Мисля че е редно малко описание. 1990-2000 OBB реално се чудеше как да угоди на съседите си за да не плаща за техни локомотиви за транзитни/интернационални влакове (пък и sgp имаше нужда от тези договори). През това време нямаше единен европейски стандарт и всяка държава работеше по лични железопътни правила.
OBB почна да експериментира с 1822 за италия 1014 за словакия, унгария, чехия и 1012 по късно за специфични австрийски нужди. За момент някой някъде в някой офис си помислил че ако ползват техен теглич, само ще плащат за ползван ток и това ще спести пари.. това бе мисленето с 1822 серия и парадокса италия поне.
Имам два 007-7. Единия с 2; другия с 4 пантографа. До 1994 в унгария имаше устав за 4 пантографа на локомотив. не е ясно защо самите техни лока не отговаряха на това изискване но беше поставено на OBB за да имат право да ползват 1014 в страната.
4 от серията 1014 бяха доставени с 4 колектора (два колектора на система). обаче след като в 1994 това правило отпадна, те бяха премахнати. ROCO просто пусна ранната версия на 007-7 по късно. това обяснява разминаването на номерата на roco модела; 40ххх за новия прототип и 60ххх за оригиналната доставка. в 2005 например 007 беше пребоядисан в CAT. лока има богата история на промяна.
други интересни детайли са например че на ранните прототипа пантографите им бяха монтирани на обратно от това което виждаме. лакътя към центъра на локa а не към кабината. това бе скоро променено и ги завъртяха на "обратно" до 1995 на всичките.
някой 1014 бяха 1114 за няколко седмици (1114 е без баласта - по лек) и ги ползваха за тест пробеги в германия. но до два месеца им сложиха баластите. И така 1114 в експлотация останаха два.. които почти и не ги ползваха реално. като изцяло не е много ясно какво изобщо стана в тези няколко месеца с баласти, с германия и пр.
Странното за 1014 е че почти никога не теглише вагони на OBB. 6-10 вагона на mav, zzsk и cd (или комбинация от тези) беше нормата. Всичките терминираха във виена. много рядно по късно в живота им ги сложиха за товари или местни влакове. Хората на запад от виена никога не видяха тези локомотиви по линиите. като изцяло серията е един интересен експеримент, от време в което obb беше затънало в корупция а sgp пред фалит (те пак фалираха де).
1014 беше създадена за да "шокира" комунистите от соц лагeра на изложението в 1995. obb и тогава имаше мулти системни лока но искаше нещо ново, нещо което да парадира пред дивите комунисти и да им покаже меда на запада. това объркано политическо мислене постави локомотивната серия в глух коловоз. Тя се оказа серия която не бе нужна на OBB, която бе изолирана от релсовия път на австрия (освен виенна > изток) и която беше годна само за пътнически превози. да, аргументивно най красивия локомотив на 90те бе създаден но той беше този който закопа ковчега на SGP, не напъло иронично обаче.
ненужен на австрия, не продаваем за експорт и с цена на поддръжка на астрономическото ниво на 1822, той поднесе загиналата SGP на SIEMENS и потули бъдещи мечти за австрийски локомотивен сектор (или неговото събуждане ако сметнем че сектора бе умрял след 1996 и без това).
След покупката на sgp, първото което siemens направи е да прекъснат части и подръжка за 1822, 1014 и 1012. сиеменс през
1999 бе на път да представи тауруса като европейския месиа и не бе в настроение да поддържа експериментите на държавната администрация на австрия. в резултат до 2006 повечето 1014 бяха изтеглени от редовни линии и до 2010 дръпнати тотално от употреба.
както писах в друга тема, obb се опита да ги продаде от 2012 до 2016 но интерес нямаше. цена или рестрикции на продажба не са оповестени. така че не можем да съдим дали куповачи наистина нямало или обб не пожела да ги продаде на явили се кандидати
В края на 2016 всичките останали от серия 1014 бяха продадени на ромънска фирма за скрап, за 15000евро на локомотив. те са бракувани и не могат да бъдат пуснати в уптреба отново. по договор, база на цената на метала и други ценности в тях.
странното е че 2010-2012 въпреки че не бяха ползвани, обб даде "милиони" (или поне приспадна от техните печалби) за тяхната поддръжка. офиса на Сметната палата предостави 40+ страници отчет за серията с доста остри думи за провала, наблягайки на високата им цена на км спрямо 1116 например.
За моделистите, нашите модели ще надживеят прототипите и дават радост за дълги години напред, въпреки че rh1014 не достигна култа на 1044 или внедрението на 1116. те остават локомотива да имаш за много хора които смятат 90те едни от златните години на европейски жп превоз и политика на ново отворените източни граници след 89-91.
20 години след като ROCO пусна модела в далечната 1997, те са популярни и си държат цените. малко се промени по тях от издаването им а естетиката е на ниво модел от 2016. в моделна форма, 1014 е наистина един от най добрите влекачи някога създадени.