Автор Тема: Преработка на BR183 PIKO от АС на DC/DCC  (Прочетена 2955 пъти)

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Преработка на BR183 PIKO от АС на DC/DCC
« -: 02 Ноември 2013, 15:51:56 »
Преработка на BR183 PIKO от АС на DC/DCC

      Локомотивът е от серията Expert на PIKO, кат. № 59806. По грешка е купен от колега – вместо 59906 и понеже той е в двурелсова пратовокова система, ме помоли за преработка.
1.   Оглед на локомотива и документация.
Локомотивът е от новото производство, с две задвижващи талиги. На едната /приемам я за дясна – както е по снимките/ е монтиран плъзгач за трета релса – кат. №56111. На другата талига на мястото е поставена декоративна капачка с надпис „0-16 V ~”.  Предвид факта, че локомотивът е от серията „Експерт” на него заводски е монтиран уленброкски декодер без звук – кат. № 56121 на PIKO. Въпросният декодер е с поддръжка и автоматично разпознаване на двете системи – ММ и DC/DCC, както и аналогов/цифров режим. Последното не налага подмяна на декодера, което е неминуемо при използване на декодер от серията „Хоби” – кат.№56122. Не се налага и някаква промяна в настройките на декодера, както и адресът на локомотива на първо време – той е №3 по заводска настройка. За промяна на системата трябва да се промени само токоснемането и захранването към декодера, както и евентуално светлини.

Общ вид на локомотива.


2.   Отваряне на локомотива и вътрешен оглед.
Корубата се държи към шасито с две винтчета, за чието отвиване е необходимо локомотивът да се обърне и леко да се завъртят двете талига. След което тя лесно се сваля. Под нея в средата е електрониката в специална пластмасова рамка върху металното шаси. Хубавото на тази серия е, че освен по-добрият декодер, последният е свързан със стандартен 8-пинов куплунг, а не е запоен директно, както при Хоби серията. Декодерът лесно се изважда от куплунга. Самият куплунг е върху малка печатна платка, заедно със заводски LC филтър в SMD монтаж. Платката се дава и за AC, за DC режим, така че по нея няма какво да се променя. Към нея са запоени всички електрически елементи от локомотива – жички от токоснемането и осветление. До платката има място и за звуков модул на Уленброк, който се поставя допълнително и се води като опция /решетката вляво от центъра/. Декодерът също има извод за звук по стандарт SUSI – по заводска настройка изводът е включен – CV49 – стойност 2. Осветлението на локомотива – фарове, габарити и прожектори над кабините, е изпълнено със светодиоди в SMD монтаж, което също не налага никаква промяна по тях. По документация излезе, че колоосите на локомотива са неизолирани, което наложи тяхната смяна с изолирани. Новите колооси бяха осигурени от собственика.




3.   Демонтаж и монтаж на електрическа и механична част.
Декодерът се изважда, за да не пречи. Отвиват се 4-те винтчета на пластмасовото легло за освобождаване на кабелите. Изваждат се 4-те малки пластмасови щипки в шасито отстрани на талигите, които държат жичките в каналите. Печатната платка се освобождава от двете щипки в леглото й – необходимо е, за да огледа тя отдолу за нейното опроводяване, тъй като се налага промяна на свръзките от токоснемането на талигите. Талигите лагеруват върху специалните издатини на шасите, а отгоре са фиксирани с пластмасови щипки. Последните се свалят лесно с отвертка и талигите изпадат отдолу, като заедно с тях излизат и карданите. Карданите са щракнати в каретата на талигите за по-лесен монтаж/демонтаж – излизат откъм карето на мотора.





А. Лява талига без плъзгач /на снимките/. Жичките са достатъчно дълги, за да може талигата да се извади отдолу и завърти. С помощта на широка отвертка внимателно се изважда долният капак на талигата, за да могат да се свалят колоосите – щипките са от тесните страни на талигата. След отваряне падат само колоосите – другите зъбни колела остават затворени в горната част на талигата. За правотоковия режим има два модела колооси – кат.№59900-39 с едностранен бандаж и кат.№59900-40 без бандаж. Тъй като бяха осигурени по един комплект от двата, поставих по една със и без бандаж на талига. Монтажът е само по един начин, тъй като зъбното колело върху колоосите е несиметрично разположено, като се внимава токоснемателите да влязат зад колелата. По този начин единият бандаж е върху едната релса, а другият на другата талига – върху втората релса. Колосите са само едностранно изолирани, но не правят проблем, тъй като талигите са изцяло пластмасови и не опират никъде по корпус или електрически части. PIKO спада към фирмите, които не икономисват смазките и талигата вътре е добре омазана с грес, така че част от нея се поставя върху новото зъбно колело, макар че и без него то гарантирано ще се омаже добре. След това капакът на талигата внимателно се поставя на мястото си, като се внимава и за правилното подвеждане на водачите около токоснемащите пластини отстрани на талигата.



