В тази тема започвам описание на Централната станция на Мерклин CS2 /60215/ и нейните посестрими 60214 и 60213. Темата ще е дълга, сложна и актуализираща се пътьом поради големите възможности на централата.
За да не се размътва темата, моля въпроси и предложения на ЛС, телефон, скайп, и-це-кю и прочие.Съдържание на темата и бързи връзки в нея:Описание на централата.Сглобяване, стартиране, калибриране на дисплея и изключване на централата.Проверка на версията на софтуъра и обновяване /ъпдейтване/.Обновяване на софтуеър от версия 3.6.0 и по-нова.Смяна на езика на интерфейса.Запазване и възстановяване, други настройки и информации в Setup.Въвеждане/регистриране на локомотиви.Зареждане, премахване от управление и изтриване на локомотив.Управление на локомотиви.Редактиране/настройване на локомотиви.Създаване и изтриване на съчленена тяга.Въвеждане на стрелки, светофари и други устройства.Управление, редактиране и изтриване на устройства.Поемане управление от мобилна станция, включена към централна.Задаване на статичен адрес на мрежовата карта. Уеб интерфейс на централата.Компютърна централна станция.Управление на трасе/макет.Дистанционно /безжично/ управление на централа CS2.Добавяне на икони на локомотиви и фонове в централата.Използване на панел Memory. Малко като предговор. Реално трите модела централи – 60213, 60214 и 60215, външно нямат разлики. Като възможности – също нямат. Разликата идва от различните версии на хардуеъра. Централата идва да смени предишния базов модел 60212 от първо поколение. Началото на производството на CS2 е през 2008 г. Развитието на хардуера реално определя последната цифра в номера на централата. Вариантите са:
1. V3.1 – оригинален хардуеър от началото на производството през 2008 г. (Marklin 60213 CS2)
2. V3.4 – Подобрения в електрониката – оптимизирано и обновено захранване и подобрен тъч-скрийн екран (Marklin 60213 CS2).
3. V3.5 – оптимизация на печатната платка
4. V3.6 – оптимизиране на NOR Flash паметта – преминаване от 200nm на 100nm технология (Die-Shrink).
5. V4.33 – Галванична изолация при използването на две CS2 централи като Master/Slave и подобрения за модулите S88.
6. V5.1 – Галванична изолация, подобрение на защитата от смущения, дребни хардуеърни промени (най-нова версия към дата на поста).
Забележка: Има част от първите серии на 60214, които са с хардуеър V3.6.
Снимка на дънна платка от централа 60212 / CS1/.

Засега поне твърденията, че скоро ще се появи новата CS3 централа не намират положителен отзвук в коментарите и информации от фирмата.
Описание на централата CS2 (60215).Централата има характерна ергономична форма. Размерите й са: дължина - 31 см, ширина - 20 см и височина – 5 см в предния край и 8 см в задния.. Теглото й е 1,2 кг. /без външни кабели, захранване и пр./.

На лицевата страна по средата се намира цветен LCD тъч-скрийн екран с размери 15 х 9 см. Екранът работи с механичен показалец /стилус/ или с натискане с пръст. От двете му страни има по 8 бутона за локомотивни функции от f0 до f7. Долу под екрана е големият клавиш на STOP, който изпълнява и ролята на светлинен сигнализатор с постоянна или мигаща червена светлина. От двете му страни има по един голям червен бутон за управление на движението на локомотиви и обръщане на посока им /по същия начин както и при мобилните централи – при завъртане по часовниковата стрелка се увеличава скоростта, срещу часовниковата – намалява, а чрез вертикален натиск се обръща посоката/. До двата червени бутона има бутон със символ „локомотив”, откъдето се влиза в избора на активни локомотиви. В режим на управление на локомотиви екранът е разделен на две части и има директен достъп за управление на два локомотива едновременно.
От предната страна на централата има само два кръгли куплунга, където могат да се включат две мобилни централи MS1 /60552-60551/, MS2 /60553 или Trix 66950/ или хъбове /MS II-Hub 60122/.

От двете страни няма изводи.
От задната страна има множество изводи. В двата края горе има по един четец на локомотивни карти. Под десния четец се намира специален улей за показалката /стилус/. В средата има поредица от изводи, които са /отляво на дясно като се гледа фронтално отзад/: жаков стереоизвод за тонколони, стандартен Ethernet LAN куплунг RJ-45, изход за мерклинска мрежа, вход за мерклинска мрежа, изход Sx, стандартен компютърен USB 2.0 изход/вход, извод за бустер 60173/60174, изход AUX, извод за програмна релса, изход за влаково трасе, кръгъл куплунг с 4 щифта за захранване. На този етап Sx и AUX не се използват.


От долната страна се намират изводите за бустер 6015/6017 и извод за модул S88. Има и две регулиращи се крачета, с които задната част може да се надигне за удобство при работа /подобно на компютърна клавиатура/, като регулирането е винтово и безстепенно.


Централата е поставена в стиропорна кутия за транспортиране с достатъчно място за кабели и прочие дреболии. Отделно се поставя в картонена кутия със съответните надписи и картинки.
Към самата централа не се продава захранване. Причината е, че тя може да управлява влакове и макети в мащаби от N до G, които имат твърде различни изисквания като максимален ток. Съответно захранванията се подбират според конкретните нужди. Централата позволява захранване и с прав, и с променлив ток. Могат да се използват всякакви мерклински и немерклински захранвания, които отговарят на следните изисквания:
1. Минимално напрежение – 14 волта прав ток.
2. Максимално напрежение – 24 волта прав ток.
3. Номинално напрежение – 16 волта променлив ток.
4. Максимално напрежение – 17 волта променлив ток /което след изправяне и стабилизиране се превръща в 24 волта прав ток/.
5. Минимален ток – 3 ампера или повече за мащаби от H0 до N
6. Минимален ток – 5 ампера или повече за мащаби 1 и G.
От мерклинските захранвания такива са (за 230 волта мрежа):
60052 – 60 VA (по-стар модел)
60061 – 60 VA (по-нов модел)
60101 – 100 VA
60032 – 32 VA (1,75 A ток в краен случай за проби и неголеми натоварвания)
Моята централа е втора употреба и бе заедно със захранване и други модули. Захранването е мерклинско 60052, което на този етап ще ми е напълно достатъчно. Всичко е в оригинален амбалаж.

Захранването е с вграден кабел към мрежата 230 волта, а на изхода има специален куплунг за щекер, който се ползва в централите на Мерклин и ESU. Към трафа имаше и два кабела, които могат да се монтират към въпросния щекер, тъй като на другия край на кабела са капсуловани кръгъл цилиндричен жак за мерклинските цифрови кутии за мобилни централи или кръгъл с 4 щифта за централна станция. Към централата освен това имаше:
1. Защитно-филтриращ модул с кат. №191724, който се включва към двата изхода на централата /влаково трасе и програмна релса/ - чрез два къси неразглобяеми кабела с щекери , а от него със същите кабели с щекери и кабелни обувки излизат изводите към двете трасета. Модулът не е задължителен за използване.

2. Две книжки с упътвания за работа с централата. За съжаления бяха неизползваеми, тъй като едната беше комбинирана на шведски-датски, а другата – на френски-холандски. Реално обаче описаното в тях не беше много актуално, което за съжаление продължава да е факт за почти всички езици. Но за това по-нататък из темата.
3. Три броя мерклински локомотивни карти. Въпросните карти не са част от централата, продават се отделно, но аз ги получих като бонус. Две от тях бяха с въведени заводски данни за два локомотива, третата беше празна. Принципно се продават комплекти от 3 или 5 бр.


Архитектура на мерклинска цифрова система, съчетаваща стари и нови модули...
