Главен форум | Main forum > Железопътен моделизъм | Railway modelling
Модели на български товарни вагони
zazo:
Мисля, че подобна тема липсва във форума. Затова ви предлагам тук да оформим нещо като списък с модели на товарни вагони, които са или успешно могат да бъдат преправени в такива с българска администрация. Лично аз не се чувствам достатъччно подготвен по въпроса затова се надявам други хора да вземат активно участие.
ogiegp:
Здравейте от мен.На последък не влизам често.Днес обаче намерих време и с радост открих тази тема открита от Зазо.БДЖ товарни ли обаче е точното или български като цяло.Нали все пак вече има и други - Булмаркет никак не са лоши.Цистерните им повече ми харесват.
Аз лично имам освен от новите хладилни МК-4 и едни старички пиковски двуосни товарни.За моя изненада преди близо година попаднах на един такъв.Понеже от детство имах вече един от сет(предполагам добре познат на не малко от вас) реших да взема още един.За моя голяма изненада и радост най вече се оказа че новопридобития е различен.Разликата освен като номер вагон се оказа и във вида на надписите.Оказаха се релефни и доста приятни на изглед.Ще приложа снимки по нататък.За още по-голяма моя изненада преди повече от половин година се оказах горд собстваник и на още един от тези БДЖ двуосните от стария сет.С него ме зарадва пък Ванката\Тазчо\ от Пазарджик.Едва ли подозираше колко щастлив ме направи.Благодаря Ванка.
Все още издирвам МК-4 БДЖ от старото производство.Все някой ден ще се зарадвам и с такъв.
Извинете ме.Май стана нещо като разказ :blush2:
daddy_g:
Аз модели на български вагони имам само преправяни.
Хладилните МК4 на Шихт от старото производство лично според мен с няколко графита тук там върху големите немски надписи стават за БДЖ.
ЕАОС-и имам 2: единия е прототипа от 3D принтера - подарък ми е от Иво; другия е баузац кит, с Митко го правихме на лазера и ще е прототипа за серийните модели.
Друга планирана разработка на БДЖ вагон са хопер-дозаторите. Руската фирма Норкин моделс ги прави, но 225 евро за сглобен вагон...не мерси.
Циментовозите и те чакат ред, като рамата и силозите ще са отливки, внос от Чехия.
Решил съм да пробвам и зърновозите да ги направя, но едно по едно.
Вече за БДЖ означенията по баузац вагоните сме обсъждали със Зазо варианта за декали, но проблема е да намериме принтер.
Boris 2-12-4:
Абе, ogiegp, защо се извиняваш брат?!?
Много добре си го казал!!! Общо взето общността само чака някой нещо да и налее, без да се помръдва...А Ти си правиш труда...
Понеже отдавна не следя НО и ТТ, ще споделя доста стари неща...
Още от средата на шестдесетте години Пико произвежда модел с надписи на БДЖ. Този модел всички го знаят, но най-вече с надписи на ДР. Това е най-разпространеният покрит вагон от края на 20те години до края на 50те.
В България ,този модел го имаше и като самостоятелен и като част от вагонен набор.
ПИКО Каталожен номер от 1968/69 - 5260/5/23 описание Tonnendachwagen. Без да е буквален превода - Товарен покрит вагон с ПОЛУОБЪЛ ПОКРИВ.
В по-късния каталог, който се продаваше и в България вагонът е същият, но е смемена номерацията. 5/6446/050 - Modell gedeckten Güterwagen der DR Bauart G 04. Цена в България 1.80 лв. в средата и края на 80-те... Дължина с буферите. 105 мм. Както вече е писано в този форум, през шестдесетте години, този вагон беше с два винта отдолу и можеше лесно да се разглоби. По-късно с цел намаляне на производствените разходи винтовете са заменени с затапващи продължения на отливката. Вече доста по-трудно се разглобява. Макар и на толкова години, този вагон продължава да е мноооого добър... Сега сигурно има и с шахта?!? Това да кажат другите Хаджиии.( Дааа, така се викаше на занимаващите си с НО още от шестдесетте..... :drinks:)
Малко история на истинския вагон :
В ГДР, откъдето идва този модел, се води G 04, с възможни добавки h,r,m,s.
Номера 115 7000-116 4999 u 117 8000-117 8999. Това късна епоха 3. От 1964 има модернизация, която се изразява в оборудването с ламаринен покрив и ролкови лагери.
ВАЖНО!!!В ГДР не са правили разлика между покрит товарен вагон с ДЪГОВ покрив и такъв с ПОЛУОБЪЛ. Всички тук са G 04. При ДРГ(DRG) и ДБ(DB), е съвсем
различно. Там всяка жаба си знае гьола....
Продължавам ГДР (DR). Разликата в обемите е около 7 м³, височината на полуоблия е 2780мм , на дъговия 2250.
От къде тръгва всичко?!?
ДРГ -
Първа година на производство - 1927
Последна година в експлоатация при ДБ 1977
при ДР около 1989
Дължина с буферите без/със спирачна кабина/ 9100/9800мм
Междуосие 4500/4500
Товарна дължина 7720
Товарна ширина 2740
Товарна площ 21,2 m²
Товарен обем 45m³
Полезен товар 15 т
Товароспособност 17,5 т
Тара 11 400/12 300 кг
само с проводи 10 400 кг
Максимална скорост с плъзгащи се лагери 65 км/час
Спирачка Кунце-Кнор товарна
Брой/дължина на ресорите 11/1100мм
Дължина на буферите 650 мм
Диаметър на буферните чинии?? 370 мм
Обозначение DRG - Gr Kassel/color], DB 1953 - 1962 : Gr(h)Gr(h) 150 000-154 99,наличност 1958-2 200, 1962 - 1882, DB 1963- 1969 Gklm 193Gklm 193 , наличност 802 през 1969.
За ДР писах вече горе.
В България през епоха 2 и 3 са се водили Покрити товарни вагони за разни стоки серия F. Били са с номера 21902 - 22 001 и 22 002-22101 , като през 1935 година сме внесли по сто вагона от фабриките Ringoffer - Smichow u Simmering - Wien.
Сега не мога да изкопая повече сведения за този вагон при БДЖ, със сигурност ги имам като данни до към началото/средата на 50те години, както и плана за променяне на номерацията им през 1943 година. Въпрос на време, желание и още куп още неща...
Малко за изработката на вагоните. Те са от така наречената Austauschbauart - Взаимозаменяема вагонна серия ,която сменя през Епоха 2 при ДРГ Verbandsbauart - Съюзна вагонна серия, която пък датира от 1909.
По технически данни , двата вида, които имат и огромно разпространие и у нас, доста си приличат, НОООООООООО конструктивно има мнооооого разлики...
Първата, която е забeлежима от далече, споменах по-горе - това са покривите.
Следват: спирачната кабина вече е върху рамата, има усилващи диагонални стоманени профили до вратата, вратите са захванати за горната водеща релса и "висят" на нея,(при по-стария вид горната релса е само водеща, което понякога е спомагало за заклинването и), профилите на челните стени са така захванати и направени, че поемат съпротивлението в посока на движението, от тук - по-здрави са.
Още от завода са с спирачки, Кунце-Кнор товарни...
Е, имам и чертежи и за БДЖ и за Германия през различните епохи,но.... чели сте ми изявленията за тези неща.
Пиша тази статУя от уважение към Никола/ЗАЗО/, щото продължава да се бори с вятърни мелници... :hi: :hi: :hi:
Не знам защо се получи всичко в червено, но да го преработвам нямам време.
Нямам и време, да го подредя, както аз си знам. Затова звучи доста южняшко, с данни и много други неща, но не е прегледно...
Сори, както казват анадолците, ама трябва да превеждам, за да си изкарам надника...
П.П. Имам и данни, за други модели на вагони с надписи на БДЖ, но там отиваме в сферата на мистериите и я оставям за друг път...
П.П.П. Вече писах, че повечето товарни вагони, които са били и сега са в БДЖ, ги има като модели. Трябва само да се сменят надписите и да им се издири, вече го има, номерацията. Дали някой ще се захване с това не знам.
&bgflag
bg&flag
:drinks: :give_rose: :clapping:
zazo:
Ogiegp, може ли да помоля за снимки на въпросните двуосни вагони. Колко и странно да е, макар че знам за тоя модел никога не съм го виждал на живо, а че има две расновидности изобщо не знаех. Спомням си че имаше обява за продажба на подобен вагон, малко след като се бях регистрирал във форума, но цената тогава ми се видя невероятна сравнена с тази на същите, но с адмистрация DR. Инак за всякакви български става въпрос не само БДЖ.
Боре, за ето такъв вагон ли става дума? Този е обявен като DR ep. III Bauart Gr
Честно казано очаквах малко по-активно участие. Ще гледам следващите дни да пусна модели, за които предполагам, че могат да минат за БДЖ (с товарните никакъв ме няма). Но хайде и някой друг, не се срамувайте.
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия