Автор Тема: Цветова схема на БДЖ парни локомотиви  (Прочетена 42506 пъти)

evrokoma

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Цветова схема на БДЖ парни локомотиви
« Отговор #90 -: 03 Ноември 2010, 08:57:33 »
в името на форума и хобито ъм поел ангажимент към чакъров да му помогна с ремонта на къщата поне по моята специалност(елтеника) за да се стигне по бързо до въпросните архиви  :good:

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Re:Цветова схема на БДЖ парни локомотиви
« Отговор #91 -: 03 Ноември 2010, 10:47:12 »
Любо прав си, мойто зелено и това на Васко са много различни. Един път, че сме ползвали съвсем различни бои, всеки си има предпочитания с каква боя да работи. Другото е, че съм пръскал с перспектива за последващо състаряване, дори на Ясен му се виждаше, че зеленото сивее, но в случая това е търсен ефект. Това в никакъв случай не значи, че не трябва да знаем какви е трябвало да бъдат цветовете по документи, нищо че в действителност машините най-вероятно са били боядисани по този начин за много кратък период от време и далеч не всичките.

Доколкото успявам да се ориентирам гадаейки по черно-белите снимки, тази цветова схема (зелено-червено-бяло-черната) започва да се появява около 1935-1936 година с новодоставените машните. Доставените преди това не са били боядисвани по този начин, дори бели бандажи не се виждат на снимките. Как точно също е много по-интересно. След това се вижда, че лека полека са пребоядисвани и останалите, но се вижда и че голямо лично творчество е прилагано, както и че е имало небоядисани машини дори края на 60-те, има снимки на 15-та и 46-та серия. Т.е. за мен поне се налага заключението, че ако се намери документация по въпроса, то според нея са били боядисани само, тези които са доставени вече боядисани от фабриката производител. След това е почвало товрчеството.

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Re:Цветова схема на БДЖ парни локомотиви
« Отговор #92 -: 10 Ноември 2010, 17:57:57 »
Ето два кадъра от филма "Горещо пладне" (1966), ясно се вижда, че номерната табелката е емайлирана, а локомотива е изцяло черен макар и от този кадър да не може да се каже, но във филма си личи. Няма деповска и типова табели. Локомотива е с номер 15.21 т.е. от първите 15-ки и се оказва, че поне до 1964-5 година, явно все още не е бил боядисан.



« Последна редакция: 10 Ноември 2010, 18:02:35 от zazo »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12291
  • Рейтинг: 1318
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Цветова схема на БДЖ парни локомотиви
« Отговор #93 -: 11 Ноември 2010, 08:33:21 »
Ииии, и аз го "прихванах"  на компютъра този филм.
Направи ми впечатление и изтрития, но ясно личаш си надпис,
 горе между прозорците на един от пътническите вагони.
Но още не съм го вадил на снимки, та това с локомотива ми е убягнало...
Поздравления!
 :hi: :good:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12291
  • Рейтинг: 1318
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Цветова схема на БДЖ парни локомотиви
« Отговор #94 -: 04 Януари 2011, 13:19:22 »
Да повдигнем тази тема най-отгоре...

Оказа се че и немците имат проблеми с определянето на действителните цветове по подвижният си състав от "време оно"...
Ето на какво попаднах (освен коментарите за употребата на различни цветови филтри над черно/белите фотографии от тогава...):

Това е преснимано от книгата...(?)макар следващият пост да го поставя под съмнение ...

А това идва от частна колекция на железничарският им вестник от онези години
Цитат
Quelle: Eisenbahn-Nachrichten-Blatt, Privatsammlung
Ето това ако някой немско говорящ ми го преведе сега, ще съм му благодарен... :hi:

Който разбира немски и се интересува повече по темата да се прехвърли тук:
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,4721073,page=all

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Re:Цветова схема на БДЖ парни локомотиви
« Отговор #95 -: 25 Април 2013, 23:18:25 »
Любо, незнам дали четеш, но най-сетне малко яснота. Почти сме уцелили ама не съвсем, поздрави.

Цитат на: Димитър Деянов
Цветовете с които са боядисвани в миналото нашите парни локомотиви, са били обект на обсъждане през различни периоди и в локомотивния отдел (дирекция) на БДЖ много пъти. Тук ще изложа какви са разцветките по локомотивите съгласно "Специалните поемни условия, относно строежа на парни локомотиви" изработени за локомотивите от доставките след 1930 г.
 Наред с подробните указания за качествата на бояджийските материали и условията при които трябва да става боядисването (колко слоя и какви материали да се използват), са посочени какви да са крайните цветове на отделните повърхности, както следва:
 Димна камера и комин - черно;
 Котелни обшивки (ако не са оксидирани) - маслено зелено;
 Димоповдигащите щитове (крила) - маслено зелено;
 Локомотивна будка външно - маслено зелено, вътрешно: над долното ниво на прозорците - черно, нагоре включително тавана на будката - слонова кост, пода - черно;
 Локомотивната рама и талиговите рами - черно;
 Звездите на колоосите, включително челото на бандажите - кармин;
 Обшивките на парните цилиндри (ако не са оксидирани) - маслено зелено;
 Площадките от двете страни на котела - черно;
 Водният резервоар на тендера - маслено зелено;
 Въглищния бункер и водния резервоар отгоре - черно;
 Рамата на тендера вкл. рамите на талигите - черно;
 Звездите на колоосите - кармин;
 Всички ръкохватки, ресори, балансери, части на спирачното движение - черно;
 Дръжките на спирателните кранове, функционните и разхлабителни вентили, товарообръщателя и др., които не се употребяват често - червено;
 Ръкохватките на кран-машинисти, пясъчника, уравнителя и свирката остават небоядисани;ю
 Всички надписи шаблонирани с бяло, а всички релефните части на всички бронзови табели небоядисаи и лъснати до блсък.

 Съгласно това оцветяване локомотивите на черно-белите снимки трябва да изглеждат като германските черно-червени, защото масленото зелено изглежда почти като черно.
При някои от доставките, например: серия 10 - втора доставка са допуснати някои отклонения и отделни машини на серия 46.01 до 46.12 вместо червено за рама и колоси е използван сиво или тъмно сиво. Като цяло, още от към 1935 г. е въведено боядисването на челата на бандажите с бяло. Имаме например снимка на 46.04 (тогава 4,504) която е почти изцяло в светло сиво оцветяване. Не зная защо ? Може би са пробвани различни оцветявания, как ще се държат при сравнително мръсната обстановка, в която работят парните локомотиви ?

 В по ново време, през 60-те години на ХХ век се нареди бързоходните и пътническите локомотиви: крила, будка,воден резервоар на тендера да се боядисват в зелено, а на локомотивите за товарни влакове същите в черно. Също плуговете на пътн. локомотиви - червено, а на товарните - черно. После това отпадна, защото не се спазваше нито от завода, нито от депата. Имаше и самоинициативи, особено в Пловдив: бяха нашарили една машина серия 36 също като папагал, с всички възможни цветове, също там бяха боядисали няколко машини в синьо - една или две машини серия 19, и една серия 28.

Сегашното боядисване: зелено - крила, будка, обшивка на парни цилиндри; червено - рами основни и талижни, колооси, челата на площадките; котел - димна камера и обшивки (ако не са оксидирани) - черно, с месингови пояси (или боядисани с бронз) и бяло - челата на бандажите и някои ръкохватки, се установи след 1965 -1970 г. и остана до края на експлоатацията на парните локомотиви в БДЖ.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12291
  • Рейтинг: 1318
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Цветова схема на БДЖ парни локомотиви
« Отговор #96 -: 26 Април 2013, 09:14:25 »
Eeeee, Зазо!!! Ти отново изби рибата!
Всички сме чели (или почти всички) Димитър Деянов,
но явно ни е убягнало за цветовете. Искам да допълня
че поемните условия по договори са началните точни данни
по много въпроси за БДЖ. Благодаря приятелю - наистина вече вможе да се
каже че имаме някаква основа за развитие на цветовата схема при локомотивите от БДЖ
в различните периоди от време.
Макар фразата:

Цитат
После това отпадна, защото не се спазваше нито от завода, нито от депата. Имаше и самоинициативи, особено в Пловдив: бяха нашарили една машина серия 36 също като папагал, с всички възможни цветове, също там бяха боядисали няколко машини в синьо - една или две машини серия 19, и една серия 28.

