Автор Тема: Релсова система Тилиг TT/H0m с призма (Tillig TT/H0m Bettungsgleis/Bedding Track  (Прочетена 4184 пъти)

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
       Тук ще опиша релсовата система на Тилиг в мащаб ТТ 1:120, която също се ползва и за теснолинейки в Н0m. Темата няма да е много голяма и отново ще включва и мой личен опит с нея.

       Фирма Тилиг (Tillig) е основана през 1993 г., след като Юрген Тилиг закупува фалиралата фирма Berliner TT-Bahnen (BTTB) от бившето ГДР /Източна Германия/. Самата BTTB е наследник на немския кооператив „Цойке” (Zeuke), основан през 1949 г. и след национализацията му през 1972 г. Фирмата е най-големият в света производител на модели в мащаб ТТ, а в последните години развива успешно и други мащаби – Н0, Н0m и Н0e, произвеждайки релсов материал и модели и в четирите мащаба. Специално при мащаба ТТ/H0m има три варианта – с вградена призма, без такава и трамвайни. Първият /с призмата/ е в сътрудничество с японската фирма KATO. Ще се спра само на него.

       Системата на Тилиг Н0m Bedding Track спада към правотоковите системи с вградена призма. Последната е от вида „висока и куха” – като на Мерклин М и С профил, Трикс С профил и Роко Геолайн. Призмата е сива на цвят със син оттенък, гладка, почти без релеф. Траверсите са тъмнокафяви на цвят, имитиращи дървени. Релсите, които се водят уж за ТТ са със светлосиви /бетонни/ траверси и сиви съединители /по-надолу съм сложил снимки и от двата вида, които обаче на практика нямат никакви други различия - могат спокойно да се комбинират/. Релсите са плътни, с форма на истинските, галванизирани в бяло. Сглобката между релси и траверси/призма е много добра.

Изглед на права линия отгоре.


Сечение на релсите.


        Общата височина на релсата е 8,1 мм /заедно с призмата/. Самата релса има височина 2,1 мм /код 83/. Междурелсието е стандартното за мащабите ТТ и H0m - 12 мм, а ширината на призмата в основата е 31,5 мм, в горната част – 25 мм. Височината на призмата е 6 мм /срещу над 8 мм при Мерклин/Трикс С профил/. В средата между двете релси призмата има вдлъбнатина, там тя с 0,5 мм по-ниска.
   Свързването на линиите става чрез специалната система на КАТО Unijoiner. В края на релсите отдолу има места, където се поставят комбинирани механично-електрически съединяващи щифтове. Самите щифтове могат да се извадят от всички линии, както и металният щифт да се извади после от механичния водач. Формата на целия съединител е много специфична. При поставяне на комбинирания щифт в релсата механичният водач много точно подвежда електрическия, като след съединяване на релсите щраква в отсрещната.  Получава се отлична връзка – здрава срещу самоволно разглобяване и електропроводима. Самите електрощифтове са бели на цвят, а пластмасовите водачи са тъмнокафяви. Това обаче не е проблем, тъй като вторите остават изцяло под призмата и изобщо не се забелязват /подобно на снадките в Мерклин/Трикс С профил/. Електрическите щифтове се виждат ниско долу върху релсите от лицевата им страна подобно на почти всички други.

Разглобен комбиниран съединителен щифт


   В цялата система има два типа съединителни щифтове – електрически и изолиращи.
        А. От електрическите щифтове има цели, половинки и захранващи. Първите са основните и се ползват в 95% от случаите за свързване на линии и стрелки. Половинките се ползват само в двете релси, преминаващи през сърцето на стрелките и в някои специални линии – реално те имат едностранно заключващо езиче. За захранване се ползват третите, чиято разлика с целите е в наличието на допълнителен плосък език отдолу, към който се надява кабелна обувка /точно както при Мерклин/Трикс С профил/. Захранващите щифтове се поставят на определени линии, но могат да се поставят вместо обикновени на някои релси за дублиране на захранването.

Цял съединител.


Половин съединител


Захранващ съединител


   Захранването става с помощта на отделна захранваща линия с кат. № 83706. Линията има поставени диагонално два захранващи щифта, а отдолу на две допълнителни метални шини, контактуващи с релсите, е запоен кондензатор против смущения в аналогов режим. При цифрово управление кондензаторът се отпоява, а на негово място могат да се запоят жици за дублиране на захранване. Освен това захранващите щифтове могат да се прехвърлят на друга линия и по този начин от 1 захранваща линия да се получат две и да се направи разумна икономия.

Захранваща линия.


   Захранващите жици могат да се изведат отдолу през плота при макет или отстрани на призмата през специален прикрит отвор в средата на релсата.
   Б. Вторият основен тип съединители са изолиращите. Фактически те са само механични. При тях има цели и половинки /вторите са обявени като новост за 2016 г. и още не са в продажба/. В тези съединители липсва електрическата част.



   Оригинално откъм лицевата страна на релсите няма видимо място, през което да се постави крепежен елемент /пиронче или винтче/. Ако искате да ги слагат в макет, трябва първо да пробиете линията с бургийка ф1,5 мм на определени места /дистанционни втулки от долната страна. След това отгоре е добре да се направи ферзенк с бургия ф3 мм, за да легнат винтчетата плътно – да не стърчат и да не спукат призмата. При липса на обезшумяваща основа /корк/ за монтирането са достатъчни винтчета 1,5 х 10 мм. При корк трябва да са 1,5 х 15 мм. В Тилиг се предлагат рапидки 1,4 х15 – пакетчета по 100 бр. с кат. № 08976.

Права линия със навити радипки 1,5 х 10 на PIKO след разпробиване на отворите – изглед отгоре.


   Високата и куха призма позволява монтиране в нея на обезшумяваща подложка – примерно стиропорна тапетна ролка за вътрешна термоизолация в стая, която има дебелина 5 мм. В моя случай използвах такава, която едностранно имаше залепена амбалажна хартия. Хартията остана отдолу /към плота/, но се наложи изрязване на доста места, за да не надига релсата или да я изкриви при фиксиране.

Релса с монтиран стиропорен обезшумител и навити рапидки 1,5 х 10 – изглед отдолу.


Следва продължение…
« Последна редакция: 13 Май 2016, 19:55:46 от Best Ripper »

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
   Релсовата геометрия на системата е доста опростена.

   Правите линии са общо пет дължини, като основната цяла линия е дълга 166 мм /83712/. Освен нея има половинка 83 мм /83713/, четвъртинка 41,5 мм /83715/ и две изравнителни – с дължина 43 /83714/ и 36,5 мм /83716/.



Права линия G1 – кат. № 83712.


   Кривите са само два радиуса – R1 /310 mm/ и R2 /353 mm/. Целите релси правят завой на 30 градуса, половинките – на 15 градуса.

Крива линия R1 с кат. № 83719


        И тук както при Флайшман Н0 профи всички стрелки има еднакво отклонение – 15 градуса. За тях има няколко специални релси поради наличието на призма.

        1. Стрелките са само два модела – прави и в завои. Правите са леви и десни, ръчни и електрически. Дължината им по правата е 129,5 мм. Задвижването им става с помощта на заводски механизъм под призмата, който не се демонтира. Езиците на стрелките не са дълги – около 1/3 от дължината им – подобно на Мерклин/Трикс С профила/. Сърцето на стрелките е електрически изолирано. Механизмът осигурява застопоряване в крайните положение срещу самоволно разместване. Ръчното превключване става с помощта на едва забележим черен лост от външната страна на стрелката в основата на призмата.

Нормална стрелка – изглед отгоре. Кат. № 83816.


       2. Стрелките в завой са ръчни с възможност да се добави електрическо задвижване. Вътрешният завой /по отклонението/ е на 30 градуса /R1/, външният е на 15 градуса /R2/. Също имат вграден ръчен механизъм и задвижване с лостче.

Стрелка в завой – изглед отгоре. Кат. № 83862.

   
       3. Английски и тройни стрелки няма. Има кръстачка с кат. № 83760 под ъгъл 15 градуса.



   Електрическото задвижване за всички стрелки става с помощта на електромагнитен механизъм с кат. №  83960, който се монтира отдолу в призмата и се закача към рейка с отвор, излизаща от ръчния механизъм. Фиксирането му става с 4 винтчета в специални втулки, а жиците му се извеждат отстрани на стрелката /или отдолу през плота/.



            От 2016 г. е обявено е сервомоторно задвижване с кат. № 08331, което още не е пуснато в продажба.



            В стрелката не е предвидено място за декодер – явно няма място за него отдолу. Цифровото управление става с външен декодер извън стрелката. Рейката позволява отлично и монтаж на други задвижвания в макет без изобщо да се забелязва нещо /конрадски, хофмански/ - отворът за тях е изцяло под призмата. Стрелочни фенери не са предвидени.

Следва продължение...

