Автор Тема: Модели на български товарни вагони  (Прочетена 18353 пъти)

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Мисля, че подобна тема липсва във форума. Затова ви предлагам тук да оформим нещо като списък с модели на товарни вагони, които са или успешно могат да бъдат преправени в такива с българска администрация. Лично аз не се чувствам достатъччно подготвен по въпроса затова се надявам други хора да вземат активно участие.

ogiegp

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Модели на български товарни вагони
« Отговор #1 -: 19 Май 2013, 17:52:52 »
Здравейте от мен.На последък не влизам често.Днес обаче намерих време и с радост открих тази тема открита от Зазо.БДЖ товарни ли обаче е точното или български като цяло.Нали все пак вече има и други - Булмаркет никак не са лоши.Цистерните им повече ми харесват.
Аз лично имам освен от новите хладилни МК-4 и едни старички пиковски двуосни товарни.За моя изненада преди близо година попаднах на един такъв.Понеже от детство имах вече един от сет(предполагам добре познат на не малко от вас) реших да взема още един.За моя голяма изненада и радост най вече се оказа че новопридобития е различен.Разликата освен като номер вагон се оказа и във вида на надписите.Оказаха се релефни и доста приятни на изглед.Ще приложа снимки по нататък.За още по-голяма моя изненада преди повече от половин година се оказах горд собстваник и на още един от тези БДЖ двуосните от стария сет.С него ме зарадва пък Ванката\Тазчо\ от Пазарджик.Едва ли подозираше колко щастлив ме направи.Благодаря Ванка.
Все още издирвам МК-4 БДЖ от старото производство.Все някой ден ще се зарадвам и с такъв.
Извинете ме.Май стана нещо като разказ  :blush2:

daddy_g

  • Trade Count: (9)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1023
  • Рейтинг: 332
  • HO (БДЖ) & N (БДЖ & USA)
Re: Модели на български товарни вагони
« Отговор #2 -: 19 Май 2013, 20:07:01 »
Аз модели на български вагони имам само преправяни.
Хладилните МК4 на Шихт от старото производство лично според мен с няколко графита тук там върху големите немски надписи стават за БДЖ.
ЕАОС-и имам 2: единия е прототипа от 3D принтера - подарък ми е от Иво; другия е баузац кит, с Митко го правихме на лазера и ще е прототипа за серийните модели.
Друга планирана разработка на БДЖ вагон са хопер-дозаторите. Руската фирма Норкин моделс ги прави, но 225 евро за сглобен вагон...не мерси.
Циментовозите и те чакат ред, като рамата и силозите ще са отливки, внос от Чехия.
Решил съм да пробвам и зърновозите да ги направя, но едно по едно.
Вече за БДЖ означенията по баузац вагоните сме обсъждали със Зазо варианта за декали, но проблема е да намериме принтер.

Boris 2-12-4

  • Trade Count: (7)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 532
  • Рейтинг: 164
  • Еп. І,ІІ,III; вагонни фабрики; кранове; военни
    • rocklokomotive.blogspot.com
Re: Модели на български товарни вагони
« Отговор #3 -: 19 Май 2013, 20:10:47 »
Абе, ogiegp, защо се извиняваш брат?!?
Много  добре си го  казал!!! Общо взето общността само чака някой нещо да и налее, без да се помръдва...А Ти си правиш труда...

Понеже отдавна не следя НО и ТТ, ще споделя доста стари неща...

Още от средата на шестдесетте години Пико произвежда модел с надписи на БДЖ. Този модел всички го знаят, но най-вече с надписи на ДР. Това е най-разпространеният покрит вагон от края на 20те години до края на 50те.
В България ,този модел го имаше и като самостоятелен и като част от вагонен набор.

ПИКО Каталожен номер от 1968/69 - 5260/5/23   описание Tonnendachwagen. Без да е буквален превода - Товарен покрит вагон с ПОЛУОБЪЛ ПОКРИВ.

