pavlinbg, честито начало (за макета).... Ще напиша някои неща, ако нещо не ти допада - не го чети.
На много места и тук сме писали че при направата на макет едва ли ти трябват други релси, освен флексове. За това и тилиг не предлага други криви за допълване на стрелките си, а и в каталога си дават всякакви коловозни развития с флекс релси, а не с готови. Така че стрелката ще я допълваш с парче флекс - не е страшно, не е трудно и не иска никакви специални инструменти или умения.
Стрелките на тилиг елит според мен са единственото решение в групата на масовите за нас релсови системи. Всякакви клатушкащи се ламаринки (езиците) и пластмасови сърца на други производители са според мен нещо което е далече и от истината, и от парите си, а и проблемите с тях запълват половината форуми в света. Свали си каталога на тилиг, там има доста интересни детайли на достъпна цена. Друго решение е да си ги правиш сам - което си е друг вид моделизъм, или да минеш в следващия клас - mein gleis ...
Във форума има представени не малко макети, и то все с различна концепция. Поразгледай ги хубаво, там и авторите са си писали защо и какво правят - дали да е само една гара, ама да е истинска, или защо правят няколко нива и няколко гари и т.н. Дали да е овалче, макар и голямо покрай стените, или нещо друго. Не знам как очакваш някой да ти каже какъв макет да си направиш - ти ще си го гледаш и ти ще си го харесваш, така че прави това което на теб ти се иска. Въпросът е малко като за русата и черната ...
Едно лееекичко отклонение, по повод на widowmaker: релси от "чист" месинг не се правят от десетилетия. Дори и чист месинг да беше, материалът може да е доста различен в зависимост от процентното съдържание на мед и цинк. Медта може да е 50%, може да е и 90% - все е месинг. Имам една много стара DKW от месинг, ужасна е, само от стоенето се окислява и зацапва. ВСИЧКИ релси в нашите мащаби от много време са от алпака. В статистиките на немските издания има само един модел за градински мащаби от месинг, както и железни - да не казвам на кого. А пък алпаката е пак мед и цинк, само че с добавка на никел (и в месинга може да има никел, ама много малко. Когато в месинга се добави малко повече никел, това вече става алпака). Релсите на тилиг освен че са алпака, са допълнително черно повърхностно никелирани (на немски е така, на други езици не знам как се нарича това покритие Schwarzvernickeln), което им дава едно добро покритие и външен вид. Колкото до цапането на релсите - релсите на пико се цапат най много, защото ... най често по тях се карат най-вече локомотиви на пико. А пък техните гуми (на пико) са меки, имат много добро сцепление, ама цапат страшно много. Другите производители правят гумите от по-твърда гума или от латекс, вкл. прозрачен или цветен, което цапа много по-малко. За това ако сравняваш макет с тилиг елит, по който караш скъпи парни локомотиви на флм, роко и т.н., той ще се цапа много по-малко от релси пико с обикалящи по тях в овалче пиковски дизел 218.