да ни праща в "девета глуха" все пак си е някаква отправна точка!
 :hi: :clapping: :clapping: :clapping:

Boris 2-12-4

  • Trade Count: (7)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 532
  • Рейтинг: 164
  • Еп. І,ІІ,III; вагонни фабрики; кранове; военни
    • rocklokomotive.blogspot.com
Re: Цветова схема на БДЖ парни локомотиви
« Отговор #97 -: 26 Април 2013, 11:46:39 »
Преди мнооого години, когато учех археология, началникът на музея във Варна, обичаше да казва - "Едно е да гледаш, друго е да виждаш... Научете се да виждате!!!

Е, това Никола явно го може!!! :hi: :hi: :hi:

Оцветяването на железниците е едно от най-трудните неща за изследователите.
1.Черно белите снимки доста усложняват нещата. Даже и художници са затруднени.
2.Оцветените, нарича ли са ги още колорирани , картички от оно време, не рядко са измислица на тези художници, които са ги ретуширали  на ръка. Ей тъй просто да бъдат по-шарени и/или по-красиви.
3.Фото вапцването( Fotoanstrich или Fotografieranstrich) е било само за единични модели, за да изпъкнат особеностите при правенето на черно бели снимки. Обикновено за рекламни цели. После, след определена експлоатация,  следва задължителното ново боядисване и тези локомотиви са изглеждали като останалите си събратя.
4.Едно от най-трудните неща за изследователите е и защото - на чертежите за поръчка при заводите производители пише - " Оцветяването ще стане съобразно специална препоръки, които ще бъдат получени допълнително."
И в България сме получавали тези чертежи, по които се подържа подвижния състав, но без тези препоръки, които си остават, най-често у завода производител. В окръжните на БДЖ често пише -" Допълнително ще Ви бъдат изпратени нареждания за оцветяването." и тези нареждания по-късно са били изпращани само до подържащите гари, респ. депа и са загубени. Ако бяха обнародвани в окръжните щяха да бъдат запазени и до сега...
5.Липсата на общ критерий - примерно небесно синьо в Северозападна България е едно, в Югоизточна друго...Тук системата като тази по РАЛ (RAL), би била много полезна. Вярно е, че след 1920 година сме приели изцяло немските обозначения на цветовете при поръчките, но за вътрешна употреба, сведенията са колебливи...
6.Че е трудна и спорна тази тема доказват и немските и австрийските и чешките изследователи. За поляците нямам спомен... дали съм кореспондирал с тях по тези въпроси...
Притежавам книги по тази тема - има няма за 700-800 евро, като във всяко ново издание има неща, които ги няма в по-старите, друго от по-старите се спестява, трети направо отричат предишни изследвания. Тези книги са едни от най-редките на пазара, само пари не са достатъчни, трябва постоянство, търпение и малко късмет да ги намериш - Калийо, би трябвало да може да потвърди това. Тук става въпрос за немските, австрийските и швейцарските железници, (холандските и някой други също ги има, но тук тези администрации не са търсени).

7. РАЛ обозначението е въведено някъде около 1910 година - това според едни автори, други казват  години по-рано...
8. Нашего брата българина не се интересува от това особено -
8.1. Писах в този форум, в едно от малките преставяния на мой модел и РАЛ оцветяването и различното обозначие на един и същ вагон през различните епохи...
8.2. В блога ми,между другото,  има поемни условия за вагони отреди 100 и повече години - съвсем подробно са описани материалите за направа на вагоните и оцветяването...
исках да продължа и за по-ново време, епоха 2 примерно...
8.3. Интереса на колегите от railwaypassion u lokforum, бе нулев...

Тук направих кратко обобщение за цветовете, други колеги са писали част тези неща също - просто ги обобщих.

Колкото до сканирането на тези книги, няма как просто да стане - има си авторски права. Бих могъл някой таблици да направя, но това си е особен труд, говоря за вкарването на таблици във форуми и блогове. Трябва специалист компютърджия да е готов да отдели доста време. Такива не растат по дърветата.  А и точка 8.3. действа доста отрезвяващо :sarcastic: :sarcastic:. Въпреки това не съм се отказал - някой ден и това ще стане... Пък и някой може да ме изпревари...Да не забравяме и книгите на Стефчо, не върви преди финала на издаването им, да се правя на мъж... я ме вижте кво щъ извадя...

