Книгата наистина е уникална, нещо повече - много по-напред от доста чуждестранни аналози и задължително е за препоръчване! Форматът е голяма тетрадка, много хубави корици, 224 страници от гланцирана хартия. Описана е цялата история от разкриването на работилницата през 1914-та г. до окончателното ликвидиране на завода през 1990-та, включително всички серийни, поръчкови и прототипни модели, международно сътрудничество, износ, като е обърнато особено внимание и на политическите разправии на най-високо ниво (публикувани са оригиналните стенограми от съвещанията), свързани с опитите за спасяване на завода и в крайна сметка с неговото закриване. Отделно, в много голяма глава са описани всички отделни серийни модели и прототипи с история на създаването и развитието, техническа информация, таблици с технически данни, уникални снимки и много хубави авторски технически рисунки (авторът по професия е художник анимационни филми). Накрая има таблици с данни за производството по години и износа по държави, подобно на унгарските книги за Икарус. Много модели-прототипи, които не сме и подозирали, че въобще съществуват, както и купища уникални снимки, непубликувани никъде другаде.
Имах лична среща с автора. Лошата новина е, че най-вероятно втори том на книгата "История на автомобила в царство България 1896-1946", а именно - продължение относно автомобилната история в "социалистическия" период няма да има. Вместо него поетапно, подобно на тази книга за Чавдар, ще излизат отделни книги по отраслова специализация - специално за завод "Балкан", в който сглобяваха Сговнич, специално за "Булгаррено", за автомобилния спорт у нас, за мотоциклетите, за товарните автомобили, за развитието на пътната мрежа и автосервизите, за другите съществували някога фабрики за автобусни каросерии и т.н. Причината е, че събраната информация за периода след Втората световна война е огромна и би се получила грамадна тухла с космическа цена, която би била непродаваема. Освен това един се интересува само от леки автомобили, друг от автобуси, трети от мотоциклети, четвърти от автомобилни състезания и т.н. съответно този специализиран формат би бил по-подходящ за различните категории читатели. И за съжаление, отново основният проблем при издаването на такава специализирана литература у нас е финансов. Авторът плаща всичко от джоба си, нито един спонсор или рекламодател не се интересува от такива специализирани книги....Реално погледнато необходимите финансови средства не са с кой знае какъв обем, но излиза че пари има за всичко, но само не и за това, което трябва.....просто няма кой да даде. За простотии, за чалга, за Мара-Отварачката, за силиконови цици, за сандали с токчета по 1000 лева има, а за издаване на книги.....не.....Същото е и с литературата на ж.п. и моделистка тематика. Ще спра дотука, понеже ми идват такива непристойни приказки, че ще взема да се самокомандировам в банановата република.