RgZm - Rechnergestützte Zugmeldung
Що е то?
Ще започна с малко предистория.
При нормалната експлоатация на FREMO трасе процедурата за изпращане/приемане на влак изисква изпращащата гара да се обади по телефона на приемащата, да изиска разрешение и при получаване на такова може да изпрати влак.Когато имаме и двупътно трасе броя повиквания се удвоява.
През годините обаче, с развитието на FREMO и желанието на участниците за по- интетнзивен трафик, тази процедура се оказва забавяща и тромава. Това важи особено, когато се кара първо с интензивен трафик, второ с моделно време над 4:1 и трето при двупътни участъци. Започва обсъждане как да се реализира по- бърза процедура като се предлагат всякакви хардуерни решения, изискващи допълнително окабеляване.
След дълги дебати на редовните срещи на FREMO (Stammtischе) се решава да се направи софтуер, с който да се минимизира комуникацията по телефона. И през 2006 се изпробва за първи път на срещата на ТТ в Alten-Buseck това нещо наречено RgZm.
На практика RgZm е Java базиран пакет от софтуерни модули. Използването изисква на всяка гара да има лаптоп. В залата на срещата се пуска WiFi и така всички лаптопи могат да комуникират. Естествено се номинира един лаптоп, който да има връзка с мрежата за моделното време, като в пакета на RgZm единия от модулите отговаря именно за показването на моделното време на всеки от лаптопите.
Заслугата за RgZm е изцяло на FKTT, като в момента освен в ТТ се използва и в N.
Друго предимство, което осигурява RgZm, и за коео немците едва ли са мислили при разработването е използването му при международни срещи, където комуникацията понякога е трудна в цветната палитра от езици на участниците. Е с RgZm това препядствие се заобикаля доста добре.
Какво представлява софтуера.
Преди всяка среща има отелен човек, който подготвя RgZm файловете за всяка гара по трасето, в зависимост от това как е планирано. При зареждане на софтуера всяка гара зарежда нейната си конфигурация, която включва коловозното и развитие, както и клоновете към всички съседни гари.
Прозорецът е разделен на три зони. В средата е гарата с нейните си коловози, а от двете страни връзките към съседните гари.
Всеки коловоз на гарата е показан с бутон с надпис "Insert", когато коловозът не е зает или с номера на влака и неговото разписание при заемане. Междугарията пък се показват като лента с три области - средната със статуса на участъка, а отляво и отдясно с предложените заемания от гарите. За двупътни се указва и посоката със стрелка.
За гаражни и челни гари (Fyddleyard) имаме само собствените коловози и едната посока към съседната гара, като третото поле го няма.
В допълнение се използва и гаровото разписание:
Гаровото разписание много лесно се експортва от Графикона, който ползваме за планирането на разписанието.
В момента RgZm е преведен на Немски, английски, чешки, полски, холандски, датски.... а в момента го превеждаме и на български, като целта е до Riesa да има нова версия, в кояо да се включат както български, така и италиански.
RgZm ще го тествам на срещата в Кьонигсмос, където ще са и създателите му и живот и здраве за Riesa може да пробваме сами да си направим планировката след трасето и разписанието.
Ето и малко линкове с литература:
http://fktt-module.de/de/node/207 - от създателите
https://sourceforge.net/projects/cafebahn/ - от тук можем да ти го наточим.
http://cafebahn.sourceforge.net/wiki/index.php/Hauptseite -малко повече за целия проект, както и конфугурации.
http://fktt-module.de/node/208 - или "как да го свържа бе момче".