Общ форум | Chit-chat > Общи приказки, свързани с хобито | Chit-chat about the hobby
Историята и железницата
anubis:
https://geopolitica.eu/aktualno/3186-hristo-i-georgi-kalitsovi-golemite-zhelezopatni-inzheneri-ot-draganovo?fbclid=IwAR13YJyoFiy6cWrWuNnD2eOdzmtxatg9unkcJ9Y2mXC8DseJ-mO5TdpaOyw
pach:
--- Цитат ---
Локомотивно депо - Мездра
Категория : Моята история / нашата история
photo
ЛОКОМОТИВНО ДЕПО - МЕЗДРА
През 1886 г. правителството успява да откупи ж .п. линията Русе - Варна, а след няколко години, с негово решение,
започва и първият етап от строителството на ж. п. линията София - Варна (София - Роман).
Началото е поставено през 1892 г. Общо пет години се строи участъкът от предприемача Иванчо Хаджиенов и др.
Този участък се оказва и най-трудният за изпълнение. В тържествена обстановка линията е открита на 20 февруари 1897 г.
на гара Роман. Сред присъстващите, освен сръбският крал, е поканен и дипломатическият корпус.
Първите системи локомотиви, обслужващи линията, са „Компаунд”.
След обявяването на Независимостта на България през 1908 г. правителството търси отново начин за разширяване
на железопътната мрежа. С извънреден заем от 1909 г. още същата година започва строежът на ж. п. линията
Мездра - Лом. Окончателното му завършване става през 1913 г., когато е основано и Локомотивно депо - Мездра.
За рождена дата на Локомотивно депо - Мездра се смята 18 септември 1913 г. Първоначално то се води към гара Мездра.
Депото започва работа с 25 работници, като до края на 1919 г. се помещава в един фургон. Към депото са зачислени
един водопоен кран и един ревизионен канал. Първите работници в депото са 6 локомотивни машинисти, 1 един ученик машинист,
10 огняри, 2-ма нощни подкладвачи, 3-ма локомотивни чистачи, 1 водоснабдител, 1 ревизор вагони и 1 вагоноописвач.
Към депото са зачислени 5 броя локомотиви Серия-28. Те са обслужвани от една и съща локомотивна бригада,
като ограничаване на работното време не е имало. Работило се е предимно през деня, с продължителност 15 часа,
до 18:00 ч., а през нощта се е почивало.
През периода 1915-1916 г. локомотивите в депото нарастват от 5 на 11 бр. от Сериите-28 и Сериите -35,
а персоналът - от 25 на 61 работника. От тях 13 бр. локомотивни машинисти. През месец август 1916 г.
започва строителството на производствено хале (старото хале в сегашното депо), което е завършено и
пуснато в експлоатация през 1917 г.
От 1913 г. до 1917 г. планови ремонти на локомотивите не са извършвани. Извършвани са само текущи
ремонти и техническо обслужване, главно от локомотивните бригади и обслужващия персонал. През 1917 г.
се регламентира плановият ремонт на локомотивите и текущият за вагоните, за което в новопостроеното хале
започват да работят 19 шлосери.
Железопътен възел Мездра се оформя в края на Първата световна война, когато започва третият етап от
развитието на ж. п. комуникациите у нас. Изгражда се теснолинейният участък Червен бряг - Оряхово.
Тази ж. п. линия е открита през месец март 1918 г. в Кнежа.
През 1920 г. се появяват и временните работници. Тогава депото вече наброява общо 120 работници,
от които 50 работници в Експлоатацията, 51 работници в Ремонта и 19 временни работници.
През месец май 1923 г. от депото са съкратени 58 работници и депото продължава да работи с 61 души персонал.
В периода 1924 -1944 г. няма съществена разлика в работата на Локомотивно депо - Мездра.
Този период се характеризира с голяма дисциплина в железопътния транспорт.
През месец март 1943 г. са осигурени средства и на всички железничари е ушито униформено облекло,
каквото до този момент се е давало само на някои работници от Експлоатацията.
В края на 1944 г. Локомотивно депо - Мездра разполага с 15 бр. парни локомотиви и има 125 работници.
В края на Втората световна война броят на парните локомотиви вече е 53. Това налага да се удвоят
усилията на ремонтните работници. За да се справи с трудната задача, мездренското депо сформира
временни ремонтни бригади, в които вземат активно участие и локомотивни бригади.
През 1945 г. започва строителството на Административно-битовата сграда. Цялостното й завършване
става през 1948 г. В нея се помещават ж. п. столът, почивните стаи на локомотивните бригади,
битови помещения, технически кабинет, превозна служба и др.
През 1946 г. депото вече наброява 208 работници и служители, от които 86 локомотивни машинисти и огняри.
От 01.05.1948 г. настъпва реорганизация в Локомотивното стопанство и се създават тракциите,
като към депо Мездра се присъединяват Видин, Лом и Червен бряг, които в последствие се отделят.
През месец юни 1948 г. вагонното стопанство се отделя от локомотивното. Същата година се създава
и първият административно-управленчески персонал на тракцията: - Началник тракция, - Началник Експлоатация,
- Началник Ремонт, - Кадровик, - Плановик; - Локомотивен инструктор, - Счетоводител, - Началник бюро норми,
- Началник наряд, - Касиер, - Контрола пътни листове, - Статистик, проверител, - Началник склад, - Лаборант и др.
През 1948 г. към тракцията са назначени двама полицаи и един пожарникар. През този период тракцията
наброява 234 работници, от които 46 локомотивни машинисти и 45 огняри.
През 1949 г. е открит първият ж. п. стол във възел Мездра, който е с 20 работници .
През 1951 г. е определена група машинисти: за возене на пътнически влакове - 13 бр. локомотивни машинисти;
за возене на товарни влакове - 25 бр. локомотивни машинисти; за маневрена дейност - 7 бр. локомотивни машинисти.
Същата година идват и първите парни локомотиви С-15-00, които се експлоатират заедно със Сериите 28-00, 35-00 и 49-00.
През 1953 г. се създава ЖП Управление - София, а локомотивните машинисти са от I до IV клас, доказани чрез определени изпити.
През периода 1956-1960 г. персоналът на депото достига 348 работници и служители. От 01.07.1961 г.
към Локомотивно депо - Мездра преминават депата Видин и Брусарци и общата численост на персонала
става 520 работници и служители и над 30 броя парни локомотиви от сериите С-15-00, 28-00, 35-00 и
49-00 за помощна и маневрена дейност.
До 1970 г. се наблюдава ръст в работата на Локомотивно депо - Мездра, като числеността на персонала
достига 712 работници и служители, от които 203-ма локомотивни и помощник локомотивни машинисти.
Същата година е построен техническият кабинет, нови работни помещения за работниците от ремонта по
кнорови ръкави, инжектор и дърводелска работилница. Построени са и двата дълбоки канала, канал от
северната страна на депото и този на осми коловоз, както и футболно и волейболно игрище. Преместен е
и локомотивообръщателя от района на сегашното вагонно депо.
От месец юли 1973 г. от София е прехвърлен аварийният кран с група от 13 работници.
През следващата година в БДЖ започва подмяна на всички маневрени парни локомотиви с дизелови локомотиви
С-51 и С-52. извършена е преквалификация на локомотивния персонал. Но и тук, както и през следващите години,
първоначално доверие за новата тяга се дава на Локомотивно депо - София. При преквалификацията част от
локомотивните машинисти и помощник-локомотивните машинисти преминават към Локомотивно депо - София,
защото маневрените дизелови локомотиви в нашия район започват да идват чак през 1974 г.
През 1975 г. навлизат и магистралните дизелови локомотиви. Към Локомотивно депо - Мездра са прехвърлени
първите маневрени дизелови локомотиви - 6 бр. от С-51 и 2 бр. от С-52. През тази година е построена битовата сграда,
в която се помещават гардеробна, баня, химическа лаборатория, стаи за МТС и др.
През следващите години продължават да работят и парните локомотиви, макар и по-малко, преквалифицира се
персоналът от парни локомотиви на магистрални дизелови локомотиви.
През 1977 г. Локомотивно депо - Мездра вече работи с 20 бр. локомотиви С-15, 3 бр. локомотиви С-28, 7 бр.
локомотиви С-51 и 3 бр. локомотиви С-52. През месец септември 1977 г. идват първите 3 бр. дизелови локомотиви
С-55, като до края на годината те стават вече 10 бр. От 16.04.1977 г. до 19.10.1977 г. са спрени и консервирани
15 бр. парни локомотиви.
В навечерието на 1978 г. всички локомотиви С-51 са подменени с локомотиви С-52. Промените в железопътния
транспорт продължават с пълна сила, те не подминават и локомотивното стопанство, в т. ч. и Локомотивно депо - Мездра.
През месец август 1978 г. от Локомотивно депо - Мездра се отделят депата Видин и Брусарци,
а в Локомотивно депо - Мездра се зачисляват първите магистрални дизелови локомотиви С-06.
Колективът на Локомотивно депо - Мездра по това време наброява 511 работници и служители.
През тази и следващата година се построява първият канал с пети за 25 t повдигателни крикове
до локомотивообръщателя за повдигане на дизелови локомотиви при необходимост от ремонтни операции,
които довеждат до това.
1979 г. е първата година изцяло обслужвана от дизелова тяга. Изгасен е и последният парен локомотив,
работещ в графика на Локомотивно депо - Мездра, с изключение на двата парни локомотива 15-43 и 15-130,
работещи под наем в мина Марбас до месец май 1982 г. През първата дизелова година
Локомотивно депо - Мездра работи в графика с 31 бр. локомотиви, от които 11 бр. С-06, 11 бр. С-55 и 9 бр. С-52.
През 1981 г. персоналът на Локомотивно депо - Мездра наброява 520 работници и служители.
Същата година се извършват ТП, МПР на всички дизелови локомотиви и ПР на локомотиви С-55,
и се отделят 4 локомотиви С-52, които преминават към Локомотивно депо - Червен бряг.
Започва строителството на ново хале за ремонт на локомотиви с кран 12,5 t (тип ,,Мархи”).
С навлизането на електрификацията на 7-ма ж. п. линия започва и преквалификацията на локомотивния персонал
от Локомотивно депо - Мездра за електрическа тяга. От месец февруари 1983 г. част от локомотивния персонал
на Локомотивно депо - Мездра отново преминава към Локомотивно депо - София и персоналът в депото остава
360 работници и служители.
В края на 1983 г., в навечерието на 70-годишнината на депото, Локомотивно депо - Мездра работи с 4 бр.
локомотиви С-06, 8 бр. локомотиви С-55 и 5 бр. локомотиви С-52. Същата година е пуснато в експлоатация
новото хале тип ,,Мархи” за ремонт на локомотиви (сегашното хале №20) и се поставят копките за
построяването на ново Локомотивно депо с хале (сегашното хале №3) с 12,5 t кран, с административна част,
експлоатация, складова и парова централа, като част от електрификацията на 7ма ж. п. линия.
До 1985 г. Локомотивно депо - Мездра работи с 5-7 бр. локомотиви С-06, 8-10 бр. локомотиви С-55 и 2-5 бр.
локомотиви С-52. През тези години са извършени първите демонтажи на дизелови двигатели на локомотиви
С-55 с крана в Хале №2 и демонтажът на дизелов генератор на локомотиви С-06 с възстановителния влак извън халето.
Започва и строителството на ново хале за ПР на локомотиви с кран 32,8 t (сегашното хале №5).
В навечерието на 75-годишнината на депото персоналът наброява 292-ма работници и служители.
След това започва спад в работата на Локомотивно депо - Мездра. За това не помага и обстоятелството,
че след електрификацията на участъка Бойчиновци - Берковица, в Локомотивно депо - Мездра са получени
5 бр. локомотиви С-45, но са спрени от експлоатация всички локомотиви С-52.
В началото на 1990 г. в експлоатация към Локомотивно депо - Мездра са 5 бр. локомотиви С-45, 3 бр. локомотиви С-06 и
9 бр. локомотиви С-55, а персоналът наброява 297 работници и служители. През 1991 г. в експлоатация са
3 бр. локомотиви С-45, 2 бр. локомотиви С-06 и 9 бр. локомотиви С-55, а персоналът е 264 работници и служители.
През 1993г., в навечерието на 80-годишнината на депото, е пуснато в експлоатация хале №4 със струг с ЦПУ за
подкошово престръгване на бандажите на локомотива. Намаляването на обема на работа на Локомотивно
депо - Мездра продължава до месец януари 1997 г. През месец март 1997 г. персоналът на депото наброява
190 работници и служители.
От 01.03.1997 г., в резултат на извършените структурни промени в Национална компания „БДЖ”,
ъществуващото Локомотивно депо - Червен бряг е закрито и преминава към Локомотивно депо - Мездра,
което обслужва допълнително участъците Червен бряг - Оряхово и Червен Бряг - Златна Панега.
В началото на 1998 г. Локомотивно депо - Мездра работи с 4 бр. локомотиви С-43, 7 бр. локомотиви С-45,
1 бр. локомотиви С-06 и 7 бр. локомотиви С-76 и персонал от 311 работници и служители.
През 1998 г. са извършени нови структурни промени в Национална компания „БДЖ”, които не подминават
и Локомотивно депо - Мездра, този път обаче в добра светлина.
Докато навсякъде се очаква закриване на депа, от януари 1998 г. мездренското депо пое обслужването на
маневра гара Своге, Видин и Брусарци с локомотиви С-06 и с
локомотивни бригади на Локомотивно депо - Мездра.
От 17.02.1998 г. 49 работници и служители на ЕП Видин преминават от Обединено Локомотивно депо - София
към Локомотивно депо - Мездра. С тази заповед локомотиви допълнително в работа са: 1 бр. С-06 и 1 бр. С-55 във Видин,
1 бр. С-06 в Брусарци и 2 бр. С-52 в Лом.
От 25.02.1998 г. 20 локомотивни машинисти и помощник-локомотивни машинисти преминават на работа
от Локомотивно депо - Горна Оряховица в Локомотивно депо - Мездра, първоначално с обслужване на
помощното движение в участъка Червен бряг - Ясен, а след това и с обслужване на пътническия влак
София - Горна Оряховица и обратно /влак №20111/ 20110/.
От 23.03.1998 г. 186 работници и служители от Обединено Локомотивно депо София - Ел. пункт Мездра и
Пункт Брусарци преминават на работа в Локомотивно депо - Мездра и в работа влизат допълнително 21 бр.
ел. локомотиви и 3 бр. ЕМВ.
От 04.05.1998 г. са премахнати ж. п. управленията. Тези промени сварват ремонтната работилница в Мездра с
61 шлосери и ел. монтьори. Положението в ремонта става критично. Броят на ремонтираните локомотиви се
увеличава от 12 на 36 бр., от тях 28 бр. ел. локомотиви и 8 бр. дизелови локомотиви. Точно тук на помощ
се притичат локомотивни машинисти и помощник-локомотивни машинисти, като до влизане в сила на
новото разписание (от 01.04.1998 г. - 20.05.1998 г.), по 10 души работят в ремонта, с което се поема
първоначалното натоварване.
През тази година се увеличава планово ремонтната дейност, като са възстановени и локомотиви С-52-207,
52-208, 52-210, 55-067, 06-48, 06-90. Персоналът на депото в навечерието на 85-ата годишнина наброява
582 души, а локомотивите са общо 49 бр., от които ел. локомотиви - 28 бр., ЕМВ - 3 бр., дизелови локомотиви
С-06 - 2 бр., С-52 - 2 бр., С-55 - 10 бр., С-76 - 4 бр.
Съобразно географско-стратегическото разположение на депото районът на работа е :
- 7-ма ж. п. линия - пътническо движение, товарно движение и маневрена дейност Враца, Брусарци, Лом и Видин,
- 2-ра ж. п. линия - участък Червен Бряг- Златна Панега, участък Червен Бряг-Оряхово- пътническо движение,
товарно движение и маневрена дейност Своге, Горни Дъбник, Златна Панега, Червен Бряг, Мездра;
- излаз на три места на река Дунав. От тук се повишава и категорията на депото от трета във втора.
През периода 1998-2002 г. персоналът и обемът на работа в депото се запазва.
От 01.01.2002 г. Локомотивно депо - Мездра става ЖП Тракция, т. е. Локомотивното и Вагонното стопанство
се обединяват. Персоналът в Тракция Мездра нараства на 799 души, от които 278 бр. вагонен персонал и
521 бр. локомотивен персонал.
ЖП Тракция Мездра включва Локомотивно депо Мездра, филиал Червен Бряг, Експлоатационен пункт Видин,
Експлоатационен пункт Брусарци, както и вагонно ревизорски участък Мездра с пунктов Враца, Бели извор,
Бойчиновци; вагонно ревизорски участък Червен Бряг с пункт Златна Панега; вагонно ревизорски участък
Лом с пункт Брусарци; вагонно ревизорски участък Видин; вагонно ремонтни работилници в Мездра, Червен Бряг и Лом.
Всичко това продължава до края на 2003 г., когато се закриват ЖП тракциите и локомотивната част от
ЖП Тракция Мездра преминава към Поделение за управление на локомотиви (ПУЛ) - София, а вагонната
част - към Поделение за товарни превози (ПТП) - Мездра.
Локомотивно депо - Мездра става база за ремонт и експлоатация на локомотиви към Поделение за
управление на локомотиви - София. Персоналът през този период намалява от 518 на 493 души.
Локомотивите в работа намаляват и остават 22 бр. ел. локомотиви, 2 бр. ЕМВ, 17 бр. дизелови локомотиви,
от които 3 бр. С-06,10 бр. С-55 и 4 бр. С-52.
От 01.07.2004 г. Локомотивно депо - Мездра преминава към Поделение за товарни превози (ПТП) - Мездра и става Район.
Всички последвали съкращения са за сметка на Район Мездра и персоналът намалява от 493 на 463 души към 01.01.2007 г.,
а локомотивите в работа стават 16 бр. ел. локомотиви, 2 бр. ЕМВ и 13 бр. дизелови локомотиви, от които 2 бр. С-06,
9 бр. С-55 и 2 бр. С-52.
От 01.02.2007 г. до 01.05.2012 г. район Мездра е в структурата на Локомотивно депо – София.
Персоналът е сведен до 336 души към 01.11.2011 г., а локомотивите в работа стават 14 бр. ел. локомотиви,
4 бр. ЕМВ и 6 бр. дизелови локомотиви, от които 1 бр. С-06, 4 бр. С-55 и 1 бр. С-52.
След тази дата започва разделението на пътническите превози и на товарните превози и персоналът на
район Мездра остава в „БДЖ- Пътнически превози” ЕООД” с 229 работници и служители към 05. 2012 г.,
8 бр. ел. локомотиви и 5 бр. ЕМВ.
От 16.05.2012 г. район Мездра се отделя от Локомотивно депо - София и става отново Локомотивно депо - Мездра,
като разполага с 10 бр. ел. локомотиви и 3 бр. ЕМВ.
Надявам се тази кратка хроника да стане основа за написване историята на Локомотивно депо - Мездра.
Преминало през този повече от век време през доста катаклизми и перипетии от различно естество,
но въпреки това оцеляло и запазило традициите и основния предмет на своята дейност чак до днес.
2013 г., инж. Любомир Драганов,
началник на Локомотивно депо - Мездра (1997-2003 г., 2011-2016 г. и 01.07-05.09.2017 г.)
По повод 125-годишната на железопътния транспорт в България (1866 – 2013 г.) и
100-годишнината на Локомотивно депо Мездра (1913 - 2013 г.).
Автори/Информатори:
Любомир Драганов - Локомотивно депо - Мездра
--- Край на цитат ---
https://kartanavremeto-vratsa.org/story/1425/190
&bgflag
Petko Ivanov:
Много интересен материал. Авторът обаче пропуска да спомене, че в депо Мездра е имало и електрически локомотиви серия 41 - стари и модернизирани. През 1987-1989 г те обслужваха пътническите влакове от Мездра за Лом и Видин, които гледах всеки ден от поделението в Габровница.
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия