Автор Тема: Как да направим резистивни колооси за детектиране на подвижен състав в N  (Прочетена 5874 пъти)

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1812
  • Рейтинг: 264
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
През последните години в моделизма започна да се използва детектирането за наличие на влакове или по- просто колооси, за заетост на участъци, поради използването на компютъризирани системи за управление. Ето защо е необходимо всяка ос на всеки вагон да бъде преработена.

Подробности:
http://railwaymodellingclub.com/?cid=34&NewsId=179
« Последна редакция: 18 Юни 2015, 16:25:46 от pavel75 »

TANO

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 796
  • Рейтинг: 601
.
« Отговор #1 -: 18 Юни 2015, 13:34:55 »
Това вече е сериозна тема по отношение на железопътния моделизъм. Даже бих казал, че мястото и не е в този раздел(цифрово управление), а в раздела "сериозен ж.п. моделизъм"(знам, че няма такъв раздел). Павка, ще ми е интересно да докопаш и схема на детектора за тия колооси. НО.... Не знам колко от вас усещат каква беля ще си докарат на главата, ако тръгнат да оборудват макета си с релсови вериги. Като казвам "беля" го имам предвид в положителния смисъл, но... Целия труд и инвестиции за изграждането на релсовите вериги ще си заслужава ли, ако го правите само за да виждате на екрана кой участък ви е зает от возило. Неминуемо ще се появи желание и да вкарате информацията от заетостите в някакви схеми на взаимозависимости в осигурителната инсталация, която сте изградили(независимо на канпутер или пулт-табло) и работата става дебела. Моята скромна (вече почти 20 годишна) практика с макетна инсталация без релсови вериги показва, че спокойно може да минете и без тях. Въпреки, че ако ги има ще бъде в пъти по хубаво - признавам без бой. Та - оставям ви да мислите. И пак да помоля Павката - тоя чичо дал ли е схема как ги лови тия колооси?

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1812
  • Рейтинг: 264
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Идеята на тази статия е за техниката по поставяне на резистора, не толкова за схемни решения. Ето тук има свързано с това дето питаш, дано свърши работа:

http://www.wiringfordcc.com/blockdet.htm

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1812
  • Рейтинг: 264
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Ето и видео, свързано със статията за поставяне на резистори:

https://www.youtube.com/watch?v=xVshMV6Hb_Q

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1812
  • Рейтинг: 264
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
По принцип темата е за самото поставяне на резистори, но понеже Тано попита ще пусна отговора на немците. Ако темата се разрасне ще ги разделя!

Има доста методи за детектиране на заетост на участъците.
Основните схеми на детектори, както и принципите на работа могат да се видят на долните три сайта:

http://www.wiringfordcc.com/blockdet.htm
http://dcc-mueller.de/wire4dcc/sensor_e.htm
http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/CircuitIndex.html#65

Ето и едно видео за поставяне на резистори върху оси:
https://www.youtube.com/watch?v=xVshMV6Hb_Q

За по- мързеливите, на които н им се занимава да държат поялника и да си направят сами детекторите, това е ръководството на Digitax на модула им:

http://www.digitrax.com/static/apps/products/detection-signaling/bdl168/documents/BDL168.pdf
А това пък е видео как се прави инсталацията с резултат на екрана на компютъра:
https://www.youtube.com/watch?v=8ZZ3VGPQzms

Общо взето май LocoNet е доста превилилгирована, тъй като тези ситеми са съвместими с него... за ExpressBuss, който Roco- вските централи не знам.

Детектори за заетост за DCC:
http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/DccBODvt5.html

ПП: Благодарностите към Емо!
« Последна редакция: 18 Юни 2015, 16:32:03 от pavel75 »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: .
« Отговор #5 -: 18 Юни 2015, 18:09:25 »
Цитат на: TANO link=topic=4729.msg99952#msg99952 date=1434623695
Това вече е сериозна тема по отношение на железопътния моделизъм. Даже бих казал, че мястото и не е в този раздел(цифрово управление), а в раздела "сериозен ж.п. моделизъм"(знам, че няма такъв раздел). Павка, ще ми е интересно да докопаш и схема на детектора за тия колооси. НО.... Не знам колко от вас усещат каква беля ще си докарат на главата, ако тръгнат да оборудват макета си с релсови вериги. Като казвам "беля" го имам предвид в положителния смисъл, но... Целия труд и инвестиции за изграждането на релсовите вериги ще си заслужава ли, ако го правите само за да виждате на екрана кой участък ви е зает от возило. Неминуемо ще се появи желание и да вкарате информацията от заетостите в някакви схеми на взаимозависимости в осигурителната инсталация, която сте изградили(независимо на канпутер или пулт-табло) и работата става дебела. Моята скромна (вече почти 20 годишна) практика с макетна инсталация без релсови вериги показва, че спокойно може да минете и без тях. Въпреки, че ако ги има ще бъде в пъти по хубаво - признавам без бой. Та - оставям ви да мислите. И пак да помоля Павката - тоя чичо дал ли е схема как ги лови тия колооси?

Г-н ТАНО зачеса една тема с няколко гледни точки:
Първо - какви датчици да има. Ако захранването е DCC, датчиците отдавна са известни. При DC захранване обаче май няма еднозначен отговор. Отдавна съм замислил нещо по въпроса, ако не ми премине ще взема да го тествам до края на седмицата.
Второ - как да си направим колоосите на вагоните. Добре е всички вагони и всички колооси да се разпознават, а не само един краен вагон - така ще може да се композират различни влакове. А пък това значи че трябва бързо и лесно да могат да се изработят тези колооси. Изключвам варианта закупуване на готови оси. Това със СМД резисторите съм го отхвърлил отдавна - вижда ми се грозничко - в Н0 колоосите се виждат доста добре. Освен това по друг повод бях забелязал че колоосите трябва да са добре балансирани. В N може би няма значение, но в Н0 съм купувал и сменял колооси. За сега съм си нарочил като най-добър вариант мацването със електро съпротивителен лак - като този за ремонт на нагревателя на задното стъкло. Само че до сега не съм си намерил подходящ (т.е. евтин и в попътен магазин).
Третият основен въпрос - какв още правим, ако случайно се сдобием със няколко десетки сигнала за свободно / заето ... За себе си си мисля че само светването на лампички ще ми е достатъчно. Предвидил съм си и затваряне на сигналите на моя т.н. макет - което ще стане като му дойде времето. За блокировка на маршрути и пълна автоматизация - трябва си компютър.

TANO

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 796
  • Рейтинг: 601
Така де, покрай тия колооси  би могла да се развие една хубавичка тема за начините на визуализиране на подвижен състав върху макет. Обаче понеже щото от темата се интересуваме сериозно двама – трима нека не се бърза с отделянето и в друга тема. Зависи от интереса и от това колко човека ще пишат в нея. Щото ми се струва, че няма да са много. Май Ванката беше правил опити в тая насока, но не се сещам в коя тема беше. Може би просто трябва да продължим там.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Полкрепям те почти на 100%...но не виждам смисъл да се открива топлата вода всеки път отново, когато някой пореден от тук стигне ... до бойлера!!! ;D
Нямам нищо против всичко в живота да е електроника, но така и не разбирам странния стремеж да се усложняват излишно нещата. Ако се пипне съвсем малко и грамотно, още от началните модули в обикновенната електроника (дори аналогови) , могат да се направят елементарни датчици които ще работят при всякакви условия и независимо дали влаковете имат АС, DC или DCC управление. Това много добре е показано в канадския сайт още преди десетина години  в началото му э(например 5-та точка) - http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/CircuitIndex.html
 Даже си спомня, че тук някой колега беше направил първоначални тестове с такива датчици, но не знам до къде точно стигна с тях. А те никога не са били проблем както за монтиране на макети, така и по модули. Връзката им с управляващите програми, било то в компютри или модерни цифрови централи, също се реализира по лесен начин, като това не влияе по никакъв отрицателен начин на техниката ползваща информацията им за заетост на коловозите. Пълна универсалност с прости средства.
Те просто работят абсолютно независимо от вида и състоянието на подвижния състав, като на 101% гарантирано подават точната информация за неговото наличие на коловоз, без никакви допълнителни и финни настройки за всяка конкретна линия и всеки конкретен влаков състав.
Както казах - реализацията им е проста и може да се реализира дори от сравнително начинаещи електрончици, а това, че не се нарушава ориганалната кострукция на подвижния състав е едно огромно предимство!
На края ще спомена само положителната им страна, пред всякакви резистивни и тем подобни намеси в конструкцията на подвижният състав, защото не всички моделисти искат и правят конструктивни промени най-малкото защото допълнителната настройка винаги е с двузначен резултат. Тази положителна страна е липсата на каквато и да е намеса в подвижният състав (било тя грозна или не) и тази положителност бие "по точки" слагането на резистори (подминавам "електронната" специфика на въпроса) което е абсолютно еднакво с лепенето на станиолови ленти отдолу по подвижният състав или монтирането на малки магнитчета по шаситата му. И трите метода са намеса в конструкцията на возилата, която мнозина желаят да правят и която се избягва с тези прости лекетронни датчици за заетост.  ;D

TANO

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 796
  • Рейтинг: 601
Не, явно ще се отваря нова тема, но това няма да е днес. Защото трябва да нарисувам една проста картинка, да я сканирам и да я пусна тук като снимка. Но днес съм на бачкане и това няма как да стане. Тук не става въпрос за откриване на топла вода, просто идеята ми е да има конкретна тема за релсови вериги и начините за моделирането им в макет. Защото сега има писано тук там нещо разпръснато по различни  теми, както и линкове като този който си дал и ти, и Павката вчера. Само, че за нас простите дето не разбираме много ингилизки тия линкове не вършат никаква работа. Щото като ги отворим виждаме само една схема, но за какво служи и как работи изобщо не ни става ясно. Ако нямаш нищо против подготви един опростен груб превод на основното предназначение и начин на работа на схемата и по нататък ако темата се разрасне и има интерес може да го качиш. Засега май ще е най добре да спрем да спамим тук.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Цитат на: pach link=topic=4729.msg99968#msg99968 date=1434696529
... могат да се направят елементарни датчици които ще работят при всякакви условия...
Те просто работят абсолютно независимо от вида и състоянието на подвижния състав, като на 101% гарантирано подават точната информация за неговото наличие на коловоз, без никакви допълнителни и финни настройки за всяка конкретна линия и всеки конкретен влаков състав.
Както казах - реализацията им е проста и може да се реализира дори от сравнително начинаещи електрончици ...

pach, може и така да пише по някои книги, ама до сега в моята нива не съм видял такова животно. Да не говорим колко макети без DCC имат такава работеща функционалност (според мен 0). Мисля че в детайли съм запознат с много схеми, и на Ванката, и на Тодор, както и редица други, но всяка такава система си има + и -. Зависи на кого какво му се прави. Има в реалния жп има релсови вериги, има и броячи на оси. Има и други начини за отчитане на свободен / зает участък.
« Последна редакция: 19 Юни 2015, 11:44:06 от mitko0888 »

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1812
  • Рейтинг: 264
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Едно уточнение свързано с темата:

Цитат
Това във FREMO N е задължителна преработка, която се изисква като условие, при организацията на срещите. Срещата в Прага породи именно такава преработка. И тъй като всяка локална група си има и малко по- различни локални изисквания, а Прага събира поне 5-6 нации излиза, че това изискване за преработка на осите е съвсем реално и широко използващо се.
За домашни макети всеки може да си твори свободно и според знанията си, разбиранията си, възможностите за реализация на конкретните технически решения.
И за да не се остава с впечатление, че сляпо се следват правилата на срещите имаше доста дълга кореспонденции, както с чехите, така и с немските N-джии, които теоретично и с практически опит защитиха  и случаите на оразмеряване на DCC веригите и бустерите.