Главен форум | Main forum > Железопътен моделизъм | Railway modelling
Модели на български товарни вагони
pach:
Това е първият български произведен товарен вагон
някъде около 1953г. когато завода в Дряново вече носи
името "Андрей Жданов".
Може би някой има чертежа му?
Впрочем по същото време освен пътнически вагони
бившата фабрика "Здравина" произвежда не само товарни,
но и първите български хладилни вагони!
На този поне вече имаме моделът му в ТТ. Е не точно, но въпрос на сръчност.
На мойте бих им добавил още един надпис когато имам повече време.
Ето още малко от производството на завода в миналото
Тук впрочем е интересно че въпреки вече ново закупената
машина за огъване на алуминиеви профили, прозорците са правоъгълни ...
Тук са произведени над 2400 нови пътнически вагони от различни серии – купейни, безкупейни, спални, ресторанти, бюфети, салони и др. За първи път в България заводът е усвоил производство на покрити товарни вагони с предварително напрегната метална конструкция, от които е произвел над 2300 вагона.
Според записаното в архивите там са се произвеждали
и тези модели вагони:
- 20 март 1949 г. е завършен първият в България четириосен пътнически вагон. Ръководител на бригадата е инж. Любомир Коларов, а конструктор Борис Кирски.
- през 1953г е произведен втория изцяло български пътнически
вагон. Тежък 45 тона, дълъг 22,20 м, с 10 купета, 88 места, две тоалетни, парно отопление, автоматични спирачки и възможност да развива скорост до 80 км/ч.
- Две години по-късно (1955) са произведени първите хладилни вагони в България.
- Скоро след това започва и производство на пътнически четириосен вагон ВКАЖ-57, съвместно с Локомотивно вагонен завод „Васил Коларов“ – Русе. Те са с по 10 осемместни купета, парно отопление и са първите български второкласни вагони с мека тапицерия.
- XIX Мострен панаир в Пловдив през 1960г. дряновският вагонен завод е награден със Сребърен медал за нов пътнически и хладилен вагон. Две години по-късно, на XX Мострен панаир в Пловдив дряновският вагонен завод е награден със Златен медал за 80-местния луксозен пътнически вагон.
- 30 юни 1968 г. – от завода излизат първите четири второкласни пътнически вагони В467 – този модел се превръща в най-масово произвеждания в страната.
- 1986-1994 г. – производство на пътнически вагони В84. Във връзка с неговото изработване са са усвоени нови технологии и конструкции. Закупени са две английски хидравлични машини – една за огъване на ребрата /шприглите/ на коша на вагона и друга за огъване на алуминиевите профили за детайлите на прозорците.
...и така. Търся снимки и чертежи евентуално.
Някои имам, но не са достатъчни...
Сaprycorn:
Има няколко неточности в статията. Вагонът, произведен през 1949 всъщност е реконструкция-използвани са рама и талиги от друг вагон, а в Дряново е построен само нов кош. Такива реконструкции фабриката извършва още от 1928 година. Вторият, построен изцяло в България пътнически вагон през 1953, както пише в статията, е първото серийно производство- вагон Ждановка. Първите 10 броя са с 11 купета и дължина 23 500 мм, а следващите 40 броя са с 10 купета и описанието от статията. От снимките най-ценна е тази на вагон 24683 (доколкото виждам) представител на безкупейната серия от 330 броя, строени от 1965 до 1968 година. Тези вагони са първото наистина съвременно производство на завод Андрей Жданов.
zazo:
Паце, ако знаеш колко търсих такава снимка.
http://vz-intercom.bg/wp-content/uploads/2016/07/13-e1469104350841.jpg
liro4605:
Нещо доста старичко.Неизвестна година,но съдейки по това,че е без спирачна система вероятно 1890-1930г.
От години искам да се добера до него да го огледам и ето случи се.
j.k.kolev:
Къде се намира това? На гара Ямбол има подобен вагон.
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия