Макетиране и техники на макетирането | All about layouts > Имам нужда от помощ при макетирането | Need help with layouts

Ето плана на РАСН в ТТ

(1/37) > >>

pach:
E , момчета , по примера на Табаков , а и както се оказа пролетта ни накара да се размечтаем (та само днес са вече три проекта показани тук ) та и аз реших , че не би било лошо да се посъветвам и с вас и вашия опит.
Става въпрос най-вече за реализацията на най-новото ми творение , нов макет в моя мащам – ТТ , който започвам от нулата , и смятам да реализирам пред вашите , очи , критики , похвали и съвети.когато му дойде времето и в съответната тема ще снимам и покажа и скромната ми колекция на подвижен състав .Забавя ме да го направя само един факт – все още не е пълна , с оглед на това което искам да реализирам като движение в бъдещият ми макет , а и като част от този факт  - още не съм решил какво да правя трите електрически локомотива в нея.
Както вече ви е станало ясно , за сега не предвиждам , електрификацията на трасетата и съответно движението на електровози в макета , тъй като смятам че контактната мрежа прави един макет с богато коловозно развитие , твърде претрупан...Е все пак си оставям вратичка – нещо не е сигурно , тъй като сега докато пиша това ми идва идея за нещо отделно и по-сепло , но електрифицирано , и в него да има място и за мойте електровози...Ама това е друга бира...
Първоначалната ми идея (която датира от около 2002 г.) за обикновен правоъгълен макет, с двоен път и разменна гара в тунел на север (горният край на екрана) , със средно голяма гара отпред (на юг) с малка товарна секция ,всичко това на първо ниво и размери 230 см х 125 см.Желанието ме бе в гарата на юг да кипи бурна маневрена дейност , докато на главните коловози постоянно се разменят пътнически и товарни композиций в насрещно движение (тоест по два влака във всеки овал) и трета композиция , пак за всеки овал която да се “върти” с основните две чрез изчакване посредством релета за време в тунела за размяна .Така щешеда се осъществи идеята за “отпътуване” на всеки един влак на “далечна” дестинация и последващо “обратно” връщане от нея.Определен истински участък не се предвижда – тоест целия макет е плод на мойта фантазия , и определени мераци за движение , маневрена дейност и т.н.Така си оставям вратичка и за развитие на ландшафта по мое усмотрение.При всички случай ще има включено и нещо реално съществуващо от всичко – сгради,коловози, природа и т.н.
Това е първоначалния замисъл:




Е да ,но както мнозина от вас са се убедили , една идея докато бъде реализирана , започва да поражда и допълнителни мисли и мечти , и започва да се разраства – по някога до неконтролируеми (и често не реализируеми) размери.
Първата мисъл бе за тунела – ми така и така е задължителен, и то не само за движението , но и като красива част от един макет , що да не ползвам , така или иначе ограниченото пространство от макета , за втори етаж .

pach:
Речено сторено – докато набирах материалите , вече се оформи идея за малко второстепенно отклонение с крайна гаричка , обслужващо нещо като вилна зона и малка дъскорезница в планината.Тук някъде се появи желание и възможност , за разменна спирка по второстепенното трасе , която да е към вилната зона , а малката крайна гара да се качи на третия етаж “при гората и дъскорезницата”
Ето какво се получи:



В зелено е първи етаж , във светло синьо е изкачването към втори етаж , веднага след излизането от тунела .Изкачването стига до втори етаж точно на входната стрелка от разменната спирка на вилната зона.От изходната стрелка на същата спирка , вече в тъмно синьо започва изкачването през мост до трети етаж с крайната гара при дъскорезницата.

pach:
Това бе и окончателният вариант (поне до миналата година ) за който имам подвижният състав ,както и релсовият материал.Междувременно се наложиха някой корекций за да мога да включа и кривите стрелки – тогава ме гонеше някаква нужда в макета да има от всичко възможно и произведено в ТТ.
По някой причини от лично естество , макета така и не бе реализиран.
Както се казва , и на моята улица изгря слънце , проблемите останаха зад мен (поне така се надявам) и през миналата година отново се върнах къв идеята.
Е да но , вече релсовият материал за нищо не ставаше (просто ръждяса от лошо съхранение) , а пък на мен вече не бе проблем разполагаемата площ .Освен това вече имах и нови идеи.След тримесечен размисъл , четене в мрежата и събирането на много снимков материал от колеги моделисти и техните макети (е в мрежата има всичко , стига да го търсиш) идеята освен че прерастна в размер , бе допълнена и от желание за допълнение във времето на основният макет с разширения , под формата на “домашни” модули , които да са по световните общоприети стандарти , за да мога да ги ползвам и не само като домашни .Аз все се надявам ,някой ден моделистите в ТТ да станем тук достатъчно , че да си направим и ние няколко модула за общо “търкаляне” на влакове по сбирките в дай боже нашия бъдещ клуб!!!
И ето , след нуждата от закупуването на нов релсов материал , при това на Тилиг – Елит (да не забравя благодарност към колега споделил тук снимки на тази релсова система - ........) трябваше всичко да бъде препроектирано на ново .Стана лесно с помощта на безплатната полска програма за ТТ (на която виждате и чертежите) и ето окончателния  (за сега ) вариант , който ще ви го паказвам на етапи с обяснения за по-голяма яснота:



На този чертеж в е показано часта от трасетата която ще е видима извън тунелите.Южната гара е малко променена.Кръстовещето приглухите коловози в лявата част , вече е “английска” стрелка .В дясната част , също има глухи коловози които имат по особена форма и една крива стрелка с цел допълнителното развитие за което споменах.Тук също има още една “английска” стрелка. А пък в дясно отклонението през кръстовището на двойния участък е като опция , също за допълнителното развитие.Казвам като опция , защото за разлика от глухите коловози , при допълнителното развитие в тази част ще има демонтаж на двойния участък и сглобяване на представеното тук на този чертеж.При глухите коловози няма да се налага такъв демонтаж , а само тяхното удължаване.

