Стиви, като правило, ако си харесаш един локомотив от някой производител, най-вероятно няма да намериш същия модел от друга фирма. (Има и изключения разбира се). Или ако го намериш ще е на доста по-висока цена. Лично мен не ме влече много 5 и 6 епоха, търся предимно по стари неща, но ще дам само няколко примера за текущите цени на някои модели на Роко:
Съвсем скоро си купих ето това:
Е50 / 150 - около 200 лв. Има го в различн иразцветки и епохи, но си е модел на старичък локомотив.
В момента се заглеждам
по това, има го и в кафяво май. Под 300 лв., движат му се щанги и т.н.
Класика в предишните епохи е
това нещо. Има го също в два три варианта на цена около 220 - 250 лв.
Ето този пък ми беше любимец в Германия, S банът вървеше с него, също в няколко разцветки за 220 - 250 лв.
От дизелите има и по съвременни на прилични цени. Например
това.
Има и [img=http://www.roco.cc/en/product/232723-0-0-1-1-401-0-002003/products.html]http://класика[/img] - пак до 220 лв.
Както и
прословутата Людмила за под 200 лв. Също в няколко варианта и епохи.
Също
използван и в момента, но не съвременен, на добра цена.
Някои от тях се водят "стартови модели". Доста се рових преди да дам парички за моя електровоз, в описанието и резервните части не намерих никаква разлика между "стандартното" изпълнение на модела от предишните каталози, както и от "стартовите" модели в последните две години. Има само едно парно локомотивче с липсващи щанги, всички останали модели от "стартовата" серия на Роко са си в класическото много добро изпълнение.
Специално за Пико: двигателите на експерт и на хоби най-често са едни и същи. В списанията някои от моделите на Експерт ги хвалят че са с пет полюсни моторчета, но никога не знаеш като дойде какво ще е вътре. Най-често е триполюсно, въпреки че аз имам едно мъниче с пет полюсно моторче, което никъде не е написано че е такова. Моторчетата са доста големи и добри (поне за тези модели, които си си харесал). Проблемът не е в полюсите, а в това че моторчетата им са затворени и неразглобяеми, при продължително движение с "нормална" до висока скорост, особено с вагони, четките и колектора се зацапват и не могат да се почистват. Моторът трябва да се смени. (Разглобявал съм и съм почиствал такъв, но си е занимавка не за всеки). Хубавото е че моторчетата струват по 2 долара, но лошото е че от никъде не могат да се купят, така че остава да си ги поръчваш от пико за 35 до 50 евра като резервни части. Решението е: или да си купиш напр. Роко, с голям (нормален) двигател (а не микро моторче от N), който много лесно се поддържа (почиства) и е на практика вечен, четки до сега не ми се е налагало да сменям, въпреки че имам резервни. Или ако е Пико, да го караш внимателно - обикновено моделната макс. скорост се достига при около 7-8 волта. Като го пуснеш на 12, които много често са и 14, и пробваш дали взима завоите на две гуми, моторчето свършва доста бързо. Друг проблем на Пико е че винаги оставят някое зъбно колело да се вижда отдолу. Тъй като предавката е добре омазана, там се полепват всякакви косми, конци и други боклуци, особено при каране на по трасе на пода. Ако е на макет и си го почистваш редовно - няма такъв проблем. Има и някои недоразумения, свързани с криви колела, както и най-често с токоснемащи пластинки от не много качествен материал, които бързо се зацапват.
От друга страна в експерт серията много често има монтирани дръжки, чистачки и други допълнителни неща, които в хоби серията са изляти с корубата. Някои хора много им се кефят, на други - много им пречат (защото се чупят), за съжаление в повечето случаи на пико пластмасата не е толкова "жилава" и тези допълнителни детайли лесно се чупят, а и най-често са несъразмерно дебели за мащаба. При експерт може да ти се случи и цялата коруба да е боядисана (което дава много добър вид), а не да е просто от цветна пластмаса (с която лока прилича на детска играчка). За всеки модел е различно, няма правило, добре е да го видиш или да поровиш в някои подробни ревюта и ако ти харесва - да го вземеш.
Серията класик най-често са парни локомотиви, имат доста детайли по тях, но за мен са от поколението на "новото пико - 1990 година". Цената им е по-ниска от аналогични модели на Роко и флайшман, но качеството и изработката е несравнимо по-ниско. Когато започнах да си модернизирам старото пико се оръсих за няколко "нови" моторчета - както това, което писах по-горе, само че по-малки и с много по-лошо движение. Последно си взех от оказиона (тук) едно старо роко (1980 - 1984) - макар и над 30 годишно в пъти надвишава пико класик, а с няколко оригинални резервни детайла, които лесно се поръчват от магазина и са налични!, стана като лок за 350 евро.
Ако имаш вече няколко локомотива мисля че няма да сбъркаш да пробваш с едно Роко ... И при него има чепове - най-често на евтините модели светлините са с лампи и светват чак при над 10 волта, и то много мижаво (правени са за цифрово каране). Има и едни малки локомотивчета с двигатели от N мащаба - доста миниатюрни и неподходящи за Н0, но заемат малко място и "има място за звук". (впрочем и на последното ми пико моторчето е само 8 х 10 мм, дължина - 20).