Автор Тема: Модернизация на Taurus ES64 HUPAC на PIKO в АС  (Прочетена 3457 пъти)

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Модернизация на Taurus ES64 HUPAC на PIKO в АС
« -: 04 Ноември 2013, 23:06:37 »
Модернизация на Taurus ES64 HUPAC на PIKO в АС

Локомотивът е производство от преди 3 г. – кат. № 57214. Числи се към серията Hobby на PIKO. Оборудван е с уленброкски декодер от по-евтиния модел – кат.№56122 на PIKO. Желанието ми беше да го оборудвам със звук подобно на един друг локомотив на Vaskopf за прав ток.
Външен вид на локомотива.



1.   Анализ на ситуацията.
Преди време отварях локомотива и установих, че декодерът няма извод за звук, освен това е слаб като възможности и не движи особено добре на ниски скорости. Поддържа основните функции, но не подлежи на ъпгрейд, ъпдейт и промени. Тъй като моделът е от най-евтината серия, декодерът е запоен към печатна платка в средата, няма задни габаритни светлини, предните фарове са с обикновени крушки /прожектор няма, тъй като самият реален локомотив няма/, не е предвидено специално място/легло за декодер и високоговорител, няма токоснемане през пантографите. Понеже моделът е заводски направен за трирелсовата променливотокова система на Мерклин, няма нужда от преправяне на токоснемане от талигите /колела и плъзгач/. Декодерът поддържа само стандарта ММ и управлява правотоков мотор и в това отношение не се налага смяната му. Но предвид останалите изисквания се наложи неговата подмяна.
2.   Демонтаж на стария декодер и монтаж на нов.
Кожухът на локомотива се сваля като се извадят 4-те буфера – няма винтчета и други специални крепежи. Първоначално мислех освен декодера да сменя и платката и затова си поръчах печатна платка с 8-пинов куплунг по NEM652. При повторното обмисляне на нещата обаче се установи, че платката има отвор за закрепване, който няма как да използвам /понеже е от друг локомотив/. И двете платки имат монтиран заводски LC филтър с дискретни елементи, като на новата той е по-малък на размери, както и самата платка. Оригиналният декодер беше с къси жички, запоени към платката, а декодерът беше поставен върху платката, като между тях имаше изолаторна лепенка, а отгоре бе застопорен със скоч лепенка. Първоначално бях останал с впечатление, че новият декодер ще може да се постави вляво от платката, но съм сбъркал – налагаше се и той да бъде поставен върху платката. Поради невъзможността новата платка да се монтира стабилно, се отказах от нейната смяна. Просто реших да отпоя куплунга на новия декодер и да запоя жичките му директно върху старата платка. За високоговорителя, заедно с резонаторната кутия, прецених, че има място в дясната част на локомотива, но те не паснаха веднага. Диаметърът на кутията излезе с 1 мм по-голям от мястото в шасито, отделно че и ушите за винтчетата стърчаха отстрани.
А. Демонтаж на стария декодер. Не е проблем, стига да имате поялник с немного дебел връх. Трябва да се внимава да не се  отпоят само жичките от електрическата система на локомотива, тъй като на някои места контактните пластини са близо една до друга или пък има запоени няколко жици. Декодерът се прибира за друг случай.




Б. Монтаж на новия декодер. За управление на локомотива избрах декодер на ESU LokSound  V4.0 с кат.№54400 с куплунг NEM652. Тъй като се отказах от смяна на платката на локомотива, се наложи отпояване на куплунга. След отпояването на първите две жички обаче се установи, че пиновете на куплунга също се отпояват, изкривяват и разместват, дори е възможно и да изпаднат от малката платчица. Затова използвах печатната платка, която се отказах да слагам, за фиксатор на изводите, както и да наглася вече изкривените. След това отпоих и другите 6 жички.