Надеждата умира последна :angel:, продължавам да се интересувам и търся обозначения и оцветяване на БДЖ състав епохи 1,2,3. Обозначенията на вагоните са къмто 80-90% готови, оцветяването е в доста по- начален стадий.

Дерзанието му е майката... :drinks:

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5548
  • Рейтинг: 637
  • Красотата е в детайла!
Re: Цветова схема на БДЖ парни локомотиви
« Отговор #98 -: 28 Април 2013, 21:19:18 »
Деянов е коментирал и синия цвят на 46-та серия от пощенската марка:

Цитат на: Димитър Деянов
Цитат на: zazo
Бих искал да се възползвам от възможността и да питам за развитието на цветовите схеми на парните локомотивите в БДЖ. Доколкото мога да преценя от черно-белите снимки, до края на втората световна война локомотивите са били боядисвани по немски маниер в червено и черно. Може би изключение са белите бандажи. Интересно е кога навлиза боядисването на щитовете/крилата, будката и тендера в зелено, а бандажите в бяло? От наличните снимки и някои логически разсъждения може да се стигне до заключението, че първоначално в тази цветова схема са били боядисвани само бързоходните локомотив. И един допълнителен въпрос, относно Баба Меца (серия 46). Известна е пощенската марка, а и една снимка, на която локомотива изглежда син, но дали това има нещо общо с действителността или е грешка в цвето

За цветовете, с които са боядисвани нашите парни локомотиви в миналото, вече отговорих на 25 април. Що се отнася за Баба Меца (серия 46), за което пропуснах да отговоря - никога не сме имали боядисана машина от тази серия в синьо. Цветовете на пощенската марка не отговарят на действителното оцветяване. В синьо се появиха само няколко локомотива в Пловдив, за които вече споменах. В синьо бяха боядисани  през 1991 г. будката и тендера на историческата машина 148, при честването на 125 г. от началото на железопътните съобщения в България.
« Последна редакция: 29 Април 2013, 09:16:05 от Vlado »

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5548
  • Рейтинг: 637
  • Красотата е в детайла!
Re: Цветова схема на БДЖ парни локомотиви
« Отговор #99 -: 26 Февруари 2014, 18:17:22 »
Колеги, във връзка с някои актуални въпроси (с автор Васко), свързани с оцветяването на нашите парни локомотиви, изпратих подробно запитване до инж. Деянов. Той, както винаги, беше обстоен в отговора си и затова си позволявам, да ви го покажа тук без редакция, за да е всичко това от полза на всички моделисти:

Цитат на: Димитър Деянов
Здравей  Владо,

Обикновеното боядисване на DR серия 52 е нормалното немско за парните локомотиви в два цвята: черно и червено. Червено - челна греда (без буферите), рама, колооси (без бяло боядисване на колоосните бандажи) и челните страни на страничните площадки. Черно - всичко останало. Някои фабрики са пускали отделни партиди боядисаи изцяло в един цвят - сиво и различни нюанси - от светло сиво до по-тъмно сиво. У нас лок. под наем бяха съгласно казаното германско оцветяване.
Фабрично някои партиди, особено в началото, са пускани без димоповдигащи крила. Повечето обаче са произвеждани с характерните крила тип Witte.

Пребоядисани са с БДЖ цветове през 50-те години на миналия век. Няма локомотиви серия 52, респ. БДЖ - серия 15 с оксидирани котелни обшивки. Котелните обшивки са боядисвани винаги черно. Оксидирани обшивки имат само някои мирновременни произведени германски серии и нашите: 03, 05, 11 и 36. Цилиндровите обшивки само отстрани са зелени. Крилата само отвън са зелени, а отвътре - черни. Димната камера и вратата на димната камера е черна. Ламарината под вратата на димната камера оригинално не съществува ( виж лок. 16.01 - там има само стъпало). Рамата на лок. е червена. Ел инсталацията по-късно - към 60-те години започва да се боядисва в жълто. Кноровата помпа само парната (горната) част е зелена обшивката, долната оребрената (въздушната) част е черна.
Гледайте лок. 15.215 и 16.01 те са боядисани точно по БДЖ образец.