В общи линии с това завършвам представянето на системата. Няма да се спирам на допълнителните модули като семафори, светофари, обръщател и пр.
Като край ще направя една обобщаваща оценка с добрите и не толкова добрите страни на системата. Включително и с моя личен опит досега с нея.
Плюсове на системата 1. Качествени материали – пластмаси, метални профили, галванизация, механика.
2. Здрави и надеждни връзки между релсите – механични и електрически /поне в ново състояние/.
3. Ниска загуба на ток по трасето – при направените проби на трасе, захранено само в единия край, след повече от 10 линейни метра падът на напрежението беше само около 1 волт, което е съвсем приемливо /около 50 снадки за това разстояние/.
4. Галваничното покритие позволява директно запояване на жици без използване на специални флюсове и тиноли.
5. Ниският и плътен профил на призмата и добрата сглобка на релсите към скарата позволяват стъпване върху линиите, когато са на пода /но само върху твърда основа!/ Естествено стъпването не важи за стрелки, откачвачки и други модули с подвижни елементи.
Реклама на профила.

6. Сравнително опростена релсова геометрия.
7. Наличие на флексови линии при вградена призма.
8. Стрелките имат вградена система за обръщане, която няма нужда от поддръжка, има крайни фиксирани положения, удобна е за монтаж и на други задвижвания.
9. Може да се ползва и на пода, и на макет.
10. Призмата на системата отстрани може добре да се прикрие с подходяща баластра.
11. С изключение на дългите прави стрелки 300 мм другите позволяват „срязване” на езиците без да има късо съединение или изхвърляне на вагони.
Минуси на системата 1. Липса на механични водачи в зоната на съедниняване, което лесно води до неправилно съединяване, както и опасност от изкривяване и разхлабване на съединенията при невнимателен демонтаж.
2. Поради липсата на първото системата не е удобна за деца, както и за често сглобяване и разглобяване.
3. Английските стрелки и дългите кръстачки са несиметрични, което затруднява подбирането им.
4. Електромагнитните задвижвания на стрелки също са два модела, а не един универсален.
5. Правите линии 200 мм имат само един отвор за закрепване в средата, което създава условия за завъртане на релсата при монтаж /усукване на трасето/.
6. Късите стрелки и стрелките в завой имат голям луфт в „сърцето”, което води до осезаемо по-силно тракане при преминаване на подвижен състав /особено локомотиви/.
7. Дългите стрелки 300 мм имат подвижно и захранено „сърце”, което прави късо съединение, ако стрелката не се обърне предварително в правилна посока – води до авариен стоп на цялата цифрова централа.
8. В същите стрелки сърцето е захранено с един полюс, а контрарелсата до него – с обратен. При някои марки локомотиви /като Трикс, възможно е и при други/ се получава докосване на колелата до контрарелсата /явно колоосите им са с една идея по-тесни/, което при висока скорост понякога води до кратковременни къси съединения, водещи до придръпване на влака и вероятност от разкачането му. При ниска скорост води до авариен стоп на цифровата централа.
9. През стрелките в завой не преминават добре дълги пътнически вагони – над 26 см дължина, особено е лошо при бутане. Причината е малките им радиуси. Проблемът го има при движение и през двата радиуса /направо и отклонение/.
10. На някои линии и стрелки има проблем с дължината на пластмасовата призма в местата за съединяване – малко е по-дълга и при съединяване призмата на двете съседни релси опира плътно преди щифтовете да заключат. /Нещо май има износени и изтървали матрици във Флайшман./ В резултат на което остава луфт между релсите, водещ до повишаване на шума. Остава надеждата, че тези луфтове ще компенсират температурното разширение на релсите при високи температури, но при ниски ще доведе до увеличаване на разстоянието. Наблюдението е направено при наредено трасе в помещение с нормална стайна температура – около 20 град. Целзий.


11. На много линии срезът в края на релсите е неравен – има остри ръбчета, което води до затрудняване на съединяването, както и условия за шум и подбиване на колелата на влаковете /особено при пластмасови колела/. На места дори се налага леко пилене на релсите.
12. На най-късите изравнителни линии челото на релсата е леко сплескано в двата края, което води до повишено тракане – явно се режат на гилотина, което леко мачка профила.
Други. 1. Според някои моделисти код 100 /2,5 мм височина на релсата/ е твърде голям за мащаба /субективно виждане/.
2. Някои не харесват призмата и цвета й /субективно мнение/. Освен въпросната система Флайшман предлага и друга - Gleis, която е без призма.
3. Функцията “denken” за изолиране на изходите със своите скоби дразни някои моделисти и ги кара да прехвърлят ток с допълнителни проводници при макет /субективно/
4. При монтаж към макет трябва да се има предвид височината на призмата и да се използва по-тънка шумоизолираща подложка /корк/ - до 2-3 мм дебелина, за да могат да се ползват фирмените рапидки 1,4 х 10 мм /или на PIKO/. При корк 5 мм дебелина трябва да се купуват рапидки 1,4 х 15 мм. С въпросните рапидки положението у нас е твърде сложно – няма на пазара. /По-дългите рапидки се предлагат от Мерклин/Трикс за монтаж на тяхната С профил система с висока призма/.
Засега толкова...