В по-късния каталог, който се продаваше и в България вагонът е същият, но е смемена номерацията.  5/6446/050 - Modell gedeckten Güterwagen der DR Bauart G 04.  Цена в България 1.80 лв. в средата и края на 80-те... Дължина с буферите. 105 мм. Както вече е писано в този форум, през шестдесетте години, този вагон беше с два винта отдолу и можеше лесно да се разглоби. По-късно с цел намаляне на производствените разходи винтовете са заменени с затапващи продължения на отливката. Вече доста по-трудно се разглобява. Макар и на толкова години, този вагон продължава да е мноооого добър...  Сега сигурно има и с шахта?!? Това да кажат другите Хаджиии.( Дааа, така се викаше на занимаващите си с НО още от шестдесетте..... :drinks:)

Малко история на истинския вагон :
В ГДР, откъдето идва този модел, се води G 04, с възможни добавки h,r,m,s.
Номера 115 7000-116 4999 u 117 8000-117 8999. Това късна епоха 3. От 1964 има модернизация, която се изразява в оборудването с ламаринен покрив и ролкови лагери.
ВАЖНО!!!В ГДР не са правили разлика между покрит товарен вагон с ДЪГОВ покрив и такъв с ПОЛУОБЪЛ.  Всички  тук  са G 04. При ДРГ(DRG) и ДБ(DB), е съвсем
различно. Там всяка жаба си знае гьола....
Продължавам ГДР (DR). Разликата в обемите е около 7 м³, височината на полуоблия е 2780мм , на дъговия 2250.
 
От къде тръгва всичко?!?
ДРГ -
Първа година на производство -                            1927
Последна година в експлоатация  при ДБ              1977
                                                   при ДР               около 1989
Дължина с буферите без/със спирачна кабина/     9100/9800мм
Междуосие                                                            4500/4500
Товарна дължина                                                   7720
Товарна ширина                                                    2740
Товарна площ                                                        21,2 m²
Товарен обем                                                         45m³
Полезен товар                                                        15 т
Товароспособност                                                   17,5 т
Тара                                                                       11 400/12 300 кг
само с проводи                                                       10 400 кг
Максимална скорост с плъзгащи се лагери               65 км/час
Спирачка                                                                 Кунце-Кнор товарна
Брой/дължина на ресорите                                      11/1100мм
Дължина на буферите                                              650 мм
Диаметър на буферните чинии??                              370 мм
 
Обозначение DRG - Gr Kassel/color], DB 1953 - 1962 : Gr(h)Gr(h) 150 000-154 99,наличност 1958-2 200, 1962 - 1882, DB 1963- 1969 Gklm 193Gklm 193  , наличност 802 през 1969.

За ДР писах вече горе.

В България през епоха 2 и 3 са се водили Покрити товарни вагони за разни стоки серия F. Били са с номера 21902 - 22 001 и 22 002-22101 , като през 1935 година сме внесли по сто вагона от фабриките Ringoffer - Smichow u Simmering - Wien.
Сега не мога да изкопая повече сведения за този вагон при БДЖ, със сигурност ги имам като данни до към началото/средата на 50те години, както и плана за променяне на номерацията им през 1943 година.  Въпрос на време, желание и още куп още неща...

Малко за изработката на вагоните. Те са от така наречената Austauschbauart - Взаимозаменяема вагонна серия  ,която сменя през Епоха 2 при ДРГ Verbandsbauart - Съюзна вагонна серия, която пък датира от 1909.
По технически данни , двата вида, които имат и огромно разпространие и у нас, доста си приличат, НОООООООООО конструктивно има мнооооого разлики...
Първата, която е забeлежима от далече, споменах по-горе - това са покривите.
Следват: спирачната кабина вече е върху рамата, има усилващи диагонални стоманени профили до вратата, вратите са захванати за горната водеща релса и "висят" на нея,(при по-стария вид горната релса е само водеща, което понякога е спомагало за заклинването и), профилите на челните стени са така захванати и направени, че поемат съпротивлението в посока на движението, от тук - по-здрави са.
Още от завода са с спирачки, Кунце-Кнор товарни...

Е, имам и чертежи и за БДЖ и за Германия през различните епохи,но.... чели сте ми изявленията за тези неща.
 Пиша тази статУя от уважение към Никола/ЗАЗО/, щото продължава да се бори с вятърни мелници... :hi: :hi: :hi:

Не знам защо се получи всичко в червено, но да го преработвам нямам време.
Нямам и време, да го подредя, както аз си знам. Затова звучи доста южняшко, с данни и много други неща, но не е прегледно...
Сори, както казват анадолците, ама трябва да превеждам, за да си изкарам надника...

П.П. Имам и данни, за други модели на вагони  с надписи на БДЖ, но там отиваме в сферата на мистериите и я оставям за друг път...
П.П.П. Вече писах, че повечето товарни вагони, които са били и сега са в БДЖ, ги има като модели. Трябва само да се сменят надписите и да им се издири, вече го има, номерацията.  Дали някой ще се захване с това не знам.
 &bgflag
 bg&flag
 :drinks: :give_rose: :clapping:
 











« Последна редакция: 10 Юли 2015, 19:44:08 от Boris 2-12-4 »

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Re: Модели на български товарни вагони
« Отговор #4 -: 20 Май 2013, 23:43:50 »
Ogiegp, може ли да помоля за снимки на въпросните двуосни вагони. Колко и странно да е, макар че знам за тоя модел никога не съм го виждал на живо, а че има две расновидности изобщо не знаех. Спомням си че имаше обява за продажба на подобен вагон, малко след като се бях регистрирал във форума, но цената тогава ми се видя невероятна сравнена с тази на същите, но с адмистрация DR. Инак за всякакви български става въпрос не само БДЖ.

Боре, за ето такъв вагон ли става дума? Този е обявен като DR ep. III Bauart Gr



Честно казано очаквах малко по-активно участие. Ще гледам следващите дни да пусна модели, за които предполагам, че могат да минат за БДЖ (с товарните никакъв ме няма). Но хайде и някой друг, не се срамувайте.


Boris 2-12-4

  • Trade Count: (7)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 532
  • Рейтинг: 164
  • Еп. І,ІІ,III; вагонни фабрики; кранове; военни
    • rocklokomotive.blogspot.com
Re: Модели на български товарни вагони
« Отговор #5 -: 21 Май 2013, 05:29:35 »
Да Зазо, същият е, без спирачна будка обаче. Ако се заснеме до него един с дъгов покрив, веднага ще се онагледят разликите описани от мен по-горе. Това е типичен основен покрит товарен вагон от средата на епоха 2.

daddy_g

  • Trade Count: (9)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1023
  • Рейтинг: 332
  • HO (БДЖ) & N (БДЖ & USA)
Re: Модели на български товарни вагони
« Отговор #6 -: 21 Май 2013, 08:28:12 »
Хладилен МК4 на Шихт:



Платформен 4-осен тип Res - Roco:


Хопер дозатор - Норкин моделс:



Циментовоз тип Raj - Брамос:


4-осен тип Fals - Марклин:



2-осна цистерна II епоха - Sachsenmodelle:




Засега се сещам само за тези. Ако намеря още нещо подходящо ще допълвам

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Модели на български товарни вагони
« Отговор #7 -: 21 Май 2013, 08:32:51 »
Връщам се малко на въпросният двуосен вагон. Той е в каталога от 1956 година, само че не с БДЖ. Бългаскатя версия я има в каталога от 1961 година, т.е. появява се някъде 1956 - 1960. Моделът е МЕ 127-05. Буквите са релефни. Цена - 5.90 DM (за тези, които не знаят и не помнят - 1 лев беше около 3 марки). Номерът е 41506. Снимка от интернет:



В следващите години моделът е с номер 5/127-05 (1967, 69). В каталога от 1970 г. е с каталожен номер 5260/5/23. Вж. по-рано писаното от Boris.

