Автор Тема: Нова сигнализация за макета ми  (Прочетена 10683 пъти)

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5530
  • Рейтинг: 622
  • Красотата е в детайла!
Колеги, имам нужда от специфична помощ! И ето каква е тя: решил съм изцяло да сменя сигнализацията на макета, всички светофори. Обаче преди да го направя трябва да набележа какво ми трябва, за да го поръчам (изработя). Затова моля всеки със знания в тази област и гледайки разположението на релсовия път и коловозите на макета ми (включително към екипировъчния пост и  магазията), да сподели с мен какво като сигнализация е нужно за реализация на проекта. Имам предвид скоростна сигнализация, но и обикновена (ако може схеми и за двата варианта). Също така наземни светофори (ако са нужни) и, разбира се, такива на пилон (или както там се казва). Също маневрени, входни, изходни, проходни, предупредителни и т.н. или изобщо всичко каквото е нужно, стига като се вземат предвид размерите на макета, да не се получи претрупано. Като завършек искам да кажа, че всичко трябва да бъде съобразено с нормативната уредба и да е абсолютно актуално.
Предварително благодаря за помощта!
« Последна редакция: 17 Май 2008, 18:06:36 от Vlado »

br185

  • Trade Count: (19)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 533
  • Рейтинг: 4
  • HO 1:87/всички епохи без I/DB,OBB Велико Търново
Re: Нова сигнализация за макета ми
« Отговор #1 -: 11 Май 2008, 00:24:25 »
  Здравей Владо. За мое съжаление с електрическа схема за захранване на сфетофорите не мога да помогна щото не разбирам до толкова от електроника. По долу съм дал една рисунка показваща моята представа за това къде и какви светофори трябва да има. Жълтите точки са входните светофори, зелените - предупредителни, червените - изходни, а сините - маневрени. Входните светофори биха могли да бъдат и по далеч от първата стрелка. Също така отстоянието от тях на предупредителните може да е по-голямо. Във всеки случай ми се струва, че спазването на точното разстояние както е по стандарт няма да е възможно. На изхода от коловоза водещ към депото и магазията съм поставил изходен светофор, а не маневрен защото една товарна композиция би могла спокойно да продължи направо по трасето без да има нужда от маневра.Маневрения светофор разположен на изхода на гарата към тунела не е задължителен, но аз съм го сложил защото някак си придава по завършен вид на цялата компановка.Входните светофори могат да се разположат  и само от дясно ако приемем двете успоредни трасета за отделни. Толкова за сега от мен. Надявам се да съм бил полезен поне мъничко.
« Последна редакция: 11 Май 2008, 00:28:12 от br185 »

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5530
  • Рейтинг: 622
  • Красотата е в детайла!
Re: Нова сигнализация за макета ми
« Отговор #2 -: 11 Май 2008, 09:18:49 »
Много мерси! Но виждам в схемата ти неволен пропуск: горе след двата моста има двойка стрелки (посока от пътя след големия мост към външния път), които най-вероятно ще променят конфигурацията на светофорите.

br185

  • Trade Count: (19)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 533
  • Рейтинг: 4
  • HO 1:87/всички епохи без I/DB,OBB Велико Търново
Re: Нова сигнализация за макета ми
« Отговор #3 -: 11 Май 2008, 12:59:02 »
Цитат на: Vlado link=topic=481.msg4903#msg4903 date=1210486729
Много мерси! Но виждам в схемата ти неволен пропуск: горе след двата моста има двойка стрелки (посока от пътя след големия мост към външния път), които най-вероятно ще променят конфигурацията на светофорите.
  Виноват ::)! Коригирам се веднага като добавям два нови входни светофора преди пропуснатите стрелки. Тъй като няма необходимото предсигнално разстояние между тях и съществуващите то те ще изпълняват ролята и на предупредителни за тях. Добавям и два допулнителни входни светофора от другата страна на стрелките (посока от гарата към двата моста). Тези стрелки според мен са един вид раздели телен пост и затова го ограждам отвсякъде със светофори. Ако греша за тяхното предназначение то моля за извинение.

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5530
  • Рейтинг: 622
  • Красотата е в детайла!
Re: Нова сигнализация за макета ми
« Отговор #4 -: 11 Май 2008, 13:16:14 »
А какво ще кажеш на някои от коловозите в гарата да се сложат наземни светофори, като например на този, който е най-къс и отдалечен от гаровата сграда, на който се намира английската стрелка?
п.п. Преди малко гледах светофорите по обикновена и скоростна сигнализации и като че ли се ориентирам към обикновената, защото ми се струва по-лесна за изпълнение.
« Последна редакция: 11 Май 2008, 13:46:46 от Vlado »

br185

  • Trade Count: (19)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 533
  • Рейтинг: 4
  • HO 1:87/всички епохи без I/DB,OBB Велико Търново
Re: Нова сигнализация за макета ми
« Отговор #5 -: 11 Май 2008, 17:07:07 »
Цитат на: Vlado link=topic=481.msg4939#msg4939 date=1210500974
А какво ще кажеш на някои от коловозите в гарата да се сложат наземни светофори, като например на този, който е най-къс и отдалечен от гаровата сграда, на който се намира английската стрелка?
п.п. Преди малко гледах светофорите по обикновена и скоростна сигнализации и като че ли се ориентирам към обикновената, защото ми се струва по-лесна за изпълнение.
  Ето ти една идея. На снимката по долу светофорите които според мен могат да се направят приземни са означени допълнително с черна точка.
  Относно системата на светофорите лично аз бих ти препоръчал скоростната сигнализация. По-ефектна е и ми се струва по лесна за изпълнение по простата причина че всички светофори, входни и изходни, са еднакви. Евентуално изходните би могъл да ги направиш с четири, а не с пет фара(липсва поканителен сигнал- луннобяла мигаща светлина).
При обикновената сигнализация изходните светофори са по- прости ама входните са по стандарт с цели 9 фара. Това си е сложно за направа според мен.
 п.п. Ако е възможно напиши някой линк от къде мога да ги гледам светофорите, че аз имах един ама нещо съм го изгубил. Мерси предварително.
« Последна редакция: 11 Май 2008, 17:19:02 от br185 »

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5530
  • Рейтинг: 622
  • Красотата е в детайла!
Re: Нова сигнализация за макета ми
« Отговор #6 -: 11 Май 2008, 17:34:58 »
http://bgrail.info/site/index.php?page=home&links=signals
Гледай в ляво "Сигнализация".

br185

  • Trade Count: (19)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 533
  • Рейтинг: 4
  • HO 1:87/всички епохи без I/DB,OBB Велико Търново
Re: Нова сигнализация за макета ми
« Отговор #7 -: 11 Май 2008, 17:42:27 »
 Мерси за линка. Точно същия който и аз имах.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Нова сигнализация за макета ми
« Отговор #8 -: 12 Май 2008, 08:49:55 »
Ако искаш и не бързаш (и схемата ти е такава като на чертежа на БР185) ти предлагам да се откажеш от скоростната . Вярно тя е по-лесна за изработка , но пък не е толкова ефектна.При това не съм сигурен че макета ти е "скоростен"... ;D
Кажи стрелките имат ли допълнителни електроконтакти (както бяха едно време) ако не ще ти кажа как да си монтираш допълнително и тогава светофорите се управляват автоматично (по желание ) и проста диодна матрица за "фаровете" при различните комбинаций на светлините.Автоматичното упр. може да се дублира и с ръчно упр. при желание , като системата остава отворена и за ъпгрейд дори!
Също светофорите на ел . крушки ли или на светодиоди ще ги правиш.
Ще се опитам тия дни да ти направя примерна схема (или основните връзки ) пък ти ще решиш дали ти харесва и става.

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5530
  • Рейтинг: 622
  • Красотата е в детайла!
Re: Нова сигнализация за макета ми
« Отговор #9 -: 12 Май 2008, 09:06:11 »
Благодаря за предложената помощ! Ще се възползвам! :)
Значи никак не бързам. Това сега само ще маркира бъдещите ми усилия в каква посока ще са.
Повечето ми ел. механизми за стрелки имат такива клеми. Само тези конрадските с крайното изключване нямат, но пък са само четири на брой (нормалните са 9 бр.).
Всички светофори ще са с диоди.

mill

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Нова сигнализация за макета ми
« Отговор #10 -: 12 Май 2008, 21:44:12 »
Цитат на: pach link=topic=481.msg5003#msg5003 date=1210571395
Кажи стрелките имат ли допълнителни електроконтакти (както бяха едно време) ако не ще ти кажа как да си монтираш допълнително и тогава светофорите се управляват автоматично (по желание )
Ако не ти представлява трудност можеш ли да обясниш как става това.

TANO

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 796
  • Рейтинг: 601
Re: Нова сигнализация за макета ми
« Отговор #11 -: 19 Май 2008, 12:58:02 »
Здравей Владо,
аз съм Стоян Божанов ,знаеш ме от Димитровград
По въпроса,който те вълнува скромно мога да заявя,
че аз съм човека който ти трябва.Мислих някой път да те
поканя в къщи да видиш нещата на място защото това е нещо,
което през форума не може да се обясни и види добре.Ако имаш
желание на следващата сбирка може да уточним нещата

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re: Нова сигнализация за макета ми
« Отговор #12 -: 19 Май 2008, 15:31:11 »
Лично аз също бих се колебал коя система да избера, дали по "скоростната сигнализация", или "сигнализация по БДЖ", от правилника на БДЖ съм се запознал и с 2-те в детайли.

Първата е проста за направа - само с 3 или 4 фара. "Скоростното" в тази сигнализация е горното и долно жълто в нея. Горното жълто показва че влизаш в свободен участък, но следващият е зает и там свети червено. Долното жълто показва че след светофара влизаш в отклонение от главния път и трябва да намалиш на 40 км/ч, т.е. това може да е само входен или изходен светофар. Проходните са с три фара - в междугарието отклонения няма и се слагат когато междугарието е разделено на няколко участъка. С 3 фара е и изходния светофар на главния коловоз. Тук понятието "предупредителен светофар" някак се е размило, понеже всеки светофар се явява предупредителен за следващия. В положение без движение входните и изходните винаги са червени, а проходните зелени дори цял ден да не мине нищо.

Сигнализацията по БДЖ е по-атрактивната и изглежда доста по-български с тия трапецовидни табели с много-много фарове по тях. Изходните са само с 2 фара, но входните са с 8 нормални. Предупредителните също са хитови - трапецовидни с 4 фара и показват положението на входния. Тук проходни НЯМА! А най-голямата атракция за мен са изходните на гари с няколко направления - при зелено, за всяко направление се пали и допълнителна зелен фар:
за главното направление - 1 зелено;
за първото второстепенно направление - 2 зелени;
за второто второстепенно направление - 3 зелени.
По линията за Драгоман имаше гара с такива светофари!
За гари в крива, където изходният не се вижда се слагат и повторителни на изходния с 1 зелен фар само.

Сам избери системата, но знай че дори самият Стоянчо така е проектирал и направил нещата на макета си, че спокойно вади от цоклите светофарите по едната система и веднага слага в тях по другата ... и те работят ;D Същото се получава и с 3-тата - най-старата система - семафорите!

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5530
  • Рейтинг: 622
  • Красотата е в детайла!
Re: Нова сигнализация за макета ми
« Отговор #13 -: 21 Май 2008, 20:17:16 »
Цитат на: TANO link=topic=481.msg5476#msg5476 date=1211191082
Здравей Владо,
аз съм Стоян Божанов ,знаеш ме от Димитровград
По въпроса,който те вълнува скромно мога да заявя,
че аз съм човека който ти трябва.Мислих някой път да те
поканя в къщи да видиш нещата на място защото това е нещо,
което през форума не може да се обясни и види добре.Ако имаш
желание на следващата сбирка може да уточним нещата
Мда, може! :)

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5530
  • Рейтинг: 622
  • Красотата е в детайла!
Re: Нова сигнализация за макета ми
« Отговор #14 -: 21 Май 2008, 20:19:36 »
Да споделя, че се ориентирах към обикновената сигнализация, като поне за момента управлението ще е аналогово, но с идеята в бъдеще да се цифровизира и дори накрая се управлява от компютър.