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
        Към системата има специфични къси линии, чието използване се налага от факта, че нормалните стрелки са къси, отклонението им е неголямо и има призма. Получава се засичане на призмата на правия коловоз и този в отклонение след стрелката, както и при две последователни или срещуположни стрелки. В Тилиг са решили въпроса с използване на 6 модела линии с частично отрязана призма – 4 криви и две прави линии.



   В зависимост от мястото на липсващата част от призмата линиите са десни и леви, като се гледа обаче входът към стрелката, а не изходът от нея. Има два радиуса, като по-малкият е малко зле подбран – междинен между R1 и R2. Линиите се водят BR12-22k – леви и десни. По-големият радиус е чист R2 – BR22k. Всичките криви правят завой на 15 градуса.

Крива линия кат. №83732 - лява


   Другите две са къси прави с дължина 36,5 мм, като пак са леви и десни. Пак се гледа входът към стрелката за определянето им.

Права линия кат. №83722


   Специалните релси също са много малко – само 4 вида.



1.   Откачвачка с ръчно и вградено електромагнитно задвижване – кат. № 83802. Тя е монтирана върху половин права линия с дължина 83 мм.



   2. Отбивачка с кат. № 83700 с крайна „тапа”. Релсата е също върху 83 мм права линия.


   3. Сензорна линия – кат. № 83759. Дължина също 83 мм. Едната й релса е разделена на три части, като отдолу е запоена платка с диоди от двете крайни към средната. Служи за подаване на управляващ импулс.



   4. Крайна „тапа” без отбивачка – кат. № 83963. Служи за придаване завършен вид на призмата.



Релсова геометрия на системата.
http://www.picbg.net/u/53119/61323/837621.pdf

Стрелка с гърловина без обезшумител – изглед отдолу.


Изглед на стрелка и релси отдолу след поставяне на стиропор.


Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Обобщение на системата – плюсове и минуси.

    1.   Качествени материали – пластмаси, метал, галванизации, сглобки.
    2.   Благодарение на системата на КАТО съединяването е лесно, точно и здраво. При направените проби на 10 линейни метра трасе падът на напрежението бе около 1 волт – съвсем приемливо /над 60 снадки/.
    3.   Системата е удобна за деца, както и за често разглобяване и сглобяване.
    4.   Опростената геометрия от една страна улеснява изграждането на трасе, но някои специфични особености затрудняват подбора на релси /релсите с рязана призма/.
    5.   Кухата призма позволява незабележимо дублиране на захранването, както и монтаж на оригинални и неоригинални електромагнитни устройства за стрелките. Позволява се и поставяне на обезшумители в нея.
    6.   Призмата обаче е твърде висока за мащаба – почти колкото тази на Роко геолайн Н0, която е около 7,1 мм висока. Не изглежда добре.
    7.   Призмата има твърде странен сиво-син цвят, който определено не се връзва с реалността, повърхността е с едва забележим релеф, което допълнително й дава вид на изкуствена. Траверсите са редки и тънки, което за теснолинейка в мащаб H0m е прилично, но за чисто ТТ са твърде тънки.
    8.   Предвид комбинацията от височина и цвят е сложно прикриването отстрани и отгоре на призмата с допълнителна баластра, трева и прочие съставки от ландшафта.
    9.   При използване на крепежни елементи е необходимо първо да се пробият отвори, които обаче от лицевата страна не попадат в траверси, а между тях – личат винтчетата.
    10. Наличието на релси с рязана призма усложнява подбора им. При изграждане на по-сложни трасета и макети се усеща липсата на разнообразие от стрелки, кръстачки, различни радиуси и пр.
    11. Пълна съвместимост между системите за ТТ и H0m – на практика се различават само по цвета на траверсите, въпреки че се водят различни по каталожни номера и за различни мащаби/системи.

Други.
     1. В макет прикриването на високата призма може да стане с поставяне на обезшумителни пълнежи отдолу в призмата /по желание, разбира се/ и монтаж директно върху плота. След което отстрани на призмата теренът може да се повдигне със плътно залепване на коркови листове – от 2 до 5 мм дебелина /по лична преценка/.
     2. Цифровото управление на стрелки може да се извърши с всякакви външни DCC декодери за управление на допълнителни устройства. Въпросните могат да се монтират само отстрани на релсите или отдолу на плота.
     3. Наложително е в местата на закрепване да се направи ферзенк, за да легнат винтчетата плътно ниско и да не се спука пластмасата при голямо натягане /в следствие на желание да се вкопаят принудително крепежите/.