Автор Тема: "ИРАНКИТЕ" в БДЖ  (Прочетена 5784 пъти)

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
"ИРАНКИТЕ" в БДЖ
« -: 30 Март 2013, 19:11:16 »
Попадна ми един много интересен документ относно номерирането и шаблонирането на новозакупените ирански вагони (септември 1942 година). Има кратко описание на вагоните, но и за трите типа грешно е записано, че талигите са Гьорлиц 3. Истината е,че и трите типа вагони са с талига Гьорлиц 4. Ето и самият документ:


За щастие има модели в НО и на трите типа вагони (но в немско изпълнение)





Интересна е по-нататъшната съдба на иранките. Много скоро след закупуването им, 3 от общо 10 третокласни купейни иранки са преработени в АВ вагони. Това са вагоните с номера 24 167, 24 168 и 24 169, които получават нови номера 14 090, 14 091 и 14 092. Според други източници в АВ вагон е преработен и 24 161. А през 1956 последните два оригинално изпълнени АВ вагона с номера 14 088 и 14 089 са преработени в спални вагони с нови номера 521 и 522.
Третият и най-многоброен (14 броя) тип от иранските вагони са безкупейни, с двойни врати и БЕЗ престилки. Те са в експлоатация дълги години в БДЖ. Последният от тях се движеше до към 1992 година (50 години след закупуването му от БДЖ) по клона Вакарел- Чукурово


« Последна редакция: 30 Март 2013, 19:31:47 от Сaprycorn »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:"ИРАНКИТЕ" в БДЖ
« Отговор #1 -: 30 Март 2013, 23:52:40 »
Цитат на: Сaprycorn link=topic=4245.msg87966#msg87966 date=1364663476
...
че талигите са Гьорлиц 3. Истината е,че и трите типа вагони са с талига Гьорлиц 4.
...


Ясене, по немските канали, вкл. и в "Schürzen-Schnellzugwagen - Teil 1", вагоните от модел 38/39/40/42 година са с талиги Гьорлиц 3 / 3 леки, с 3 или 4 степенно окачване. Не се споменава Гьорлиц 4. Същото твърди и Drehgestelle mit Wiege: Görlitz

20-те третокласни за бързите влакове би трябвало да са тип C4u-38. Талигата - Гьорлиц 3 лека, с 4-ри степенно окачване. АВ-то - тип AB4u-38. Пътническите би трябвало да са C4i-36.  
« Последна редакция: 31 Март 2013, 00:22:14 от mitko0888 »

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:"ИРАНКИТЕ" в БДЖ
« Отговор #2 -: 31 Март 2013, 01:02:52 »
Учили сме от различни учебници Митко :)
Според "Железопътни вагони" на Иван Трендафилов, Гьорлиц 4 са с четиристепенно окачване и са тежък и лек тип (съответно 3600 и 3000 мм база) има и илюстрация от "иранска" талига, а според Wikipedia Гьорлиц 3 са в четири варианта - с тристепенно окачване тежък и лек тип, и с четиристепенно окачане тежък и лек тип!
Във всеки случай нашите иранки са с четиристепенно ресорно окачване!

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:"ИРАНКИТЕ" в БДЖ
« Отговор #3 -: 31 Март 2013, 09:43:56 »

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:"ИРАНКИТЕ" в БДЖ
« Отговор #4 -: 31 Март 2013, 10:20:30 »

Точно за тази талига става въпрос. В учебника на Иван Трендафилов е кръстена Гьорлиц 4, а немските книги Гьорлиц 3 с четири степенно окачване.

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Re:"ИРАНКИТЕ" в БДЖ
« Отговор #5 -: 31 Март 2013, 11:45:02 »
Добре изясниха се нещата. Последните седмици точно си обяснявам талигите и тая талига Гьорлиц 4, споменавана доста често при българските вагони, ми объркваше всичко. Иначе немците нея я дават, че е за мотриси междуосие 3000 mm. и за "бързи" товарни вагони (Schnellgüterwagen) междуосия 2600 mm. Била е монтирана за кратко и на пътнически вагони в годините 1936-37. Ей тука има страница за реставрацията на вагон с такава талига.
http://www.mueglitztalbahn.de/wagen.htm. От снимката обаче не мога да видя какви са разликите.



Добре е че Ясен все пак потвърди подозрението ми че в България Гьорлиц III олекотена с четиристепенно окачване погрешно е кръстена Гьорлиц IV.

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:"ИРАНКИТЕ" в БДЖ
« Отговор #6 -: 31 Март 2013, 12:21:57 »
След доста ровене открих тези снимки



Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:"ИРАНКИТЕ" в БДЖ
« Отговор #7 -: 31 Март 2013, 12:28:46 »
Но да се върнем към вагоните. Ето ги немските аналози на нашите типове иранки С4 безкупеен и С4 купеен