1 , но могат да бъдат ползвани и други символи.
Формата за присъединяване но голямият съединител се оставя на вижданията на производителя , но всяка връзка трябва да бъде маркирана , за да е ясна нейната функция.
Препоръчва се тази маркировка да бъде цифрова или цветова.
Таблица №1
Електромеханични характеристики на съединителите.
(1) - щтифтове с квадратно или правоъгълно сечение могат да се употребяват ако гарантират необходимите качества на съединителя
(2) - Този параметър дава оценка на величината отнасяща се до съединителя и не отразява възможността на контролера или изискванията за мощност на двигателят в локомотива и неговото осветление.
Доколкото голяма част от дешифраторите осигуряват малък ток на каналите за осветление и други функций , на производителят на всеки модел се препоръчва да указва тока на консумация за всяко захранване на светлини и други функций.
Аналогично , производителите на дешифратори трябва да указват допустимият ток на консумация на захранваните устройства (свелини и други функций).
Таблица №2
Предназначение на проводниците (виж приложение В).
(1) – това съединяване може да не се употребява или може да включва допълнителни принадлежности.Ако е включено към допълнителни принадлежности , те принадлежностите трябва да са защитени с диод , ако е критично размяната на полярност при захранването им , за избягване на щети в случай , че съединителя бъде включен неправилно в гнездото си.На съединителя , това съединение може да не се употребява , или да бъде включено към контакт №7 , или пък да е включено към друга функция на дешифратора.
При всички случай употребата или не , трябва да е указана от производителят.
Приложение А: - втора част .
Габаритни размери на дешифраторите. ***
Всички размери са дадени в инчове. Един инч e равен на 25,4 мм.
Точка пред числата означава части от инча (примерно ,55 = 0.55 инча , или е = 550 mils)
*** - В тази таблица не са включени производители като ZIMO, VIESMMAN и др.
;D ;D ;D ;D ;D
Очаквайте продължение на тема - "Апаратура за DCC"
;) ;) ;)
Bodwen:
Имам нужда от помощ, за да се ориентирам в стандартите за дигитално управление:
Чета в момента предложения от различни производители на системи за дигитално управление. Не мога да разбера до колко стандартите за предаване на команди и информация са унифицирани. В смисъл - има ли опасност декодетите, фабрично монтирани в подвижния състав на един производител да не могат да се управляват от дигиталните системи на друг производител? Например управлението PIKO Digi Power Box може ли да управлява локомотивите, закупени от BRAWA или Roco? Или, да кажам, управлението на Lenz LZV100 може ли да управлява локомотиви на PIKO?
Ако някой е работил с PIKO Digi Power Box или LZV100, моля да сподели впечатления.
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия