Основни стъпки при направата на макет
Макетът е една основна инвестиция, целяща единствено да донесе красота и радост у моделиста. Ето защо стъпките, които се правят наистина трябва да са много прецизни и следващо определена последователност. Това се налага, поради факта, че корекции в по- късните етапи са трудни, често нежелателни и най- вече свързани с допълнителни инвестиции. Самото начинание не е евтино, което изисква минимизиране на рисковете.
Факторът време определено е величина, която не е за подценяване и отделните стъпки при направата не е необходимо да се прибързват. По- добре да отделим време за осмисляне на идеята, но да не се налага допулнително труд, средства и не малко нерви. Подчертавам бързането е крайно нежелателно!
Друг основен проблем е пространството, с което повечето моделисти не разполагат по една или друга причина. Едната алтернатива на тоталното избягване на този проблем е присъединяване в клуб. Друг вариант е започване на модулни системи. И тъй като темата е за стъпки при направа на макет, ще се насоча в тази посока.
1. Определяне мотив на макета и трасе.
Този етап на мен ми отнема около половин до една година. Редя си релсите на мястото където ще е макета. Уверявам ви , че с всяко влизане в стаята ще забелязвате пропуски, недостатъци, ще намирате нов смисъл във фигурите, а от там и мотива на макета. Отделете го това време. Това е вашия макет, вашите пари иначе се започва в последствие едно наставяне на плоскости, разширения, завземане на още една педя , която са ви отпуснали...
В един от моите случаи просто си купих формована основа, с точна фигура и релси, които да се поставят и приключих драмата изживяна при първите два макета много бързо.
2. Избор на основа на макета.
Избора на основа зависи изцяло от размерите на макета- може да е стабилна непреместваема конструкция, може да е лека стиропорена основа, всичко е въпрос на плюсове и минуси, които да оцените за вашия случай
Хубаво е още тук да предвидим как ще е оформено управлението на макета. Ако ще е на пулт или на клавиатури и илючета по основната дъска, дали ще е скрито в отваряемо чекмедже, за да можем да предвидим Място в конструкцията в следващата точка.
3. Изработка на основата и полагане на трасе
Отделете време, като прогонвате светлите отвори на трасето, наклоните, преходите от наклон в равнине участък.... Това е задължително и ще ви спести много нерви.. Чак тогава фиксирайте релсите.
4. Изработване на управлението на трасето, включващо стрелки, захранване на трасето, светофори. Принадлежности, като осветление на сгради или задвижени нещица е хубаво да се предвиди тук, но може да е и на покъсен етап. За единия ми макет това ми отне 2 години
5. Оформяне на ландшафт, груба част
Включва изработката на плании, езера, скали, скатове и всякави други, както и оформянето на тунелни портали, мостове , подпорни стени, както и пътища в планините. Много често се изисква в този етап покриване на трасето, тъй като вероятността от изцапване е голяма.
6. Оформяне на ландшафт, фина част
Именно сега е момента, когато е добре да решим как ще са разположени сградите, ако не сме го мислили в т.1. Коя къща на къде ще е завъртяна, къде ще имаме пътечки, улички, ниви, поляни, гори и т.н.
Поставяме сградите, като довършваме и електрическата част с осветленито им.
Полагат се паважи, асфалт и т.н. Оформят се черните пътища.
Полагане на трева
7. Баластриране
Именно сега слагаме баластрата, като ако ще правим и контактна мрежа е хубаво тя да се постави ( да се определят местата на стълбовете) преди баластрата. Същото се отнася и за светофорите.
8. Довършителни
Състаряване на релси, поставяне на трева около релсите, поставяне на дървета, поставяне на човечета, колички. Поставяне на самата контактна мрежа.