Макетиране и техники на макетирането | All about layouts > Похвалете се с вашия макет | Show us Your layout

Малко макетче в Н0 - 220х150 см.

<< < (6/13) > >>

petevsk:
Здравей, може ли да покажеш и схемата по която управляваш стрелките.

mitko0888:
Стрелките са с моторно задвижване. Моторчето е за постоянен ток и посоката му се сменя с промяна на полярността. По същия начин се задвижват и механизмите на Тилиг, само че при тях "%фабрично" се препоръчва задвижване с променливо напрежение, като с един диод се подава само едната полувълна за едната посока на движение и с друг диод - другата посока. Схемата на задвижването на Тилиг (както и други подобни) се намират лесно в интернетА.

Доста бързо се отказах от тази схема, от самото начало не ми харесваше. В моите задвижвания моторчето е свързано по следния начин:



Моторчетата се движат достатъчно стабилно при около и под 1.5 волта. С двата диода му трябват около 2.5 волта за стабилно задвижване на механиката. По тази схема е напарвено депото - отваряне и затваряне на вратите, което бях показал на клипчето педи време.

Задължителни са крайните изключватели, защото предавката е 1:150 и ако моторът не се изключи механиката се напъва доста. От механизма стрелката се задвижва с еластична тел, така че точното крайно положение не е толкова критично. Достатъчно е езиците да са допрени до раменните релси, а ако механизмът се придвижи още 2 мм не е проблем - телчето поема тези разлики. Крайните изключватели са обикновени пластинки (не знам откъде ги изрязах) и до сега не съм имал проблем с тях. (освен една лоша спойка, както и един контакт полят с Ц200 от баластрата, но това не го броя).

Първоначално стрелките имаха и по още два превключващи контакта - за захранване на сърцето и за подаване на сигнали към автоматиката. В темата за стрелките съм ги снимал. С тези контакти обаче имаше ядове  - затрудняваха движението на механиката и се случваше при леко допиране контактът да не прави сигурен контакт. За това бързо ги премахнах и в момента управленито е със следната схема:



Последователно на мотора има едно реленце - М. Всички релета, които използвам, са за 5 волта, най-евтините в магазина, с по два превключващи контакта. Преди време съм използвал хиляди бр. годишно и са достатъчно надеждни и качествени, а и цената им е около 1.50 лв. Моторът задвижва с 30 - 60 мА  - в различните спрейове моторчетата са различни, но работят достатъчно еднакво. Релето включва гарантирано при 30 мА и не е необходимо да правя никакви индивидуални настройки за различните задвижвания. Севтодиодът М свети по време на движението на стрелката - малко под 1 секунда. На схемата съм го нарисувал с грец, при мен използвах двуцветен диод с два диода, така че свети с резличен цмят (червено / жълто) при движение в двете посоки. Платката и релетата съм ги снимал по-горе.
При достигане на крайно положение реленцето изключва и остава задействано едно от двете релета L или R, в зависимост от посоката на движение. По един техен контакт отива в автоматиката. Вторите им контакти използвам за захранване на сърцето на стрелката и на съответния участък (бяло / сиво) на схемата. За индикацията (светодиодите) от дъното до капака на пулта имам по четири жици, диодите и резисторите са на капака. Куплункът с четирите извода за индикацията се вижда на снимката. До него е куплунгът с две крачета за ключето за посока (или за автоматиката).
Между ключето горе и схемата за задвижването ми е платката за нареждане на маршрутите. Цялата платка се изключва със спиране на захранването и, така че остава само това от картинката. Първата стрелка откъм коловоза се включва с диодна логика - в зависимост от задействането на копчетата за включване на коловозите от панела (а не на стрелките) и на съответния изход - междугарието или депото. След като тя се превключи в правилното положение подава ток на следващата и т.н. Ако автоматиката е изключена, стрелките се управляват с ключетата от рисунката. Независимо в какво състояние са ключетата, стрелките се нареждат една по една от автоматиката.  Ако оставя ключетата напр. в плюсовото положение на стрелките, при нареждане на маршрут те се превключват както трябва, а при освобождаване на маршрута се връщат в положението от ключетата. Така могат да се разиграват разни сценарии.
Всичко това работи прекрасно даже и ако няма стрелки. Т.е. ако пултът е изключен от макета всичко това работи чудесно, само че не се вижда закъснението от 1 секунда за всяка стрелка, а реленцата си цъкат едно след друго. Така че целият пулт и светофорите и маршрутите и т.н. си работят прекрасно и без макета...

petevsk:
Благодаря много!  :hi:

mitko0888:
В чест на утрешния ден: пултът за управление е готов. Поне за основнта гара.

petevsk:
Страхотен е!  :clapping:

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

[*] Предходна страница

Премини на пълна версия