Когато още нямаше компютри - четяхме списания и ходехме до библиотеката.Преди много години в една далечна галактика....
Тоест в моето детство, се случи една вечер да разглеждам за 100-тен път, поредния закупен брой на 
"Der Modelleisenbahner" (дер моделайзенбаанер), което на български ще рече "железопътен моделист", но по известно у нас като "железопътните модели".      
Та там попаднах на една кратка статия на тема "Изпитателният железопътен център на Пражкия железопътен институт". 
Къде с речниците у дома - бях си купил три различни от руската книжарница, защото даже компютри нямахме още, 
къде със съставения от мен самия такъв, кратък речник с интересуващите ме около моделизма думи - като скромен опит
 при предишни преводи на други статии от въпросното списание, да минавам по преките пътеки, успях да разбера, 
че там някъде в Чехословакия имат изпитателен полигон за железопътен подвижен състав.      
Спомням си, че имаше много подробна скица начертана в тогавашния стил за изчертаване на железопътни
трасета по макетите ни. Важното на тази скица бяха, не само разположението на разклоненията, но и означенията на
всички радиуси в крива. Вчера потърсих въпросното списание в каталога си с описанията, но за съжаление въпреки, 
че бързо си спомних в коя годишнина е статията (1975), не намерих самият брой в папката. Има вероятност да е в
папката на някои започнат от мен проект за нещо, но не ми се търсеше повече. 
Все пак каталога на статиите по броевете в библиотеката ми, свърши работа и намерих следващата статия,
писана точно 10 години по-късно в същото списание.  В брой 4 от 1985г. скицата е малка и на фон, така че тук,
 ще ви публикувам оригинала на чешкия първоизточник от тогава:

А сега да се върнем в днешно време и пространството на нашата галактика  

Вчера във връзка с други проекти, потърсих в мрежата дали този тестови център все още съществува, особено след промените
настъпили в Източна Европа, след 1989г. Та той се оказа, че не само съществува, но и развива огромна по обем работа в помощ
за изследването на прилагането на най-съвременните техники и технологии, развиващи железопътния транспорт в Европа.
Практическите изследвания на полигона,  
са си на същото място мeжду гара Velim, Cerhenice и Vbrova Lhota, 
като вътре в самия център на периметъра си е и Sokolec. Впрочем по-долу ще се уверите, че той не е само едно обикновенно 
железопътно трасе, но и е съоръжен с множество мостове, сигнални станции и  други допълнителни съоръжения, които да не
безпокоят местното население и да осигуряват максимално спокойствие и безопастност при провежданията изпитания там. 
Полигона, макар и самостоятелен, се явява и част от Института по железопътен транспорт на Чешката република, 
като част от Европейския съюз.  Дори нещо повече - през годините е защитил специален европейски сертификат 
(№1099 от 1995г.) и сега може да се похвали, че е единственият тестови център на който всъщност се правят всякакви
изпитания по железопътния транспорт от цяла Европа. А от 2004г. самият той е оторизиран (№3138) да издава сертификати,
необходими за железопътният транспрот. През 2006г. получава разрешение за оценяване на съответствието на оперативната
съвместимост на части и подсистеми на европейската железопътна система - като оторизиран орган No. 258 и нотифициран 
орган No. 1 714
Днешното име на целият институт е 
"Výzkumný ústav železniční", което съкратено е означено  като 
VUZ. 
Института се занимава с много широка дейност още от основаването си през 1950г., но аз тук ще се спра в малко подробности 
само на самият полигон построен всъщност по-късно - през 1963г.
Технически параметри.|    Параметри    |    Малък тестов кръг    |    Голям тестов кръг    |                 | 
|    Дължина на трасето    |    3 591 м    |    13 276 м    |                 | 
|    Участъци от  трасето    |    В завои при R=0,8 кm  – 591 м    |    Прави 2 х 1979 м    |                 | 
|        |    В завои при R=0,6 кm – 499 м    |    В завои при R=1.4km       – 2 x 4136 м    |                 | 
|        |    В завои при R=0,45 кm – 859 м    |    Хоризонтално                   – 9144 м    |                 | 
|        |    В завои при R=0,3 кm  – 507 м    |    Наклон в кривите              – 150 мм    |                 | 
|        |    Обратна посока             – 645 м    |    Преходни криви                  – 261 м    |                 | 
|    Допустими натоварвания на ос    |    25 т    |    25 т    |                 | 
|    Максимална скорост    |    80 до 120км/ч според кривите    |     210 км/ч    |                 | 
                                                
Системата за захранване към контактната мрежа на тестовия център предлага всички основни европейски системи за теглителна сила.
Система   3,0 кВ/DC
Система   1,5 кВ/DC
Система 0,75 кВ/DC
Система    25 кВ/АC ~ 50Hz
Система    15 кВ/АС ~16 2/3 Hz
Какво още се предлага там на място?
Всъщност центъра за изпитания предлага много богати възможности от комбиниране на системите за теглителна сила,
включително и между двата трасови ринга. Освен това от тази година (2015) вече е монтирана и пълноценна ETCS,
или известната на професионалистите като Европейска Влакова Система за Контрол (Еurope  Train Control System).
На място се разполага с множество добре оборудвани халета за предварително техническо обслужване на подвижен състав, 
както и голям брой самостоятелни контролни зали, оборудвани с адио и видое системи за наблюдение и контрол в халетата и по трасетата. 






_tn_maxw250_bcgffffff_1317116127.jpg)



За по-подробни данни какви услуги предлага и какви условия осигурява полигона,
 който иска може да се запознае тук.
Ето една система която явно е за неговото управление, но нека специалистите се произнесат какваq
как работи (евентуално) и чие производство е (може би)?
Знам само, че не е такава като отчасти познатите ми РУКЗ(или нещо такова) и т.н.  

 (може би)

В завършек - ето ви линк към списъка с рефернции на фирмите изпитвали свойте  нови (и стари) 
модели подвижен състав - 
http://www.cdvuz.cz/en/references/Има интересни локомотиви и мотрисни влакове и т.н. и т.н.
Още една схема на railway test track Velim in Europe

В слеващите два поста ще кача само най-интересните снимки от мястото на събитието. 
 
 