При направения оглед на долната страна на печатната платка се установи, че тя позволява без проблем преместването на жичките и електрическата връзка, която се налага от нуждата от електрическо разделяне на двете страни на колелата, съответно на токоснемането. Тоест, докато при Мерклин всички колела са свързани заедно и се подават на единия вход на декодера, а плъзгачът е на другия, тук трябва да се внимава токът от колелата от едната страна да се подаде на единия вход, а от колелата от другата страна – да се подаде на другия. Това е реално цялата сложнотия на преправянето на електрическата част. За целта просто жичката на токоснемателя, който беше към мен, я отпоих от платката и я запоих на съседното място, като преди това нанизах на нея червен термошлаух – принципно при DC модела тази жичка трябва да е червена на цвят, но нямах такава и затова сложих шлауха. Съседният извод на платката е свързан вече електрически с плъзгача на другата талига. След това талигата се монтира по обратния ред на мястото й, като се внимава карданът правилно да легне в карето на мотора. Жичките се подвеждат към предния край на локомотива, слагат се в каналите, поставят се пластмасовите тапички и се поставя фиксатора-държач на талигата.




Б. Дясна талига с плъзгач. Тук се налага отпояване на двете черни жички от платката – задната се ползва отново, а предната – не. Закрепващото винтче на плъзгача към талига се отвива, той се издърпва леко, червената жичка към него се отпоява и издърпва нагоре от талигата – тя преминава през специален канал. На другия край към платката червената жичка НЕ се отпоява. За удобство при работа е добре цялата талига да се свали от корпуса. След свалянето й от локомотива, което става по същия начин както предишната, се сваля долния капак и се изваждат колоосите. Преди да се поставят новите и талигата да се затвори, се отпоява черната жичка на токоснемателя към предната страна и на негово място се запоява червената жичка. След това талигата се сглобява по обратния ред.





4. Монтаж на платка, декодер и проба.
След поставяне на двете талиги на местата им 4-те винтчета на леглото се завиват /да не се забравя кабелната обувка на кафявата жичка от платката, която отива към едното винтче и корпуса на локомотива/ и платката се щраква в щипките на мястото й. След това декодерът се поставя в куплунга и в мястото си в леглото.




Прави се последен оглед на жичките /дали не опират на неправилни места, дали не са прекалено опънати, дали няма скъсани/ и локомотивът се  постави на трасето. Пробата бе направена в аналогов режим. Локомотивът тръгна веднага, като светлините работеха правилно – белите напред и прожекторите, червените отзад. При обръщане на посоката в трафа, посоката на движение се промени, като светлините обръщат с леко закъснение – вероятно заради ниското първоначално напрежение, подавано от трафа.




След пробата бе поставен и кожухът на локомотива.

5. Заключение.
   Преработката на локомотива не представляваше трудност. За това допринесе и качествената изработка и добра концепция на PIKO – усеща се липсата на „жълта” намеса. Имах притеснения относно токоснемането на талигите – да не са направили икономии на токосниматели, но всичко беше нормално – на всяка талига ток се взимаше и от двете страни. Печатната платка и куплунгът по NEM, светодиодното осветление и SDM монтаж също допринесоха за лесна работа. Единствено не е предвидено токоснемане през пантографите, но явно заради четирите от фирмата са се отказали от прекалено усложняване на нещата.

Да му е честита новата придобивка на собственика и да си го юрка с кеф…
« Последна редакция: 22 Декември 2015, 22:13:05 от Best Ripper »

tritehiksa83

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Преработка на BR183 PIKO от АС на DC/DCC
« Отговор #1 -: 02 Ноември 2013, 22:08:07 »
Страхотна тема и много съдържателна,благодарности на колегата Best Ripper за добрата работа,локомотива върви страхотно,за пореден път се убеждавам,че ПИКО правят моделите с професионално и качествено изпълнение!

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Преработка на BR183 PIKO от АС на DC/DCC
« Отговор #2 -: 03 Ноември 2013, 09:00:39 »
............
« Последна редакция: 09 Август 2015, 00:07:40 от Best Ripper »

ogiegp

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Преработка на BR183 PIKO от АС на DC/DCC
« Отговор #3 -: 03 Ноември 2013, 17:17:59 »
Значи смела пазаря каквото ми се изпречи и право при Венци ;D :spiteful: :haha:.Браво и поздравления за добрата и успешна работа :hi:
Прочетох и прегледах с интерес темата и смело заявявам,че Пико ми се издигнаха в очите определено  :good:
Сега вече идва и следващия голям ПРОБЛЕМ-така представения като много приличащ на нашите 07-ма серия  BR232 -DB. :blush2:

Ivo Nedkov

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1163
  • Рейтинг: 177
  • HO, София
Re: Преработка на BR183 PIKO от АС на DC/DCC
« Отговор #4 -: 03 Ноември 2013, 18:35:31 »
Отлична работа и представяне!!!
Темата ще е полезна и за други желаещи
да преработят локомотивите си.