Преди мнооого години, когато учех археология, началникът на музея във Варна, обичаше да казва -
"Едно е да гледаш, друго е да виждаш... Научете се да виждате!!! Е, това Никола явно го може!!!

Оцветяването на железниците е едно от най-трудните неща за изследователите.
1.Черно белите снимки доста усложняват нещата. Даже и художници са затруднени.
2.Оцветените, нарича ли са ги още колорирани , картички от оно време, не рядко са измислица на тези художници, които са ги ретуширали на ръка. Ей тъй просто да бъдат по-шарени и/или по-красиви.
3.Фото вапцването( Fotoanstrich или Fotografieranstrich) е било само за единични модели, за да изпъкнат особеностите при правенето на черно бели снимки. Обикновено за рекламни цели. После, след определена експлоатация, следва задължителното ново боядисване и тези локомотиви са изглеждали като останалите си събратя.
4.Едно от най-трудните неща за изследователите е и защото - на чертежите за поръчка при заводите производители пише - " Оцветяването ще стане съобразно специална препоръки, които ще бъдат получени допълнително."
И в България сме получавали тези чертежи, по които се подържа подвижния състав, но без тези препоръки, които си остават, най-често у завода производител. В окръжните на БДЖ често пише -" Допълнително ще Ви бъдат изпратени нареждания за оцветяването." и тези нареждания по-късно са били изпращани само до подържащите гари, респ. депа и са загубени. Ако бяха обнародвани в окръжните щяха да бъдат запазени и до сега...
5.Липсата на общ критерий - примерно небесно синьо в Северозападна България е едно, в Югоизточна друго...Тук системата като тази по РАЛ (RAL), би била много полезна. Вярно е, че след 1920 година сме приели изцяло немските обозначения на цветовете при поръчките, но за вътрешна употреба, сведенията са колебливи...
6.Че е трудна и спорна тази тема доказват и немските и австрийските и чешките изследователи. За поляците нямам спомен... дали съм кореспондирал с тях по тези въпроси...
Притежавам книги по тази тема - има няма за 700-800 евро, като във всяко ново издание има неща, които ги няма в по-старите, друго от по-старите се спестява, трети направо отричат предишни изследвания. Тези книги са едни от най-редките на пазара, само пари не са достатъчни, трябва постоянство, търпение и малко късмет да ги намериш - Калийо, би трябвало да може да потвърди това. Тук става въпрос за немските, австрийските и швейцарските железници, (холандските и някой други също ги има, но тук тези администрации не са търсени).
7. РАЛ обозначението е въведено някъде около 1910 година - това според едни автори, други казват години по-рано...
8. Нашего брата българина не се интересува от това особено -
8.1. Писах в този форум, в едно от малките преставяния на мой модел и РАЛ оцветяването и различното обозначие на един и същ вагон през различните епохи...
8.2. В блога ми,между другото, има поемни условия за вагони отреди 100 и повече години - съвсем подробно са описани материалите за направа на вагоните и оцветяването...
исках да продължа и за по-ново време, епоха 2 примерно...
8.3. Интереса на колегите от railwaypassion u lokforum, бе нулев...
Тук направих кратко обобщение за цветовете, други колеги са писали част тези неща също - просто ги обобщих.
Колкото до сканирането на тези книги, няма как просто да стане - има си авторски права. Бих могъл някой таблици да направя, но това си е особен труд, говоря за вкарването на таблици във форуми и блогове. Трябва специалист компютърджия да е готов да отдели доста време. Такива не растат по дърветата. А и точка 8.3. действа доста отрезвяващо

. Въпреки това не съм се отказал - някой ден и това ще стане... Пък и някой може да ме изпревари...Да не забравяме и книгите на Стефчо, не върви преди финала на издаването им, да се правя на мъж... я ме вижте кво щъ извадя...
Надеждата умира последна

, продължавам да се интересувам и търся обозначения и оцветяване на БДЖ състав епохи 1,2,3. Обозначенията на вагоните са къмто 80-90% готови, оцветяването е в доста по- начален стадий.
Дерзанието му е майката...