pach:
Двете релси в червено всъщност са мостове , като левият (или по северния) е чак на трето ниво.Всъщност под тези мостове , след излизането на познатия ви тунел , второстепения път започва изкачване до разменната спирка , която е с две криви стрелки , и след преминаване през първият мост влиза в тунел .Този тунел е на второ ниво и е “пъхнат” под трето ниво.Изхода му е  малко преди втория мост , като в него става изкачването до трети етаж . Веднага след втория мост , чрез входна крива стрелка се реализира и крайната гара с дъскорезницата.Тук завършва второстепенното отклонение , както бе и първоначалният замисъл.Въведен е вторият тунел по три причини.
-нямаше смисъл от крайната гара да е на трето ниво , след като тя и на второ не би пречила на движението под себе си.Тук уточнявам – тя щеше да е на трето ниво , единствено за да се “върже” с по-високата планина в гората с дъскорезницата.Чрез втория тунел , вече има възможност да се “оправдае” третото ниво , като в него се пъхне още един релсов кръг.
-този релсов кръг удължава времето за пътуване между спирката и крайната гара.
-   и третата причина е чисто естетическа .в този район на макета се получава визуално събиране на малък мост с последващ тунел на по ниското и над тях вече един доста по-голям мост.Абе като го видите реализиран ще разберете най-точно каква красота  е проектирана надявам се.
Както уточних по-горе , размерите на макета вече са 220 см х 130 см.Тоест до тук размера само е малко трансформиран , но това е само първият етап!
На следващият чертеж пък ви показвам развитието на релсовите трасета които остават скрити в двойният тунел:



Тук в светло синьо са релсите в тунела , които са все още на първо ниво.Добре се вижда и скритото отклонение за второстепенния път.В жълто са показани спускането/издигането към/от минус първо ниво на двойният главен път. Тук има реализирано и едно обръщателно ухо , като част от вътрешният овал .Това ухо може да бъде подготвено , но реализирано едва след реализирането на втория етап от разширението на макета .По принцип съм против излишното движение на влакове във скрити участъци на макета , защото смятам , след като не ги виждаме - само амортизираме зъбните предавки и двигателите на локомотивите .Обаче се отказах от “изчаквателната” гара от първоначалната идея точно по причината на ухото .Впрочем в това ухо също може да се осъществява такова изчакване все едно влаковета са заминали и се завръщат от “далеч”.
Тук е мястото да уточня – наклоните са предвидени по бързото и просто правило “4 см нагоре на всеки метър релсов път”. Тоест всеки етаж отстои от околните на +/- минимум 6 см.Това грубо е напълно достатъчно за ТТ.Където имам възможност тази разлика във височината ще бъде увеличавана с цел по-реалистично да изглеждат планините.

pach:
Така , това е първият етап отбъдещият макет.Тук ще вметна , че напоследък поради липсата на свободно време (или поне не толкова , колкото бих искал-за жалост все още не съм “ударил джакпота”) се покрадва “еретичната” мисъл това да не е първата раализирана част от макета.Вторият етап е като допълнение доста по-малко по обем но добре науко и технологично трудоемко.И при условие ,че страшно ме сърбят ръцете  - не бива да се учудвате ако то е раелизирано по- рано . Пък може третият етап да стане първи , кой знае ...
На следващия чертеж вече виждате първия етап с допълнение от втория:



Тук отново първо ви показвам само видимата част от релсовите трасета (тоест без тези в тунелите).Сега вече ви става ясно защо е тази странна форма на десните , вече бивши глухи коловози , както и налагащият се демонтаж и нов монтаж на възела с кръстовището над тях.
Това се явява разклонение на двойният път , към друг голям пътен възел – например към друга държава , някъде там “в далечината”...това двойно отклонение позоволява вече доста по добра видимост на разминаващи се влакове в двоен участък и извън гара. Вътре в него има стандартен обръщателен кръг към единадесет коловоза от който седем са “закрити” под формата на средно голямо депо.Подходите към него са както ги “иска” Жоро – два изхода и едни вход , с възможност за въглищно стопанство и цистерни с дизел , както и глух коловоз срещу депото за място за служебен влак и т.н.въобще всичко както си е по “стандарт”... Същевременно в тази си част двойният участък осъществява и спускане към минус първо ниво и влизането му в тунел.



Тук вече в сиво виждате и второто обръщателно ухо , което “срещостоящо” на първото , затваря цикъла на “пълноценно” отиване и връщане на влакове и в двата “края” на релсовото развитие.При това дължината по задължение , за да заобиколи (няма друг начин с наличната “подземна” площ) първия етап на макета , дава доста забавяне което ако не е достатъчно , може да бъде увеличено също с едно реле за време , както и възможност за допълнителна “реконструкция” под формата на дву-три-коловозно гара на мястото на правия южен участък от ухото.
В зелено пък показвам вторият по висок тунел , който прави връзката между двата моста , от второ до трето ниво.
Тази втора част от макета е с размери 90 см х 130 см.Или с нея общо макета придобива размерите 310 см х 130 см.
Сега мога да ви покажа и третия етап на макета – именно чрез малко отклонение в този прав южен участък под “земята” се осъществава връзката към най-малкия модул. Казвам модул , защото той ще е реализиран по стандартите на Фремо модулите за ТТ , което го прави освен да е видим (тоест не “подземен”) и да е съвместим с всеки друг едно или двупътен стандартен модул.

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

Премини на пълна версия