През 1978 вече е с номер 5/6446/050. Тук със сигурност номерът на вагона е 44 332. Буквите естествено са напечатан (не релефни). В този вариант го има и в каталога за 1990. Снимката е от интернет:



В "новото производство" на Пико (след 1990) няма информация дали вагонът съществува. Със сигурност в пълния каталог от 2005 го няма.
Не ми е известен вариант със спирачна кабина или платформа (при тях дължината на вагончето е малко по-голяма).
Информацията до тук е от каталозите на производителя.

В сайта с българските модели ги има и двата варианта в разни нюанси на оцветяването.

Една колекция на пиковски вагончета има тук Там е отразено и нашето вагонче.

Вагоните тип DDR G04 се споменават в MIBA 1993г., бр. 2 и 3.

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6710
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Модели на български товарни вагони
« Отговор #9 -: 18 Август 2013, 17:03:20 »
Български вагончета в началото на 70-те години. Двата вида покриви. С и без спирачки. Обърнете внимание на отдушниците - отново двата вида (симетрични и несиметрични, "сгрешени" и "правилни"). Дълга база при високия покрив.

За съжаление качеството е това. Дори и да намеря негатива в кашоните едва ли ще се вижда нещо повече след толкова години.


pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Модели на български товарни вагони
« Отговор #10 -: 18 Август 2013, 18:32:46 »
Разширената база мисля, че е тип "Bremen".

В Н0 - например на "Roco"


Или  този на "Roco":


В ТТ - например на "Hädl Manufaktur":


В N - може би този на "Brawa":


...но все пак трябва да се направят на български  ;)
« Последна редакция: 19 Август 2013, 08:06:30 от pach »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Модели на български товарни вагони
« Отговор #11 -: 18 Август 2013, 19:10:12 »
И двата не отговарят на тез иот снимката. По ниският, произвеждан от Роко и други подобни, е с отдушници, които не са разположени както на ГДР-ските и Пиковските. Съответно тези на Пико се твърди че са грешни, ама те са си точно каквито трябва. На по-високият пък въпросните отдушници на снимката са несиметрични, каквито аз си мислех че у нас няма.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Модели на български товарни вагони
« Отговор #12 -: 10 Юли 2015, 16:16:39 »
Мите тези стават ли за "онзи" от твойта  снимка?
Май само едно нещо (п-образно) напреко на врата липсва... :scratch_ones_head:
Brawa 48829 Gedeckter Güterwagen "OPPELN" DR Ep. III (...аз от де съм ги измислил в горния пост ...бремен  :haha:)


Brawa 48830 Gedeckter Güterwagen OPPELN DR Ep. IV


Brawa 48825 Gedeckter Güterwagen OPPELN DR Ep. II
« Последна редакция: 10 Юли 2015, 16:22:08 от pach »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Модели на български товарни вагони
« Отговор #13 -: 10 Юли 2015, 19:15:50 »
Може и да е същия - Oppeln. Нямам архива на Борис, до 1936 май не сме имали такъв вагон, за по-ново време не знам от какви видове са.

Сега виждам че моделът на брава е доста далече от истината. А пък като му знам и парите ... Не броя нитове и не меря милиметри (по-точно след като ги премеря +- 5% разлики ги приемам за нормално), но на Gs вагона (с база 6000) визуално много добре се вижда че най-дясната колонка с дъски е по-широка от най-лявата, съответно двете вертикални колонки завършват на съвсем различно място на колоосите - лявата е точно срещу буксата а дясната е навътре. Тази "несиметрия" е очевъдна и на снимките, и на чертежите на този вагон. А пък в модела на Брава е очевадно симетричен.

Имали сме сигурно 50 вида G вагони (по нашему F), ако не и повече. Едва ли има останали три - четири живи, както и снимки на още толкова. Ако търсиш модел без да имаш снимка на оригинала е доста безмислено.

Mixy

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1538
  • Рейтинг: 384
    • SCARM - българският софтуер за дизайн на релсови планове и жп макети
Re: Модели на български товарни вагони
« Отговор #14 -: 10 Юли 2015, 22:54:33 »
На мене ми се чини, че асиметрията е само поради ъгъла на снимката. Но ако и на чертеж е така, вече ще е друго.