Макетиране и техники на макетирането | All about layouts > Похвалете се с вашия макет | Show us Your layout
Малко макетче в Н0 - 220х150 см.
pach:
ПРи толкова изолирани участъци, някаква автоматизация предвиждаш ли?
Нещо от типа на маршрутна централизация или ще е по-обикновенно?
Ако да, какви ще са ти датчиците за наличие на влак в участък?
За DCC замислял ли си се? Ако да, електроните датчици за присъствие са естествената
връзка между DC и DCC!
;D ;D ;D
mitko0888:
Не са чак толкова много.
Дясно долу има едно парче в депото, там може да се паркира един лок. До него още едно парче - да зарежда вода или въглища. В ляво долу - пак може да се паркира нещо, вкл. ремонтна машина, вагони и т.н. На глухите коловози горе - място за една къса мотриса в ъгъла, и една да се движи по трасето.
Белите и сивите участъци се управляват автоматично от стрелките. Тази схема е измислена - налепена и тествана на "кълбо", само не е сложена на платчици в пулта.
Остава само по едно ключе за всеки коловоз. За сега се предвижда те да са с три позиционни ключета - изключен участък (ако трябва да спра един влак някъде); вкл. към първо захранване - за каране на влакове, нормално май всички ще са вкл. в това положение; третото - вкл. към втори захранващ източник - ако едновременно ще се движи втори влак, за маневри и т.н.
По отношение на автоматизацията моето мнение е следното:
Влаковете няма да обикалят, тръгват и спират сами, а точно обратното - аз ще си ги карам, като ще гледам да минавам през подготвени и свободни трасета.
Зависимости ще има до толкова, до колкото макетът отразява едно реално гарово развитие - т.е. нищо реалистично и реално. Автоматизацията ще определя показанието на светофорите (които са за далечно бъдеще) в зависимост от положението на стрелките, заетостта на участъците и моето желание. Положението на стрелките е ясно и в момента е готово. Заетостта на участъците също е ясна, тествана и т.н., но ще се прави последна, дори и след сигналите. Първоначално сигналът само ще се връща в затворен при преминаване на влак, без да отчитам посока и т.н. Дали влакът ще върви на червено или на зелено, дали ще тръгне в правилната посока или не, ще си зависи единствено от машиниста, т.е. от каращия влака, а не от автоматизацията. Също така и "нареждането на маршрутите" ще става единствено от мен (другото ми аз, не знам дали се нарича диспечер или нещо друго).
DCC е оставен за далечно бъдеще, най-вече поради това че имам други приоритети, а и аналоговите ми локомотиви с моите захранвания имат достатъчно добри ходови характеристики. Т.е в момента ДЦЦ не ми обещава нищо ново и интересно, а и не мога да го сложа в повечето ми преустроени от мен локомотиви. Въпреки това не виждам никаква причина само с едно ключе цялата схема да се свърже към една цифрова централа. А като слагате по две и повече централи не трябват ли изолирани участъци? - според мен трябват.
Датчиците за присъствие със сигурност няма да са механични. Дали ще са електронни и каква ще е електрониката - както казах е бъдеще. Отдавна имам добре тествана схема за присъствие в участък - контакти на входа и на изхода. Работи двупосочно, контактите може да са на релсите, може да са рид контакти, може и да са оптрони (токови кръгове) или инфрачервени (на входа и на изхода на участъка). Схемата е с релета и транзистори.
pach:
--- Цитат на: mitko0888 link=topic=4294.msg89146#msg89146 date=1368597597 ---Белите и сивите участъци се управляват автоматично от стрелките.
...
--- Край на цитат ---
Това е друго нещо - тогава участъците са нормален брой.
--- Цитат на: mitko0888 link=topic=4294.msg89146#msg89146 date=1368597597 ---...
Остава само по едно ключе за всеки коловоз. За сега се предвижда те да са с три позиционни ключета - изключен участък (ако трябва да спра един влак някъде); вкл. към първо захранване - за каране на влакове, нормално май всички ще са вкл. в това положение; третото - вкл. към втори захранващ източник - ако едновременно ще се движи втори влак, за маневри и т.н.
...
--- Край на цитат ---
Идеалния вариатн при аналогово захранване - мойте "мокри" сънища при втория ми макет някога,
защото може да не е реално, но пък е перфектно за обслужване, при пределно ясно как и защо става управлението.
--- Цитат на: mitko0888 link=topic=4294.msg89146#msg89146 date=1368597597 ---...
По отношение на автоматизацията моето мнение е следното:
...