Декодерът има реално 9 извода, като последният /виолетовата жица/ не минава през куплунга, а се връзва при нужда директно в локомотива. Принципно това е специалната функция AUX2, която е за димогенератор, управляеми куплунзи и пр. Другата такава функция AUX1 е на извод 3 на куплунга – зелената жица.
Оцветяването на жичките на новия декодер обаче излезе съвсем различно и трябваше добре да се чете схемата в упътването, за да не стане авария – отгоре на всичкото декодерите на ESU не са и така „идиотоустойчиви” както тези на Уленброк. Свързването е следното:
-   оранжевата и сивата жички към правотоковия мотор
-   черната – към токоснемателите от колелата
-   червената – към плъзгача на третата релса
-   бялата – към предните светлини /на снимките светлините вляво/
-   жълта – към задните светлини /на снимките вдясно/
-   зелената и виолетовата жички – не се връзват
-   двете кафяви захранват високоговорителя – те са заводски запоени.
-   синя – към общия плюс на двете светлини.
С последната жичка възникна проблем. Освен че осветлението е с крушки, а не със светодиоди, се установи, че от PIKO са проявили несъобразителност – общият проводник на двете крушки от платката до тях е… черен. А черни са и всички жички от токоснемателите /както и трябва да са/. Отгоре на всичкото въпросните черни жици се събират и оплитат по пътя си към платката, което създава предпоставка за допускане на грешка – трябваше 10 мин. да се оглеждам кое къде е свързано. Накрая разбрах, че в платката са запоени на различни места и разбрах, че съответстват на синята жица от декодера.




В процеса на работа се счупи част от крачето на единия кондензатор – между мотора и корпуса, наложи се накрая да сложа кабелна обувка, която да запоя към жичката.

Засега локомотивът остана в отворено състояние – с монтиран декодер и временно наместен високоговорител. Тестът и довършителните работи ще бъдат тия дни.
« Последна редакция: 10 Май 2016, 14:12:35 от Best Ripper »

widowmaker

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Модернизация на Taurus ES64 HUPAC на PIKO в АС
« Отговор #1 -: 05 Ноември 2013, 18:54:08 »
Ако изхвърлиш говорителя на  ЕСУ и туриш 2 шугар кюб-а от Zimo/CT в паралел,
ще се чува много по качествено (и по силно), сравнено с измисления говорител на ЕСУ.

http://www.austrodaimlermodell.at/index.php?site=webshop&kategorie=16&anr=103&detail=1&farbe=

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Модернизация на Taurus ES64 HUPAC на PIKO в АС
« Отговор #2 -: 05 Ноември 2013, 19:29:03 »
Засега ще е оригиналният, по-нататък ще видя. Мерси за предложението.  :hi:

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Модернизация на Taurus ES64 HUPAC на PIKO в АС
« Отговор #3 -: 12 Ноември 2013, 17:56:40 »
След като разтурих макета и си освободих и ново творческо място, днес дойде ред и на теста на локомотива с новия декодер. Общо взето пробата мина успешно. За съжаление не можах да я запиша, тъй като фотоапаратът нещо яко се бъгясва и унищожава батериите за нула време, особено при снимане на видео.

Ето и клип от началния момент.
http://vbox7.com/play:2d95935cde

След поставянето на локомотива и въвеждането на адреса му /трети адрес/, всички звуци заработиха. Светлините също, както и обръщането на посоката. При подаване на команда за движение локомотивът я изпълняваше правилно, както ускорението, така и спирането. Локомотивът се движеше добре, особено на средни и високи скорости.

Малко по малко се проявиха и някои други проблеми. Първо, локомотивът не върви добре на ниски скорости - придръпва видимо. По всяка вероятност това се дължи на факта, че все пак е производство на Хоби серията на PIKO. - по-евтин мотор и предавки. Пуснат успоредно до него новото локомотивче на Мерклин BR80 се движеше много по-плавно при съвсем ниска скорост, при това с 5-6 вагона. Вторият проблем излезе неочаквано - декодерът не иска да приеме друг адрес освен трети! Уж би трябвало да може да се сменя на произволен от 1 до 80 - уж правя всичко какво при другите локомотиви, уж приема новия адрес - но на него никаква реакция! Като върна трети - тръгва веднага. Ще трябва да се поровя из упътването на декодера и да поекспериментирам с настройките му.

Следващите фази са: изпилване на резонаторната кутия на говорителя, за да влезе в шасито, евентуално скъсяване жичките на декодера към платката, разучаване схемата на светодиодно осветление за замяна на крушките плюс монтиране на задни червени габарити, както и преодоляване на двата проблема, описани по-горе.
« Последна редакция: 10 Май 2016, 14:13:12 от Best Ripper »

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Модернизация на Taurus ES64 HUPAC на PIKO в АС
« Отговор #4 -: 19 Ноември 2013, 15:13:09 »
Преди няколко дни извърших и следващата стъпка в модернизацията: наместването на говорителя и декодера. Тъй като кутията на говорителя влизаше  със зор и се усукваше, в резултат на което самият говорител после не можеше да влезе в мястото си, се наложи да издялкам общо около 0,5 мм от двете й страни. Това направих с макетно ножче, а не с пила, тъй като стана по-бързо и достатъчно точно. Кутията бе ориентирана по начина на снимката, защото отдолу има канал, където минаха жичките от едната крушка и токоснемателя, а ушите послужиха за опора да не пропада навътре и да опре в кардана. След като тя влезе на определеното й място, се наложи да се скъсят ушите, тъй като излизаха извън габарита на металното шаси. Това го направих с резачки. След като поставих кутията и говорителя /втория влезе достатъчно плътно в нея, за да не изпада/, залепих кутията към шасито с малко хелметексово лепило - хем да държи, хем при нужда да може да се извади. Жичките под кутията бяха усукани и опънати, за да не опират в кардана. Проводниците на декодера бяха дълги, но заводските са достатъчно тънки, за да се прегънат и да стоят в определено положение. Първо изолирах краищата на двата неизползвани проводника /зеления и виолетовия/, а после залепих декодера със скоч на мястото на предишния. Въпреки че декодерът е в термофолио, поставих и изолаторната лепенка между декодера и платката на LC филтъра. След това поставих корубата, която легна на мястото си без никакви проблеми. Набих 4-те буфера на местата им и локомотивът се понесе по трасето.
 


Както казах преди време локомотивът имаше проблеми с новия декодер на ниски скорости. Когато обаче навъртя 30-40 кръгчета по трасето /трасе върху плота на бившия ми макет/, се установи, че движението му се подобри коренно! Локомотивът придръпва вече само на съвсем ниска скорост, на другите върви гладко. Така че какъв е изводът, мили дечица? Моделите са като жените - трябва да се карат, а не да се зяпат!  :) :spiteful: :sarcastic: 

Наличните крушки в модела реших да не сменям на този етап - установи се, че при палене и гасене декодерът ги включва мнооого плавно и готино, с една-две идеи по-бавно от реални крушки на нажежаеми жички. Което лично мен много ме кефи. Отказвам се и от монтиране на червени задни габарити, тъй като те са и ненужни при локомотив, теглещ влак.

Относно звука: няма да сменям говорителчето на декодера по няколко причини. Първо, има достатъчно сила, особено оглушителна е свирката на маневриста, и то при сила на звука 33%. Не смятам, че звукът от влака е само звук от локомотива, трябва да се чуват и вагоните от една страна, от друга - не смятам, че прозорците трябва да се тресат от звука на декодера. Оставям настрана и фактът дали може да се постигне реалистичен звук и от най-добрия говорител с диаметър около 2 см, особено пък в нискочестотния диапазон.

С други думи казано, с това смятам да приключа с модернизацията на локомотива на този етап.
« Последна редакция: 10 Май 2016, 14:18:04 от Best Ripper »