Автоматизацията ще определя показанието на светофорите (които са за далечно бъдеще) в зависимост от положението на стрелките,
--- Край на цитат ---
Ето това е също страхотната концепция за сигнализация - така най-лесно съм реализирал такава
(последно на дъската от Refil в ТТ) като практически чрез определяне посоката на стрелките,
практически управляваш и светофорите. Преди съм си играл дори светофорите на свой ред да управляват,
два изолирани участъка пред себе си - единия за тотал стоп, а предния спрямо него - за движение
с намалена скорост като тяговото напрежение прекарвах през няколко диода. Ставаше перфектно за времето си.
При червен светофор - първия участък намалява скоростта на влака, а втория участък го спира. При светване в зелено,
респективно от отворената за движение стрелка пред светофора, всичко се връща в нормален вид през контакти на реле.
Те включват тягово напрежение в стоп участъка + този за намалена скорост.
--- Цитат на: mitko0888 link=topic=4294.msg89146#msg89146 date=1368597597 ---...
DCC е оставен за далечно бъдеще, най-вече поради това че имам други приоритети, а и аналоговите ми локомотиви с моите захранвания имат достатъчно добри ходови характеристики. Т.е в момента ДЦЦ не ми обещава нищо ново и интересно, а и не мога да го сложа в повечето ми преустроени от мен локомотиви. Въпреки това не виждам никаква причина само с едно ключе цялата схема да се свърже към една цифрова централа. А като слагате по две и повече централи не трябват ли изолирани участъци? - според мен трябват.
--- Край на цитат ---
Не подценявай DCC-то. Който е "надул" един път свирката със звуков дешифратор, вече не е достатъчно задоволен от
"безшумното" движение под DC-управление!!! Макар да знам един топ-моделсти тук, който на 15-тата минута си изключва звука
щото локомотивите му "надували" ушите като си кара в домашната тишина. :lol: :lol: :lol: :drinks:
Иначе ако изолираните участъци ги оставиш, за стоп генераторите в DCC, то останалото е готово за преминаване от DC в DCC.
Но при условие че сигнализацията ти е през релета (за управление наизолираните участъци) и самото управление на стрелките остане аналогово. Има и други тънкости, но ще стане отделна тема "Как се преминава най-лесно от аналогово в цифрово управление!?"
Благодаря че споделяш всичко по направата на макета ти!!!
:hi: ;D :clapping:
mitko0888:
Прогресът по темата:
Макар и невидима, важна част от добрата работа на макета е свързана с електрониката и управлението му. Споменах че ще е "аналогово", т.е. не с DCC или друга готова система. Първата платка - управление на три стрелки:
Общ вид на панела за управление (за сравнение един ехТ3 в мащаб Н0). На него са монтирани и изцяло опроводени всички копчета и индикатори за тази част от макета, която е готова до момента - има я на предишните снимки.
Всяка стрелка се управлява с трипозиционен ключ - "лява", "дясно" и "средно" положение (не знам за какво ми е, но такива бяха ключетата, а и така мога да позоционирам езиците в произволно положние. За всяка стрелка има светодиод (кехлибарен/червен - над копчето) който свети по време на движение на стрелката (двата цвята при придвижване в двете посоки). СЛЕД достигане на крайно положение на езиците този светодиод изгесва и се активира един от двата зелени светодиода в схемата на трасето, показващи положението на стрелката. Освен това, независимо от положението нан механичния ключ, стрелките могат да се управляват приоритетно от "автоматиката" (за сега е тествана, дори и направена на платка, но не е в пулта) - един сигнал "ляво", един - "дясно", както и един сигнал "превключване на стрелката". Състоянието на стрелките определя захранването на сърцето, както и на белите/светло сивите участъци от схемата. Освен това има отделни независими контакти за подаване на състоянието към евентуалната бъдеща автоматика.
Жълтите светодиоди по трасето на панела индицират включването на съответния участък към тяговото напрежение - основен или втори захранващ кръг. Опроводяването е готово и за двата захранващи кръга, въпреки че за сега тествам само с едно захранване.
Опроводяването не е толкова красиво:
но всички връзки от капака до платките са на куплунзи, които освен че са надписани са и с различни размери за по-лесно разпознаване и включване. Освен това си въобразявам че съм го изпълнил така че да ми е най-лесно и да не ми създава трудно поправими ядове, с идеята непрекъснато да добавям компоненти.
Голям кеф е да си щракаш всичко от панела, макар и само на една четвърт от макет ...
Boris 2-12-4:
Чак сега стигнах до тази тема.
Много професионално писано. Като за учебник. Малко го могат така, хем да са добре в ръцете, хем да могат да пишат...
И най-важното: да искаш да го споделиш...
И не само пишеш - слагам това и това, а ги сравняваш с другите неща на пазара и обясняваш защо го правиш...
Продължавай така!
Огромно благодаря!!! :hi: :hi: :hi:
Това е пример и за чираци (начинаещи) и за калфи и за майстори.
Всеки може да клъвне по нещо...
А признанието, я дойде, я не. Но да не окъквам прекрасната тема...
&bgflag &bgflag &bgflag
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия